Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 19:43

Wanneer begint de menstruatie?

Dochter, 9, had al wat borstontwikkeling, niet heel veel, maar wel af en toe pijnlijk. Nu heeft ze op dit moment een puistje op haar kin. Ik heb haar maar voorzichtig gezegd dat het ook zomaar zou kunnen dat ze ongesteld wordt, maar is dat zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

20-01-2013 om 19:46

Puistje zegt niet zoveel, denk ik

De standaardvolgorde is volgens mij:
- borstontwikkeling
- groeispurt
- jaar na start groeispurt menstruatie

Tussen borstontwikkeling en groeispurt zit volgens mij geen 'vaste' periode.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 19:48

Groeispurt...

die moet ze nog krijgen. Zou mooi zijn, want ze is maar een ukkie nog.

bibi63

bibi63

20-01-2013 om 21:19

Hier

Hier sowieso late puberteit. Inmiddels 14 (3 maanden). Groei heeft lang op zich laten wacht. Afgelopen maanden lekker stukje (ca. 6 cm) gegroeid. Sinds kort ieniemieni borstontwikkeling (lees het prille begin van iets). Menstruatie nog niet. Dus..... geen flauw idee.
Gr. Bibi

Vuistregel

Volgens mij is er een vuistregel:twee jaar na de allereerste prille borstontwikkeling komt de 1e menstruatie.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-01-2013 om 22:46

En prille borstontwikkeling is dan

de eerste pijnlijke borsten/tepels? Dan hebben we nu nog zo'n jaar ongeveer te gaan....slik, dan hoop ik dat de groeispurt wel snel gaat komen....

Vic

Vic

20-01-2013 om 23:40

Duurt wel even hoor

Hier was de eerste borstontwikkeling rond 8,5 jaar. Daarna komt dan nog schaamhaar, en dan pas de eerste menstruatie. Daar is hier wel twee jaar overheen gegaan, en in die tijd groeide dochter nog ca. 20 cm. (van 1,30 naar 1,50 m.).

Jip

Jip

21-01-2013 om 08:23

Hier

Ik ken de vuistregel 'twee jaar na begin bortsontwikkeling komt de menstruatie' ook maar bij mijn dochter klopte dat niet. Daar zat zeker drie jaar tussen maar volgens me zelfs meer. Eerste prille borstontwikkeling (pijnlijke tepel met erwtje erin) begon op 9-jarige leeftijd, mentruatie op haar 13de.

Zus

Zus

21-01-2013 om 18:59

Bij mijzelf

Duurde het ook langer dan twee jaar (is inderdaad volgens de boekjes de vuistregel). Borstontwikkeling 11 jaar, eerste menstruatie 15 jaar. Ben wel 1,80 meterr lang geworden. Mijn dochter van 11 heeft net prille borstontwikkeling, ik haal het maandverband nog niet in huis

Marieke

Marieke

21-01-2013 om 22:16

Volgorde

Ik hoor/lees meestal de volgorde: borstontwikkeling, schaam- en okselhaar, ongesteld. Bij mijn dochter begon eerst het schaamhaar, later okselhaar en nog later de borstontwikkeling. Ook zegt men vaak: dochters volgen hun moeder. Mijn dochter is ruim 11, bijna 12, driekwart jaar geleden begon de borstontwikkeling (heeft nu cup a), een jaar geleden de haargroei, ze is redelijk vroeg in vergelijking met haar klasgenootjes van, toen, groep 7. Alleen met tanden wisselen is ze wat later; de halve klas heeft alles al gewisseld en is druk aan het beugelen. Zij moet nog zes kiezen! Ik herinner 't van mezelf: in de brugklas ontdekte ik een vaag begin van borstontwikkeling en ik was ruim 14, bijna 15 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Hoe dat bij mijn moeder was, weet ik niet en zussen heb ik niet. Ik bedoel maar: niet iedereen volgt het boekje.

lottie

lottie

24-01-2013 om 22:50

Gewicht

Ik heb ooit ergens gelezen dat het meisje boven de 50'kg pas ongesteld kan worden. Ik heb het gewicht van mijn dochter in de garen gehouden en oen ze 53 kg was, ze was twaalf jaar en twee maanden toen ze ongesteld werd. Weet niet of het echt waar is, maar let er eens op

Vic

Vic

25-01-2013 om 14:13

Gewicht

Toen ik ongesteld werd, woog ik nog geen 40 kilo. Ook mijn dochter, die al 2 jaar ongesteld is, weegt nog geen 50 kilo. Volgens mij wegen de meeste 10- tot 13-jarigen nog niet zoveel.

was ook vroeg, groeispurt wel gehad, weinig schaamhaar en de borsten lieten nog minstens 2 jaar op zich wachten
Dochter had eerst wat haar onder dr oksels, daarna schaamhaar,toen borstontwikkeling en meteen ongesteld.

anna van noniemen

anna van noniemen

25-01-2013 om 22:37

Ok, nog alle kanten op dus

Het blijft afwachten, Thnx in ieder geval

(ot) kijken of t er aan komt

T doet me zo denken aan mijn eigen prepuberteit, toen ik elke dag wel een kwartier gymnastische toeren uithaalde om te kijken 'of t er al aankwam'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.