Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

13-04-2010 om 22:37

Wanneer gaan jullie naar de huisarts


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

15-04-2010 om 11:03

Was nog niet helemaal klaar

te snel op enter gedrukt.

Misschien dat ik in m'n posting de termen niet goed heb gebruikt. Waar ik het had over serieuze klachten bedoelde ik eerder actute klachten.

Ik ga er vanuit dat mensen alleen naar de huisarts gaan als ze een, in hun ogen, serieuze klacht hebben. Puur het feit dat zij de klacht als serieus ervaren is voor mij reden dat de huisarts er wat mee moet. Al is dat soms alleen melden dat het vanzelf over gaat.

Tango

Tango

15-04-2010 om 11:21

Ook best vaak

Met de kinderen dan, zelf ga ik niet zo vaak. Hooguit 2 keer per jaar.
Tangodochter heeft als baby en daarna ook nog heel veel gehoest. Heel wat slapeloze nachten hebben we gehad. Nooit echt iets kunnen vinden. Regelmatig flixotide gebruikt, maar het kwam steeds wel weer terug. Nu is ze zeker in de winter nog vaak langdurig neusverkouden. Waarschijnlijk gewoon gevoelige slijmvliezen. Het hoesten is ze gelukkig aardig overheen gegroeid, maar ze heeft ook aardig wat AB-kuurtjes achter de rug.
Tangozoon was in verhouding veel minder vaak ziek. Wel het eerste jaar toen hij naar het kdv ging, maar meestal geen zorgelijke dingen om naar de huisarts te gaan. Als we met hem gingen had hij ook echt iets: koortsstuip, pseudokroep en later dus veel vocht achter de oren, dus buisjes gekregen.
Maar met de tweede zaten we dus veel minder vaak bij de huisarts dan met de eerste en volgens mij is dat ook wel weer normaal. Met de eerste ben je wat voorzichtiger.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2010 om 12:38

Huisarts kent je

Ik betwijfel of een huisarts je echt leert kennen als je niet vaak komt. Onze huidige huisarts heeft ons in het verleden niet meegemaakt dus de informatie daarover komt van zijn statussen van ons. Dat noem ik 'kennis van nemen' maar niet 'kennen'. Als ik nog bij mijn eerste huisarts was geweest had ik kunnen zeggen dat de man mij kent. Ik vond het indertijd dan ook niet leuk om bij hem weg te gaan, maar de afstand huis=>dokter was gewoon te groot met de fiets. Ik weet nog dat hij aanbood mij terug te nemen als de nieuwe huisarts tegen zou vallen. Heel lief
De nieuwe huisarts, dit is voor ons gezin de derde, heeft de huisarts vervangen die onze kinderen van jongsaf aan meegemaakt heeft. Hij kent ons niet echt, door het toeval dat we niet vaak gebruik hoeven te of kunnen maken van zijn diensten. We zijn wel bij hem geweest, maar wat er ook vaak gebeurt is dat de eigen huisarts niet beschikbaar is maar je een afspraak kan maken met een collega uit dezelfde praktijk. Prima hoor, voor niet al te ernstige problemen, maar ik wil voor ernstige vragen bij mijn éigen huisarts en juist dan moet je wachten tot hij tijd heeft. Het is door de omstandigheden een beetje een moeten geweest dat we bij een huisartsenpraktijk aangesloten zijn, maar een huisarts die een eigen praktijk heeft vind ik toch persoonlijker. Daar is toch eerder sprake van kennen dan bij zo'n praktijk als de onze.

Mijn kind heeft pijn

Kiki, wat me bij is gebleven in je vraag is je gevoel dat je kind pijn heeft en dat je dat heel moeilijk vindt. Ik kan me dat heel goed voorstellen en het is ook precies het verschil tussen je kind met keelpijn en je man (die zelf een goede inschatting kan maken over zijn pijn). Ik moet zeggen dat me dat een heel goede reden lijkt om bij de huisarts aan te kloppen. Jij maakt je zorgen en hij of zij is er om je gerust te stellen. De ene ouder heeft hier meer behoefte aan dan de ander. So what?? Een goede huisarts zal echt niet zomaar medicijnen voorschrijven. En de kuurtjes hebben toch meteen geholpen?
n@nny

Joanne

Joanne

15-04-2010 om 15:23

Huisarts kennen

Onze huisarts doet hier ook de zwangerschaps- en kraambegeleiding en bevallingen, dus hij kent ons gezin met 4 jonge kinderen, denk ik wel goed. Hij weet wat er in de familie speelt, ook allemaal zijn patienten, maar ik denk dat een huisarts uit een grote huisartsenpraktijk zijn patienten lang niet allemaal kent. Ik ben overigens zeer tevreden over onze huisarts, hij neemt ons altijd serieus hoe vaak of weinig we ook komen.

ishtar

ishtar

15-04-2010 om 20:17

Gevoel

puur op gevoel
Meestal is koorts niet iets om je direct zorgen over te maken, toch deed ik dat wel toen oudste meningokokkensepsis bleek te hebben, en hing ik met alleen koorts toen wel gelijk aan de telefoon. Het niet-pluis-gevoel van moeders (en vaders)is toch een heel belangrijke indicatie. Mijn vorige huisarts kende me idd ook, en nam alles waar ik mee kwam serieus. Onze nieuwe arts leert me vast ook nog wel kennen (waarom verhuizen artsen toch niet gewoon met je mee )

Nma heeft inval gedaan bij lhv

Kiki,

beetje ot maar wel van belang voor jouw behoefte om van huisarts te wisselen:
DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft deze week invallen gedaan bij meerdere kantoren van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). De NMa onderzoekt of de vereniging of haar leden zich schuldig hebben gemaakt aan het onderling verdelen van patiënten en het belemmeren van huisartsen die zich in een bepaalde regio willen vestigen. Dat maakte de concurrentiewaakhond donderdag bekend.

De NMa heeft naar eigen zeggen veel tips ontvangen van cliënten en huisartsen. Het zou ontevreden patiënten bijvoorbeeld onmogelijk worden gemaakt om van huisarts te wisselen. Dat zou in strijd zijn met de keuzevrijheid van patiënten. Ook zouden huisartsen die zich nieuw in een regio willen vestigen, worden uitgesloten van noodzakelijke samenwerkingsverbanden. De signalen geven volgens de NMa voldoende aanleiding om een onderzoek in te stellen.

De LHV onderstreepte in een reactie dat patiënten in principe vrij moeten zijn in hun keuze voor een huisarts. Zij plaatste als kantttekening dat een huisartsenpraktijk wel ruimte moet hebben om nieuwe patiënten aan te nemen. Ook als iemand te ver van de praktijk woont, kan dat een reden zijn om een inschrijving te weigeren. De regel is namelijk dat de huisarts in geval van nood binnen een kwartier op de stoep moet kunnen staan.

Als artsen om andere redenen afspraken hebben gemaakt om patiënten die willen overstappen te weigeren, dan distantieert de LHV zich daar nadrukkelijk van, stelde de vereniging in een verklaring. Dat geldt ook als huisartsen jonge collega's die zich in hun regio willen vestigen, uit economische motieven het werken onmogelijk hebben gemaakt.

Kiki

Kiki

15-04-2010 om 22:53

Jajajaja! ik had het ook gelezen

Dat was wel heel toevallig, maar het mag dus gewoonweg niet.
Mooi, krantenartikeltje uitprinten en naar de nieuwe huisarts van mijn keuze sturen (die ons gezin niet wilde aannemen, wegens dat soort afspraken. 'Nee mevrouw, dat komt de samenwerking met onze con-collega's niet ten goede'

ruuby

ruuby

15-04-2010 om 23:22

Nooit

Mijn kind is tot nu toe alleen bij huisarts geweest voor vaccinatie, ze is nu 10 jaar.

Gut ruuby toch

moeten ze niet elk jaar röntgenfoto's romdom maken?
groeten albana

Kiki

Kiki

16-04-2010 om 22:31

Wat een vreemde opmerking albana

Waarom doe je zo kribbig?

Ruuby, zijn jouw kinderen werkelijk nog nooit ziek geweest? In al die jaren niet.
Geef mij dat ...

Hej Rodebeuk, guess what. De andere huisartsenpraktijk heeft ons geaccepteerd, toen ik het krantenartikel naar ze doormailde.
Ik kreeg een half uur later een telefoontje dat ze de gegevens van mijn huidige huisarts gaan opvragen.

Biene M.

Biene M.

17-04-2010 om 09:25

Kiki

Wat fijn dat het gelukt is!

Kiki

Het was écht niet voor jouw bedoeld hoor..
groeten albana

Kiki

Kiki

17-04-2010 om 10:23

Nee albana dat snap ik

Maakt dat je reactie minder vreemd?

Ik vond het gewoon een onaardige reactie. Het kan toch dat ze nog nooit naar de huisarts is geweest.
Mijn opa heeft dat 90 jaar kunnen volhouden en mijn vader is in al die jaren ook maar een paar keer geweest

Sancy

Sancy

17-04-2010 om 10:49

Kiki

Ach ja, je moet 'Ruuby' kennen om de posting van Albana op waarde te kunnen schatten misschien.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2010 om 12:14

Didi68

Je schrijft: ik ben erg makkelijk, als je ziek ben ga je je bed in. Daarmee wek je de indruk dat als je maar makkelijk genoeg bent, je alle ziek en zeer op kunt lossen met een dagje naar bed. Dát is helaas niet zo.

Tirza

Maxime.M

Maxime.M

17-04-2010 om 16:27

Kiki

Hoi Kiki,

Ik snapte 'm ook niet van Albana, tot ik het draadje hieronder las. Dan is die opmerking meteen duidelijk.

Maxime

Het gaat ook om de tegenstelling

Kiki lees het draadje hieronder en zie de tegenstelling. Hieronder beweerd Ruuby namelijk dat alle tandartsen die niet jaarlijks röntgenfoto's van de kaak maken slechte tandarsten zijn. En 'vergeet'daar even bij te vermelden dat ze niet in Nederland woont en dus daar geen ervaring heeft...
En hier reageert ze zo compleet tegenstrijdig andersom en beweert ze dat ze nog nóóit op 1 keer na bij de huiarst is geweest met haar kind.
Nou schiet mij maar lek hoor.
Het kán,ahum...het zou kunnen... maar ik geloof er écht hélemaal niks van.
groeten albana

neteret mut

neteret mut

18-04-2010 om 15:40

Kiki

Het is van deze afstand moeilijk om te bepalen of jij meer/ sneller dan gemiddeld naar de huisarts gaat. Niet te lang over nadenken en anders er juist met de huisarts zelf over praten. Het heeft te maken met gevoel of iets ernstig is of uit zichzelf over zal gaan. Ikzelf heb juist altijd als er antibiotica voorgeschreven gaat worden dat ik denk dat het dus wel de goede beslissing was om naar de huisarts te gaan ( dat het zonder antibiotica ieg veel langer zou duren). En vergeet niet dat het ene kind vaker iets oppikt dan een ander. Met de jongste ( nu 10) ben ik denk ik maar 1x bij een huisarts geweest terwijl de anderen wel vaker geweest zijn. Ik ben juist altijd weer onzeker of ik met "deze snee"/ "dit gat" wel naar de huisarts moest. Ik heb dan ook al veel hecht- en plakwerk gezien. En soms vond ik het niet nodig maar dan was er op school iets gebeurd en die vond wel en dan toch maar door naar de huisarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.