Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wanneer slaap je genoeg?

Als je zonder wekker wakker wordt?

Als je niet meer in slaap kunt komen?

Als je je uitgeslapen voelt?

Als je overdag geen vermoeidheid voelt opkomen?

Hoe beoordeel je je slaapbehoefte? Hoe lukt het om zoveel te slapen als goed voor je is?

Sascha2

Sascha2

19-02-2011 om 11:46

Nou

Ik ben te moe om een antwoord te bedenken :)

Slapen

Bromvlieg schrijft

>Als je zonder wekker wakker wordt?
>Als je niet meer in slaap kunt komen?
Niet perse. Ik sliep wel eens zolang uit mijzelf dat ik er een kater van had. Niet meer in slaapkomen kan ook omdat je aan het malen bent bijv.

>Als je je uitgeslapen voelt?

Ik zou zeggen, ja *maar* dat ligt ook zeker aan de kwaliteit van de slaap.

>Als je overdag geen vermoeidheid voelt opkomen?
Dat is afhankelijk van wat je gedaan hebt, je psychische gesteldheid, event. vit. tekorten, inspanning.

>Hoe beoordeel je je slaapbehoefte?
Door goed te luisteren naar je lijf. Als ik 's avonds de moeheid op voel komen en in acht neem hoe de dag of dagen erna uit zullen zien.. dan weet ik of ik mij iets meer kan veroorloven of dat ik vroeg het bed in moet. Het lukt mij niet om 'op commando' te slapen dus ik leeg eerst mn hoofd en slik daarnaast visolie, ik zorg voor een regelmatig leven. Dat is niet altijd leuk maar het niet doen is nog minder leuk en kost teveel.

>Hoe lukt het om zoveel te slapen als goed voor je is?
Dat lukt mij niet. Heel veel uren slapen geeft niet zoveel kwaliteit als je slaap niet diep genoeg is geweest. Je kan een dagboekje bijhouden over je slaap, de lengte, kwaliteit etc... je gemoedstoestand.... en dat afzetten tegen de gemiddelde slaap van een persoon. Heb jij meer nodig omdat je een zwaarder leven hebt, fysiek of emotioneel of omdat je niet 8 uur per dag werkt maar veel langere dagen maakt, niet gezond genoeg eet (passend voor jouw lijf) etc.. Meer slapen is niet perse gezonder en zegt ook niets over de kwaliteit. Er zijn mensen die 4 uur slaap nodig hebben en altijd goede kwaliteit hebben en mensen die met 10 uur nog altijd moe uit hun bed komen. Kijk ook eens naar de leeftijd van je matras, de temperatuur in je kamer, allergie etc..

Ik denk

Als je wakker wordt (uit jezelf of door wekker), je uitrekt, bij jezelf denkt 'wat heb ik LEKKER geslapen' en vervolgens echt zin hebt je bed uit te gaan en de dag te beginnen.

Tsja...

"...en vervolgens echt zin hebt je bed uit te gaan en de dag te beginnen"

Dan slaap ik nooit genoeg...

Laurierdrop

Laurierdrop

19-02-2011 om 17:09

Dirksmama

Als je wakker wordt (uit jezelf of door wekker), je uitrekt, bij jezelf denkt \'wat heb ik LEKKER geslapen\' en vervolgens echt zin hebt je bed uit te gaan en de dag te beginnen.
Oei, meen je dat? Dan slaap ik nooit genoeg. Ik word echt nooit zo wakker.
Het kost mij altijd minimaal een uur om helemaal bij mijn positieven te komen elke morgen. Ook als ik zo lang kan slapen als ik wil. Ook toen ik vroeger nog wekenlange vakanties en geen kinderen had.
Ik schat dat jij een ochtendmens bent?

Mmmm

Ik ben er nog steeds niet achter. Nu ben ik ook een slechte slaper, hoe ik ook leef dat maakt niet uit.
Als ik niet in slaap val, ben ik of aan het malen of oververmoeid of soms over mijn slaap heen.
Muizemeis

dc

dc

19-02-2011 om 20:19

Als je actief bent

Ik slaap genoeg als ik me de volgende dag actief voel en me goed voel tot de avond.

Als ik teveel slaap (zeldzaam), dan word ik heel hangerig en lui. Als ik te weinig slaap dan word ik hyper en stort ik zo ongeveer na het avondeten in.

Genoeg is voor mij (uit ervaring) zo'n 6,5/7 uur. 6 uur doe ik het ook prima op, maar niet meer dan 2 keer achter elkaar, dan moet ik weer even wat meer slapen. Minder, en ik word dus hyperactief.

Wat een intrigerend onderwerp

Ik denk dat ik weer fit ben, als ik de komende 5 jaar onafgebroken 8 uur per nacht kan slapen, want dat is exact de periode die ik nu slechter en minder slaap. Deels door zwangerschap, deels door de uitkomst daarvan;-)
Ik zou niet meer weten hoe het voelt om uitgeslapen en topfit te zijn, maar ik heb er wel een heel lieve, mooie, prachtige, lieve, engelachtige maar soms ook drakerige dochter voor teruggekregen......

Vic

Vic

19-02-2011 om 22:51

Ideale patroon

Mijn ideale slaappatroon valt niet te combineren met schoolgaande kinderen en een ft baan. Tijdens vakanties ga ik over het algemeen rond 23.30 uur naar bed, of iets later, en kom er dan rond 09.30 weer uit. Dan ben ik helemaal fit. Heerlijk dat soort weken. Tijdens normale werk/schoolweken slaap ik zo'n 7 uur per nacht, maar dan ben ik aan het eind van de week redelijk op. Zo nu en dan heb ik nog wel eens een kind dat 's nachts wakker wordt, of dat ik niet in slaap kan komen. Dat is funest, dan ga ik me gelijk slecht voelen.

Echt avondmens hoor

Ik ben een echt avondmens hoor, maar na de kinderen moest ik in een ander patroon (ook i.v.m. werk) met vroeg opstaan (rond 6 uur). En dat gaat in combi met naar bed als ik ga geeuwen prima.

Wat anderen ook al zeggen, ik merk dat het tijd is om even weer wat vroeger naar bed te gaan, als ik een dag lang loop te geeuwen. Maar normaal gesproken kan ik prima tot na middernacht doorgaan met mijn activiteiten.

Lynna

Lynna

20-02-2011 om 08:54

Niet ontspannen slapen

Ik slaap wel genoeg, zo van 's avonds half 11 tot 's morgens 6. Ik ben een ochtendmens en kan er wel goed uitkomen. Af en toe lig ik 's avonds om 9 uur al te slapen.
Maar ik heb het gevoel dat ik niet ontspannen ben als ik slaap. Dat ik daardoor niet genoeg uitrust.

Iemand tips daarvoor?

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 09:42

Wandelen

Een half uur voor je naar bed gaat een blokje om gaan. Frisse lucht, rustige beweging. Dan douchen en lekker slapen.
Groetjes
Massi

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

20-02-2011 om 14:36 Topicstarter

En hoe zit het dan

als je 's middags omvalt van vermoeidheid en na het avondeten weer helemaal opknapt? Vervolgens daardoor niet op tijd naar bed gaat - en de volgende dag hetzelfde patroon?

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 15:38

Bromvlieg

Aha, dat is de beroemde primatendip die optreedt na de lunchpauze :-). Misschien helpt het om het avondeten iets te vervroegen, of minder zwaar te tafelen? Ik heb juist het omgekeerde, na het avondeten zak ik als een plumpudding in elkaar, haha.
Groetjes
Massi

Bromvlieg

Dat heb ik ook weleens, lastiger vind ik het dat ik om ongeveer 16.00 instort, en om 21.00 wakker wordt( ik gan iet slapen hoor dan), en vervolgens om 22.30 in bed niet slaap.
Muizemeis

De dip

heb ik of na koolhydraatrijke voeding cq suiker dip (te grote schommeling). Misschien heb jij ook iets dergelijks. Je kan er heel heel moe van zijn (en blijven ook).

Zolang

je je geen zorgen maakt om je slaap, slaap je goed ;)

Sorry, ik kon het niet laten..heb zelf jarenlang, achteraf bekeken, erg slecht geslapen, maar ik maakte er geen probleem van, in de zin dat ik me toesprak dat ik in elk geval rustte... en dat dan ook deed

Toen ik beter ging slapen merkte ik pas hoe slecht ik eerder sliep.

dc

dc

20-02-2011 om 21:27

Dip enzo

ik word nu ongeveer 4 à 5 keer per nacht wakker (ziek kind, en moet vaak naar de wc door zwangerschap). En toch voel ik me op een dipje 's middags prima. Ik denk echt dat het uitmaakt of je je er druk om maakt. Ik niet, dus ik val ook zo weer in slaap :-)

En tijdens die dip doe ik gewoon wat relaxed. Het valt ook samen met de rusttijd van de kinderen.

Valkyre (voorheen UeberHilde)

Valkyre (voorheen UeberHilde)

20-02-2011 om 22:25

Middagdip als bromvlieg

Ja, die middagdip heb ik ook regelmatig. Sterker nog, ik heb net als bromvlieg die hele cyclus van 's avonds fit (en dus te lang opblijven), 's ochtends vroeg op want werk en kind, 's middags (rond drie uur) instorten, en 's avonds weer fit dus weer niet op tijd naar bed. Ik probeer mezelf wel streng toe te spreken, maar krijg 't regelmatig niet voor elkaar voor 1 uur 's nachts in bed te liggen... Ik lijk potdorie wel een opstandige puber!

Het gaat gelukkig wel steeds iets beter (dus minder moe) de laatste tijd. Met vallen en opstaan, dat wel. Wat bij mij helpt:
1. Accepteren dat ik zo in elkaar zit, en mezelf niet ook nog een schuldgevoel aanpraten omdat ik niet goed voor mezelf zorg (van een heel wijze, 10 jaar jongere vriendin geleerd)
2. Stapsgewijs vroeger "naar boven" gaan. Dus niet ineens 22u als de gewoonte gaan zien, maar half 1. En dan twaalf uur, en dan half twaalf.
3. 's Middags iets eten (liefst geen koolhydraten, maar rauwkost/salade/fruit en eiwitten). Van m'n zoontje geleerd :-) Dan is de dip snel over.
4. Veel frisse lucht, juist tijdens die dip. Ik rook niet, maar ik neem dus weleens wandelpauze - even vijf minuten naar buiten.
5. Mezelf iets leuks in het vooruitzicht stellen, bijvoorbeeld lekker een warme kruik in bed leggen en m'n lievelingstijdschrift lezen in bed.
6. Rond 21uur echtgenoot verleiden en daarna lekker rozig in slaap vallen :-)
7. Overdag vijf minuten voor mezelf inplannen zodat ik 's avonds niet denk: zoonlief ligt in bed, nu is het mijn tijd! Terwijl ik eigenlijk doodoop ben. Want dan hang ik toch alleen maar voor de tv...

Vraag:
Zijn er meer mensen die van binnen nog een beetje een opstandige puber zijn, of ben ik de enige?

Lou

Lou

20-02-2011 om 23:05

Opstandige puber

Ja hoor Valkyre, er zijn er meer en ik ben er helaas eentje van. 's Avonds wil ik niet naar bed en 's ochtends wil ik niet opstaan. Heel vervelend eigenlijk, vind ik zelf. Want ik heb dan ook nog eens 8 uur slaap nodig. Ook ben ik vaak vroeg op de avond zo moe dat het lijkt alsof mijn dochter mij naar bed brengt in plaats van ik haar. Maar direct daarna, ook al ben ik nog zo moe, heb ik dus hevig Geen Zin om naar bed te gaan. En ping! daar gaan rond een uur of 9, half 10 de ogen weer open en zit ik weer tot veel te laat te lezen en te hangen en te niksen.

Ik denk ook wel eens dat mijn ideale slaappatroon met helemaal niets in het normale leven zou combineren, namelijk: 9 uur slapen, en de volgende dag een uur later naar bed (want dan ben je zo lekker uitgeslapen) en dan weer 9 uur slapen, en dan weer een uur later naar bed enzovoorts. Daar krijg je hele vreemde dagen en weken van! Ik heb het ooit zelfs in een lachwekkend schema gezet, maar dat kan ik niet meer vinden. Het heette iets als Lou's Overwintertijd. Af en toe denk ik er weer eens en dan bekruipt me weer het verlangen om het eens uit te proberen :-)

Maar goed, ik vind jouw eerste tip wel een nadenkertje voor mezelf, want ik vind mezelf dus eigenlijk vooral dom en eigenwijs en onhandig en vervelend. Accepteren, ik zal het eens proberen.

dc

dc

21-02-2011 om 08:56

Puber

Ik heb dat met uitspattingen, niet in mijn dagelijkse leven.

Was een maand geleden een goed boek aan het lezen, en kon niet stoppen. Ik zou als eerste opstaan (zondagochtend), maar ben door blijven lezen tot 5u 's ochtends! Mijn man is er toen heel lief om 6u uitgegaan toen de eerste wakker werd :-) (en hij heeft het er nooit meer over, ik zou hem eraan blijven herinneren denk ik...).

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 09:58

Valkyre ot

Zijn er meer mensen die van binnen nog een beetje een opstandige puber zijn, of ben ik de enige?
Nee, ik hoop nooit helemaal volwassen te worden...en het voordeel is dat ik mijn pubers erg goed begrijp.:)

Dc en mien

Dus eigenlijk zeggen jullie: als je vindt dat het geen probleem is (moet zijn/mag zijn), is het dat ook niet en dan slaap je wel goed?

dc

dc

21-02-2011 om 13:13

Judith

Het gaat om het ontspannen. Als je heel gestressd raakt over wakker gemaakt worden, of niet genoeg uren slaapt, je veel meer moeite hebt met weer in slaap komen!

Ik maak me er niet druk over, en ik val dan ook zo weer in slaap. En zo niet, dan rust ik in elk geval.

dc

dc

21-02-2011 om 15:27

Ahem, sorry

Sorry voor de kromme zin.

Ik ga op zoek naar een cursus nederlands...

Dan weer slapeloosheid, dan weer niet door kunnen slapen

Sinds ik pfeiffer heb gehad (omstreeks de bevalling) en daarna na elke kik van de tweeling, wakker bleef (als een soort waakzaamheid) heb ik het om gegooid. Het kon niet anders. Ik pas mijn dag aan, aan mijn nacht. Daarmee bedoel ik dat ik overdag een bepaald ritme en zwaarte heb zodat ik 's nachts goed kan slapen. Mijn dag ervoor staat in dienst van de nacht die erop volgt.

In die zin, heb ik geaccepteerd wat mijn slaappatroon nodig heeft. Desondanks ben ik regelmatig 's nachts wakker, lig er wel ontspannen bij maar kom niet meer in slaap. Terwijl ik toch moe ben en graag wil slapen. Dat vreet me ter plekke op en voila nog een reden om niet in slaap te komen.

En inderdaad: stapsgewijs vroeger "naar boven" gaan en stapsgewijs zorgen dat je moe bent aan het eind van de dag. Je dieet kan helpen, wat je (wanneer) doet. Sporten kan ook helpen je moe te maken maar een goede workout maakt mij eerder helder(der) en alert(er) dan moe.. Als ik vaak moe ben van het sporten, gaat het mij echt tegen staan. Idem voor het nemen van een bad. Je komt door beide in een bepaalde fysieke situatie en die kan alerter zijn of minder dan voor je ging sporten. Neem dat (je vorige alertheid) dus mee in je overweging.

"Zijn er meer mensen die van binnen nog een beetje een opstandige puber zijn, of ben ik de enige?"
Opstandig ? Het klinkt of je een avondmens bent met een ochtendmens ritme. Dat lijkt mij alleen maar lastig!

dc

dc

21-02-2011 om 18:25

Baby herrie

Ik word wel heel erg makkelijk wakker, en wat helpt om niet bij elke geluid wakker te worden is met oordopjes slapen. Ik word dan wel wakker als een kind echt huilt of roept (eerder dan mijn man zonder oordopjes, zucht).

Doorslapen hoeft echt niet

Ik ben meerdere malen per nacht wakker, ga eens naar de WC, drink eens wat. Vat ik de slaap niet, dan lees ik wat of doe een sudoku.
Ik slaap slechter als ik na 20 uur nog veel actief denkwerk, beeldscherm of discussie gehad heb. Dat probeer ik te vermijden.
Maar ik sta meestal wel gewoon om 6 uur op, rommel dan eerst even lekker in mijn eentje en maak dan de meute wakker.

Toen ik werkte kwam ik vaak moe thuis, deed dan een powernap van 30 minuten en begon dan met de avonddingen (koken, eten, kinderen enzo).

Slaappatroon

Een powernap van 30 minuten, lijkt me heerlijk. Alleen: hoe krijg je dat voor elkaar? Voorheen lukte het mij 10 minuten en knapte daar ook behoorlijk van op (niet altijd) maar sinds de kinderen lukte dat niet meer. Af en toe heb ik ook zin om heel vroeg op te staan: alles stil en even echte tijd voor mijzelf. Maar de kinderen worden, hoe stil ik ook ben, altijd meteen wakker. Of ik zou voor 5 uur moeten opstaan.. het overwegen waard maar daar zou ik wel een aantal leuke tv programma's voor op moeten geven. En dat vind ik nu juist moeilijk. Voordeel is wel dat je dat wat je moet lezen etc veel beter kan doen voor alles wakker wordt. Er zit wel meer snelheid in je dag (want al vanalles af) en het is gedaan, dus wellicht wordt de dag ook meer ontspannen. Het is ook wat de mens van huis uit deed al: bij zonsopgang opstaan, bij zonsondergang gaan slapen. Maarja, het is wel heel drastisch.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-02-2011 om 11:30

Powernapjes

Ik ben dol op powernapjes, ik kan soms gewoon vreselijk lopen geeuwen en moe zijn.. midden op de dag, dan ga ik liggen, zet mijn wekker, val acuut in slaap en spring na 30 min weer op.
Ik slaap altijd, en overal. Ik heb wel hele goed oordoppen, want mijn lief snurkt enorm!!! door die oordoppen hoor ik niks, zelfs de kinderen niet, lekker rustig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.