Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wanneer weet je of je kind kleurenblind is

Zoon is bijna 26 maanden en wij merken al een tijd dat hij groen/rood door elkaar haalt. Hij herkent blauw, geel, oranje, paars, zwart, rood en groen. De laatste 2 haalt hij heel erg door elkaar. Alhoewel als je iets rood en groen hebt dan ziet hij wel verschil in de kleur (denk ik). Man denkt dus aan kleurenblindheid en ikzelf denk dat hij nog te jong is om er iets over te zeggen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MariaV

MariaV

13-02-2009 om 15:56

Oogarts

De oogarts heeft plaatjes gemaakt van stippen in verschilende kleuren rood en groen. Als je kleurenblind bent zie je een bepaald plaatje, zo niet, dan zie je een ander plaatje. Dus als je het nu al wilt weten, dan kun je naar de oogarts. Wie weet heeft de schoolarts die test trouwens ook wel.
Maria

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-02-2009 om 16:06

Test

Die tests zijn ook overal online te vinden (bv http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/testen.shtml ) maar ik weet niet of ze al bruikbaar zijn voor een kind van die leeftijd.

Groet, Ellen

Carolien

Carolien

13-02-2009 om 16:34

Misschien

ligt het eerder aan zijn leeftijd dan aan kleurenblindheid. Want met 26 maanden hoeft een kind nog lang niet feiloos alle kleuren te kennen. Vanaf hier is kleunrenblindheid natuurlijk niet uit te sluiten of te bevestigen, dus hij zou het uiteindelijk misschien best kunnen zijn, maar volgens mij is 26 maanden wel heel erg jong om alle kleuren steeds goed te benoemen.
Groetjes,
Carolien

angel3

angel3

13-02-2009 om 18:14

Ja herkenning

Hier ook precies met die kleuren. Ze is nu wat ouder (ruim 3) en het gaat vaker goed. Volgens mij is het toch het nog niet goed onder de knie hebben van de kleuren.

Poppy

Poppy

13-02-2009 om 19:39 Topicstarter

Nou ja

Ik weet het ook niet hoor, dacht zelf ook dat het aan de leeftijd lag, maar precies groen en rood was wel apart. Voor zover ik weet geen kleurenblindheid in de familie. Wij moeten trouwens in maart weer naar de ortoptist (?) voor een ander probleem met zijn ogen, dus daar kan ik het misschien ook even vragen.

Bedankt

Hier

Deze website kan je uitproberen. Even naar beneden scrollen, de eerste is voor volwassenen.

Als hij nog geen vormen kan benoemen, kan je ook vragen of hij met zijn vinger over de vorm wil gaan.

http://colorvisiontesting.com/online%20test.htm

Gamma

Wij kwamen er achter bij de gamma. Ik vroeg aan mijn zoon welke van de twee kleuren (pastelgroen en roze) hij het mooiste vond, waarop hij mij aankeek of ik gek was:"Ze zijn hetzelfde". Als je een foto hebt kun je bij www.vischeck.com deze foto laten bewerken zodat je hem ziet als een kleurenblinden. Vervolgens kun je aan hem vragen of hij die hetzelfde ziet.
Ik heb op onze website ook twee foto's staan: http://www.boelesdagboek.nl/2007.htm

Intensiteit

Mijn zoontje kan trouwens nu wel de kleuren rood en groen redelijk uit elkaar houden. Blijkbaar heeft rood een andere intensiteit dan groen. Natuurlijk maakt hij wel fouten, maar dan zijn de kleuren even intens. (vandaar ook pastelgroen en roze)

Poppy

Poppy

14-02-2009 om 14:07 Topicstarter

Zoon ligt nu op bed maar ik zal als hij wakker is even zo'n plaatje laten zien. Ben benieuwd.

Poppy

Poppy

15-02-2009 om 10:16 Topicstarter

Gedaan

Zoon kon op de plaatjes alleen het gele figuur zien, en niet die andere vierkant of cirkel (dan wees hij juist weer naar die gele op het andere plaatje). Maar bij zo'n ander plaatje als ik dan vroeg "kan je een boot zien" dan wees hij wel naar dat plaatje. Maar zelf zei hij niet dat er een boot stond zonder prompten.

Ben dus nog steeds niet verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.