Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bianca

Bianca

23-06-2009 om 14:29

Wat betekent cito bij bloedprikken

Ik heb twee weken geleden bloed geprikt, en nu wilde mijn huisarts me toch nog een keer bloed laten prikken, ik ben elke keer vergeten te gaan maar nu ben ik dan eindelijk geweest, en toen zag ik dat ze met een grote stempel CITO op mijn formulier zette. Weet iemand wat dit inhoudt? Ik hoorde wel dat de uitslag dan snel bekend is, maar word dat vaak gedaan? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-06-2009 om 14:34

Snel

Cito betekent snel.
De analyse wordt dan ook zsm gedaan, en zsm doorgegeven en/of in de ziekenhuiscomputer gezet. De uitslag is dan meestal binnen een uur bekend.

Hmm, wat had je eigenlijk? En heb je twee weken rondgelopen met een formulier met cito erop?

Ulla

Ulla

23-06-2009 om 18:36

Spoed

CITO betekent dat er spoed achter zit (verzoek van de huisarts).

Wat was de uitslag 2 weken geleden dat je nu toch weer bloed moest laten prikken? Was het toen allemaal in orde?

Weet je inmiddels de uitslag van dit bloedonderzoek? Hopelijk valt het allemaal mee.

Bianca

Bianca

23-06-2009 om 19:28

Uitslag

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik heb twee weken geleden bloed laten prikken en rontgenfoto's laten maken omdat ik al een tijd last had van een plek onder mijn ribben. Op de rontgenfoto was niets te zien, en de huisarts zei dat mijn bloed goed was alleen was 1 waarde niet goed, en toen ik vroeg wat dat dan was zei hij dat het een A-specifieke waarde was, en dit van alles kon zijn, niet aan te duiden was met 1 woord. Hij zei toen aan de telefoon dat ik dan een keer (hij heeft dus met geen woord gerept over spoed!!!) bloed zal moeten laten prikken, ik ging er dus vanuit dat het niet zo'n storm zou lopen, kop in het zand steken dus. Maar ik heb het best druk met een deeltijdbaan en twee kleine kids dus kreeg het niet voor elkaar om te gaan. Nu dit dus vanmiddag. Ik heb de huisarts vanmiddag gebeld, kreeg weer een vervanger (grrr...) en die zei dat alles goed was. Ik was een beetje perplex, maar ik wil morgen nog wel even terugbellen om te vragen waarom het dan zo'n spoed was... door mijn verbazing kwam er weinig zinnigs meer uit... het zit me toch nog steeds niet lekker...

Bianca

Bianca

23-06-2009 om 19:29

Enne...

Er stond eerst geen cito op mijn formulier, dat hebben ze pas bij de balie van het bloedprikken gedaan...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2009 om 20:06

Bianca

"en die zei dat alles goed was. Ik was een beetje perplex, maar ik wil morgen nog wel even terugbellen om te vragen waarom het dan zo'n spoed was..."

Ook al iets met spoed wordt gedaan, kan de uitslag uiteindelijk prima uitpakken.

toja

toja

23-06-2009 om 20:33

Huisarts

ook eens gehad. Ik had een zoon die niet lekker was en een rare uitslag had (leek op puntbloedinkjes). De huisarts wilde dat ik nog even snel bloed ging prikken met hem (het was al 5 uur en net die dag geen auto...) De huisarts heeft toen cito op het formulier geschreven en na het prikken werd ik een uur later teruggebeld door de huisarts dat er dus niets aan de hand was gelukkig. Waarschijnlijk net zoals er bij jou ook niets aan de hand is?

Lys Lionne

Lys Lionne

23-06-2009 om 23:00

Vanuit het lab...

Ik werk regelmatig op een prik-lab en wij gaan zelf dus echt geen CITO op een aanvraag zetten. Da's aan de arts om te bepalen, niet aan ons. En ook in het geval van Bianca bleek het (achteraf) niet nodig, dat had de huisarts dus prima ingeschat (en daarom geen CITO erop geschreven).
Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat je geen 2 weken wacht met bloedonderzoek als je je hondsberoerd voelt of erg bang bent voor nare uitslagen....Dus de klachten zullen absoluut vervelend geweest zijn (anders raadpleeg je je huisarts niet), maar niet spoedeisend. Toch?
Ik hoop dat je morgen antwoord krijgt op de vraag wat je huisarts nu eigenlijk zocht in het bloed. Want je klachten zullen nog niet verdwenen zijn neem ik aan, omdat je nu ineens toch nog bloed hebt laten afnemen?

Tinus_p

Tinus_p

24-06-2009 om 09:19

Verbaasd idd

Lys Lionne:
'Ik werk regelmatig op een prik-lab en wij gaan zelf dus echt geen CITO op een aanvraag zetten."
dat verbaasde mij ook al. wat mij ook verbaast, is dat de huisarts niet zegt welke test afwijkend was, en dat Bianca vervolgens nietz elf op het formulier kijkt wat er nou eigenlijk aangevraagd was.
(ik kijk ALTIJD).

Jakiro

Jakiro

24-06-2009 om 09:55

Soms

Kan er een protocol zijn, ivm personeel, apparatuur etc. dat bij een bepaalde aanvraag de uitslag CITO bepaald moet worden.
Dat heeft dan eigenlijk niks met de aanvraag of patient te maken, alleen met de logistiek.
Jakiro

Maar...(licht ot) als cito snel betekent.....

waarom duurt het dan altijd weken voor de uitslag van een school-cito eens binnen is??

Ingrid

Jakiro

Jakiro

24-06-2009 om 10:31

Meen je het serieus ingridt?

Cito betekent Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling.
Een cito cito bestaat niet....

Jakiro

Hahahahaha jakiro!

Het was een grapje.....

Ingrid

Bianca

Bianca

24-06-2009 om 15:34

Tinus

Natuurlijk heb ik gekeken op het lab formulier naar wat er precies geprikt zou worden, dit was calcium, fosfor en nog iets wat ik niet goed kon lezen omdat de arts het zelf opgeschreven, dit heb ik later opgezocht en dat hield het cholesterol in, zo naief ben ik nou ook weer niet! Ik heb inmiddels drie weken geleden voor het eerst bloed laten prikken omdat ik last had (en soms nog heb) van een plek achter mijn ribben, en omdat mijn vader dit ook had en overleden is aan kanker wilde ik dat natuurlijk uitsluiten. Ik heb rontgenfoto's laten maken en dus bloed laten prikken, en de arts vertelde me na die uitslag dat er niets was wat dat zou aanduiden maar dat hij nog 1 keertje voor de zekerheid wilde prikken, ik heb hem toen nog gevraagd of dit meteen moest of ook later kon, omdat ik met twee zieke kinderen zat, en hij zei toen dat dat ook zeker later kon.... dus, ik heb niet twee weken met het formulier in huis gezeten, en weet ook waar er op geprikt moest worden, bedankt voor de tips en de goede raad...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.