Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Caro

Caro

30-12-2012 om 10:08

Wat blijft er over om te eten?

Ik heb last van bacteriele overgroei in mijn darmen (lang verhaal). Ik krijg nu antibiotica en moet qua voeding drastisch minderen met slechte koolhydraten en alles wat eindigt op -ose. Dus lactose, glucose, fructose en noem maar op. Het wordt een hele uitzoekerij wat ik nog kan eten. Ik moet eerst zelf gaan proberen voor ik naar de diëtist ga. Dat wil ik ook zelf want diëtist wordt niet vergoed. Maar ik ben nu op zoek naar goede tussendoortjes. Vooral iets wat ik makkelijk mee kan nemen naar werk en onderweg. Fruit is dus lastig, maar vezelrijk fruit mag wel. Maar verder heb ik geen idee? Ik zie wel allerlei suikervrije producten maar ook niet alles daarvan kan vanwege dus andere -oses. Wie heeft tips voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

30-12-2012 om 11:40

Heu

Wie heeft die diagnose gesteld en op basis waarvan? Wat zijn 'slechte koolhydraten'? Mag zetmeel wel? In dat geval kom je uit op brood.

cqcq

cqcq

30-12-2012 om 12:01

Wel vergoed

Volgens mij zitten er vanaf 2013 weer drie sessie diëtiste in het basispakket. Dus daar zou ik toch maar mee gaan beginnen.

koentje

koentje

30-12-2012 om 13:06

Tip:

zoek eens op het boekje 'darmzinnig'
Heel veel tips, dieetadviezen en uitleg over darmproblemen.

Inge M

Inge M

30-12-2012 om 17:21

Koolhydraatarm en lactosevrij dus

Je kunt via google zoeken op koolhydraatarm en lactosevrij eten.
Een salade is prima mee te nemen in een koeltasje. Met wat hamreepjes of andere vleeswaren of harde kaas (lactosearm) is dit een volledige lunch.
Gekookte eitjes zijn ook handig.
Noten (let op, geen pinda, cashew, dat zijn geen noten).
Atkins heeft koolhydraatarme crackers. Kun je gebruiken als vervanger voor brood.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

30-12-2012 om 21:08

Candidadieet

Dat klinkt als een standaard anti-candidadieet. Als je daarop googlet (candida en dieet), krijg je lijsten van wat je wel mag eten. Er zijn ook diverse receptenboeken. 's Ochtends zou je iets van sojayoghurt met fruit kunnen nemen, 's middags een salade of koolhydraatarm brood van de natuurwinkel en 's avonds gewoon warm eten, eventueel met volkoren pasta/rijst in plaats van witte. Tussendoortjes: vezelrijk fruit, noten, van alles.
Ik heb een soortgelijk dieet wel eens een half jaar gevolgd en je voelt je echt stukken beter zonder snelle koolhydraten en teveel zuivel. Was net aan het overwegen om in januari maar weer eens te beginnen.
Als het je niet zozeer om je algemene welbevinden gaat alswel je darmstelsel, zou ik uitproberen waar je slecht op reageert. Dus eerst dat dieet een week of twee trouw volgen en dan weer dingen introduceren en goed kijken hoe je erop reageert.
Succes ermee! Het is te doen, maar het begin is even lastig omdat je nog niet goed weet wat je als vervanging van je 'normale' ontbijt/lunch/etc kunt eten. Print de lijst van wat wel is toegestaan uit en hang die binnenin een keukenkastje, neem hem opgevouwen mee in je tas, geef er eentje aan je man voor bij het boodschappen doen. Op die manier wen je er sneller aan.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

30-12-2012 om 21:10

Wat een zware tijd heb jij. Ik heb helaas geen tips of adviezen. Ik stuur je wel een knuffel en mijn allerbeste wensen voor 2013.

bertje1

bertje1

01-01-2013 om 13:49

Dietist

in 2013 wel vergoed; 3 uur (dus ongeveer 4-5x) gaat wel van je eigen risico af, maargoed. Let er wel op: een candida dieet is eigenlijk niet bewezen. Minder suiker kan natuurlijk geen kwaad.

Jessica O

Jessica O

03-01-2013 om 07:59

Candida dieet

mocht je er belang bij hebben, ik heb er nog een boekje over liggen. Als je hem wil, mail me dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.