Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Miereke

Miereke

27-02-2009 om 10:19

Wat denken jullie hiervan? (een wereld zonder kanker?)

http://www.e-stilo.net/huldaclark/index2.htm


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-03-2009 om 13:48

Onno

Nou Onno, dat laatste mag je zeggen tegen het vijfjarig zoontje van mijn beste vriendin met borstkanker. Als hij zijn moeder verliest aan de gevolgen van kanker heeft hij geen ouders meer. Of tegen de ouders van die vriend van mij die op 38-jarige leeftijd is overleden aan leukemie. Verder moet je wel de feiten duidelijk hebben: Frederique Huydts was niet 100% genezen verklaard van darmkanker; zij was in remissie en remissie betekent niet dat de kanker volledig genezen is maar slechts dat er binnen vijf jaar na behandeling geen sporen meer zijn te vinden van de bewuste kankercellen. En inderdaad zou ik graag ook willen weten waar je je medische gegevens en uitspraken op baseert? Heb je geneeskunde gestudeerd of niet?

Onno

Je schrijft altijd wel heel makkelijk over alternatieve geneeswijze,alsof het een oplossing is voor alles, maar ik vrees als ik in november mijn heil in het alternatieve circuit gezocht had ik hier niet meer had gezeten. Ik had nl. een slagaderlijke hersenbloeding en ben daaraan geopereerd om een clip te zetten op de kapotte plaats/ader. Welk alternatief is er nu volgens jou te bieden om herhaling te voorkomen?? ik ben zeer benieuwd, want ondanks jou overtuiging dat als we wisten wat hierna komt we er al graag zouden willen zijn, blijf ik toch nog liever een groot aantal jaren aan deze kant van de wereld.

Toevoeging op bovenstaande posting

Mijn vraag is serieus bedoeld en ik sta niet geheel negatief tegen alternatieve geneeswijze maar zie het meer als een en/en verhaal en niet zo zeer dat één van beide zaligmakend is.

Onno

Toegegeven, tegen je redenering valt weinig in te brengen. Als je de reguliere behandeling van kanker afwijst en daardoor snel overlijdt zal de kanker niet terugkeren. Punt voor jou.

Groeten,

Temet

Onno, te druk?

Ben je nu ook in het weekend al te druk met die overvolle praktijk van je om antwoord te gaan geven op alle vragen aan jou??

Onno

Onno

08-03-2009 om 15:34

Yara

Het is niet mogelijk om in woorden uit te drukken welk een leed een mens soms moet ondergaan. Natuurlijk zou ik het ook vreselijk vinden om mijn (2) kinderen niet verder te zien opgroeien en eventueel mijn kleinkinderen niet te kunnen knuffelen en aanraken. Desondanks blijf ik bij mijn standpunt dat chemo en bestraling voor mijn geen optie zijn. Een mens is nu eenmaal meer dan een lichaam en de oorzaak van kanker heeft vaak veel diepere achtergronden die voor ieder mens weer verschillend is.
De reguliere geneeskunst is bij uitstek geschikt voor alle technische en zichtbare klachten zoals letsels. (Een slagaderlijke hersenbloeding bijvoorbeeld).
De alternatieve geneeswijzen zijn meer geschikt voor alle chronische klachten, kwalen en ziekten. Daarmee kan de reguliere geneeskunde vaak heel weinig mee. Dagelijks wordt er voor tonnen aan 'geneesmiddelen' bij de apotheker afgehaald waar niemand echt beter van wordt. Nou ja, behalve de apotheker dan.
Het is jammer dat de meesten hier maar een heel beperkt referentiekader hebben en de alternatieve genezer niet anders kan zien dan een oplichtende kwakzalver. Natuurlijk zullen er bedriegers tussen zitten net zoals er slechte artsen zijn. Maar er zijn ook hele goede alternatieve genezers/artsen die ontzettend goed werk doen. Ook met kanker.

En nu word ik vals

O.k., Onno, het is gemeen, maar voor een goed doel.

Stel je voor: niet jij krijgt kanker, maar je kind. Kan zomaar gebeuren. Advies van de kinderoncoloog: chemo.

Wat doe je?

Groeten,

Temet

reina

reina

08-03-2009 om 19:36

Temet

Ik dacht het, jij vraagt het. ben benieuwd naar onno's antwoord...

Stel

Stel de ouders van een kind met kanker weigeren behandeling, zouden ze dan (tijdelijk) uit de ouderlijke macht worden gezet? Dit gebeurd mensen immers ook voor niet direct dodelijke vormen van verwaarlozing.

Onno

Onno

08-03-2009 om 21:10

Kinderen en kanker

Gelukkig zijn mijn kinderen volwassen, dus hoef ik een dergelijke keuze niet alleen te maken. Het is natuurlijk flauw om zo'n vraag op deze manier te ontwijken. Mocht het kleine kinderen betreffen dan ligt dat natuurlijk veel ingewikkelder. In ieder geval zou het voor mij en mijn vrouw geen keuze zijn van of of maar en en.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-03-2009 om 22:02

Kind en kanker

Maar Onno, waarom zou je als het om kleine kinderen gaat wel kiezen voor en-en (dus chemo/bestraling met als aanvulling alternatieve geneeswijzen) en niet in het geval van volwassenen?

Plien

Plien

09-03-2009 om 00:52

Onno

"De alternatieve geneeswijzen zijn meer geschikt voor alle chronische klachten, kwalen en ziekten. Daarmee kan de reguliere geneeskunde vaak heel weinig mee. Dagelijks wordt er voor tonnen aan 'geneesmiddelen' bij de apotheker afgehaald waar niemand echt beter van wordt. Nou ja, behalve de apotheker dan."
schrijf jij.
Nou ik kan je verzekeren, zonder de reguliere geneeskunde en de medicijnen die de artsen mij voorschrijven zou het momenteel waarschijnlijk een heel stuk slechter gaan met mij dan nu het geval is. Ik kom inderdaad nooit meer van die pillen af, maar het alternatief is heus heel wat minder leuk. (Dat klinkt als een woordspeling maar zo bedoel ik 'm niet.) Mijn gezin zou het in elk geval zeker niet ten goede komen.

En dat de apotheker daar ook beter van wordt? Nouja die man moet ook zijn geld verdienen. Gelukkig bestaat hij nog steeds, hoe kom ik anders aan mijn medicijnen

Gezwam

Al de chronische aandoeningen in mijn familie en vriendenkring, inclusief die van mezelf, worden geen honderste van een grein beter door homeopathie. Je zwamt weer eens tegen de klippen op, Onno, en er zijn tijden, zoals nu, dat ik daar ver-schrik-ke-lijk boos om word!

yara

yara

09-03-2009 om 12:49

Onno

Zelf ben ik ook erg voorstander voor en en,maar dat betekend voor mij wel chemo. Daarnaast doe ik veel op verschillende gebieden.
Wat zou jij doen als je kinderen nog niet volwassen waren maar jong?
Toen ik kanker kreeg was de oudste 9.Inmiddels zijn ze een paar jaar ouder,maar hebben me nog heel hard nodig.
Nu denk ik dat je je ouders nooit kunt missen,maar er zit wel een verschil in nodig hebben of missen.Als je kinderen volwassen zijn en een eigen leven leiden liggen de kaarten voor mijn gevoel toch anders.Tot die tijd pak ik alles aan wat mijn leven kan verlengen.
En geloof ik ook in de kracht van de combinatie.

Onno

Onno

09-03-2009 om 13:21

Yara

Wat zou jij doen als je kinderen nog niet volwassen waren maar jong?

Die vraag is zomaar niet te beantwoorden. Een mens weet vaak niet van tevoren hoe hij gaat reageren als hij voor die keuze komt. Verder kan het even duren om meer vragen te beantwoorden omdat ik een paar dagen geen tijd heb.

Ach, het is weer zover

Tijd voor de zeemeeuwentactiek.

Dank, onno

"Mocht het kleine kinderen betreffen dan ligt dat natuurlijk veel ingewikkelder. In ieder geval zou het voor mij en mijn vrouw geen keuze zijn van of of maar en en. "

Juist. Dank, Onno, voor dit (ik mag wel zeggen ongebruikelijk) heldere antwoord.

Je past hierbij precies in het patroon dat ook opgaat voor de gemiddelde Nederlander. Zolang het allemaal zo'n vaart niet loopt zijn alternatieve geneeswijzen prima. Als het er echt op aankomt ( je kind heeft kanker, veel erger kun je toch niet bedenken) dan neem je de mogelijkheden van de reguliere geneeskunde met beide handen aan, en kan je desgewenst daarnaast nog wat hobbyen bij de alterneuten. Als je ondertussen maar braaf de behandeling volgt die de echte arts adviseert is daar meestal weinig tegen.

Was Sylvia Millecam maar zo goochem geweest om deze benadering te kiezen, dan had ze misschien nog geleefd.

En verder begrijp ik dat je patiënten weer in drommen voor de deur staan, dus we zien je over een tijdje wel weer terug. Hopelijk heb je in de tussentijd dan ook dat foldertje kunnen opsporen.

Groeten,

Temet

Mijtje

Mijtje

11-03-2009 om 12:25

Temet

Die van Sylvia Millecam erbij halen vind ik persoonlijk heel flauw..... HOEVEEL mensen zijn er uiteindelijk toch aan de behandelingen van chemo en bestraling overleden???? Daar hoor je nooit iemand over!!!

Mijtje

Er zijn ongetwijfeld veel mensen ondanks chemo en bestraling overleden. Vandaar ook het woord 'misschien'. Ik begreep overigens uit de berichtgeving dat haar kanker waarschijnlijk zeer goed behandelbaar zou zijn geweest als ze haar hoofd niet in het zand had gestoken maar tijdig naar de dokter was gegaan en had geluisterd naar diens adviezen.

Er zijn denk ik niet veel mensen *aan* de behandeling met chemo en bestraling overleden (wat in jouw posting staat. Of is dat een verschrijving?). Er gaan wel vrij veel mensen aan kanker dood.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-03-2009 om 14:27

Mijtje

Het geval van Sylvia Millecam is juist een triest, maar goed voorbeeld van de futiele hoop die mensen met kanker hebben mbt alternatieve geneeswijzen in plaats van reguliere behandeling. Haar alternatieve behandelaars meenden nl. dat ze geen kanker zou hebben maar slechts een infectie. Overigens heeft Sylvia Millecam zelf gezegd vlak voor haar dood dat ze een fout had gemaakt door te vertrouwen op haar alternatieve behandelaars. En ja, heel veel mensen gaan dood aan kanker, ondanks chemo en bestraling. Behandeling geeft nl. helaas nog steeds geen 100% kans op genezing. Maar behandeling van kanker met alternatieve geneeswijzen ipv reguliere behandeling geeft bijna 100% kans op overlijden; vaak is de alternatieve behandelings zelfs schadelijk als je daarnaast ook nog chemo en bestraling volgt. Zie http://webserv.diagnosekanker.nl/sdknieuws/news.php?newsid=737 Je kan je kop wel in het zand steken maar die medisch-wetenschappelijke feiten liggen er gewoon.

yara

yara

11-03-2009 om 16:52

Toch....

Overlijden er ook mensen aan de chemo of bestraling,soms door fouten,soms omdat een lichaam de hoeveelheid gif niet (meer) aan kan.
Geen reden om tegen chemo te zijn,maar naar mijn idee wel iets om zorgvuldig mee om te gaan.Dat mis ik bij sommige artsen.Het is ook geen makkelijke afweging,je kan zeker bij sommige soorten kanker niet voorspellen of een chemo aanslaat,slaat het niet aan is het wel een aanslag op je lichaam.Dan komt ook de vraag om de hoek,hoe ver ga je in het leveren van kwaliteit van leven?Daarbij is het moeilijk om te voorspellen of een lichaam het nog aan kan.

Tirza G.

Tirza G.

11-03-2009 om 18:58

Chemo

Krijg je als laatste redmiddel. Het is een middel wat de basis van het leven zelf aantast: celdeling. Het is niet zo gek dat een lichaam daar niet tegen kan, zeker niet een lichaam wat verzwakt is door een ernstige ziekte.

Tirza

reina

reina

11-03-2009 om 20:28

Yara

ja, ook door de chemo of bestraling kun je zoveel zieker worden dat je daaraan kunt overlijden, maar wat zou er in die gevallen gebeurd zijn zonder die behandelingen? Niet alle artsen zullen er zorgvuldig mee omgaan, maar ik ken ook artsen die daar wel heel zorgvuldig mee omgaan, anders had mijn zoon ws niet meer geleefd....

yara

yara

11-03-2009 om 21:12

Reina,

Ja,natuurlijk zijn er ook artsen die er wel zorgvuldig mee omgaan,gelukkig wel zeg.
En wat enorm fijn dat je zoon genezen is (toch?)
Maar ik bekijk het een beetje vanuit mijn eigen situatie,ik heb een ongeneeslijke vorm van kanker,hierdoor ken ik veel mensen in een vergelijkbare situatie.
Een chemo kuur maakt ons helaas niet beter,wel kan het wat verlenging geven.Maar hoe ver ga je daar in?
Een chemo kuur die niet werkt kan ook je dood worden of in een "gunstig" geval je een stuk slechter maken.Want ook als het niet de kanker vernietigd werkt het in op de goede cellen.
En ja,soms denk ik dan dat je beter af bent zonder chemo.
Dit is een beslissing die enorm moeilijk is,en iedereen voor zich moet maken.
Maar ook een beslissing die je pas overwogen kunt maken als je alle voors en tegens kent. En helaas dat zie ik bij lotgenoten nog wel eens mis gaan,sommige gaan zelf op zoek naar informatie,maar naar mijn idee is dat toch een taak van een behandelend arts.(al is het natuurlijk goed om je zelf er ook in te verdiepen).
En ja,ik heb zo mensen gezien die naar mijn idee door de chemo zijn overleden,dood gaan zouden ze toch wel,dat wel,maar misschien wel minder snel.
Dat je van een chemo niet dood kunt gaan,dat klopt volgens mij gewoon niet.Wat echt niet wil zeggen dat ik tegen chemo ben,de afgelopen jaren heb ik er afgewezen,maar heb ik er ook verschillende gehad.

iemand

iemand

12-03-2009 om 19:01

Een patient

Ik heb lang nagedacht of ik wilde reageren in dit draadje.
Want eigenlijk word ik er een beetje angstig van.
Een week of zes geleden hebben ze Borstkanker bij mij ontdekt. Ondertussen ben ik geopereerd ze hebben alles weggehaald inclucief mijn klieren.
Gelukkig zijn er geen uitzaaiingen gevonden.
Maar toch zal ik voor de zekerheid aan de chemo moeten. En ik vind het doodeng. Maar ik vind het nog veel enger om binnenkort dood te gaan. En daarom zal ik elke behandeling aannemen die ze me aanbieden.
Want die chemo zal wel heel vervelend zijn maar het geeft me ook een beetje hoop.

Iemand

Wat naar dat ze borstkanker bij je ontdekt hebben! Gelukkig is de behandeling van borstkanker enorm verbeterd en zijn heel veel nieuwe ontwikkelingen. . Juist bij borstkanker is de reguliere behandelingen heel zinvol en vergroot je kansen op herstel aanzienlijk.

Laat je niet bang maken door alle negatieve teksten van Onno over chemotherapie! Er zullen vast wel mensen zijn die aan de chemotherapie overlijden, maar dat zijn dan patienten die al ernstig verzwakt zijn door hun ziekte.

Hoe je die chemo ervaart is voor iedereen anders. Mij is het echt meegevallen, en ik had een kuur die als 'zwaar' bekend staat. In ieder geval zijn er tegenwoordig heel goede medicijnen tegen misselijkheid en andere bijwerkingen. Vraag daar ook gewoon om. Ga niet zonder overleg met je arts op de alternatieve toer, omdat je sommige dingen tijdens een chemo niet mag gebruiken.

Laat je niet ontmoedigen hoor!

yara

yara

13-03-2009 om 08:43

Iemand

Lieve Iemand,

Het is zeker niet mijn bedoeling om je angst aan te jagen.
Iedere situatie is anders.
Bij borstkanker is de behandeling ver gevorderd,en is het vaak vrijwel zeker dat het aanslaat,en anders is er nog wel een andere chemo ,dat is zeker niet bij elke vorm van kanker zo.
Bij borstkanker is veel mogelijk,gelukkig.
Garanties krijg je nooit in het leven.
Bereid je voor,en kijk hoe je er het beste door kunt komen.
Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen.
Groet Yara

Onno

Onno

14-03-2009 om 21:32

Chemo enzo.

Als ik het heb over het genezen van kanker bedoel ik natuurlijk niet het tijdelijk wegdrukken van de ziekte. Er zal een tijd komen dat we over chemo en bestraling net zo denken als we nu doen over aderlaten. Hoewel ik vermoed dat wij dat niet gaan meemaken.
Ik herinner mij nog een interview met één van de direkteuren van BASF of BAYER die aan kanker leed. Op de vraag of hij ook aan de chemo of bestraling was antwoorde hij: "Welnee, ik ga naar een natuurgenezer in Amerika die signifikant goede resultaten heeft". Daags na het verschijnen van het interview werd hij ontslagen. Zelf denk ik dat samenwerking tussen regulier en alternatief de beste kansen biedt. Om kanker echt te genezen zul je multidiciplinair te werk moeten gaan. Vandaar dat er momenteel zoveel kankerpatiënten ook naar een alternatieve arts gaan. Hoewel de alternatieve geneeswijzen niet als een rollende donder over Nederland heen komt is het eigenlijk meer een veenbrand. Aan de oppervlakte is er misschien niet zoveel zichtbaar maar talloze mensen maken er wel gebruik van. Ook zijn er dit jaar weer meer zorgverzekeraars die overgegaan zijn tot het vergoeden van de consulten.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn zoals Genista die door niets en niemand geholpen kunnen worden. Die zullen er helaas altijd zijn en blijven, hoewel ik bij heel veel van dit soort gevallen mijn vraagtekens heb. Ook ik krijg weleens mensen op mijn spreekuur die al jaaaaaaaren regulier aanmodderen en dan bij mij met twee consulten beter willen zijn. Dat kan natuurlijk niet. Bijkbaar accepteerd men wel een heiloze reguliere behandeling van tientallen jaren, maar een alternatieve behandeling moet binnen een paar weken succesvol zijn anders is het niets. Tsja, dan ben ik ook machteloos.

Plien

Plien

15-03-2009 om 01:19

??? onno?

"Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn zoals Genista die door niets en niemand geholpen kunnen worden."
Euh? Jawel hoor: door de reguliere geneeskunde wordt ze prima geholpen. En ik ook.

reina

reina

15-03-2009 om 12:05

Onno?

Ik wacht nog steeds op je reactie over wat jou diploma's nou eigenlijk zijn, welke studies heb je gevolgd? je had eerst geen tijd om te reageren, nu weer wel, zie ik, maar deze vraag heb je (per ongeluk?) laten liggen ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.