Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hartedief

Hartedief

03-10-2012 om 22:20

Wat eet je na een hartaanval. (en wat niet)

Mijn vader heeft vorige week een hartaanval gehad. Geschrokken dat we zijn.... De lieve man is 75 en heeft altijd heel vet en lekker gegeten maar moet nu veranderen. Het was heel ernstig dus er moet iets veranderen. Weet iemand een goed kookboek en of adviezen. Natuurlijk heeft hij beloofd nooit meer te roken. graag tips....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Roken?

Ik heb gehoord dat mensen boven de 70 niet gevraagd wordt te stoppen met roken maar wat te minderen. Denk je serieus dat stoppen nu nog gaat lukken ?
Op de website van de hartstichting staan voedingsadviezen.

100%mama

100%mama

04-10-2012 om 09:33

Nou

de beste man kan toch nog zomaar 20 jaar of meer mee hoor, dus als stoppen lukt zou dat toch prachtig zijn? Stoppen is wilskracht (met wellicht wat hulp) en dat is toch niet leeftijd gebonden?

Anyway, idd op de website staan een boel adviezen waar je wat aan hebt hoor, sterkte!

100 % mama

Een man van 75 weet al jaaaaaren dat roken super slecht is, dus waarom dan al niet eerder gestopt ? Ja, het gaat inderdaad om wilskracht, hij heeft die dagen in het ziekenhuis al niet gerookt, dus het zou een goed begin kunnen zijn.

koentje

koentje

04-10-2012 om 11:54

Natuurlijk heeft hij belooft....

niet meer te roken toen hij net geschokken was....
Mijn tip: ga niet te veel betuttelen. Besef goed dat jij misschien wil dat er iets veranderd maar wil hij dat zelf ook? Of kook jij voor hem?
Misschien kiest hij er wel voor om zijn oude gewoontes te handhaven. 75 is een mooie leeftijd. Dan nog van alles veranderen kan natuurlijk en zal misschien ook nog iets uithalen. Maar houd in elk geval in de gaten dat kwaliteit van leven minstens zo belangrijk is!

Lekker blijven eten

Je kunt kiezen om heel streng te gaan dieeten te stoppen met roken enz enz... Ik zou wel bedenken wat mn leven plezierig maakt, helemaal op deze leeftijd.. Lekker genieten heeft mijn voorkeur, in principe....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Moontje

Moontje

04-10-2012 om 13:32

Het adh dieet

Mijn vader begon na hartklachten aan een ADH dieet (misschien bestaat de naam, hij deed of ie het zelf had verzonnen) het Alles Door de Helft dieet. Hij at dus nog alles, alleen de helft minder (min of meer) roken deed hij al jaren niet meer, dat scheelt. Hij is er wel van afgevallen, alleen mijn moeder is zo iemand die ergens de bel hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt...dus ze had ergens gehoord dat zout slecht was, hup en meteen ging ze compleet zoutloos koken. Heb haar nog wel gezegd dat je best een beetje zout hier en daar mag gebruiken maar ze bleef dat doen. Tot ze een paar jaar geleden hoorde dat pa zout tekort kwam, goh wat vond ze dat stom zeg, zoutloos was toch goed?
Ik zou wat adviezen lezen die op de hartstichting site staan en de ergste 'fouten' aanpakken, verder wat Mien schijft, streng dieet draagt nou niet bij aan een plezierig leven, dan misschien maar iets minder oud worden, laat het hem zelf maar bepalen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2012 om 15:34

Voeding

Ook op die leeftijd is het niet te laat om nog serieus te proberen om te stoppen met roken. Mijn moeder is nu 78 en is vijf jaar geleden succesvol gestopt na bijna 60 jaar roken. Ze heeft eerst het boek van Allen Carr gelezen, heeft anti-rook medicatie gekregen via de huisarts en is toen twee jaar lang naar een "rookstop-poli" gegaan.
Daarnaast hoef je qua eten echt niet alle lekkere dingen vaarwel te zeggen. Gebruik vooral goede, onverzadigde vetten zoals olijfolie en margarine met Omega-vetzuren zoals Becel. In noten, avocado's en vette vis zitten ook veel goede vetzuren. Je kan daarnaast ook dagelijks visoliecapsules slikken. Beperk het gebruik van vet vlees, koekjes, chips, snacks etc. Beperk ook het gebruik van zout en wees matig met alcohol.
Beweging is ook heel belangrijk; iedere dag minstens een halfuur flink doorwandelen (mijn moeder doet aan Nordic Walking) of fietsen en een keer per week zwemmen zet al veel zoden aan de dijk. Chi Qong of Tai Chi is ook een idee.
Het gaat om zo lang mogelijk gezond leven en met wat kleine aanpassingen kan je een prima kwaliteit van leven hebben en houden zonder dat je rigoreus bezig hoeft te zijn en je van alles moet ontzeggen. Alles met mate en met gezond verstand!
http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/voeding/

Over becel

Als je medicatie krijgt van de cardioloog voegt Becel niks meer toe. Na een hartinfarct krijg je standaard bloedverdunners, bètablokkers, cholesterolverlagers en als je een stent hebt ook nog een middel om die stent te beschermen tegen dichtslibben.
Cholesterolverlagers zijn zo sterk dat Becel daarbij vergeleken niks doet.
Wat Elisa ook al zegt: let op met verzadigde vetten, gebruik de goede vetten. Maar je hoeft je echt niet alles te ontzeggen, daar wordt het leven ook niet leuker van!!
Enne, wat enorm goed om te stoppen met roken. Prijs hem iedere dag!! Want het valt niet mee, ik spreek uit ervaring!!
Amunda

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-10-2012 om 17:42

Becel

Omega 3 vetzuren (EPA en DHA) zoals in Becel, vette vis en visoliecapsules hebben niet of nauwelijks effect op het cholesterolgehalte. Wel hebben ze een gunstige invloed op andere, op zichzelf staande risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals het gehalte van triglyceriden in het bloed, de vaatwandfunctie, ontstekingsreacties en de bloedstolling.

EPA en DHA blijken vooral een effect te hebben op acute hartsterfte, of plotselinge hartstilstand, met name bij mensen die al eerder een hartinfarct hebben doorgemaakt. Dat komt doordat ze een gunstig effect hebben op het hartritme.

Omgega 3 vetzuren hebben ook een ontstekingsremmende werking en kunnen bij artritis en reuma helpen. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat ze een beschermend effect hebben op het voorkomen van dementie. Verder helpen ze ter voorkoming van uitdroging van huid en slijmvliezen en tegen droge ogen als gevolg van verminderde productie van traanvocht.

Mijn moeder en ik slikken al jarenlang goede Omega 3 supplementen en ervaren daar echt de gunstige voordelen van. Bij mijn moeder bij haar artritis en reuma en bij mij tegen droge huid en ogen.

Fiorucci

Fiorucci

04-10-2012 om 18:57

Moontje

Ook bekend als EDH dieet: Eet De Helft..)

Moontje

Moontje

04-10-2012 om 23:34

Fiorucci

Zie je...ik dacht al dat hij het niet uit zichzelf had bedacht

100%mama

100%mama

05-10-2012 om 10:29

Shonagh

...omdat er vaak iets ergs moet gebeuren om te stoppen met roken bekende smoesjes verzinnen om maar niet te hoeven stoppen!

Hartedief

Hartedief

05-10-2012 om 13:05

Het zit zo....

De beste man is 75 en wil nog heel erg veel. Bv met zijn caravan naar Italië reiden. Dat kan niet meer, met deze leefstijl. Hij heeft een hartaanval op de snelweg gehad. Echt heel eng. Hij heeft altijd super genoten van het leven. Maar wel met meer dan 20 sigaretten per dag en niet gezond eten. Nu is hij zo geschrokken en hij zegt dat het nu gaat lukken omdat hij nog zo graag veel zelf wil ondernemen. Dus een gezondere oudere die nog van alles kan ondernemen. Dat is helaas niet mogelijk met een sigaret in je mond..... Dus heeft hij geen keus. Het is niet dat ik voor hem ga koken. Ha,ha ik ben echt geen keukenprinses. Hij kan veel beter koken dan ik. Maar ik heb beloofd om hem te helpen om gezond eten uit te zoeken. Ik heb me bv voorgenomen om hem elke week een gezond visje te brengen. Zalm ofzo....
Bedankt voor alle tips. ik ga er veel over lezen.
Over dat betuttelen, het is inderdaad moeilijk om het niet te doen.....
Mijn broertje zei al dat hij naar een andere woning zonder trappen moet verhuizen als hij uit het ziekenhuis komt. Dat wil mijn vader natuurlijk niet aangezien hij gehecht is aan zijn flat (2 hoog). Wat is wijsheid...soms moeilijk in te schatten.
Hij wil dus vooral leven, zonder ziek en zwak te zijn, dan maar met gezonde leefstijl.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-10-2012 om 13:58

Hartedief

Tja, je vader weet waar hij het voor doet... Als hij nog van alles en nog wat wilt ondernemen zal hij moeten stoppen met roken en gezonder moeten gaan eten en leven. Het kan wel; mijn moeder is ook nog zo vitaal als wat en rijdt gewoon nog regelmatig met de auto naar Duitsland om op vakantie te gaan en te shoppen. Verder doet ze wel alles op de fiets of lopend, eet ze supergezond, zit op Nordic Walking, Pilates en Chi Qong.
Dat je vader liever in zijn flat wilt blijven wonen begrijp ik. Eigenlijk kan dat ook; een paar trappen lopen is heel gezond. Tenzij zijn gezondheid achteruit gaat en het handiger is als hij gelijkvloers woont.
Je kan je vader best steunen en advies geven maar verder is het aan hem. Breng hem af en toe een lekker stuk vette vis, geef hem een pot visoliecapsules en lat hem lekker koken. Italiaans eten is trouwens ook heel gezond Het Mediterraans dieet beschermt ook tegen hart- en vaatziekten mits juist bereid met de goede produkten.

tonny

tonny

05-10-2012 om 14:04

Tja hartedief

stoppen met roken lijkt me zeer wijs, bewegen ook, dat is altijd belangrijk, op alle leeftijden.
Wat eten betreft zou ik me niet te druk maken, gewoon laten gaan.

Ik ontmoet heel wat mensen die véél ouder zijn dan je vader en verzuchten ' waarom zijn we er nog...'
Je vader heeft veel plezier in zijn leven, geniet met volle teugen. Hij is nu enorm geschrokken, jullie ook, maar probeer dat mettertijd wat van je af te zetten en wees blij met elkaar, dat is het mooiste dat er is in het leven!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-10-2012 om 16:29

Relativeren

Tuurlijk moet je hem ondersteunen en stimuleren, zeker omdat hij zelf zo gemotiveerd is. Maar relativeer wel. Je schrijft "Dus een gezondere oudere die nog van alles kan ondernemen. Dat is helaas niet mogelijk met een sigaret in je mond....."
Zijn lijf heeft schade opgelopen door zoveel jaren intensief roken. Als hij stopt met roken, is hij niet opeens kerngezond, dat gaat niet gebeuren. Natuurlijk is het beter als hij stopt, maar verwacht geen wonderbaarlijke genezing. Omgekeerd betekent 'blijven roken' niet automatisch dat hij niets meer zal kunnen ondernemen. Onderschat niet dat hij zal moeten afkicken van een verslaving, en dat kan fysiek zwaar zijn.
"Mijn broertje zei al dat hij naar een andere woning zonder trappen moet verhuizen als hij uit het ziekenhuis komt."
Maar waarom dan? Ik zie het verband niet. Misschien is die flat juist wel beter: zo blijft hij in ieder geval in beweging.

Tinus_p

Tinus_p

05-10-2012 om 16:34

Edh

Moontje:
"Mijn vader begon na hartklachten aan een ADH dieet (misschien bestaat de naam, hij deed of ie het zelf had verzonnen) het Alles Door de Helft dieet."
Ja, dat is wel eens op OO langsgekomen als het EDH (Eet De Helft) dieet.

ik zit wel een beetje te lachen om de opmerking dat hij aan de zalm gaat, voor een gezond leven..laat nou net de zalm de laatste tijd minder gezond lijken, zalmonelacrisis ☺ (nee, hoor, niet alle zalm, gelukkig!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.