Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

18-10-2008 om 14:49

Wat is een indicatie voor amandelen knippen?

Vorige winter hier ook al eens over gepost maar de problemen zijn nog niet voorbij du maar weer eens opnieuw.

Zoonlief (nu 19 maanden) was afgelopen winter continu verkouden, had bijna iedere maand wel 1 tot 2 dagen koorts en was regelmatig ziek. Toen werd al gezegd dat hij een typisch neusamandel kindje was. Echter nog te klein om iets eraan te doen. Afgelopen zomer ging het redelijk, maar sinds begin september is het weer raak. Hij loopt dus nu al weken rond met vieze neuzen en is vaker jengelig en moe. Wat uit zijn neus komt is ook echt geelgroenig. Langzaam beginnen we alweer gek ervan te worden. We hebben ook regelmatig het idee dat hij niet 100% lekker is, tja je moet jezelf maar eens zo voelen.

Nu zat ik me af te vragen wat een indicatie is voor de amandelen te knippen en of dat echt hiertegen helpt. Moet ik weer de hele winter tobben of kan ik beter nu al acie ondernemen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Zoon is hier op 1 jarige leeftij verlost van zijn neusamandelen. Bij hem was het wel een combi met ook zijn oren maar die neusamandel was 1 veels te groot en 2 steeds ontstoken waardoor de goede werking teniet ging. Steeds snotneuzen, snurken etc etc. Hij is nu bijna drie en sinds zijn amandel weggehaald is een heel ander kind.
Amandelen behoren tot je immuunsysteem maar de keelamandelen zijn belangerijker dan neusamandelen, en soms zoals bij ons geven ze meer last dan voordelen.

ayla

ayla

18-10-2008 om 19:39

Jenneman

Had jullie zoon buiten de snotneuzen nog meer klachten? Hier is het eigenlijk een voortdurende kou die gewoon echt iedere dag aanwezig is, al sinds begin september. Vorig jaar was hij ook echt heel vaak ziek, dat heeft hij tot nu toe niet. Ze wilde hem vorig jaar echter niet door verwijzen omdat ze hem te klein vonden.

Ayla

Hij was eigenlijk vorotdurend verkouden , een keertje een paar dagen niet dan weer een week of twee wel... Maar hij had ook heel veel oorontstekingen, zijn oren waren bijna altijd vol slijm en dat slijm had maar een klein vonkje verkoudheid ( neus, slijm, snot) nodig om in een oorontsteking te veranderen. Gevolg een overdag nog vrij vrolijk ventje maar een absolute hel elke nacht. Wij hadden ook het gevoel dat door het vele snot en de OO's hij slechter hoorde, hij riep ipv praten.Het snot uit zijn neus zakte ook atlijd op zijn luchtwegen, waardoor hij dan ook een hoest kreeg .
Rond zijn 1 jaar kreeg hij ook nog een keer RSV er bovenop, met een fikse OO waarbij ze zijn oren doorprikte, amper 14 dagen later had hij weer een OO en toen hebben ze besloten zowieso buisjes te steken EN te kijken hoe het gesteld was met de neusamandel. Ze kunnen dit niet gewoon zien.
En dan het snurken, hij snurkte enorm LOL, het was echt gelijk een oud ventje , je kon hem soms horen tot twee verdiepingen lager . Sinds de neusamandel weg is hoor je niks meer, in het begin dacht ik dat er wat fout was .
Ik ben van mening dat amandelen niet zomaar hoeven geknipt te worden, maar dat als er genoeg aanwijzingen zijn er ook niet moet geaarzeld worden.
Best aan jullie om te analyseren wat de invloed van de verkoudheden is op jullie kind en aan de KNO om jullie te adviseren en te begeleiden.

Linda99

Linda99

19-10-2008 om 08:48

Ayla

Bij ons ook veel klachten zoals constant verkouden en vele oorontstekingen. Met 15 maanden kreeg dochterlief buisjes en ging de neusamandel eruit. Niet direct na de ingreep maar na een maand ofzo heeft ze geen oorontsteking gehad!.

Verkouden is ze de laatste tijd wel weer vaak maar aangezien het een allergiekind is kan het ook daar aan liggen.

Wij zijn in elk geval goed geholpen door de KNO arts waar we een doorverwijzing voor hebben gevraagd.

Hier ook

het eerste jaar continu verkouden, ziek (een keer per maand 2-3 dagen hoge koortsen) slecht slapen, snurken en niets eten behalve bv/fv. Gevolg slecht groeien en nooit goed in zijn vel. In dit zh is regel dat met 1 jaar pas de neusamandelen eruit gaan vanwege de bloedingen en dat is bij hem ook direct gebeurd, gelijk met buisjes vanwege oorontstekingen. Ik had meteen een ander kind, niet meer ziek geweest (half aug ingreep gehad), gaat vast voedsel eten zij het in de meest vloeibare vorm) en zit overduidelijk beter in zijn vel.
Tijdens de ok bleek wel dat hij ook hele grote keelamandelen had(verklaard waarom hij geen stukjes kan eten denk ik) maar dat gebeurd pas bij 2 jaar. Volgens mij zijn die leeftijdsgrenzen wel redelijk algemeen beleid in KNOland dus ik vind 19 maanden niet te jong. Ik zou eens bellen met het ziekenhuis.
Mijn zoontje is overigens wel verkouden geweest na de ok, maar toen was hij gewoon verkouden, dus niet de hoge koorsen en het echte ziek zijn. Ik zie echt verbetering!
Ik zou zeker eens met een kno-arts in overleg!

Succes

amk

amk

19-10-2008 om 09:23

13 maanden

was dochterlief toen de neusamandel er uit ging. De eerste winter heeft ze zeer regelmatig de ha gezien. Vanwege snot met rode strepen over haar hele gezicht. De aandelen cleanex zijn in 2005/2006 hoog gehouden door haar. Ze kon haar flessen bijna niet drinken zo verkouden. Geen oorontstekingen, ook geen koorts, alleen die vreselijke snotneuzen. In september 2006 zat ik voor haar 1e verjaardag bij de ha die heeft ons door gestuurd en vlak na haar verjaardag is de neusamandel eruit gehaald. De KNO arts heeft er 3 minuten over gedaan om de beslissing te nemen. Een week later zaten we in het ziekenhuis en sinds dien is de verkoudheden genormaliseerd. Tuurlijk is ze wel eens verkouden maar niet meer zo erg. Ze is nu 3 en het ziet er nog steeds goed uit voor komende winter.

Zelfs al zou ie weer aan groeien dan vind ik de paar dagen binnen zitten niet opwegen tegen een hele winter ellende.

groet,
Angela

sandra75

sandra75

19-10-2008 om 10:11

En hier

Onze jongste zoon was 3,8 jaar toen zijn keelamadelen en neusamandel eruit zijn gehaald.Hij was altijd verkouden en praatte heel erg door zijn neus. Maar wat voor de kno-arts eigenlijk echt de doorslag heeft gegeven was dat onze zoon altijd zat te kokhalzen onder het eten,hij raakte het gewoon niet kwijt..
Dat hij altijd verkouden was leek hij minder zorgwekkend te vinden..

Hier twee kinderen

Oudste zoon: vanaf zijn eerste jaar amper willen eten, naar achteraf bleek weinig energie (en ik dacht dat het een rustig kind was), veel slapen, snurken, nasaal spreken. Weinig verkouden, nooit aantoonbaar last van oren of keel. Toen hij bijna 4 was op basis hiervan toch keel-en neusamandelen verwijderd en binnen een maand een compleet ander kind dat zelfs om eten vroeg.

Tweede zoon: nooit last gehad.

Dochter van net 2: continu rode ontstoken keelamandelen. Eet slecht, zelden verkouden. Bij het laatste cb-bezoek heeft arts verzocht om na 6 weken bij huisarts aan te kloppen. Gaat deze week gebeuren; dochter is nu wel verkouden en eet al dagen niets meer omdat haar keel zichtbaar wordt afgesloten door de amandelen. Hopelijk snel actie!

Henriette123

Henriette123

19-10-2008 om 21:00

Doen

Onze zoon zijn neusamandelen zijn 2 keer geknipt.
Een keer met 14 maanden, en nog eens met 25 maanden.Amandelen kunnen namelijk bij die hele kleintjes weer aangroeien.De tweede operatie heeft ontzettend goed geholpen.Hij was heel veel ziek voordat hij de tweede keer geopereerd werd, en zag er ondervoed uit, en woog veel te weinig; ook spuugde hij elke nacht slijm. Die klachten waren over.Zijn keelamandelen zijn verwijderd toen hij 5 was; inderdaad ook omdat hij veel eten niet weg kreeg,en haast niet kon slikken.

ayla

ayla

20-10-2008 om 09:48

Bedankt allemaal

oorontstekingen heeft hij niet gehad, gelukkig, wel al een keelontsteking en een dreigende ooronsteking. Vorig jaar was echt ellende, maar ik kreeg doorverwijzing losgepraat bij de ha, ze vonden hem te jong, hoewel ze wel toeganven dat de amandelen waarschijnlijk veel van de ellende veroorzaakten. Dit jaar valt het eigenlijk nog mee als je het zo bekijkt, nog geen koorts gehad, puur snotverkouden al vanaf begin september aan 1 stuk door. We vragen ons af of hij daar ook wakker van wordt ´s nachts geen lucht krijgen of zich gewoon niet lekker voelen. en zijn neus is oook helemaal schraal en we hebben al de speciale lotiondoekjes. Snurken valt mee, je hoort hem wel maar niet 2 verdiepingen later nog. Ik zal het nog eens een paar weken aankijken en anders toch nog eens in overleg gaan

Bij ons.

bij onze jongste dochter was een beetje hetzelfde verhaal als bij jullie. Veel ziek 2 a 3 dagen per maand koorts. altijd verkouden enz.. Ik ben doorverwezen naar de KNO toen ze 22 maanden was en de kno vond haar nog te jong. Ze heeft toen een antibiotica kuur van 3 maanden gehad om te tijd te over bruggen. Met die antibiotica was het al een heel ander kind. Nu zijn afgelopen september (ze was toen 27 maanden)haar keel en neus amandelen geknipt en wouw wat een verschil. Ze is vrolijk niet meer ziek en kan weer tegen een stootje. Wel is ze nog vaak verkouden maar ze is er niet meer ziek van.

gr Aapie

ayla

ayla

20-10-2008 om 10:36

Ab kuur

hebben we ook al gehad, was een beetje laatste redmiddel afgelopen winter. Daar werd hij echter alleen nog maar zieker van, hij kon er blijkbaar niet tegen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.