Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wat is er eigenlijk erg aan cola?


Nierstenen

Cola inname van 2 glazen of meer per dag volgens de links van Mark. Dat geeft, door het aanzuren met phosphate in plaats van citroenzuur, mogelijk meer kans op nierstenen, nieruitval en welvaartsziekten.
Kans dus.
Alles waar 'te' voor staat denk ik dan.
Als je een keer een glaasje cola presenteert of een fles in het weekend haalt lijkt mij dat er niets aan de hand is. Misschien heeft cola ook wel juist goede eigenschappen. Alleen al in geval van diarree.
Aanvankelijk was cola ingezet als een medicijn.
Het is niet alleen maar slecht.

ik dacht altijd

dat Cola zo slecht voor je gebit was vanwege de hoge hoeveelheid suiker in combinatie met de hoge zuurgraad: dat zou slecht zijn voor het glazuur.

bieb63

bieb63

17-04-2015 om 23:56

We kunnen het ook simpel houden

Frisdrank, of dat nu cola of fanta Is, en zelfs de light versies, zijn geen gezondheidsproducten. Iets wat je af en toe drinkt, indien je dat lekker vindt. Dus gewoon voor het lekkere. Als je dat met mate doet, moet je je daar niet druk over make. Is het je dagelijkse inname van je vochtbehoefte, dan doe je er zeer verstandig aan dat te gaan veranderen. Maar van af en toe een glaasje. Cola krijg je niet zoveel.

Half a twin

"De combinatie suiker en cafeïne maakt mijn jongste echt helemaal hyper, alleen de cafeïne uit de thee daar merk ik en hij ook helenaal niets van."

Misschien wordt hij hyper van cola omdat hij dat bijna nooit krijgt en het dus heel bijzonder is, en dan ook nog alleen of feestjes, waar een kind sowieso al hyper van wordt door alle leukigheid en drukte.

skik

Wieke

Wieke

18-04-2015 om 01:24

cafeïne

Als kind had ik last van de cafeïne/theïne in (zwarte) thee; nog steeds eigenlijk. Ik drink alleen zwarte thee als ik daar echt zin/behoefte in heb, niet als gewoonte. Ik drink meestal (cafeïnevrije) kruidenthee, rooibosthee, of als ik pep nodig heb groene thee. Ik kan ook niet tegen teveel koffie, drink beperkt koffie, bij voorkeur espresso met veel warme melk, een vast aantal koppen per dag (een 's ochtends, een na de lunch, een na het avondeten). Daar ben ik aan gewend, vind dat lekker en fijn en nodig, maar van meer ga ik me naar voelen.

Als ik de bovenstaande getallen zie, dan zit er in een flink glas cola toch ongeveer evenveel cafeïne dan in een kop koffie (hoeveelheid cafeïne in een kop koffie kan flink uiteenlopen).

De cafeïne van een kop koffie blijft ongeveer 6 uur lang werken; het advies is om bij slapeloosheid geen koffie te drinken 6 uur voordat je wil gaan slapen.

Ik drink zelf geen cola, vind het niet bijzonder lekker, en ik krijg mijn cafeïne liever binnen met een lekker kop koffie.

Wij hebben sowieso nooit cola in huis. Partner drinkt wel cola tijdens autorijden en werk als vervanger van koffie, om wakker te blijven.

Om die reden wil ik liever niet dat mijn 7-jarige kind cola drinkt. De cafeïne lijkt me op die leeftijd niet goed. En ook al zou kind er zelf geen last van hebben, dan heb ik dat vermoedelijk wel, met een erg druk kind of een kind dat 's avonds niet kan inslapen. Maar mocht hij het een keer wel ergens krijgen, dan zien we wel, ik ga me er dan niet (van te voren) druk over maken.

Ik geef mijn 7-jarige ook geen zwarte thee, maar hooguit kinderkruidenthee (kind taalt niet zo naar thee, vandaar "hooguit").

Zwarte thee lijkt me inderdaad, net als koffie en cola, niet zo goed voor een kind. En dat is mede gebaseerd op mijn eigen ervaring als kind met (sterke) zwarte thee; ik dronk het wel, maar voelde me er vaak niet zo goed door.

bertje1

bertje1

19-04-2015 om 15:05

jao die is er wel

maar kan het nu even niet vinden
het heeft te maken met fosfor en calcium-fosfaat huishouding.

Pedro

Pedro

19-04-2015 om 15:10

kinderen en cola

Kinderen en cola is toch niet een geweldige combinatie, naar mijn mening. Het speciaal maken en dus bij hoge uitzondering is dan nog wel een optie. Het zijn toch vooral de vele suiker en de aanslag op het gebit waar je je zorgen over moet maken. Zie ook:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/155074-hoe-ongezond-is-cola-over-suiker-cafeine-gebit-kinderen.html

Mijn oudste is vijf en weet nog niet eens wat cola is. Zo lang mogelijk zo houden is mijn instelling.

Noet

Noet

19-04-2015 om 15:12

veel, heel veel

als je meer dan een aantal liter cola per dag weg werkt gedurende je hele leven is er een kans dat je onvoldoende calcium uit je voeding op neemt.
Dit is aangetoond bij muizen die gedurende hun leven alleen cola als voeding toegediend kregen.

Met 1of 2 glazen per dag loop je dat risico niet als je tenminste nog andere voedingsmiddelen tot je neemt. Overigens hebben voedingsvezels, spinazie en rabarber hetzelfde effect.

Katniss

Katniss

19-04-2015 om 15:28

Noet

Bedankt voor de nuancering Ik drink elke dag wel een glas cola, light ook nog eens (dat is dus helemaal 'vergif'). De man van mijn collega heeft vorige week een maagverkleining gehad. Hij had een colaverslaving (1,5 liter per dag) en had daardoor 80 kilo overgewicht. Dat zal vast niet alleen door de cola gekomen zijn, denk ik, maar schijnbaar zit er een verslavend ingrediënt in waardoor het hem niet te lukte om met de cola te stoppen.

Lappa

Lappa

20-04-2015 om 10:22

katniss

Dat jij nog los mag rondlopen met je glas cola

Over de maagverkleining: als hij blijft drinken zal hij niet goed afvallen. Toevallig "ken" ik een arts die maagverkleiningen doet hier in het ziekenhuis en de grote pest is dat als mensen shakes, yoghidrink, cola, vla, kwark enz gaan of blijven drinken, ze heel slecht zullen afvallen. Hopelijk lukt het hem om het met mate te doen.

guera

guera

20-04-2015 om 11:28

katniss

Cafeine is verslavend. Zie het aantal koffie verslaafden en hoofdpijn klachten bij koffie drinkers. Dus wellicht is die collega verslaafd aan de cafeïne in de cola?

Ad Hombre

Ad Hombre

20-04-2015 om 11:33

Easy fix: koffie!

Want volgens mij zit in koffie geen enkele calorie. (mits zwart en zonder suiker genuttigd)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.