Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Julia64

Julia64

03-09-2012 om 10:29

Wat is er precies op een echo te zien?

Mijn vriend heeft al zo'n 2 maanden last van pijn/gevoeligheid ergens rechts in zijn buik. Na aandringen mijnerzijds is hij ermee naar de huisarts geweest. Die voelde inderdaad ter hoogte van de dikke darm "iets", waarschijnlijk verharde ontlasting. Vriend slikt nu dagelijks Forlax (laxeermiddel) en is doorverwezen voor een scan van de (het?) abdomen. Hierop was niets verontrustends te zien (wat dan wel, weet ik niet, vriend is niet zo van het doorvragen...).
Maarja, de klachten worden niet minder, dus de vraag is wat het dan wél kan zijn. Met de huisarts is nu afgesproken dat vriend nog even doorgaat met de laxeermiddelen tot ze op zijn (nog een week ongeveer) en dat er vervolgens verder onderzoek zal moeten plaatsvinden.
Mijn vriend kennende, zal ik er weer op moeten aandringen dat hij terug naar de huisarts gaat, want die maakt zich niet zo druk. Ik eigenlijk wel een beetje; kun je b.v. een tumor op een echo zien? Of moet je daarvoor verder gaan zoeken met b.v. scans of een colonscopie?
Nouja, ik probeer een beetje "munitie" te verzamelen om vriend ervan te overtuigen dat hij dit serieus moet nemen, eigenlijk, dus als iemand hier meer van weet, hoor ik het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

03-09-2012 om 12:19

Heu

Julia:
"Hierop was niets verontrustends te zien (wat dan wel, weet ik niet, vriend is niet zo van het doorvragen...)."
Vraag anders het echo-verslag eens op. Er ligt mss gewoon een brief bij de huisarts.

Julia:
"kun je b.v. een tumor op een echo zien?"
Als die groot genoeg is wel -en de huisarts voelde iets.

Overigens; beginnen over kanker kan contraproductief zijn -het stimuleert juist ontkenning en vluchtgedrag.

Julia64

Julia64

03-09-2012 om 17:11

Heu tinus..

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp. De huisarts is op de hoogte van de uitslag van de echo en hierop was niets verontrustends te zien.
En verder jouw opmerking; "beginnen over kanker kan contraproductief zijn" etc; bedoel je dan dat ik het daar niet met mijn vriend over moet hebben?
Het lijkt mij dat, als er iets ernstigs aan de hand is, je daar het beste maar zo snel mogelijk bij kan zijn, en dat ziet mijn vriend ook wel in.
Het is meer dat hij er bij voorbaat van uitgaat dat het iets onschuldigs is, en ik niets uitsluit.
Nouja, ik "stuur" hem volgende week wel weer terug naar de huisarts als er niets verandert, en dan ga ik er maar vanuit dat er verder onderzoek zal plaatsvinden.

Tinus_p

Tinus_p

03-09-2012 om 17:37

Jij weet t beter dan ik

goudhaartje:
"En verder jouw opmerking; "beginnen over kanker kan contraproductief zijn" etc; bedoel je dan dat ik het daar niet met mijn vriend over moet hebben?"
Nouja, sommige mensen gaan niet naar de huisarts om ze stiekum bang zijn voor kanker of zo'n soort ziekte. Drammen om haar de huisarts te gaan werkt dan niet. Jij kent je vriend beter dan ik (), jij kunt beoordelen of dat bij hem een rol speelt.

JansjeRommy

JansjeRommy

03-09-2012 om 20:42

Darmen

Beste Julia,
Ik zou hem zeker nog een keer terug laten gaan naar de HA. Als het iets onschuldigs is kan dat geen kwaad. En als het bijvoorbeeld darmkanker zou zijn zou snelle ontdekking, bijvoorbeeld door een colonoscopie, heel veel schelen. Volgens mij zien ze dat echt niet altijd op een echo. Ik weet overigens niet of dit symptoom ook voorkomt bij darmkanker hoor. Wat ik heb gehoord is het vaak bloedverlies of verandering van de stoelgang ( hoor zelf tot een risicogroep, vandaar mijn interesse) . Ik hoop dat de laxeermiddelen snel het probleem verhelpen!

Julia64

Julia64

04-09-2012 om 15:28

Reactie

Tinus; ah, ik snap wat je bedoelt. Het punt is dat mijn vriend zich gewoon niet voor kan stellen dat er iets ernstigs aan de hand kan zijn, hij mankeert nooit iets en is zich niet zo bewust van zijn lichaam, zeg maar. Maar misschien is het ook wel een vorm van struisvogelpolitiek...? Ik weet het eigenlijk niet.

JansjeRommy; ook bedankt voor je reactie! Het gekke is dat mijn vriend verder niet de "bekende" symptomen heeft van darmkanker vziw, maar dat zegt natuurlijk niet alles. En mijn angst is idd dat hij nu een soort schijnzekerheid heeft gekregen doordat er op de echo niks te zien was.

Nouja, we wachten het nog even af en dan hop naar de huisarts maar weer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.