Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wat kan ik doen voor vriendin met burnout?

Ik heb een vriendin die ongeveer twee jaar geleden gescheiden is en ongeveer 10 jaar geleden een burnout heeft gehad. Sinds die tijd heeft ze eigenlijk niet meer gewerkt. Ze leefde op de salaris van haar man en daarna op haar spaargeld (erfenis).

Nu had ze sinds twee maanden eindelijk weer een baan. Het leek perfect voor haar: 18 uur per week en op haar werkgebied. Ze was ook aanvankelijk heel enthousiast.

Nu zit ze echter weer ziek thuis: ze zegt het niet aan te kunnen en is ingestort. Ze slaapt 's nachts niet. Volgens mij piekert ze teveel. Ik maak me zorgen om haar: haar financiele reserves raken op en ze heeft volgens mij die baan gewoon nodig. Het is toch niet meer zoals vroeger dat je onbeperkt ziek thuis kon blijven?

Ze heeft echter ook vrij veel spirituele vriendinnen die volgens mij haar niet ten positieve beinvloeden. Ze wou vroeger bijvoorbeeld niet met me joggen omdat dat teveel energie kost. Haar ex vangt op zich vrij veel haar kinderen op en ze heeft ook huishoudelijk hulp.

Mijn man zou haar het liefst opbellen en haar "flink de waarheid" zeggen maar ik denk dat dat ten eerste niet helpt en ten tweede onze vriendschap ernstig kan beschadigen.

Aan de andere kant vind ik het moeilijk te zien hoe ze zo afglijdt. Wat denken jullie dat ik kan doen? Ik heb op zich ook drie jonge kinderen en werk ook, dus praktisch kan ik niet veel doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

02-12-2009 om 18:46

Knap!

Hartstikke knap van je vriendin dat ze na tien (!) jaar weer is begonnen met werken en ook nog op haar vakgebied. En erg sneu dat het nu niet lukt. De overgang tussen zo lang niet werken en wel werken (en 18 uur is natuurlijk prachtig) is kennelijk groot.

Kan ze helder krijgen wat ze niet aankan, waarover ze zo onzeker is? Daar moet toch iemand mee kunnen helpen lijkt me zo.
Hartstikke zonde als ze deze baan verliest. Haar kinderen groeien op en vliegen t.z.t. uit, hoe ziet ze haar toekomst dan voor zich?

tonny

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 20:45

Wat voor hulp

Behalve huishoudelijke hulp, heeft je vriendin ook iets van therapie, gesprekken met huisarts, maatschappelijk werk of een psycholoog? Ik denk dat je haar kunt helpen door haar die weg te wijzen. Dat je man haar "eens flink de waarheid" wil zeggen getuigt van weinig inlevingsvermogen, het lijkt erop dat hij totaal niet weet wat er aan de hand is. Niet doen dus.
En ik zou gewoon vragen aan je vriendin waar je haar het beste mee kunt helpen. De een vindt prettig om met rust gelaten te worden en zelf aan te geven wanneer je hulp gewenst is, maar een ander wil graag meegesleurd worden door een daadkrachtig iemand. Niemand hier kan je vertellen wat je het beste kunt doen, dat hangt af van wat je vriendin wil. Laat haar in ieder geval wel weten dat je je zorgen om haar maakt en er voor haar wil zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.