Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

amk

amk

09-03-2012 om 20:37

Wat voor gesprek?

Ik werd gister gebeld door de afdeling waar mijn moeder op dit moment opgenomen is. Of ik volgende week wil deelnemen aan het sag / zag? gesprek.

Ik heb geen idee wat hier bedoeld word. Wat moet ik me er bij voorstellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

09-03-2012 om 23:19

Hmm

Wat zei de afdeling toen je om verduidelijking vroeg?

Waar is je moeder opgenomen?

Het verschilt namelijk nogal of het een behandelcentrum is een ziekenhuis, een verpleeghuis of woonzorgcentrum.
Allemaal hebben ze een ander doel (de een verplegen, de ander wonen de volgende behandelen) en aan de hand daarvan methodes om dat doel te behalen.
Vaak worden daar gesprekken over gevoerd, vaak eerst een gesprek om bepaalde dingen te inventariseren (levensgescheidenis, ziektegescheidenis etc.) of soms doen ze dat alleen, aan de hand van rapportage uit het verleden en observaies. Daarna een gesprek om te kijken wát willen ze bereiken en hoe kan dat op een goede manier en dan ook nog graag zo dat de cliënt daar ook mee tevreden is.
Simpel voorbeeld: Cliënt neemt het niet zo nauw met persoonlijke hygiëne, wil niet douchen,borstelt geen haren etc.etc.
Probleem: cliënt stinkt, krijgt daardoor problemen in sociale contacten.
Oplossing: afspraken maken daarover met cliënt.
En soms kan die oplossing heel simpel zijn.
Misschien houd de cliënt wel helemaal niet van 's ochtends douchen en stribbelt die tegen omdat die het 's avonds liever heeft...zorg doet het 's ochtends omdat dat nu eenmaal handiger uitkomt in de dienstroosters...
Jij word erbij gevraagd omdat jij je moeder kent...hoe leefde ze vroeger, ging ze 's morgens douchen of 's avonds? Misschien kan je moeder het zelf niet goed aangeven of verwoorden...
Soms zijn het natuurlijk ook heel ingewikkelde dingen. Is ook afhankelijk van waar je moeder is opgenomen.

Ik weet niet wat de afkorting sag/zag betekent, ziektebeelden? Die z misschien?
Ik denk dat je gewoon moet bellen en moet vragen wat dat betekent en inhoud. Ben je in ieder geval voorbereid.
groeten albana

amk

amk

10-03-2012 om 10:51

Dat is al duidelijker

ze is opgenomen op een open afdeling van de ggz met angstklachten en grote passiviteit.

Het is het eerste gesprek na het intake gesprek van dan 2 weken geleden.

Ik ga zeker voor die tijd nog even bellen.
En ik weet niet of de afkorting nu zag of sag is, de persoon die ik aan de lijn had spreekt nogal onduidelijk de s en de z uit.

Dat is

een zorg analyse gesprek.

bibi63

bibi63

10-03-2012 om 15:31

Oke

wel zo handig als de instelling dan de volledige naam noemt (zorg analyse gesprek dus), tja hoe moet een leek nou weten wat een 'zag'gesprek is. Pfff.
Gr. Bibi

Oeps

Heb even nagekeken maar het is een zorg afstemming gesprek. Ach bijna hetzelfde

costa

costa

11-03-2012 om 21:30

Amk

Weet niet waar die afkorting voor staat, maar het is wel super irritant dat ziekenhuizen/zorginstellingen maar ook scholen bijvoorbeeld tegenover 'leken'dit soort afkortingen gebruiken. In ieder geval succes/sterkte met het gesprek.

amk

amk

11-03-2012 om 21:53

Nou costa

dat is nog niet zo erg. Wat nog vele malen irritanter is is dat ze pas vandaag om 8 uur 's avonds bellen dat er morgen nog een afspraak is en of ik daar ook bij wil zijn.
Ja, dat wil ik wel, maar helaas het kan niet, want dat is niet meer te regelen. Ja, maar mevrouw.....
Hoe zou jou werkgever dat vinden dan dat jij vlak voor je dienst begint je meldt dat je niet komt omdat je mee moet naar een niet spoedafspraak....
eh, nou, eh, ja, eh.
Ok, ik ben er dus niet bij.

Daar wordt ik nu pas echt sjacherijnig van.

costa

costa

12-03-2012 om 08:50

Inderdaad

Dat is zeker irritant zeg! Wel gek ook dat ze een niet spoed afspraak zo kort van te voren aankondigen en maar verwachten dat je erbij kunt zijn....Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.