Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dikkertje Dap

Dikkertje Dap

16-11-2012 om 18:04

Wat zou het kunnen zijn? (gewichtstoename)

Ik ben het afgelopen jaar 10 kilo aangekomen, en ben daar helemaal niet blij mee ;-( Ik was altijd best slank en viel eerder af dan dat ik aankwam, maar dat is compleet veranderd. BMI was rond de 18,5 en is nu bijna 23! Zelf vermoed ik dat het door medicijnen komt (metoprolol, een bloeddrukverlager), maar volgens de huisarts is dat maar bij 1 op de 1000 een bijwerking. Hij opperde dat het misschien toch door mijn levensstijl komt, maar ik ben daar (doordat ik steeds meer aankwam) juist heel erg op gaan letten.
Ik moet nu bloed af laten nemen om mijn schildklierfunctie te laten onderzoeken, en als dat het niet is moeten we bedenken hoe dan verder.
Zijn er nog andere oorzaken voor gewichtstoename, behalve die schildklier of teveel eten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

16-11-2012 om 18:39

En waarom zou jij niet net die ene kunnen zijn? Valt er niet een ander medicijn om dit uit te proberen? Dat zou ik wel willen als het niet 'de schildklier' is. 10 kilo in een jaar is wel erg veel, wat vervelend voor je..

Ook dik

Ook dik

16-11-2012 om 23:51

Google

Google eens naar metoprolol/gewichtstoename.

En zoek daarna een andere arts.

Ik heb mezelf jarenlang laten aanpraten dat je door bepaalde medicijnen niet dik kan worden (wel, dus) en heb me dik gedieet omdat ik me ook heb laten aanpraten dat het mijn schuld was.

Ik ben er van overtuigd dat veel gevalletjes gewichtstoename en overgewicht oorspronkelijk weinig te maken hebben met verkeerd eten, maar vooral met bepaalde medicatie, zoals prednison, betablokkers, antidepressiva en zo. Maar als je gewoon niet serieus wordt genomen en te horen krijgt dat het aan je levensstijl ligt, doe je natuurlijk van alles om die levensstijl te veranderen.

Als die levensstijl al goed was, kan dat grote problemen geven: diëten, jojo-effect omdat het diëten niet lukt, uiteindelijk zelfs eetstoornissen in diverse vormen.

Bezoek ook eens een diëtist. Liefst eentje die niet meteen roept dat het aan je levensstijl ligt (een nette manier om te zeggen "je vreet teveel"), maar eentje die bijwerkingen van medicatie serieus neemt.

Echt, je zal niet de eerste zijn die door dit soort artsen uiteindelijk in de obesitaskliniek terecht komt.

Dikkertje Dap

Dikkertje Dap

18-11-2012 om 12:40

Tja

Gelukkig kan ik zelf ook denken en het is gewoon niet waarschijnlijk dat iemand die altijd slank geweest is, binnen een jaar 10 kilo aan komt. Volgens mij moet je best wel flink door eten om zoveel aan te komen, en ik ben juist meer gaan opletten op wat ik eet én gaan sporten. Overigens het sporten slechts een uurtje per week, dus de kilo's zijn geen spieren.
Ik had waarschijnlijk beter eerder aan de bel kunnen trekken. De 1e 3-5 kilo's vond ik nog niet zo erg want 'er mocht wel wat bij', maar zoveel als nu heb ik alleen hoogzwanger gewogen ;-( Hopelijk smelt het er straks weer vanaf als ik met de medicijnen stop (of iets voor mijn schildklier krijg, maar dat lijkt me ook zo onwaarschijnlijk).

bertje1

bertje1

18-11-2012 om 13:06

Eh..

sorry maar.. een BMI van 23, is perfect! 18.5 vind ik meer richting ondergewicht eigenlijk.
Wil niet zeggen dat je niet erg veel aangekomen bent in een jaar. Mijn advies zou zijn: probeer op dit gewicht blijven (want afvallen is vaak: jojo)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-11-2012 om 13:55

Gewichtstoename

Je huisarts heeft kennelijk geen kaas gegeten van bijwerkingen. Gewichtstoename komt relatief vaak voor bij dit medicijn zo melden gebruikers. De getallen op bijsluiters zeggen niets. Zo kreeg ik een extreem zeldzame (volgens de bijsluiter) bijwerking van een bepaald medicijn en na googlen op bijwerkingen, ervaren door mede-gebuikers, bleek dit wel vaker voor te komen dan bij 1 op de 100.000 oid.
Maar dan nog is een BMI van 23 heel normaal; 18,5 is erg laag. Als je zeg vijf kilo weer afvalt na stoppen met het medicijn zou ik de overige 5 rustig zo laten; ook al om het jo-jo effect te voorkomen.

Dikkertje Dap

Dikkertje Dap

26-11-2012 om 11:20

Schildklier

TSH was 1,32, helemaal normaal dus. Binnenkort maar weer een afspraak maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor andere bloeddrukmedicijnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.