Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marrie

Marrie

15-03-2010 om 11:33

Weer ophalen van school

Ik heb zojuist voor de 3e keer na de voorjaarsvakantie mijn dochter (brugklas) kunnen ophalen ivm migraine. Ze ziet er dan ook echt belabberd uit. Voor de vakantie heb ik haar ook al 2 keer op kunnen halen en steeds op de maandag. Ik ben al bij de huisarts geweest: die denkt dat het een combinatie is van hormonen die beginenn te rammelen (hormonale migraine zit in de familie), zichzelf hoge eisen opleggen en misschien een andere sterkte bril. Op school zit ze nu een paar weken in een groepje dat leert omgaan met stress, de oogarts kunnen we pas eind april zien (en dan ben je spoed) en ze heeft poeders gekregen. Ik denk wel dat ze meer moet slapen want als ik haar opgehaald heb, dan gaatz e naar bed, slaapt een paar uur en dan is het weer over.
Wat ik nu zo erg vind van mezelf dat ik daarnet enorm op haar heb zitten mopperen: zo van alweer halen etc en dan kijkt ze zo zielig. Ik heb tegen haar gezegd dat ze nu iedere avond vroeger naar bed moet, iedere ochtend fatsoenlijk ontbijten en de chocola maar eens moet laten staan. Ook nog aan haar gevraagd of het schooltype te zwaar is, dat is het niet volgens haar (ze haalt redelijke cijfers maar voert geen fluit uit).
Wat kunnen we nog meer doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Migraine

Ik heb zelf al van jongs af aan migraine aanvallen.
Bij mij is het vaak te wijten aan:
- slecht/weinig slapen
- slecht/weinig eten
- stress
- te weinig vocht binnenkrijgen
- chocola kan ook een boosdoener zijn

en natuurlijk de hormonale schommelingen, en vaak is het een combinatie van een aantal genoemde dingen.

Je kan wel zorgen, dat je via de huisarts medicijnen krijgt.
sterkte, ik weet hoe vervelend dit is, en je moet ermee leren leven.
gr Nora

Rieke

Rieke

15-03-2010 om 12:56

Je doet alles al

volgens mij kun je niet veel meer doen, je hebt de juiste adviezen gekregen en verder is het voor je dochter gewoon heel erg balen. Mopper maar niet op haar.
Ik herken alles, ook vanaf de brugklas op maandag hoofdpijn, ik fietste dan zelf naar huis, ging naar bed in het donker liggen met een koud washandje op mijn hoofd en na een keer flink overgeven ( na een paar uur in bed gelegen te hebben ) viel ik in slaap om vervolgens om 23 uur een boterham te eten en weer naar bed te gaan. Dat duurde tot ver na mijn middelbare schooltijd.
Wens haar sterkte van mij!

Aïda

Aïda

15-03-2010 om 13:01

Hoeft niet door

slaapgebrek te komen.
Zelf een paar keer per jaar een aanval, en het enige wat ik wil tijdens zo'n aanval is slapen..
Ook de dagen erna ben ik verschrikkelijk moe, maar ik heb geen slaap te kort.. Het kan namelijk ook gebeuren als ik al de hele week er om 22.00 in lig.
Dus wanneer ik een aanval heb, neem ik een poeder, duik mijn bed in en meestal ben ik er dan met een uurtje of 2 a 3 weer vanaf. Maar zoals gezegt, de vermoeidheid blijft nog ene paar dagen.

reina

reina

15-03-2010 om 13:11

Niks

Alles wat je nu kunt doen, is gedaan. Nu afwachten of eea gaat helpen.
Eén ding wel veranderen, probeer niet te mopperen, want het is al rot genoeg zo beroerd te zijn, zonder dat er daarna op je gemopperd wordt, maar dat weet je zelf ook vast wel. Sterkte voor je dochter.

Marrie

Marrie

15-03-2010 om 14:34

Ik weet het

Ik weet dat ik niet moet mopperen, ik was zeer zeker niet boos, meer geiriteerd. Ik ben zelf ook niet helemaal lekker en 5 keer je kind ophalen in een maand, dan begin ik daar wel eens van te balen, niets menselijks is mij vreemd, toch? En bovendien, om eerlijk te zijn, ben ik ook wel bezorgd wat er aan de hand kan zijn. Maar ik zal het een volgende keer proberen voor me te houden, net als ik de 4 keer hiervoor heb gedaan. En nee, ik heb zelf geen stress die ik uitstraal op mijn dochter. Dochter legt zichzelf stress op doordat ze perfectionist is. En ze heeft mij al een paar keer gezegd dat ze het verschil tussen middelbare school en basisschool groot vindt. Planning vindt ze bijvoorbeeld nog erg lastig en ook de druk van iedere dag huiswerk moeten maken (muv het weekend) valt haar zwaar. En daar komt bij dat ze behoorlijk aan het puberen is.
Ze loopt al weer rond, en zoals ik al dacht, was het deze keer niet heel erg. Ze zei dat ze wel begreep dat ik wat geirriteerd was en ik heb haar gezegd dat ik het alleen deed uit bezorgdheid, wat het ook voor een groot deel was. Wat kan er nou met dat meisje aan de hand zijn? Dat vond ze heel lief en ik heb haar ook gezegd dat ik haar heel lief vindt.
Dat van die chocola vindt ze erg maar ze heeft een voorbeeld, mij namelijk, en ze zal er dus wel aan gaan wennen. En af en toe is helemaal niet erg, natuurlijk. Ze staat om 6.30 op en vaak hoor ik haar om 22.30 nog rondlopen. Ik ga dus maar weer ouderwets het licht bij haar uitdoen. Dat zal wel weer puberstrijd opleveren )
Bedankt voor jullie meedenken.

Hilde

Hilde

15-03-2010 om 14:46

Andere rubriek?

Marrie, misschien kan je dit in "Gezondheid" plaatsen?
Migraine is niet te onderschatten, mijn dochter heeft het van toen ze 7 was en toen waren er helemaal nog geen hormonen in het spel.
Eerst de ogen onderzoeken, kan je dat wellicht al uitschakelen.
Probeer eens uit te zoeken wat er precies gebeurt als ze een aanval krijgt, zonder haar het antwoord te suggereren. Mijn dochter van 7 kon perfect beschrijven dat ze vlekken begon te zien, die tot één grote vlek werden waardoor ze dus maar een half zicht had. Na ongeveer een uur ofzo kwam de hoofdpijn. Ze wilde toen alleen maar in bed, in het donker, met een kotsbakje naast het bed. Vaak moest ze ook overgeven, maar dat is nu verminderd. Ze is intussen 18 en nog steeds hebben we geen oplossing.
Vorige week nog naar de neuroloog geweest: alles ok in de hersenen, het is dus echt migraine. Je kan hier preventief medicatie geven, maar dat vond de neuroloog van de gekke voor zo'n jong meisje, omdat het maar 1à 2 keer per maand is. Het goede nieuws was dat het met de menopauze zo moeten over zijn Mijn dochter kon er nog om lachen. Ze heeft wel een andere pijnstiller voorgeschreven gekregen, specifiek voor migraineaanvallen (de naam ontsnapt me nu).
Erfelijkheid speelt een grote rol. Voeding kan een rol spelen, maar is niet noodzakelijk. Stress is een belangrijke uitlokkende rol. Vooral pietjes-precies zijn migraine slachtoffers.
Succes bij het verder zoeken naar de mogelijke oorzaak, maar hou er rekening mee dat je die misschien niet vindt.
Ik snap je irritatie, maar het beste wat je voor je dochter kan doen, is haar geborgenheid en zorg bieden: lekker in bed stoppen, je bezorgdheid tonen en rust bieden. Ze kan er niets aan doen, en migraine komt altijd op het verkeerde moment....
Hilde

Nog een idee

Hier ook een dochter van 11 met migraine. We hebben een dagboek bijgehouden en het blijkt dat een aanval bij haar vaak uitgelokt wordt door zonlicht, dat op een bepaalde manier valt. Ze zit nu in de klas op een plek waar ze niet tegen de zon inkijkt en ze draagt als ze in de zon buiten is een petje met een klep. Het lijkt erop dat het helpt.

Hilde

Hilde

15-03-2010 om 16:09

Imetrex

Imetrex, dat is de naam van de pijnstiller die mijn dochter meekreeg van de neuroloog. Ik weet niet of het ook aan jongere kinderen mag gegeven worden. Het is op voorschrift en het zou nogal duur zijn; wij kregen nu een monster mee. Het is de bedoeling dat de hoofdpijn zelf er beter mee bestreden wordt; ze mag het innemen zodra de voortekenen beginnen (aura, lichtgevoeligheid, ...), dus vooraleer de echte hoofdpijn begint.

Hillary

Hillary

15-03-2010 om 16:35

Goed drinken en vitamine b

Ik had begon ook op middelbare school. Heel vervelend want medicijnen krijg je pas vanaf 16 ofzo, aanval uitzieken dus. Was meestal toch wel 2 dagen. Wat mij helpt om het te voorkomen is genoeg drinken en vitamine B complex nemen. Wat betreft de oogarts, volgens mij mogen kinderen vanaf 12 jaar ook naar de opticien, veel opticiens hebben ook een orthoptist in dienst en daar kom je bij de oogarts ook terecht. Anders loont het nog om te gaan shoppen. Mijn dochter kon binnen een week terecht bij een particulier ziekenhuis.

Annet

Annet

15-03-2010 om 19:41

Opticien

Ik zou zeker snel een bezoek brengen aan de opticien. Al is het maar voor een snelle controle of de klachten aan het zicht kunnen liggen.
Mijn dochter had ook ooit migraine-achtige klachten. Dit bleek helemaal te komen door haar slechte zicht. Achteraf waren de klachten ook niet helemaal passend bij migraine.

merene

merene

15-03-2010 om 20:56

School

Hoe is het klimaat in school? Ik heb heel veel hoofdpijn gehad op school, tot en met de misselijkheid. Bij mij kwam dat door de benauwdheid. Als ik een paar uur thuis was, was de hoofdpijn over. Ondertussen probeerde ik wat te slapen.
Ik heb er nu nog regelmatig last van. Ook in de trein kan ik een enorme hoofdpijn ontwikkelen.

Hilde

Hilde

16-03-2010 om 09:45

Geen misverstanden

Ik zou toch even polsen bij je dochter waar ze precies last van heeft, zoals ik al eerder schreef. Enkel hoofdpijn? Zijn er nog andere verschijnselen? Ze is al oud genoeg om dit te kunnen verwoorden (mijn dochter kon het al toen ze nog maar zeven was). Jij hebt het over migraine, andere mensen schrijven hier over hoofdpijn: je kan die twee echt niet gewoon naast elkaar zetten. Hoofdpijn kan erg vervelend zijn, maar is daarom geen migraine!
Je kan hoofdpijn krijgen van een stress-situatie (zoals school), maar daarom is dat nog geen migraine. Migraine kan ook uitgelokt worden door stress, dat wel, maar er is vaak veel meer aan de hand.
Je vindt veel info over migraine op internet, ga maar eens rondlezen.
En toch eerst even de ogen laten checken, al was het maar om het te kunnen uitsluiten.

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 12:47

Aanvulling

Je moet rondlezen over migraine bij kinderen,migraine geeft bij kinderen soms heel andere verschijnselen!!
Bastet

Marrie

Marrie

16-03-2010 om 12:58

Geen hoofdpijn

Het is geen gewone hoofdpijn. Ze ziet lichtflitsen, kan het bord niet meer lezen, moet overgeven, zegt dat ze spierpijn heeft (ze bedoelt stijve schouders) en heeft een rare kleur, groenachtig. De huisarts heeft ook bevestigd dat ze migraine heeft.
Ik wil toch met haar naar de oogarts en niet naar de opticien omdat ze al een bril heeft van de opticien. Misschien heeft ze een lui oog oid, in ieder geval ziet ze niet goed diepte en de huisarts wil dat daar ook eens naar gekeken wordt.
Ze heeft hele lichte poeders gekregen van de huisarts, die heeft ze gisteren genomen, de migraine zette wel door maar korter dan normaal. Vandaag is ze weer naar school.

Hilde

Hilde

16-03-2010 om 14:10

Marrie

Ik denk dat je een goed plan hebt (oogarts e.d.). Volgens mij kan een oogarts idd toch wel meer opsporen dan een optieker (zou jammer zijn mocht het niet zo zijn )

Het klinkt idd echt als migraine.
Als het je een troost mag wezen: mijn dochter belde daarnet ook dat ze weer migraine had. Ze is zo goed en zo kwaad het ging van school naar huis gefiets en in bed gekropen. Daarbij is ze ook nog een systeem aan het zoeken in combinatie met haar pil, op advies van de neuroloog en de huisarts. Lastig allemaal, en je kan ze niet echt helpen, behalve dan om je bezorgheid te laten blijken en ze te helpen rustig te blijven.
Sterkte hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.