Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

13-04-2010 om 11:17

Weer veel buikpijn en hoofdpijn

Dochter met coeliakie heeft sinds een aantal weken weer bijna iedere dag hoofdpijn en buikpijn. Helemaal gek word ik ervan, Het begint als ze opstaat en ze klaagt bijna de hele dag door. Verder speelt ze gewoon en eet ze normaal alleen die buikpijn en hoofdpijn. Ik heb een telefonische afspraak staan met de ka maar dat is pas over 2 weken. Ondertussen kruipt dochter iedere ochtend klagend en kreunend bij mij in bed. We hebben haar dieet weer onder de loep genomen maar we weten ook net waar te verbeteren, ik spreek de juf morgen ook nog maar eens aan om te vragen of er daar iets is maar ik weet het echt niet. En wat als het psychisch is, school etc. Ze is ook overdag vaak moe maar slaapt vaak pas laat zo tegen half tien, ze gaat wel op tijd naar bed maar kan blijkbaar niet slapen. Vaak roept ze me na een uur opeens en dan begint ze over iets wat haar enorm dwarszit, sporten waar ze geen zin in heeft of zoiets. Ik was vanmorgen weer aan het twijfelen of ik haar thuis moest houden maar heb haar toch maar naar school gestuurd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

13-04-2010 om 12:18

School

Goed dat je even op school navraagt hoe het daar is. Het klinkt alsof haar toch weer iets dwars zit. Is het in de weekenden beter?
Het inslaapprobleem komt me wel bekend voor. Hier is het ook weer raak bij Tangozoon. Hangt bij hem erg samen met de zomertijd, lang licht etc. Hij krijgt regelmatig weer een melatonine tabletje. (1 tabletje van de drogist, is meer placebo-effect). En hier dus ook een kind dat regelmatig erg moe is, klaagt over buikpijn als hij naar school moet. Het wordt ook een soort vicieuze cirkel: moe zijn verergert de klachten.
Je kunt natuurlijk ook proberen de kinderarts eerder te bellen. Misschien kan ze even komen voor een controle. Weet je in ieder geval of het niet toch iets lichamelijks is.
Sterkte ermee!

ayla

ayla

13-04-2010 om 12:53

Reactie

In het weekend heeft ze ook wel vaker buikpijn, dus wat dat betreft niet veel verschil. Alleen in het weekend kan ze dan op de bank gaan liggen maak ik haar een kruikje of laat haar even in ons bed liggen als ze hoofdpijn heeft. Doordeweeks gaat dat natuurlijk niet. Haar kinderarts is op dit moment op vakantie daarom konden we niet eerder dan over 2 weken terecht, de huisarts vertrouw ik niet zo en daarbij vraag ik me af of hij iets kan doen. Laatste keer dat ik bij hem was zei hij dat ze het verzon.

Irene

Irene

13-04-2010 om 13:03

Hmm

je schrijft: "Verder speelt ze gewoon en eet ze normaal"
Zolang dat het geval is, lijkt het me in ieder geval niet heel zorgelijk. Misschien moet je proberen er minder aandacht aan te geven? (wel aandacht geven aan je kind, maar niet aan de klachten. Dus bijv. niet met een kruik op de bank, maar afleiden, door voor te stellen om een spelletje te gaan doen ofzo)
Hier een chronisch zieke zoon die ook feilloos zijn klachten weet te ge(mis)bruiken wanneer hij ergens geen zin in heeft/moe is/aandacht wil/er wat dan ook dwars zit. De kunst is altijd weer om te filteren wanneer de klachten serieus zijn en wanneer niet. Zolang hij wel lekker speelt en goed eten is er denk ik niet zo veel aan de hand.

Auw

Auw

13-04-2010 om 13:47

Ken je dit?

http://www.amc.nl/?sid=1620
Wij zijn hier heel erg goed geholpen.

ayla

ayla

13-04-2010 om 14:10

Reactie

Probleem is dat ze altijd goed gegeten heeft en altijd vrolijk was, ook voordat we de diagnose kregen en ze dus echt buikpijn had. Daarom was het ook zo moeilijk om een arts te vinden die ons serieus nam, kind eet goed, groeit goed, is in principe vrolijk. Ze heeft alleen buikpijn en tja dat hebben meer kinderen. Ik denk dat ook echt iets met haar is alleen kan ik niet mijn vinger erop leggen of het lichamelijk is of psychisch. Ik denk dat we helaas moeten wachten tot de 26e, iets anders weet ik zo niet. Behalve dan eens met school gaan praten of er daar fouten in haar dieet worden gemaakt of dat er daar iets is.

Fransien

Fransien

13-04-2010 om 19:52

Darmparasiet

Dat gaat bij ons op school rond en veroorzaakt buikpijn, diarree en moeheid. Vraag me niet naar de precieze naam van de bacterie, ik weet wel dat het een vrij makkelijke test is (wat poep in een buisje scheppen) en je na een week uitslag hebt. Darmparasieten schijnen makkelijker bij kinderen met beschadigde darmen door glutenintolerantie oid voor te komen dan bij kinderen met gezonde darmen, het kan in ieder geval geen kwaad om het uit te sluiten. Test kan via de huisarts en heet TFT test (net het hele gezin zelf laten testen, oudste dochter was namelijk ook besmet).

ayla

ayla

14-04-2010 om 07:34

Vanochtend

weer buikpijn en misselijk. Ze ligt nu in ons bed tv te kijken. Ik heb besloten dat ik toch maar een afspraak bij de ha ga maken. Misschien kan hij beoordelen hoe het met haar obstipatie is. Vaak is ze zonder dat wij het echt merken toch vrij verstopt en geeft dat de klachten. en ik denk dat ik dan maar meteen een plasje meeneem.

Darmparasiet : giardia lamblia

Wat een nare toestand Ayla.
Zoals Francien aangaf, lijkt het mij een goed idee om te testen op parasieten.

Weet dat giardia lamblia met name op school makkelijk kan worden opgelopen en dat het behalve buikpijn en hoofdpijn ook obstipatie kan veroorzaken. Het meest gangbaar is diaree, maar obstipatie kan dus ook. Of om en om. Via de huisarts kan je een TFT test laten doen. Na het inleveren duurt het 10-14 dagen voor de uitslag bekend is. Dan kan je met die uitslag met de KA overleggen over medicatie als je twijfelt over je huisarts.

De buikpijn en hoofdpijn kunnen natuurlijk ook ergens anders door worden veroorzaakt. Maar ik zou een kind daar altijd serieus in nemen.
Heel veel sterkte gewenst!

Groet, mamsofie

Tinus_p

Tinus_p

14-04-2010 om 11:23

Mamsofie

mamsofie:
"Weet dat giardia lamblia met name op school makkelijk kan worden opgelopen en dat het behalve buikpijn en hoofdpijn ook obstipatie kan veroorzaken."
Is dat zo? Wikipedia noemt alleen diarree. Nu is wikipedia bepaald niet heilig, maar als het daar niet staat ben ik benieuwd hoe sterk het bewijs is.

Obstipatie en giardia

Hallo Tinus,

Ik weet niet of er een heel hard bewijs is voor specifiek giardia en obstipatie. Ik denk dat ik duidelijker had moeten schrijven dat obstipatie geen reden zou moeten zijn om niet op darmparasieten te testen.

Wel een link waarin je kan lezen:

Typische symptomen van een acute infectie door parasieten zijn:
- problemen met de ontlasting zoals diarree of juist obstipatie
- krampen
- misselijkheid
- gebrek aan eetlust
- Ook situaties waarin diarree en verstopping elkaar afwisselen komen voor
http://www.circadian.nl/parasieten/

De reden dat ik het noemde is dat Ayla schreef dat zij twijfelt aan haar huisarts. Ik kan mij voorstellen dat een huisarts die niet veel ervaring met giardia of andere parasieten heeft er niet op zou willen testen als er sprake is van obstipatie. Mijn huisarts denkt daar gelukkig anders over.

Bovendien kan de obstipatie van Ayladochter een andere oorzaak hebben, terwijl de misselijkheid, hoofdpijn etc. door een parasiet wordt veroorzaakt. Maar dat is puur gissen...alleen wel iets wat een arts serieus zou kunnen onderzoeken...

Nog iets anders: met deze link wil ik zeker niet een of ander dieet promoten.

Sorry voor de onduidelijkheid.
Dank je wel Tinus dat je daar meteen naar vroeg.

Groet,
mamsofie

Toch nog een engelstalige link...

Ik weet niet of de volgende link goed overkomt. Bovendien is het engelstalig, maar hier wordt specifiek gemeld dat chronische giardia als symptoom ook afwisselend diaree en normale ontlasting of soms obstipatie kan laten zien.

"In chronic infection, intermittent diarrhea alternating with normal stools and sometimes even constipation.
"

Read more at Suite101: Giardia lamblia and Giardiasis: The Common Waterborne Parasite that Causes Beaver Fever
http://human-infections.suite101.com/article.cfm/giardia_lamblia_and_giardiasis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.