Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sjaan

Sjaan

29-06-2009 om 19:38

Weghalen of wegbranden (baarmoeder)

Hallo,
Na een lang traject bij de gyneacoloog zijn we tot de conclusie gekomen dat er niets meer is te doen aan mijn (zeer) heftige en langdurige menstruaties. Het beinvloed op een indringende wijze mijn leven. Voor hormoon preparaten ben ik (helaas) overgevoelig! Wat rest is een operatieve behandeling. Er zijn twee mogelijkheden; baarmoeder verwijderen of het baarmoederslijmvlies wegbranden. Maar dat laatste wordt meestal gedaan als de heftige vloeiingen komen van een dik baarmoederslijmvlies. Mijn heftige bloedingen komen juist van een zeer dun slijmvlies. Op het WWW lees ik verhalen dat het wegbranden van slijmvlies niet is aan te raden bij dun baarmoederslijmvlies.
Baarmoeder verwijderen is de gyn niet zo happig op, met het ook op evt verzakkingen en andere problemen in de toekomst. Ik ben pas 30, gezin is wel compleet, maar toch is het allemaal wel drastisch....
Mijn vraag is, wie er ervaring heeft met de één of de andere behandeling. En wie weet DE nadelen van een uterusextirpatie?!
Hopelijk kunnen en willen jullie ervaringen met mij delen?!?
Groetjes,
Sjaan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-06-2009 om 21:06

Baarmoederverwijdering

Ik heb vorig jaar mijn baarmoeder laten verwijderen omdat er een zeer grote vleesboom zat waardoor ik zeer hevig bloedde. De optie om medicijnen te slikken tot mijn overgang vond ik maar niks; ik had toch niets meer aan mijn baarmoeder (ik heb een kind en ben bijna 40) dus dan maar de bron van al die ellende gewoon eruit. Mijn baarmoeder kon er gelukkig vaginaal uitgehaald worden. Helaas kreeg ik een bloeding waardoor ik weer onder het mes moest (beide keren heb ik gekozen voor algehele narcose) dus dat was een tegenvaller. Uiteindelijk is het me allemaal toch 100% meegevallen juist omdat ik me ervan bewust was dat het hoe dan ook toch een grote operatie is en dat het herstel minimaal 6 weken tot een half jaar in beslag zou nemen. De eerste 6 weken na de operatie kon ik bijna niks; ik had thuiszorg en mijn zoontje van 8 logeerde bij opa en oma. Daarna ging het redelijk snel weer bergopwaarts en na drie maanden tot een half jaar voelde ik me weer de oude. Beter zelfs omdat ik niet meer zoveel bloedverlies had. Kortom, als je toch niets meer aan je baarmoeder hebt en het ding heeft zijn werk gedaan, laat het eruithalen. Wegbranden heeft ook zo de nodige nadelen en grote kans dat het vaker moet gebeuren. En ik ben zo ontzettend blij dat ik van dat gehannes met tampons, maandverband enzo af ben! Echt een bevrijding... Overigens is de kans op verzakkingen niet groter dan anders na een baarmoederverwijdering. Als je gewoon je rust neemt na de operatie en je lichaam de tijd gunt om te herstellen is er niets aan de hand.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 22:02

Verwijdering

hier op het forum is Heli, en zij heeft ook eerst dat wegbranden gehad en moest toen uiteindelijk toch nog voor verwijdering...heel ingrijpend. Ik heb 3 jaar geleden, was toen 36 en moeder van 3 kinderen, ook gezegd, haal dat rotding er maar uit! Mijn Gyn wilde gelukkig wel mee werken, en ik ben ook vrij snel hersteld (dat is niet bij iedereen)....inmiddels ben ik dolblij dat ik er vanaf ben....

3 weken geleden is bij mijn zus dezelfde operatie uitgevoerd, vanwege dezelfde klachten....

Nelleke

Nelleke

30-06-2009 om 12:36

Branden

Afgelopen jaar had ik 2 gorte vleesbomen in mijn baarmoeder. Met alle vervelende gevolgen vandien.
De gyn. adviseerde wegbranden ipv baarmoeder verwijderen. Dat zou altijd nog kunnen als de problemen terug zouden komen. Dat ondanks mijn leeftijd en compleetheid van het gezin.
Ik heb voor het wegbranden gekozen en er geen spijt van gekregen. De problemen zijn tot u toe weggebleven en na 1 week voelde ik me alweer kiplekker.
Baarmoederverwijdering vind ik een grote ingreep. Als je je gyn. vertrouwd en deskundig vind, zou je toch eerst voor wegbranden van het (dunne) slijmvlies kunnen kiezen. Helpt het niet is de weg altijd nog vrij voor verwijdering.
Wel zou ik eerst nog een gesprek aanvragen met de gyn. en je twijfels bij hem/haar neerleggen, ook wat je gelezen hebt over het dunne slijmvlies.

Puck2

Puck2

30-06-2009 om 13:33

Verschillende methodes

Sjaan, heb je wat aan onderstaande link?
http://www.novasure.com/nl/irregular-period/heavy-menstrual-bleeding/

Nasha 1st

Nasha 1st

30-06-2009 om 21:31

Sjaan

het is niet bij iedereen kommer en kwel na de operatie hoor, ja wat ongemakjes die je bij elke operatie kan hebben, maar als ik kijk hoe snel ik persoonlijk weer opgeknapt was, zou ik het zo weer doen....

Noelia

Noelia

30-06-2009 om 22:10

Dicht vriezen

Is wegbranden hetzelfde als bevriezen? Ik had nl ook regelmatig bloedverlies en toen zijn de aders dicht gevriesd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2009 om 18:17

Sjaan

Ik zat zelf op een forum voor vrouwen die een baarmoederverwijdering ondergaan (hebben) en in het algemeen zouden ze er allemaal weer voor kiezen. Tuurlijk, het is en blijft een operatie maar als je hersteld bent, ben je van alle ellende af. Laat je ook niet beinvloeden door de mening van je gynaecoloog; weeg zelf alle voor- en nadelen tegen elkaar af en zet alles op een rijtje. Ikzelf vergeleek het met het hebben van bijv. een slecht functionerende nier: daar heb je dan ook niets meer aan en ben je beter af zonder. Om een baarmoeder hangt een soort emotionele lading die feitelijk als hij zijn dienst heeft bewezen onzin is. Je bent niet minder vrouw zonder baarmoeder. Je komt ook niet in de overgang zonder baarmoeder, je wordt niet dikker en meer van dat soort fabels. Mijn gynaecoloog liet de keuze helemaal aan mij over maar vond mijn keuze om mijn baarmoeder te laten verwijderen een verstandige en ik kon twee weken later geopereerd worden. En ja, ik zou er zo weer voor kiezen want ik voel me letterlijk en figuurlijk bevrijd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2009 om 22:49

Zwanger

Tja, als je baarmoeder er eenmaal uit is kan je dus nooit meer zwanger worden inderdaad. Misschien is je gyn daar bang voor. Maar als je al zeker weet dat je gezin compleet is en je wil van alle ellende af dan is een baarmoederverwijdering de enige afdoende en voor de hand liggende optie. Praat nog eens goed met je gyn en maak vooral je eigen beweegredenen en motivatie duidelijk. Het is al met al jouw lijf en jouw leven en jij bent daar de baas over. Wil je in een keer van alle toestanden, bloedingen etc en geen kind? Dan kies je ervoor om "het ding" weg te laten halen. Of kies je voor behoud van je baarmoeder met de kans op bloedingen en andere ellende omdat je misschien ooit wellicht toch nog zwanger zou willen worden? Dan kies je voor wegbranden van het slijmvlies. Ik moet je eerlijk zeggen dat voor mij de keuze erg snel gemaakt was en ik ben ook blij dat mijn gyn er net zo over dacht. Het gaat om de kwaliteit van leven die ik nu heb en ik ben te jong om die te laten vergallen door dat stuk spier dat zijn dienst heeft bewezen en waar ik alleen nog maar last van had... Ik hoef nooit meer bang te zijn op onverwachts bloedverlies, het kraamverband kon weg, ik kan en durf er weer op uit en geen buikpijn meer; joh dat is zaaalig

Nasha 1st

Nasha 1st

01-07-2009 om 23:07

Mag je

na het slijmvlies wegbranden nog wel zwanger worden dan? En dan nog, jij bepaalt toch of je gezin compleet is, niet de gyn?

Dropke

Dropke

01-07-2009 om 23:25

Zelf kiezen

Het vervelende is dat de gyn toch voor een deel beslist. Als je jong bent, doen ze het toch minder snel, terwijl het er toch vaak op neer komt dat het alsnog moet gebeuren, omdat de eerste behandeling niet voldoende was. Dus sta erop als je er echt zeker van bent dat je dit wil ! Sterkte Dropke

Petra-

Petra-

02-07-2009 om 07:37

Ervaring met novasure

Bij mij hebben ze een aantal jaar geleden de novasure behandeling uitgevoerd. Dit samen met een operatie tegen een verzakking van de baarmoeder en blaas. Hierdoor kan ik je niet vertellen hoe het is als je novasure alléén laat uitvoeren, maar ik ben niet meer ongesteld geweets.
Wel betekent novasure ook definitief dat je niet meer zwanger kan worden, voor mij was dat ook een afgesloten hoofdstuk, en mijn leeftijd was geen probleem, ik was toen, volgens mij 32. (De tijd gaat hard...)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-07-2009 om 20:28

Verzakking

Er is niet meer kans op verzakking van bijv. de vagina of de blaas na een baarmoederverwijdering dan wanneer je je baarmoeder nog hebt. En als je geen baarmoeder meer hebt kan je baarmoeder in ieder geval niet meer verzakken. Verzakkingen onstaan meestal door andere oorzaken zoals ouder worden, obesitas, overmatig hoesten en te slappe bekkenbodemspieren in het algemeen. En dat ontgiftingsverhaal is helemaal onzin. Als ik jou was zou ik gewoon eens een second opinion aanvragen bij een andere gynaecoloog die wat meer kennis heeft van dit soort zaken...

Petra-

Petra-

03-07-2009 om 09:35

Tegen mij

werd verteld dat ze wel de baarmoederliever llaten zitten i.v.m. verdere verzakking. Het klonk mij logisch in de oren, er komt ruimte waardoor er weer meer naar bbeneden kan zakken.

Maar inderdaad maak een afspraak voor een goed gesprek met de gynaecoloog, dit zijn geen dingen waar je zomaar over hoeft te beslissen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-07-2009 om 11:16

Keuze

Die ruimte wordt opgevuld door de rest van je organen en je vagina en blaas worden als het goed is weer stevig opgehangen aan de ligamenten. Verzakking kan natuurlijk altijd maar zoals gezegd alleen als je daar al aanleg voor hebt. Ik heb heel veel vrouwen gesproken die een baarmoederverwijdering hebben ondergaan; de meesten 10, 20 jaar of langer geleden en er is geen sprake van meer verzakkingen dan bij anderen. Ik zou me daar niet druk om maken bij het maken van een keuze tenzij je al last hebt van verzakking.

Anonymous

Anonymous

03-07-2009 om 21:33

Novasure

Ik had ook last van heftige menstruaties en kon kiezen tussen een Mirena of de Novasure behandeling. Ik heb voor de Mirena gekozen en dit gaat prima.

Prakje

Prakje

04-07-2009 om 19:28

Verwijderen

Sjaan, ik heb vorig jaar (gelijk met Elisa, mijn nick was toen z0nnetje) mijn baarmoeder laten verwijderen. Ook vaginaal, net als Elisa.

Ik heb me keurig aan de rust gehouden (man veel thuis, goede verzorging etc) en was na exact 6 weken weer aan het werk.

Het is echt voor mij de beste beslissing in jaren geweest... ik maak nog wekelijks een vreugdesprongetje bij het tamponschap in de super

Om met mijn gyn te spreken "wat zijn werk gedaan heeft, daar hoef je geen last van te hebben".

Ik heb gekozen voor verwijderen omdat wegbranden geen garantie gaf en ik al 5 jaar getobt had met onregelmatige en langdurige bloedingen. Dat wilde ik niet nog langer doorstaan.

sterkte met beslissen.

Harmy

Harmy

05-07-2009 om 19:21

Verzakking?

Hallo,

2 jaar geleden (jeetje wat gaat de tijd snel), is bij mij baarmoederhalskanker geconstateerd en na een conisatie, is mijn baarmoeder in zijn/haar geheel verwijderd. Er is met mij met geen woord gerept over verzakking van organen. Hoor ik eigenlijk nu pas voor het eerst. Of het kan zijn dat ik de Duitse vertaling ervoor niet goed heb begrepen.

Al met al, na de operatie heeft deze dame zich niet braaf aan de voorgeschreven rustperiode gehouden, maar desondanks herstelde ik als een trein. Ik heb helemaal geen klachten door de verwijdering zelf, wel problemen met mijn eierstokken gekregen, maar dan komt door de verwijdering van mijn lymfeklieren. Maar aan blaas, darmen en andere buurtorganen merk ik helemaal niets.

Ik trek een lange neus naar voorbehoedsmiddelen, maandverband en tampons. Het enige wat ik eraan over heb gehouden is een litteken, maar dat stoort me helemaal niet.

Veel sterkte en wijsheid,
Harmy

Nasha 1st

Nasha 1st

07-07-2009 om 22:19

Sterkte sjaan

ik hoop dat je ons snel laat weten hoe het met je gaat!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-07-2009 om 15:09

Sjaan

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.