Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tiepmiep

Tiepmiep

14-11-2012 om 11:43

Welk slaapmiddel?

Ik slaap al een tijd slecht s'nachts.
Ik kan mijn draai nite vinden en kan mijn gedachten niet tot rust brengen, lijkt het wel. Ik 'hoor 'hele gesprekken in mijn hoofd en alles moet een plekje krijgen. Niet dat ik lig te piekeren, maar mijn hoofd komt niet tot rsut.
Het duurt dus wel even voor ik in slaap val. Ik zou er heel wat voor over hebben om weer eens lekker in slaap te vallen en een uitgeruste slaap te hebben. Ik ben dus erg moe aan het worden en dat is niet handig overdag.
Liever ga ik niet naar de h.a voor slaappillen (ik wil er niet afhankelijk van worden). Heeft iemand een tip vor mij van een (onschuldig) slaapmiddel? Ik heb ooit eens Valdispert nacht gebrukt, maar daar gaat mijn hart van te keer. Blijk baar zit daar een stofje in waar ik niet tegen kan.
Wat zou ik nog meer kunnen gebruiken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

14-11-2012 om 12:48

Onschuldig slaapmiddel

Dat bestaat niet. Je krijgt van je huisarts ws adviezen over ontspanning voor het slapen gaan ed.
Ik nam in de nachtdienst als ik overdag niet kon slapen meestal een temazepam 10 mg.
Dat is een inslaper en doorslaper. Werking en bijwerking zijn wel te vinden. Niet te vaak gebruiker is mijn advies.

Ontspannen

In stressvolle tijden als een nacht doorslapen noodzaak was nam ik, per uitzondering, een valiumtablet.
Verder gelden natuurlijk alle tips als wandelen voor je gaat slapen, op tijd je rust zoeken, geen inspannende dingen meer doen vlak voor de nacht. Maar misschien ook even al die gedachten die nog rondzoemen even op een papiertje schrijven voor de volgende dag.
Bij mij helpt ook gewoon even radio luisteren, lezen of uitzending gemist opzetten. Even helemaal met iets anders bezig.

Tinus_p

Tinus_p

14-11-2012 om 13:47

Slaaphygiene

Eerste advies: Slaaphygiene. dat betekent: In de slaapkamer wordt alleen geslapen (vooruit, sex mag ook), geen TV etc op de slaapkamer. Verder, voor het naar bed gaan ook geen/weinig TV, lastige telefoongesprekken, moeilijke boeken, computeren, chatten, en zeker geen Ipods/smartphones.

Verder zweren sommige mensen bij melatonine, maar ik vind t dubieus. Het heeft weinig zin als je slaaphygiene slecht is; licht van beeldschermen schijnt slecht te zijn voor melatonine.

amk

amk

14-11-2012 om 17:17

Meditatie

mij helpt het om voor ik ga slapen of een bodyscan te doen of een half uur te mediteren. Ik doe dat via een geleide meditatie want zelf een half uur mijn aandacht op 1 onderwerp houden dat lukt niet.
Ik heb hiervoor een mp3 van het www geplukt die me aanspreekt.

Tango

Tango

14-11-2012 om 18:04

Melatonine

Ik vind het wel werken hoor, Melatonine. Zoon gebruikt het ook vanwege slecht inslapen. Heel soms pak ik ook weleens een tabletje, vooral als ik in een vreemde omgeving slaap waardoor ik normaal dan slecht in slaap komt. Helpt echt. Je kunt het gewoon bij de drogist kopen.

Stripboeken

Ik heb geen slaapklachten maar desondanks toch een tip: lees een boek dat je al kent. Lezen van een nieuw boek in bed is af te raden want dan ga je te lang door. Zelf pak ik nog wel eens een Doorzonalbum, die ken ik allemaal al, dus dat leest lekker ontspannen weg. Of een tuinboek van Romke vd Kaa, zo'n uiteenzetting over de verdiensten van de verschillende soorten tuingeraniums is ook reuze ontspannend.

Je moet afleiding hebben zodat je niet gaat malen, maar weer niet zoveel afleiding dat je ervan wakker blijft.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

15-11-2012 om 21:59

@ temet: bommelverhalen en kookboeken

Jouw reactie herken ik. Bij ons in de familie worden de boeken van Maarten Toonder hiervoor vaak gelezen: we kennen alle verhalen zo ongeveer uit ons hoofd en daarom zijn ze ook erg geschikt om 's avonds te lezen. Zelf lees ik ook graag kookboeken, heerlijk die monotonie in bewoordingen - gaap...

Moontje

Moontje

18-11-2012 om 23:24

Rivotril?

Ik heb ervaring met slaapmedicatie en ik vind het allemaal niks, maar in sommige periodes in mijn leven moest ik het wel zo nu en dan gebruiken omdat ik aan chronische slapeloosheid leed.
Als ik nu eens zo'n periode heb neem ik voor het slapen gaan een rivotril, wordt gebruikt als ontspannend middel en vind ik veel fijner als een slaapmedicijn. Doordat ik me goed kan ontspannen slaap ik vervolgens. Ik ervaar geen bijwerkingen, en met slaappillen wel. Ik kreeg deze tip van een vriendin en de huisarts vond het een goed alternatief.

Moontje

Moontje

18-11-2012 om 23:27

Slaaphygiene

Alhoewel langdurig voor een fel beeldscherm zitten en veel drukke beelden je onrustig kunnen maken, heb ik verder weinig met slaaphygiene, al moet ik natuurlijk ook geen koffie meer nemen.
Ik slaap het beste in slaap bij moordlustige documentaires op TLC o.i.d. dus, zelfs als ik echt wil weten wie het "gedaan heeft" lukt het me niet om wakker te blijven, meestal.
In mijn slaaploze periodes hielp het allemaal geen bal, ik kon me gewoon niet ontspannen wat ik ook deed. Dit had heel andere oorzaken dan die je met slaaphygiene bereikt, althans in mijn geval wel.

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2012 om 18:17

Moontje -slaaphygiene

Moontje:
"Alhoewel langdurig voor een fel beeldscherm zitten en veel drukke beelden je onrustig kunnen maken, heb ik verder weinig met slaaphygiene, al moet ik natuurlijk ook geen koffie meer nemen."
Slaaphygiëne is geen universeel wondermiddel -maar het is wel een nuttige eerste stap. Het is ook en kwestie van uitzoeken wat werkt voor jou.

wie o wie??

wie o wie??

23-11-2012 om 00:01

Pilletjes, yoga of mediteren

Hoi, af en toe gebruik ik wel pillen van het kruidvat 'nachtrust extra sterk'. Hop, valeriaan en andere kruiden maken je wat rustiger. Helpt meestal wel goed maar je moet wel enigszins 'meewerken'. Verder slaap ik altijd uitstekend na de yogales. Mediteren zoals al genoemd werd helpt ook. Slaappillen op recept heb ik één keer geprobeerd maar dat vond ik niks. Heb een cursus Mindfullness gedaan en daar heb ik nog steeds profijt van.

En nu ga ik slapen, welterusten!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

wie o wie??

wie o wie??

23-11-2012 om 18:40

Sport

Sporten helpt ook enorm. Lekker intensief lichamelijk bezig zijn, alleen of met anderen, helpt. Met anderen heeft het voordeel dat je tijdens het sporten even geen tijd hebt om te piekeren. En daarna even "afdraaien" en dan lekker moe op bed ploffen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Klopt

Sini, dat herken ik. Vroeger toen ik nog sportte was ik ook altijd klaar- en klaarwakker als ik thuiskwam. Ik sliep dan ook altijd later dan op andere avonden. Als ik dan eenmaal sliep, sliep ik goed, maar dat deed ik ook als ik niet sportte.

Groeten,

Temet

wie o wie??

wie o wie??

24-11-2012 om 00:21

Klopt sini en temet

Men krijgt er idd energie van. Daarom is het goed om na het sporten even tot rust te komen, adrenaline kwijt te raken. En dan lekker slapen. Ik krijg er altijd wel positieve en frisse energie van, maar een afkoelperiode heb ik ook nodig voor ik kan slapen, minstens een uur.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tigress

Tigress

26-11-2012 om 10:15

Langdurig proces

Vroeger was ik een 'probleemgeval' wat slapen betrof. Inslapen lukte nauwelijks en ik kon overdag amper functioneren. Na jaren aan slaapmiddelen verslaafd te zijn geweest ( 5 temazepam 20 mg hielpen ook niet meer) raakte ik ook nog eens verslaafd aan alcohol (ooit gebruikt als 'slaapmutsje') Na mijn opname in een verslavingskliniek voor alcohol was mijn slaapmiddel gebruik teruggebracht naar 1 x 10 mg temazepam en ik sliep.
Omdat ik al succesvol van de alcohol af was ben ik eigengereid gestopt met de temazepam. Ik dacht dat ik het wel zelf kon, Immers wat stelde die 10 mg nou eigenlijk voor? Dat is nu 3 jaar geleden, bijna op de kop af. In de tijd van de alcohol detox heb ik een ritme opgelegd gekregen dat ik nog steeds volg: elke dag op dezelfde tijd naar bed en ook opstaan. Elke avond even in mijn dagboek schrijven (hoofd leegmaken).
Wat mij ook helpt is na 16.00 geen koffie meer en 's avonds een relaxthee van kruiden drinken. Geen cola en niet te zwaar tafelen. En verder heb ik eindelijk geaccepteerd dat ik niet makkelijk inslaap, dat het af en toe 'mag'om niet te slapen. Ik raak niet meer in paniek als het een keertje niet lukt.
Verder hou ik me dus aan de 'slaaphygiene', behalve dat vaste ritme en geen caffeine na 16.00 is mijn slaapkamer enkel om te slapen (of seks), is die kamer donker genoeg en koel genoeg. Als ik er uit moet 'snachts maak ik geen licht. en na 21.00 gaat de telefoon van de haak. Mij helpt het.

Leren accepteren

Zelfde als Tigress: een notoire niet-inslaper. Slaapmiddelen en alcohol en zelfs joints vele jaren misbruikt. De angst om niet in te slapen maakt je nerveuzer en zo kom je in een vicieuze cirkel waar je moeilijk op eigen houtje uitkomt. Soms waren er periodes dat het redelijk ging, maar dan gebeurde er weer iets waardoor ik weer naar hulpmiddelen greep. Ik heb nu een soort medicatie die ik in een lage dosis dagelijks op hetzelfde tijdstip moet innemen. Het is geen slaap- of verdovingsmiddel, maar iets wat in hogere doses wordt voorgeschreven aan mensen die aan depressies lijden. Het maakt me moe, maar niet slaperig. De sleutel voor mij is precies wat Tigress omschrijft: acceptatie dat je niet meteen inslaapt. Zoals vannacht ben ik pas om 3 uur ingeslapen, maar ik bleef kalm genietend van mijn warme bedje. Vanochtend werd ik uitgeruster wakker dan ik ooit was met de bovengenoemde hulpmiddelen.

En wat mij ook helpt (maar de artsen weer niet blij mee zijn), een suf spelletje doen in bed op mijn ipod.

Sterkte,
Fély

Eva

Eva

04-12-2012 om 21:50

Inslapers bestaan niet

Er bestaan in mijn optiek geen "inslapers".
Waarom noemen mensen dat toch zo, alsof het iets onschuldigs is. Het is gewoon een slaapmiddel en ze zijn super verslavend.
Ik heb ervaring met slaapmiddelen dus ik weet waarover ik spreek.

Fiorucci

Fiorucci

05-12-2012 om 22:13

Eva

Er is wel verschil in werking tussen de verschillende soorten, bij de een ligt het accent op het inslapen, bij de ander op juist doorslapen. De een is niet onschuldiger dan de ander, dat klopt.

slapeloos

slapeloos

06-12-2012 om 10:07

Fio

welke middelen zijn er dan bedoeld voor doorslapen? Ik word altijd midden in de nacht wakker.

Fiorucci

Fiorucci

06-12-2012 om 21:45

Slapeloos

Ik ken geen namen uit mijn hoofd, maar je huisarts weet uiteraard welke middelen langwerkend zijn.

Tigress

Tigress

09-12-2012 om 10:03

Mogadon

Volgens mij is Mogadon een doorslaper. Vraag het de huisarts of google er op. Alle slaapmiddelen verhogen het inslapen maar werken relatief kort. Vandaar dat je ook weinig tijd hebt na het innemen want de werking neemt redelijk snel af. Mogadon werkt langer door, waardoor de dufheid in de ochtend ook groter is.

Tinus_p

Tinus_p

09-12-2012 om 14:40

Mogadon

Mogadon is ook een 'benzo' (benzodiazepine) en dus geen onschuldig slaapmiddel.

Om eerlijk te zijn: Ben je depressief? Slaapproblemen zijn een aanwijzing voor depressie.

Pauw en witteman

Val ik heerlijk bij in slaap TV op timer zetten en ik merk 9 van de 10 keer niet dat ie uitgaat. Ook heb ik een tijdje Dormesan van A. Vogel geslikt. Werkte ook goed. Melatomine werkt bij mij niet. Ik geloof ook niet dat eenmalige melatominetabletje werkt. Ik denk dat dat meer het placeboeffect is. Ik las altijd een boek voordat ik ging slapen, maar sinds ik nachtlenzen draag, lukt dat niet meer. Kan niet focussen met die dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.