Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marga

Marga

30-09-2020 om 16:46

Wie doet ook de WimHof methode?

Sinds een maand doe ik de whm (wimhofmethode). Dus koud douchen of cold exposure ademhalingsoefening, mediteren/mindfulness doe ik al 30 jaar.

Ik ben razend enthousiast. Ik zag het wel eens voorbij komen maar dacht "ja dat ga ik niet doen hoor, die kou"
Maar nu ik het wel doe, samen met de ademhaling, voel ik direct de voordelen: het voelt sterker, gezonder, ik slaap dieper, ik van af (terwijl ik het daar niet voor deed). En een hele diepe rust na de ademhalingsoefeningen. Ik voel dat mijn hele systeem sterker wordt en ben daardoor minder bang voor virussen etc. hoewel ik al in de zestig ben en tot een risicogroep behoor...

Voor wie denkt dat het vage hap is: nee heus echt niet, het is evidence based, onderzocht door o.m. het Radboud.


rode krullenbol

rode krullenbol

30-09-2020 om 17:40

Geen idee of het mijn lichamelijke gezondheid positief heeft beïnvloed, maar mentaal heeft het mij een enorme impuls gegeven. Water en kou zijn vanouds zo'n beetje mijn ergste vijanden. Tussen het besluit om de methode Hof eens uit te proberen en het daadwerkelijk in praktijk brengen ervan lagen dan ook twee dikke vette jaren, waarin ik tijdens het douchen op de sportschool er steevast getuige van was dat anderen zich wèl waagden aan de koude douche en er (niet minder dan) laaiend enthousiast over waren.

Overigens betekent het elke keer maar weer nog altijd een enorme zelfoverwinning. En dat is dan eigenlijk ook de voornaamste reden waarom ik het doe.

Rode krullenbol

Marga

Marga

30-09-2020 om 17:45

Hi gaaf dat je ook doet. Ja ik moet ook elke keer een drempel over om koud te douchen maar uiteindelijk voel ik me toch trots dat ik het gedaan heb en het geeft idd een boost. Hoe lang douche jij dan? En doe je ook de ademhaling?

rode krullenbol

rode krullenbol

30-09-2020 om 18:09

Marga

Bij mijn sportschool gaan de douches een beperkte tijd aan door middel van een knop met sensor. Ik hou me aan een minimum van drie maal zo'n tijdsbestek - waarvan ik niet precies weet hoe lang die duurt - en een maximum van vier keer, met het oog op het milieu.

De methode Hof verandert mij in zeer korte tijd van een moedige leeuw in een briesend paard. Aan mijn ademhaling besteed ik geen speciale aandacht; in het volste vertrouwen dat moeder natuur zich altijd zeer zorgvuldig kwijt van haar taken.

Rode krullenbol

Het was bij Een Vandaag

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nieuws-rond-immuunsysteem-sterkt-patienten/

Klinkt goed maar die kou trekt me ook niet aan. Hmmmm, wat doe je eraan?

Marga

Marga

30-09-2020 om 18:19

toch RK

is die speciale ademhaling nou juist een middel om moeder natuur weer meer naar binnen te halen en haar werk te laten doen. (Het is niet voor onder de douche overigens hoor. Daar moet je gewoon rustig doorademen en niet in een schrikreactie je adem in gaan houden ) Je tapt dieper in op allerlei primaire processen (limbisch systeem, reptiele brein o.a. en dat geeft (mij) nou juist die enorme rust en kracht.
Enfin, ieder moet het zelf weten en voelen, voor mij is het heel goed.

Marga

Marga

30-09-2020 om 18:23

AnneJ

Ik snap je, ik deed het ook niet vanwege die kou. Maar ik wist ook dat ik me goed voel als het vriest en hoe stevig het voelde vroeger bij mij ouders thuis waar we geen cv hadden. Ik voel dat ik daardoor slapper en weker ben geworden, de kou geeft mij stevigheid en ook iets gehonoreerde moed in mijn lijf: het is niet leuk maar we kunnen het en doen het toch want het daarna voelt het heerlijk. Ik weet niet, net of je je lichaam traint uitdagende zaken niet uit de weg te gaan. Althans zo werkt het voor mij
Maar... ik moet me er ook altijd toe zetten hoor. Zelfs als het 31 graden is

Miekemieke

Miekemieke

30-09-2020 om 18:32

Sauna gedoe

Sauna schijnt ook zo gezond te zijn terwijl dat weer heel heet is. Met die gedachte in het achterhoofd geniet ik van mijn hete douches. Voelt ook heel stimulerend en ik slaap daarna ook heel goed.
Ik houd niet van koud douchen, zwemmen in zee vind ik dan wel weer lekker.

Emmawee

Emmawee

30-09-2020 om 18:55

Eh...

Ik heb het boek gelezen en was erg enthousiast.
Tot zover.

Marga

Marga

30-09-2020 om 19:00

Uitproberen

Je kan het natuurlijk altijd een maandje uitproberen om te kijken of het wat voor je is en zo niet laten vallen.
Ik zag de kou ook helemaal niet zitten maar nu zou ik willen dat ik het vier jaar eerder had geprobeerd.
En het schijnt übergoed te zijn om je immuunsysteem te boosten.

Nou ja nou lijkt het net of ik aandelen heb en dat is niet zo. Ik heb het ook maar van Youtube

Uhm

Ik ga een paar keer per dag naar buiten om te roken, zonder jas, ook in de winter. Telt dat ook?

skik

Marga

Marga

30-09-2020 om 19:39

ja hoor skik

als het maar goed voelt he?

Bennikki

Bennikki

30-09-2020 om 21:47

Marga

Geïnspireerd ben ik net na het sporten onder een bijna ijskoude douche gaan staan.... maar dat is vast niet genoeg. Is heel beknopt uit te leggen wat je moet doen om je zo goed te voelen?

Geïntrigeerd

...door je berichten, Marga. Ik heb alleen zijdelings wel eens van Wim Hof gehoord en wist niet dat zijn methode evidence based was.
Bij het hardlopen komt het voor dat ik mezelf tot een uiterste prestatie dwing (stel je daar niets bij voor, mensen) en dat voelt goed. Is de whm een vergelijkbare zelfoverwinning? Maar er zit ook een fysieke component aan begrijp ik, het is niet alleen jezelf mentaal sterker maken?
Moet zeggen dat ik voor mediteren en mindfulness geen geduld heb. Kan het niet mooier maken, ik word ongedurig en zie al gauw de noodzaak niet meer.

Marga

Marga

30-09-2020 om 21:59

Bennikki

Nou ik vond de ademoefening een ontdekking. Daarvan ging ik heel diep 'naar binnen'. echt ik kwam in een soort zen staat die ik nog niet van mijzelf kende, terwijl ik al 30 jaar iedere dag mediteer.
Daarna ben ik me pas gaan toeleggen op koud douchen. Eerst van lauw tot bijna koud en vrij kort, een minuut of zo. Later van nauwelijks lauw tot echt koud en een tijdje, op het moment zeven minuten
Mediteren deed ik al maar is erg verdiept dus door de ademhalingsoefening.

Marga

Marga

30-09-2020 om 22:02

Anneque

Ja vooral het koud douchen is zelfoverwinning én een fysieke component. Ik ben nog niet gedoken in zijn yoga en oefeneningwerk. ik doe zelf al vijf uur cardio per week vandaar.
tja ik zou me over die meditatie niet druk maken. Als je de ademoefening doet,


https://www.youtube.com/watch?v=0BNejY1e9ik
is het al een soort van meditatie en je wilt vanzelf, althans ik wel, even rustig blijven zitten en genieten.

Marga

Marga

30-09-2020 om 22:03

de ademhalingsoefening

niet tijdens het douchen doen overigens. Dan rustig doorademen.

Een jaar geleden zo'n training gedaan. Eerst ademhalingsoefeningen (soort hyperventileren) liggend op een matje. Daarna in een ijsbad. Eerst staan, dan gaan zitten en je ademhaling onder controle houden. Opvallend genoeg lukt dat dan en kun je zelfs een gesprek voeren!
Daarna wel hele avond hoofdpijn gehad...
Vervolgens nog een tijdje steeds koud nadouchen.
Maar zoals met alles, het raakt al snel weer verloren in de waan van de dag.
Leuke reminder om dit toch weer eens op te pakken!

Mariet

Mariet

30-09-2020 om 22:39

Vasthouden idd

Ik ben er een paar maanden geleden op gestuit en gekeken naar de ademhalingsoefeningen. Vond het super fijn maar nog niet echt fanatiek gedaan, probeer daar weer tijd voor te maken.
Het koude douchen durf ik nu niet. (Heb veel last van spieren, geen idee of het dan kan) maar jaren en jaren geleden wel regelmatig gedaan.

Marga

Marga

30-09-2020 om 22:46

Mariet

Ik durfde eerst ook niet koud te douchen: diabetes, hoge bloeddruk, fibromyalgie, ME. Daarom heb ik het heel voorzichtig en verstandig aangepakt: langzaam beginnen met wennen. Eerst heel kort, van lauw naar iets kouder en beginnen met voeten en benen en armen en daarna pas de romp. Later kouder en langer. En nu voel ik dat het goed is tegen de pijn maar ook dat mijn fijne adertjes sterker worden. Bloeddruk is lager geworden, diabetes had ik zelf al door dieet onder controle.
Misschien je dokter raadplegen en eens online onderzoeken of het kan. Er zijn een paar uitzondering: als je koorts heb, als je syndroom van Reynaud hebt en bij hele hoge bloeddruk. Ik denk dat het kan. Maar ik ben geen medicus.

Thnx

Dank voor de link, ik ben erg benieuwd en ga dit proberen!

Marga

Marga

30-09-2020 om 22:48

Anneque

gaaf, laat je weten hoe het ging?

Marga

Doe ik!

Mariet

Mariet

30-09-2020 om 23:10

Marga

Ok, dank, ik ga het proberen!

Heb je zelf een workshop gedaan of ben je zo zelf begonnen?

Marga

Marga

30-09-2020 om 23:17

Mariet

gaaf, laat je het ook weten? Nee ik heb geen workshop gedaan maar ik heb wel heel veel onderzoek online gedaan wat een veilige manier was.

Hier een link voor jou van een trainer van de whm over wanneer je het niet moet doen. Maar vooral naar je lichaam luisteren, focussen, goed blijven ademen en niks forceren.


https://www.youtube.com/watch?v=5FWotXi-itQ

Mariet

Mariet

01-10-2020 om 00:08

Dank

Leuk Marga, het lijkt me wel wat.
Heb nog een paar drukke weken voor de boeg maar wil daarna zeker gaan kijken en laat wat weten!

Antje

Antje

01-10-2020 om 15:35

Marga,

Begrijp ik nu goed dat je alleen nog maar koud doucht? Of gun je jezelf naast het koude douchen ook nog een warme douche?
Ik ben wel getriggerd om die koude douche te proberen maar om me daarmee het genot van een heerlijke warme douche te ontzeggen gaat me geloof ik te ver. Valt het te combineren of doe je dan de gunstige werking teniet?

Marga

Marga

01-10-2020 om 15:46

Antje

Nee dat schijnt niet uit te maken. Ik geloof dat WH zelf ook nog wel eens warm doucht.
Anyway ik doe het nu niet terwijl ik er erg van hield. Maar dat is niet op wilskracht hoor. Ik beloof mijzelf elke dag dat ik warm mag douchen als cadeautje aan mijzelf voor het slapen gaan. Maar het komt er niet van volgens mij omdat mijn lichaam door het koud douchen en betere warmtehuishouding heeft gekregen en ik er tegen die tijd eigenlijk niet eens behoefte aan heb. Maar dat is persoonlijk.
Hier een antwoord op je vraag door een WHM trainer:


https://www.youtube.com/watch?v=w40mvJkwRqs

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 16:19

Wetenschappelijk bewijs?

'Hoewel Hof beweerde dat hij zijn autonoom zenuwstelsel en afweerreactie kon beïnvloeden door concentratie en meditatie, was een bevinding bij één persoon geen wetenschappelijk bewijs dat meditatie het autonome zenuwstelsel en de immuunrespons kan beïnvloeden, aldus het Radboud. Verder kan zijn eeneiige tweelingbroer André even goed tegen kou, terwijl die nooit de koudetraining heeft gedaan. '

'Verder bleek het lichaam van Hof een natuurlijke aanleg heeft om bij lage temperaturen meer bruin vet te activeren en meer lichaamswarmte te produceren dan bij een gemiddeld persoon het geval is.'

Gewoon van de wiki.

Nergens bewijs dat de methode werkt. Misschien heeft Hof wel gewoon iets meer Neanderthaler-genen dan de meeste mensen.

Mijntje

Mijntje

01-10-2020 om 16:33

skepsis

Mm, mijn neanderthaler-genen zijn al verdwenen, ik heb namelijk nooit verstandskiezen gekregen, maar ik martel mezelf liever niet.
Als je er echt in gelooft werkt het vast. Al overleed Wubbo Ockels ondanks die koude baden.
De man is geen Nico Beentjes, maar ik bezie dit wel met de nodige scepsis https://skepsis.nl/wim-hof-methode/

Marga

Marga

01-10-2020 om 16:34

Elena

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2014/oefeningen-beinvloeden-het-autonome-zenuwstelsel-en-immuunsysteem

En verder ga ik er niet over in discussie. Als je een flinke meid bent probeer je het eens een maandje en zeg dan eens wat je er van vindt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.