Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

02-03-2009 om 19:48

Wie ervaring met antibiotica profylaxe

Onze bijna 5 jarige zoon heeft i.v.m. een slechte weerstand sinds vandaag een antibiotica profylaxe voorgeschreven gekregen (door de kinderarts). Dit houdt in dat hij in ieder geval de komende 2 maanden 2x per dag een lage dosering antibiotica gaat slikken.
Ik voel me daar nogal dubbel onder. Het was wel nodig om iets te proberen, want zoon is meer ziek dan niet ziek en herstelt tussentijds ook niet goed, maar is zo'n kuur misschien niet erger dan de kwaal? Wie heeft hier ervaring mee en kan er wat over zeggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

02-03-2009 om 20:08

Tja

De kinderarts heeft er voor gestudeerd, wij niet. Ik hoop niet dat je de mening van een aantal wildvreemde forumbezoekers (als er al meningen over zijn) serieuzer neemt dan het advies van de arts.

laureen maathuis

laureen maathuis

02-03-2009 om 20:26

Ervaring

Mijn zoontje (nu 2,5 jaar) heeft vorig jaar ook een tijdje antibiotica ter profylaxe gebruikt (ook verminderde afweer, telkens keel-en oorontstekingen en blauw worden in het gezicht).
Hij was toen 1,5 jaar en hoewel wij ook erg sceptisch waren, moet ik eerlijk zeggen dat het hem erg goed heeft gedaan.
Zijn gedrag veranderde in positieve zin, hij voelde zich duidelijk prettiger! Wel hadden wij met de kinderarts de afspraak gemaakt dat zodra het mooier/beter weer zou worden we zouden stoppen met de antibiotica, dit om zijn eigen afweer de kans te geven om op te bouwen. Mocht in het najaar dezelfde klachten opnieuw beginnen dan moesten we bij de kinderarts terugkomen. In ons geval is dit gelukkig niet nodig geweest.
Succes!

Irene

Irene

02-03-2009 om 20:36

Sandra?

Vreemde reactie van je. Ja de kinderarts heeft ervoor gestudeerd, maar is niet alwetend. Hij zei zelf ook dat we dit nu kunnen PROBEREN om te zien of het helpt. Dat geeft al aan dat het bepaald geen wondermiddel is. En dat er aan antibioticagebruik nadelen kleven is dacht ik ook wel algemeen bekend. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen (zoals van Laureen, waarvoor dank, goed te horen dat het ook gewoon alleen een positief effect kan hebben en vooral ook fijn dat het bij jullie niet meer nodig is!) en wellicht heeft zelfs iemand nog wel een nuttige tip.

calien

calien

02-03-2009 om 22:12

Hier zoon

Onze zoon heeft bijna 5 jaar lang non-stop antibiotica gehad vanwege zeer ernstige oorproblemen. Zelfs met AB was het niet goed, maar was het te hanteren voor ons kind. Hij is er toen ruim een jaar mee gestopt en de klachten werden weer extreem erg. Nu zitten we dus alweer een paar maanden aan de AB (Bactrimel). Tja...je wil het eigenlijk niet, maar ik voel het ook als geen keus hebben. Want niet geven is ook heel naar voor je kind: constant pijn, ziek en ellendig voelen en met alle consequenties voor zijn oren en gehoor bovendien.
We zien wel wat de toekomst brengt. Zo zei de tandarts dat er blijvende schade kan zijn aan zijn gebit wat nog verder moet doorkomen. Maar ik leef erg bij de dag. Ik wil dat het leven nu draaglijk is voor hem en dat kan alleen met AB. Maar ja als ik eerlijk ben heb ik toch ook wel angst voor de toekomst!

ishtar

ishtar

03-03-2009 om 09:06

Kun je aan de arts

tegelijkertijd een probioticakuur vragen?
Hier heeft zoon een 2 weekse, zware antibioticumkuur gehad. Met tegelijkertijd een (ook 'zware' (en dan in de zin van 'beter' dan wat er in actimel, yakult ed zit))probiotica'kuur' van 8 weken. Om ervoor te zorgen dat zijn darmstelsel niet al te zwaar belast werd. Nou was dat antibioticum ook voor zijn darmen, misschien dat het daarom was.

Hier ook

ons mannetje van net vier krijgt ook een onderhoudskuur antibiotica (bactrimel). Overigens vanwege chronische middenoorontsteking die met de 'gewone' middelen niet over gaat.
Hij is er nu een maand geleden mee begonnen en hij moet nog twee maanden. Daarnaast heeft hij overigens ook andere medicijnen (ventolin, flixotide, specifieke neusspray (waarvan ik de naam zo even niet weet) en met enige regelmaat oordruppels). Het enige wat we merken aan verbetering is dat hij minder neusverkouden is. Wat overigens niet maakt dat hij geen oorontstekingen meer heeft. Helaas.
Ik stond er ook niet al te positief tegenover; maar het voelde ook als nauwelijks een keuze; hij is zo veel zieke en heeft door zoveel ooronstekingen zoals het nu lijkt al een gehoorbeschadiging opgelopen; we willen erger voorkomen. En als er dan al zoveel geprobeerd is wat allemaal onvoldoende helpt, dan ook nog maar es langdurig antibiotica proberen.
Overigens heeft ons mannetje tot nu toe totaal geen problemen met zijn darmen oid. Daar merk ik helemaal niets van.

Oh en ons mannetje krijgt de antibiotica en andere medicatie zoveel mogelijk in tabletvorm om tandbederf zo veel mogelijk te beperken (maar dat is wel lastig!).

groet, heli

Irene

Irene

03-03-2009 om 13:15

Probiotica

Onze zoon krijgt al probiotica (orthiflor junior) op advies van de kinderarts. Hoewel we er geen effect van zien gaan we daar nu met die ABkuur zeker nog even mee door.
Aan zijn gebit had ik nog niet gedacht. Helpt dat om het in tabletvorm te geven? Ik zal het ook de apotheek nog eens vragen...
Ja wat een ellende he, eigenlijk wil je zo'n kuur niet, maar een alternatief is er ook niet echt. Wij hebben onze hoop in ieder geval op de zomer gevestigd. Hoe het dan daarna gaat zien we dan wel weer. Misschien toch maar emigreren naar een warn land... hmmm!

Irene

Irene

06-03-2009 om 12:23

Ab slecht voor tanden = fabeltje!

Ik heb met de apotheker (geen assistent maar apotheker zelf) gesproken en die verzekerde mij dat de antibiotica die aan kinderen wordt voorgeschreven niet slecht is voor de tanden. Volgens hem een misverstand dat hij wel vaker hoorde.
Er bestaan wel antibiotica die slecht zijn voor tanden, maar die wordt dus nooit aan kinderen voorgeschreven (zoals er ook antibiotica zijn die slecht zijn voor de botten, ook deze krijgen kinderen nooit). Overigens helpt het bij die antibiotica ook niet om het in tabletvorm te geven want dat slecht zijn voor het gebit zit hem niet in het innamemoment (tijd dat het in je mond is) maar uit zich pas later als het in het hele lichaam is opgenomen.

Prulletje

Prulletje

06-03-2009 om 23:22

Irene

Hoe de medische gedachtengang nu is ten aanzien van die antibiotica weet ik niet. Maar dertig jaar geleden kreeg ik wel degelijk antibiotica, een jaar lang, die mijn tanden hebben aangetast.

Prulletje

Irene; andere gedachtengang

Het klopt dat vroeger (toen ik nog kind was in ieder geval) de antibiotica gezoet werd. Dat is met ab niet niet meer zo, maar met sommige medicijnen wel.
Mijn zoontje kreeg bijvoorbeeld lange periode een drankje; Aerius, dat is gezoet met succrose en moet vlak voor het slapen gaan ingenomen worden (hij wordt er ook moe en loom van). De vele antibiotica die hij kreeg, voor de onderhoudskuur waren ook allemaal in drankvorm en moesten voor het slapen gaan ingenomen worden. De puffers die hij krijgt moeten voor het slapen gaan gepuft worden.
Mijn zoontje had toen hij 3 was al een gaatje in een van zijn kiezen. Volgens onze tandarts kon dit niet van de medicatie komen vanwege dezelfde reden als die jouw apotheker benoemt. Het zou komen door veel snoepen en slecht poetsen. Nou krijgt mijn zoontje nauwelijks snoep en poetsen we niet slecht, al moet hij wel veel kokken tijdens het poetsen zodat dat bemoeilijk wordt.
We werden doorgestuurd naar de kindertandarts; zij vertelde ons dat de gaatjes wel degelijk door de medicatie kunnen komen en raadde ons aan de medicatie als het mogelijk is in tabletvorm te geven.
De reden daarvoor is dat dranken altijd langer in de mond blijven en daardoor langere zuuraanvallen veroorzaken. Als een kind niet kauwt op de tabletjes dan heeft dat op die manier in ieder geval geen invloed op het gebit. Wat dat dan voor effect 'van binnenuit heeft' weet ik niet. Op de vraag of mijn zoontje een minder sterk gebit heeft doordat ik zelf tijdens de zwangerschap idioot veel antibiotica heb gehad, krijg ik een 'weet-niet-schouder-ophaal' als antwoord.
Het moment van inname is natuurlijk ook belangrijk; niet meteen voor of na het poetsen, maar helaas is dat niet altijd goed te voorkomen (in het geval van de puffers).

Mijn opmerking over het vragen van de ab in tabletvorm heeft dus niet zo zeer te maken met de ab op zich, maar op medicatie in het algemeen. Als je kind een tabletje (en ze zijn echt mini) kan doorslikken met een slokje water dan weet je in ieder geval zeker dat het op die manier geen tandbederf veroorzaakt.

groet, heli

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.