Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Djem

Djem

26-09-2008 om 20:43

Wie herkent deze symptomen?

Beste allemaal,

Mijn schoonmoeder is sinds ongeveer 2 weken ziek. Het begon als een soort griep. Ze was verkouden, erg bleek, moe, zere spieren en duizeligheid. Het wordt nu alleen niet beter. Ze is ontzettend bleek en heel moe. Ze eet ook bijna niet. Ik herken haar bijna niet meer. Op aandringen van ons is ze deze week naar de huisarts gegaan. Deze heeft bloed onderzocht en daar kwam uit dat ze bloedarmoede heeft, maar geen ijzer-tekort. Verdere uitslagen zouden deze week nog volgen. Vandaag belde dus de huisarts om te vertellen dat mijn schoonmoeder naar een internist moet omdat ze een verhoogde leverfunctie heeft en ze geen ontsteking heeft. Dit schijnt raar te zijn.
Is er iemand die weet wat we kunnen verwachten? Wat kan het zijn? Zelf gaan we al van het ergste uit. Maar wie weet kan het meevallen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

groet,
Djem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik roep maar wat

dus hoogstwaarschijnlijk klets ik uit mijn nek, maar kan het lyme zijn ?

Wendy2

Wendy2

26-09-2008 om 21:27

Daar dacht ik ook als eerste aan

Ik dacht ook als eerste aan Lyme.

Overigens heeft mijn man regelmatig verhoogde leverwaardes als reactie op simpel ziek zijn. Diverse keren volledig nagekeken omdat er geen ontsteking te zien was. Geen aanwijsbare reden. Het hoeft dus niet ernstig te zijn. Het geeft wel veel vermoeidheid e.d.

Groetjes,

Wendy

Marianne

Marianne

26-09-2008 om 21:37

Misschien maar hopelijk toch niet...

Ik wil voorzichtig zijn in mijn uitspraak want het is maar een gedachte dus geen zekerheid, en ik wil je ook niet onnodig ongerust maken, maar wat ik je wil zeggen is dat je er zeker ook eens met de behandelende arts over kunt praten om het uit te sluiten want je weet maar nooit, en bovendien geldt steeds volgende regel: beter te vroeg dan te laat. Ik dacht aan leukemie, maar hoop van niet. Veel sterkte en een snelle beterschap gewenst. Liefs Marianne

Djem

Djem

26-09-2008 om 21:47

Leukemie

is eigenlijk ook wat ik verwacht. Ik hoop dat het 'gewoon' een leverfunctiestoornis is. Dat er toch per ongeluk een ontsteking ergens zit.
Heb hier ook nog even in het archief gekeken. En als ik dan bijv. het verhaal van Kuzco lees, dan zie ik toch wel veel overeenkomsten.
Maar misschien moet ik maar niet meteen van het ergste uitgaan.
Bedankt voor jullie reacties. Meer reacties zijn welkom!

Djem

Djem

Djem

27-09-2008 om 13:43

Het gaat slechter

Of het door de schrik komt, ik weet het niet, maar het gaat vandaag slechter. Het is erg moeilijk om uit bed te komen en zelf kleding aan te trekken. Ook lijkt het alsof mijn schoonmoeder alweer een beetje geler is geworden. Ze is ontzettend moe en heeft totaal geen eetlust meer. Ook is haar urine vaak behoorlijk geconcentreerd.
Is het raadzaam om toch de HAP te bellen vandaag? Of toch afwachten totdat ze (wellicht volgende week) een oproep krijgt om naar de internist te gaan?
Iemand tips?
Bedankt alvast weer!

Djem

reina

reina

27-09-2008 om 14:12

Djem

Zeker als ze 'geler' ziet zou ik de HAP bellen en je vraag aan hen voorleggen.

juno

juno

27-09-2008 om 14:27

Naar het ziekenhuis! Nu!

kuzco

kuzco

27-09-2008 om 14:37

Wil je a.u.b.

per direct naar de huisartsenpost gaan?? Sorry hoor, maar je begrijpt wat ik dacht toen ik je eerste berichtje had gelezen. Niet gezegt dat het dat ook is, maar beter een keer voor jan doedel naar de huisartsenpost dan haar zo laten liggen thuis.
Ik hoop van harte voor jullie dat het mee valt!!
Laat je het nog even weten?

Kuzco

Djem

Djem

27-09-2008 om 17:33

Reactie

Ben vanmiddag weer even bij schoonouders geweest om te kijken hoe het ging. Ik vond het niet tegenvallen. Schoonmoeder lag welliswaar op de bank, maar kon ons goed te woord staan. Ze heeft ook verder geen pijn. We hebben nog even samen in de medische encyclopedie gekeken, maar daaruit werden we niet veel wijzer. Ik denk ook niet dat het voor haar verstandig is om te weten wat het allemaal kan zijn. Daar kunnen we toch geen zinnig woord over zeggen, het is een kwestie van afwachten wat de internist zegt.
Ik heb ze op het hart gedrukt om meteen te bellen zodra het slechter ging. Gelukkig zag ze dit zelf ook wel in.
Hier ben ik vergeten te melden dat het hele gebeuren begon met een vervelende hoest. Deze hoest heeft ze nog steeds, en heeft dus waarschijnlijk ook met de oorzaak te maken. Nog één keer de belangrijkste verschijnselen op een rij:

- erg bleek zien (lijkt beetje geel)
- bloedarmoede
- geen ijzertekort
- geen ontsteking
- verhoogde leverfunctie
- vervelende hoest
- erg moe, en uitputting na kleine inspanning
- geconcentreerde urine

Zelf kom ik ook vaak uit op hepatitis als ik zoek op google. Iemand hier ervaring mee?

groet,
Djem

reina

reina

27-09-2008 om 19:52

Djem

Ik begrijp dat jullie niet naar de HAP geweest zijn? Kijk uit met conclusies trekken nav wat je leest op internet, je kunt er zo vreselijk naast zitten, zowel in het negatieve als in het positieve. En ook op OOL zitten geen mensen die er verstand van hebben. Ik ben niet zo'n doktersbezoeker, maar soms bel ik toch liever even voor alle zekerheid.

Ha ik zou direkt naar de huisartsen post zijn gegaan

klinkt mij veel te eng en als ze zich slechter voelt dan eerst dan moet er toch even verder na gekeken worden.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-09-2008 om 22:57

Hebben jullie al aan pfeiffer gedacht?

moe, gelig, etc zijn ook allemaal symptomen die bij Pfeiffer optreden. Kan erg plotseling opkomen, heeft mijn broer ook gehad, 2 weken lang doodziek en daarna langzaam hersteld. Wat heel belangrijk is bij een leverstoornis zoals Pfeiffer is vetarm of zelfs vetvrij eten - vet moet door de lever verwerkt worden en als die ziek is lukt dat niet. Als het Pfeiffer is zou vetvrij eten de symptomen snel moeten verlichten. Pfeiffer kan met een bloedonderzoek aangetoond worden.
Sterkte, Marjoleine

Naar de ehbo of hap

Er zijn een rits van redenen om geel te worden. De meesten kunnen het beste binnen het ziekenhuis behandeld en onderzocht worden. Ik zou dus morgen of naar de EHBO of naar de HAP gaan.

Niet thuis mee blijven.

Mariel

Djem

Djem

28-09-2008 om 09:11

Reactie

Pfeiffer is het niet, dat had de HA al uitgesloten. En mijn schoonmoeder eet helemaal niet meer, dus zouden de klachten ook al aanzienlijk verbetert moeten zijn.
Ik neem aan dat ze morgen wel bericht krijgt van de internist dat ze terecht kan. Zo niet, bellen we zelf. Ze moet echt morgen een arts zien vind ik.
We gaan vandaag nog wel even weer bij haar kijken. Mocht haar situatie verslechterd zijn gaan we vandaag nog naar de HAP.

Djem

Djem

Djem

28-09-2008 om 11:58

Mieke

Ze kan niet eten, heeft totaal geen eetlust. Ze probeert wel om iets binnen te krijgen. Drinken doet ze wel omdat ze zelf ook wel doorheeft dat dit belangrijk is. Af en toe een paar slokjes water. Dus ze krijgt wel voldoende vocht binnen.

Djem

juno

juno

28-09-2008 om 14:55

Nu gaan

En je bent nog steeds niet naar een arts gegaan?
Morgen is het misschien te laat........................

Djem

Djem

28-09-2008 om 19:35

Juno en fladderbeestje

We houden het goed in de gaten. Het gaat gewoon nog steeds redelijk. Die paar slokjes water is niet over de hele dag hoor, maar elke keer. Ze drinkt wel genoeg.
Ze is gewoon ontzettend moe en ligt daarom alleen maar op de bank/in bed.
Morgen belt de arts (als het goed is) wanneer ze terecht kan bij de internist. We willen eigenlijk wel dat ze morgen meteen terecht kan en dit zal ze dus ook wel melden, zo niet, dan doen wij het.
Voor nu vinden wij het wel vertrouwd dat ze nog gewoon thuis is. Het blijft nu stabiel en wordt niet slechter.
Bedankt voor alle tips en info! Ik houd jullie op de hoogte.

Djem

Bloempje

Bloempje

29-09-2008 om 10:05

Bloedarmoede?

Hallo Djem, even een vraag: je schrijft dat je schoonmoeder bloedarmoede heeft, maar geen ijzertekort. Welke bloedwaarde(s) waren dan te laag?
Mocht de vit. B12-waarde laag zijn, dan moet je waakzaam zijn voor pernicieuze anemie. Dit is een aandoening die vaker voorkomt dan hij herkend wordt en komt ook vaak bij wat oudere mensen voor. Het is een simpele aandoening waardoor je geen B12 meer opneemt/aanmaakt en wordt vaak niet goed herkend door artsen. Je kunt er echter doodziek van worden.
De vermoeidheid, bleekheid en afgenomen eetlust van je schoonmoeder passen precies in het plaatje, alleen herken ik de leverwaardes en het geel zien niet. Nu ben ik geen arts, maar deze ziekte zit bij ons in de familie dus vandaar dat ik eraan denk. Mocht de lage B12 waarde het geval zijn, lees dan goed de info op http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/.
De enige goede behandeling is regelmatige B12 injecties voor de rest van je leven (dus niet tijdelijk). Misschien is dit helemaal niet het geval, maar ik wilde het je toch even melden.
Succes en beterschap voor je schoonmoeder,
Bloempje

Djem

Djem

29-09-2008 om 19:27

Ff een snelle reactie

Vandaag de hele dag gewerkt dus geen tijd gehad om hier te posten.
Vanmorgen is de HA langsgeweest en heeft mijn schoonmoeder doorgestuurd naar het ziekenhuis. Hier aangekomen hebben ze weer bloed afgenomen voor onderzoek en foto's gemaakt van de organen. Het hart en de longen zijn oké. Van de buikfoto's krijgt ze morgen uitslag. Ze zijn er wel achter dat ze haar bloed afbreekt. Ze krijgt nu 3 liter bloed extra. De artsen denken aan een virus maar hebben nog niets kunnen vinden.
Waarschijnlijk weten we morgen meer.

Djem

Ps Bloempje: Volgens mij heeft mijn schoonmoeder geen vitamine B12 gebrek. Kan je zo niet vertellen welke bloedwaardes te laag waren. Ga dit wel in mijn achterhoofd houden. Mochten ze niks kunnen vinden, kan ik dit nog tussen neus en lippen door vermelden. Bedankt!

Amazone

Amazone

29-09-2008 om 22:18

Een autoimuun ziekte misschien

(Het is GEEN diagnose Mieke, het is maar een idee!) Misschien is het een autoimmuun ziekte? Het kan zijn dat je eigen lichaam je ineens je eigen bloedlichaampjes gaat afbreken.

Amazone.

Djem

Djem

01-10-2008 om 07:01

Infectie

Er zit waarschijnlijk een infectie in het bloed, maar ze kunnen nog niks vinden. Alle foto's die ze gemaakt hebben van de organen waren goed, dus dat is al een goed teken. Nu nog afwachten wat haar zo ziek maakt. Ze krijgt iets voor de koorts en ze krijgt bloed.
We moeten nog afwachten dus. Een auto-immuun ziekte heb ik ook al aan zitten denken idd.

Djem

Djem

Ik heb meegelezen en hoopte er zo op dat ze aan de betere hand zou zijn.
Wat naar die onzekerheid! Ik wilde je familie eigenlijk alleen even sterkte en beterschap wensen.
groetjes, Olief

juno

juno

03-10-2008 om 03:01

Autoimuun kanker

Hopelijk is het geen 'non hodgkins lymphoma'.

Sterkte.

Ardnax

Ardnax

04-10-2008 om 11:30

Als je er geen verstand van hebt juno

reageer dan niet.
Alle organen waren goed. Bij Hodgkin of non-Hodgkin zijn de lymfeknopen bij de organen ongelooflijk groot en is vaak een nier of bijnier aangedaan.
Ook is koorts nou niet echt een teken daarvan.
Enige vorm van nuance is jou totaal vreemd hé ?

Grtz.
Ardnax

Djem

Djem

04-10-2008 om 12:08

Weer thuis!

Mijn schoonmoeder mocht gisteren weer naar huis uit het ziekenhuis. Ze is zeer voorspoedig hersteld door antibiotica en extra bloed. Ze vermoeden nog steeds een infectie maar echt duidelijkheid is er nog niet. Volgende week nog voor controle en dan tevens uitslag van het bloed als het goed is. We zijn blij en erg opgelucht!

Olief, wat een lieve reactie, dank je wel!
Verder ook iedereen natuurlijk bedankt voor alle tips en reacties.

Djem

Ellen

Ellen

07-10-2008 om 21:47

Wel degelijk!

Koorts kan wel degelijk een teken zijn van Hodgkin of non-hodgkin. Maar dan vooral 's-nachts. Nachtzweten wordt dat genoemd.

Zo heel erg raar is die veronderstelling van Juno dus ook weer niet.

Sterkte in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.