Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eventjes zonder naam

Eventjes zonder naam

13-08-2010 om 22:10

Wie kent een goed anti-depressivum?

Hoi, ik heb voor het eerst ook tijdens de zomer last van een depressie, vrees ik. Normaal gebeurt dat alleen in de winter. Ik baal dat ik nergens van genieten kan dan slapen en heb besloten toch maar weer een pilletje te gaan gebruiken. Maar wat is een goede?
Ik heb al eens Seroxat gebruikt, gehoord van Efexor maar weet verder niets van de laatste middelen. Wie slikt en heeft er baat bij? En hoe snel gaat het werken?
Dank!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2010 om 22:53

Anti-depressiva

Ik heb een aantal zeer ernstige depressies meegemaakt en ben sinds een paar weken helemaal afgebouwd van Efexor; dit heb ik 10 jaar geslikt. Daarvoor goede ervaringen met Seroxat en geen goede ervaring met Remeron. Mijn moeder heeft goede ervaringen gehad met Zoloft en mijn zus met Prozac. Welk ad geschikt is voor jou als persoon en jouw specifieke depressie kan alleen een psychiater beoordelen of misschien ook een huisarts met gedegen kennis van zaken. Er zijn idd veel meer verschillende ad bijgekomen de laatste jaren maar nogmaals, je kan niet zomaar zeggen wat voor de een werkt, werkt dus ook voor de ander. Dan nog wel dit: je kan niet "even weer een pilletje gaan gebruiken" als je last hebt van een depressie. Iedereen heeft weleens een dip of een depressieve bui maar dat is niet te vergelijken met een echte depressie. Als je een echte depressie hebt is het geen kwestie van alleen maar een paar maanden een pil slikken en that's it. Je moet de oorzaak van je depressie achterhalen en daarover met een goede therapeut praten om herhaling te voorkomen. Anders blijf je bezig en dat is een gebed zonder einde. Ad zijn bepaald geen snoepjes; het zijn middelen die de neurochemische balans in je hersenen beinvloeden en ze hebben altijd (in meer of mindere mate) bijwerkingen. Als jouw depressies komen en weer gaan lijkt me iets als gesprekstherapie een beter uitgangspunt en daarnaast wellicht een aanvulling met ad maar dan wel langduriger slikken. Het op- en afbouwen van ad moet je ook de tijd geven (minstens 6-8 weken) en je lichaam en hersenen moeten erop ingesteld raken. Of je kan ook meer alternatieve therapieen/middelen proberen zoals lichttherapie als je vooral in de winter depressief wordt (deze therapie wordt vaak ook al dan niet gedeeltelijk vergoed), Sint Janskruid etc. Sterkte!

Niet te snel!

Hi,

Hier ook een bekende met winterdepressies. Paar weken geleden had ik ook behoorlijk last en er vooral de balen van dat het nu ook in de zomer gebeurde terwijl dat mijn 'goede' tijd was. Mijn man stuurde mij toen onderstaand artikel. Misschien heb je er niets aan en misschien ook wel. In ieder geval, veel succes!

Warme weer zorgt voor zomerdip
door Jan Colijn
AMSTERDAM - Door de aanhoudende warmte van de afgelopen weken slapen veel Nederlanders slecht en wordt er meer gepiekerd. Het aantal Nederlanders met een zomerdip is dan ook fors toegenomen.
"De herfstdip en depressies rond kerst en oud en nieuw zijn bij iedereen bekend, maar dit probleem speelt ook in de zomermaanden", aldus een woordvoerder van Sensoor Nederland, dat jaarlijks 230.000 hulpverzoeken krijgt.
Juist de extreme warmte van de afgelopen tijd heeft nu geleid tot een toename van het aantal hulpverzoeken. Daarbij is er volgens Jacinta van Ardenne, directeur van Sensoor Oost-Nederland, sprake van een kip-of-eiverhaal. "Deze mensen hebben doorgaans al problemen, maar door de warmte slapen ze slecht en gaan ze vaak extra nadenken over hun situatie."

Terwijl veel Nederlanders reikhalzend uitkijken naar hun vakantie, is de zomer voor veel anderen juist een regelrechte gruwel. Vooral mensen die zich alleen voelen, worden gedurende deze maanden door het gemis aan vaste bezigheden veelal in een crisis gestort. Cursussen, sport en clubs liggen stil en veel familie en buren zijn weg.

Sensoor Nederland kreeg gedurende de afgelopen hitteperiode meer hulpverzoeken binnen dan voorgaande jaren. "De exacte cijfers komen pas in ons jaarverslag aan de orde, maar we zijn deze zomer beduidend vaker benaderd dan voorgaande jaren", aldus Van Ardenne.

Ad of niet

Een tijd geleden voelde ik mij al heel lang niet lekker in mijn vel, was ongehoord moe en had veel verdrietige gedachten. Ik vroeg me af of het een lichamelijke basis had of juist niet (of ik aan de ad moest of juist een dagboek bijhouden). Toen kreeg ik het advies om bij de drogist iets te zoeken wat zonder recept te verkrijgen was en als dat significant hielp, om naar de ha te gaan voor ad, de depressie van lichamelijke oorzaak kon zijn. Het duurt een periode voor de bloedspiegel hoog genoeg is. Voor mij was dat het niet, dwz het hielp niet in hoge mate. Ik heb toen ingezet op een regelmatiger leven, meer slaap, gezonder leven, dagboek en iemand met een luisterend oor. Dat duurde ook een tijd voor het aansloeg, overigens.

Down zijn, een dip hebben, een tijdje depressief zijn hoort bij het leven. Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig gelukkig moet zijn, constant, de eeuwige wittebroodsweken. De lat wordt wel hoog gelegd zo. Soms denk ik wel eens dat dit het nieuwe taboe is.

Echt depressief zijn is vreselijk dus ik snap je vraag.

Voor lichte depressies

.. is de tendens tegenwoordig om juist niet te gaan gebruiken. Voor zware wel en sneller/eerder. Maar de werkzaamheid voor light tot medium depressies is slecht, zeker afgezet tegen de bijwerkingen en andere nadelen (ontwenningsverschijnselen).

Deze omkieping is recent, van de laatste paar jaar. Niet alleen door de extreme, zeldzame problemen met mensen die gewelddadig of suicidaal worden, maar ook doordat er meer onderzoek is gedaan naar het wel en wee van grotere groepen gebruikers (makkelijker geworden omdat het gebruik zo toegenomen is).

Sluit me bij voorgangers aan, weet niet wat de aard is van je depressie, maar ik zou 2x uitkijken en de boel eerst van alle kanten bekijken met een hulpverlener die je vertrouwt.

Ik heb wel eens gelezen dat

drie keer per week intensief sporten hetzelfde effect heeft als Prozac.

Of heel veel wandelen

ik ken ook iemand die dat voorgeschreven kreeg door de huisarts.

Zijn geen ad.

Seroxat is geen antidepressivum, maar een middel tegen angst, idem Efexor. Lees maar eens de bijsluiters op internet.
Wij kunnen je geen advies geven voor 'een goed ad'. Je zult naar de huisarts of mogelijk naar de psychiater moeten om te kijken naar een middel voor jou. Dit soort pillen wordt niet zomaar voor geschreven en het duurt vaak 4 tot 6 weken voor het echt goed werkt. Daarnaast kun je er ook niet zomaar mee stoppen, afbouwen over een langere periode is nodig. Je moet echt zeker weten dat je ermee wilt beginnen!
Sterkte ermee, ik weet uit eigen ervaring dat het heel rot (understatement) is als je je zo ongelukkig voelt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 20:06

Zijn wel ad

Seroxat en Efexor zijn wel degelijk ad. Het gaat om de werkzame stof die erin zit en die verbetert de stemming en vermindert angsten. Ad worden dus ingezet zowel bij depressie als bij angststoornissen maar ze vallen allemaal onder de groep van de serotonineheropnameremmers oftewel antidepressiva. Staat in mijn bijsluiters alsook in het farmaceutisch kompas

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 20:11

M@rgreet

Volgens jouw (verkeerde) informatie zou het ook wel heel raar zijn dat ik deze medicijnen voorgeschreven heb gekregen (door zeer deskundige psychiaters; niet door een huisarts) voor mijn depressies. Want ik heb echt nooit last gehad van angststoornissen of fobieen; net zomin als mijn zus of mijn moeder... Het is wel zo dat sommige ad beter kunnen werken bij angststoornissen of bij fobieen/OCD. De specifieke stof werkt net wat anders in op de receptoren in de hersenen en heeft een net wat andere invloed op de neurochemische balans in de hersenen. Vandaar dat het wat tijd en uitproberen kan kosten voordat iemand weet welke ad het geschiktst is.

Dank elisa

Mijn psychiater vertelde me onlangs nog dat het voor specifieke angststoornissen is, daar baseerde ik mijn grootste info op. Hij evenals mijn huisarts. Mijn excuses voor de kennelijke verkeerde info van mijn kant en bedankt voor het corrigeren Elisa!

(overigens: wat sterk van je dat je de Efexor hebt afgebouwd! moet een overwinning zijn denk ik?)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 23:18

M@rgreet

Is al ok hoor. Het is ook ingewikkelde materie want het zijn ingewikkelde stoornissen en medicijnen En zelfs psychiaters weten het ook niet allemaal even goed LOL. Ja, ik ben zooo blij dat ik eindelijk van de Efexor af ben! Had al eens eerder geprobeerd te stoppen (met goedkeuring van de psych) maar hield het niet vol door de verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ik het spul al 10 jaar slikte; ook al was het een lage onderhoudsdosering... Op een forum voor het afbouwen van ad kreeg ik een waanzinnig goede tip hoe zeer langzaam en geleidelijk af te bouwen met weinig tot geen last van onttrekkingsverschijnselen. Het heeft me bijna drie maanden gekost maar ik ben er dus sinds twee weken helemaal vanaf. Zonder een centje pijn Het is heel gek om niet meteen na het ontbijt die capsule te nemen. Maar ik voel me prima en nu hoop ik ook dat de lichamelijke bijverschijnselen door het langdurig slikken van Efexor gaan verdwijnen. Ik ga nu wel weer ook in therapie omdat er nu als het ware een soort van "mist in mijn hoofd" is verdwenen en ik merk dat de Efexor 10 jaar lang hevige emoties heeft verdoezeld. Die komen nu weer naar boven en daar wil en moet ik mee aan de slag. De ad waren mijn reddingslijn maar ik heb ze nu niet meer nodig want ik ben sterker geworden en weet nu waar de oorzaken voor mijn depressies lagen/liggen. Mocht ik echter ooit (afkloppen) weer in een ernstige depressie geraken zal ik niet schromen om weer ad te nemen. Zonder die pilletjes was ik er zeer waarschijnlijk niet meer geweest...

Mijn waarschuwing

..om ad te zien als iets wat je alleen bij zware klachten slikt op voorschrift is trouwens ook ingegeven door een aantal vriendinnen die het niet gelukt is om te stoppen met dit soort middelen, nadat ze waren begonnen voor light tot medium klachten. Plus hun verhaal over mist-in-het-hoofd, net als van Elisa.

Veel interessanter vind ik bijvoorbeeld dat mindfulness (maar nu vloek ik misschien in de kerk) echt een bewezen middel is om herhaling van depressieve klachten te voorkomen. En wandelen is inderdaad ook heel belangrijk.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 09:48

Pilletje

"Hoi, ik heb voor het eerst ook tijdens de zomer last van een depressie, vrees ik. Normaal gebeurt dat alleen in de winter. Ik baal dat ik nergens van genieten kan dan slapen en heb besloten toch maar weer een pilletje te gaan gebruiken. Maar wat is een goede?"
Vitamine D?

Schildklier ook wel eens gecontroleerd?

rozenstruikje

rozenstruikje

16-08-2010 om 19:13

Psychiater

Je kunt het beste naar een psychiater, die weet van alles over anti-depressiva. Mijn ervaring is dat je met een middel start en dan na een aantal weken evalueert. De psychiater kan vantevoren niet exact weten wat het beste bij jou werkt. Als het niet werkt, dan kun je stoppen en direct overgaan op een ander medicijn.
Bij mij werd er door de arts gekozen voor Zoloft omdat dat samengaat met borstvoeding geven, en het werkte goed dus dat was fijn. Ik geloof dat het voor alle anti-depressiva zo is dat het twee tot vier weken duurt voor het goed werkt. Daar komt nog bij dat je natuurlijk met een lage dosis start, en dan na bijvoorbeeld 4 weken ophoogt, en dan na 4 weken weer ophoogt zo nodig. Dus het is niet zo dat er een middel bestaat wat snel werkt.

Heel veel beterschap, ik weet hoe naar het is (understatement, maar toch).

Rozenstruikje

Rodebeuk

Mindfullness is reguliere therapie in het programma stemming en angst klachten van het bepaald conservatieve ziekenhuis waar ik werk. Samen met runningtherapie, dat zoals iemand hierboven al schreef, net zo goed werkt bij een lichte en matige depressie als Prozac. En dan niet op een loopband maar door weer en wind buiten in de natuur.
Overigens werkt bij circa 50% van de depressies AD niet of onvoldoende en dan moeten mensen het redden met deze "alternatieve" therapieën.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2010 om 23:46

Mindfulness

Ik wil toch nog kwijt dat ad niet verslavend zijn. Je lichaam (of eigenlijk hersenen) raken er natuurlijk wel op ingesteld vandaar de ontwenningsverschijnselen. En vandaar dat je er nooit zomaar op eigen houtje zomaar mee mag stoppen en ook het geleidelijke afbouwen onder begeleiding moet doen. Die "mist" heb ik beslist niet zo ervaren tijdens het slikken van ad maar is wel verklaarbaar omdat ad de emoties aftoppen; zowel de positieve als de negatieve. Dat is nu juist hun sterke punt. Maar dat brengt dus ook met zich mee dat het enorm belangrijk is om ad niet te zien als het enige hulpmiddel/uitweg. Therapie (of het nu cognitieve therapie is of iets als mindfulness) en lichamelijke beweging, regelmaat en structuur is net zo belangrijk en een bijna noodzakelijke aanvulling op de "pillen". Uiteraard heb ik het ook eerst geprobeerd met alleen therapie en beweging maar dat was voor mij niet afdoende. Maar in het algemeen geldt dat "pillen en praten" de meest effectieve combinatie is en niet alleen pillen of alleen praten. Let wel, bij ernstige depressies en/of angststoornissen. Overigens is mindfulness niets nieuws. Het wordt wel gebracht als iets nieuws, revolutionairs en als het ei van Columbus maar het principe en uitgangspunt is al duizenden jaren oud; net zo oud als het Boeddisme (waar de oorsprong ligt) en iets als het 12-stappen-programma van de AA en andere zelfhulpgroepen werkt al meer dan 70 jaar volgens deze leer van niet-beoordelende acceptatie, bewustzijn en aanvaarding. Het is een levensprogramma en een levensleer waar niet alleen mensen met depressies, stress etc. enorm veel baat bij kunnen hebben maar mijns inziens iedereen. Het is hartstikke goed dat het nu ook in het Westen steeds vaker medisch erkend en toegepast wordt maar wel een beetje overhyped met als gevolg enorm veel beunhazerij en geldklopperij. En nogmaals, ook mindfulness is niet het ei van Columbus. Net zomin als buiten wandelen of een pilletje slikken. Iedereen is anders, iedere depressie is anders en iedereen moet zijn/haar eigen weg erin vinden en bekijken waar hij/zij steun vandaan kan halen. Het ene is niet beter of slechter dan het ander; het is gewoon allemaal anders. Ook een gedachte uit de mindfulness/het Boeddhisme/12-stappen-programma

Eventjes zonder naam

Eventjes zonder naam

19-08-2010 om 11:35

Sint janskruid

Dat heb ik gisteren gekocht bij de drogist en in een mooie hoge concentratie. Na 2-3 weken moet je al wat gaan merken, dus ik hoop dat het voor mij werkt.
Ik voel niets voor allerlei alternatieve behandelingen, ik ben sinds mijn puberteit al bij zoveel hulpverleners geweest dat ik wel eens 'uit-getherapied' ben. Ik heb zelfs al eens bijna 2 jaar interne psychotherapie gevolgd en dat is allemaal heel goed geweest, maar mijn depressies komen van binnenuit opzetten en zijn in de rgeel seizoengeboden, behalve nu dus. Er is blijkbaar gewoon iets mis in mijn hersens, daar valt niet tegenop te praten.
Bedankt voor de goede wensen, Rodebeuk, ik hoop heel erg dat dit werkt!

Eventjes

Ik heb niet het hele draadje gelezen dus misschien is dit al langsgekomen, maar St Janskruid heeft vziw invloed op de werking van sommige andere medicijnen. Houd daar rekening mee. Maar e.e.a. staat hopelijk al in de bijsluiter.

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-08-2010 om 15:21

Eventjes

St. Janskruid heeft idd een wisselwerking met andere medicijnen zoals de anti-conceptiepil en verschillende andere medicijnen. Zie http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/sint-janskruid.aspx?mId=10698&rId=462
Daarnaast maakt St. Janskruid je huid ook gevoeliger voor de zon dus als je in de zon gaat, goed smeren met een hoge factor. Meer info over St. Janskruid http://www.loesje.info/medisch/st_janskruid.htm

Elisa, emotioneler dan ooit te voren na afbouwen

Elisa,
Ik volgde jou berichtjes, en heb een vraagje. Hoe gaat het nu met jou en met je onverwerkte emoties? Ik denk wel eens dat door het gebruik van efexor je neurochemische balans helemaal uit evenwicht is, en dat dat maanden later nog niet weer terug is, terwijl ik al lang geen ontwenningsverschijnselen meer voelde. Zoals bij mij, maanden lang emotioneel geweest, kon amper functioneren, steeds huilbuien, dat kan ik bijna niet alleen wijten aan onverwerkte emoties waar ik mee aan de slag moet. Want het was extremer dan ik kende van mijzelf van toen ik nog geen AD's gebruikte. en ik kan me amper iets voorstellen wat ik nog moet verwerken, mijn leven is best ok. Kan het zijn dat je door het gebruik van efexor extremer emotioneel bent na afbouwen dan je er voor ooit was?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-08-2010 om 14:20

Pluto

Hmm, lastige vraag. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik natuurlijk ook niet precies weet hoe AD exact werkt wbt de neurochemische balans in de hersenen, hoe lang het duurt voordat de boel weer in balans is na het stoppen met AD en in hoeverre de AD emoties aftoppen/onderdrukken. Op het forum voor mensen die zijn gestopt met het langdurig slikken van AD blijkt het dat bijna iedereen (al dan niet langdurig) nog last heeft gehad van vrij extreme emotionele reacties na het stoppen met AD. Alsof er een kurk van een fles gaat en daar moet je doorheen al dan niet mbv therapie/begeleiding. Ik ben nu ook veel emotioneler en gevoeliger dan anders; inclusief van voor de tijd dat ik AD slikte. Maar ik begrijp dat het erbij hoort en dat ik er gewoon mee aan de slag moet en doorheen moet. Er zijn geen aanwijzingen dat AD er standaard voor zorgen dat je extremer emotioneel bent na het stoppen. Je ervaart en beleeft emoties alleen anders/heftiger en moet er (weer) mee leren omgaan. En accepteren dat het erbij hoort; zowel de goede als de negatieve emoties. Het is best zwaar maar ik heb nu heel soms toch ook weer die kleine intense momentjes van geluk die ik in geen 10 jaar meer heb mogen beleven en daar doe ik het voor Hou vol, blijf positief en sterkte!!

Toch niet gelukt...

Dank je voor je bemoediging, maar ik heb er niet bijgezegd dat het me niet gelukt is....ik ben een week geleden weer begonnen met AD's, omdat ik het niet trok. Het lukte me niet het gezinnetje hier te laten functioneren, liep steeds te huilen...maanden lang al he...paar keer op een dag. Misschien dat ik het over een paar jaar weer probeer als de kinderen iets groter en zelfstandiger zijn. Het afbouwen opzich is me wel goed gelukt met weinig ontwenningsverschijnselen door over te stappen op een ander antivdepressivium met minder ontwenningsverschijnselen.

Ook add

Haha, ik zie dat je iets verder op ook iets schrijft over je zusje....ik heb ook ADD, dus moet misschien accepteren dat ik mijn leven lang aan de medicatie zit, en door ADD, ook emotioneler ben dan andere mensen..

Groetjes Pluto

Puck

Puck

22-08-2010 om 21:16

Elisa

Wat was die ultieme tip voor afbouwen zonder klachten. Mijn huisarts (psychiater heeft me naar hem terug verwezen) heeft het ondertussen ook over afbouwen en sinds kort zie ik dat zelf ook wel zitten dus ik ben erg benieuwd naar die ultieme tip. Ik zit nu nog op 150 mg.

hierook

hierook

22-08-2010 om 21:16

Geen ad

wel een depressie gehad, geen AD, maar toch emotioneler na herstel dan vroeger. Misschien komt het wel door de depressie en niet door de medicijnen dat je gevoeliger wordt?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-08-2010 om 23:19

Pluto

Och, wat spijtig. Slik je dan nu weer gewoon ad? Ook mij is het de eerste keer stoppen niet gelukt hoor; kennelijk zat ik nog niet goed genoeg in mijn vel om te leren omgaan met bepaalde emoties dus toen ben ik vrij snel weer aan de ad gegaan. Probeer het idd gewoon nog een keertje over een paar jaar. Het gaat erom dat jij je uiteindelijk goed voelt en de rest van de wereld aankan! Add'ers zijn extra gevoelig voor depressies; omdat ze zo snel overprikkeld zijn en van nature vaak extra sensitief zijn. Mijn zus ook. Vrij logisch want het heeft allemaal te maken met een of andere verstoorde balans in de hersenen. Wat dat betreft is het maar goed dat er ad zijn ook al zijn het niet bepaald snoepjes Sterkte meid!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-08-2010 om 23:29

Puck

Welk ad heb je? En heb je capsules of tabletten?

Puck

Puck

23-08-2010 om 10:55

Elisa

Net als jij: venlafaxine en dan 150 mg capsules met verlengde afgifte.
Ik vind dat ik weinig last van bijwerkingen heb, zweet me alleen ongans 's nachts in bed en ben ondertussen ook wel toe aan afbouwen, maar de ultieme tip om dat zonder ontwenningsverschijnselen te doen is meer dan welkom.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-08-2010 om 15:29

Geleidelijke afbouwmethode

Ok, dan kan je op dezelfde manier afbouwen als ik. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat je helemaal geen last krijgt van onttrekkings/ontwenningsverschijnselen (je lichaam en hersenen maken hoe dan ook een soort van deprivatie-proces door maar je kan de kans dat en de mate waarin wel minimaliseren. Deze methode wordt geadviseerd door steeds meer psychiaters (al dan niet gespecialiseerd in de werking van anti-depressiva) dus het is niet iets wat ikzelf heb verzonnen. Hoe geleidelijker je afbouwt hoe beter voor je lichaam dus je moet wel wat geduld hebben; ik heb er ruim 8 weken over gedaan om van 37,5mg naar niks af te bouwen. Daarnaast is het een priegelwerkje met die kleine korreltjes die in een capsule zitten dus bereid je er op voor en neem de tijd voor dit karweitje 's ochtends of 's avonds. Open je dagelijkse capsule, doe de inhoud in een schaaltje en tel de korreltjes. Hoeveel er in een capsule zitten is natuurlijk afhankelijk van de dosering en ook zit er wat verschil tussen alle capsules onderling. Haal er 10 uit (ik gooide ze gewoon weg maar je kan ze ook verzamelen in een bakje en later inleveren bij de apotheek) en doe de rest weer terug in de capsule. Ik heb zelf iets geknutseld met een soort van papieren kokertje zodat je ze wat makkelijker weer terug kan doen in de capsule. Dan neem je zoals gewoonlijk je capsule. Dit doe je iedere dag; dus iedere dag haal je er weer 10 extra korreltjes uit. Afhankelijk van of en in hoeverre je last krijgt van de ontwenningsverschijnselen kan je er meer of minder korreltje uithalen. Hou bij hoeveel korreltjes je steeds slikt. Op een gegeven moment, zo tegen het einde van het proces kan je de laatste weken het aantal korreltjes dat je eruit neemt iets verminderen. Zo heb ik de laatste 2 weken ook weleens een paar dagen op dezelfde dosering van 7 korreltjes gezeten. Nou, en dat is het. Niets ingewikkelds alleen een ontzettend geduld-, tel- en priegelwerkje. Als je vantevoren al weet trouwens dat je weinig tijd hebt voor dit klusje kan je ook alvast een aantal capsules vantevoren "prepareren". Ik gebruikte hiervoor zo'n handig pillendoosje met weekverdeling. Het enorme voordeel van deze methode tov van het bijvoorbeeld de ene dag wel, de andere dag geen capsule/tablet slikken is dat je lichaam niet continu in een soort van dan weer wel/geen gewenning/ontwenningsproces zit. Je lichaam krijgt dagelijks de venlafaxine maar in een steeds lagere dosering. Als je de ene dag wel, de andere dag geen capsule/tablet slikt heeft je lichaam de ene dag een "cold turkey" en de volgende dag moet het weer helemaal wennen aan de hele dosering. Volg je me nog?? Even kijken of ik nog meer tips heb. O ja, het kan helpen om tijdens het afbouwproces flink veel water te drinken en iets als reinigingsthee (Paardebloemthee, Brandnetelthee) voor extra ondersteuning van het reinigingsproces. Het duurt ook nog zo'n 3-6 maanden tot alle reststoffen van de venlafaxine uit je systeem zijn verdwenen nadat je helemaal gestopt bent. En hou er rekening mee dat je sowieso last kan krijgen van moeheid, zware benen en een wat "raar" gevoel in je hoofd. Dat je wat emotioneler wordt. Maar geef het de tijd en accepteer de verschijnselen/emoties die er nu eenmaal bij horen. Nadat je helemaal gestopt bent is het idd zeer waarschijnlijk dat die hevige emoties blijven bestaan of erger worden. De venlafaxine heeft letterlijk en figuurlijk een heleboel zaken onderdrukt en daar moet je nu mee leren omgaan zonder ad. Wat dat betreft is het principe hetzelfde als welke drug dan ook (en het is niet voor niets dat in het Engels "medicijn" "drugs" is) Ik wens je heel, heel veel succes toe! Mocht je vragen hebben of even een peptalk, je weet me te vinden

Puck

Hoi,
zeg Elisa, je mag wel praktijk gaan houden vanwege al je adviezen....
En Puck, mijn methode om van effexor af te komen was over stappen op Welbutrin. Weinig bijwerkingen gehad, eerder pogingen waren gestrand.

Gr.Pluto

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.