Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

25-10-2009 om 21:51

Wie krijgt de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?

Nu.nl

Mogelijk ook jongeren tegen griep ingeënt
Uitgegeven: 24 oktober 2009 17:03
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2009 17:53

UTRECHT - Het is niet uitgesloten dat het kabinet besluit ook jongeren of bijvoorbeeld baby's en peuters alsnog te laten inenten tegen de Mexicaanse griep.

© ANPEen woordvoerder van minster Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat zaterdag bevestigd.

De minister heeft afgelopen maandag de Gezondheidsraad en het Centrum voor Infectieziektebestrijding (CIb) gevraagd te onderzoeken of er nog nieuwe risicogroepen moeten worden aangewezen, zodat die ook een preventieve prik kunnen krijgen tegen de griep.

Die vraag is actueel geworden nu vrijdag een gezond Nederlands meisje van veertien jaar aan de Mexicaanse griep is bezweken.

Volgens de woordvoerder zijn de Gezondheidsraad en het CIb zelfstandig en nemen ze hun eigen beslissingen. Hun advies aan de minister wordt half november verwacht.

Vaccins

Het kabinet heeft eerder dit jaar 34 miljoen vaccins tegen de griep gekocht. Toen de griep minder gevaarlijk leek dan was verwacht, besloot de overheid alleen risicogroepen te laten inenten.

Risicogroepen vormen tot nu toe de mensen die nu al elke herfst een griepprik krijgen (ouderen, diabetespatiënten en mensen met bijvoorbeeld hart- of longproblemen), medisch personeel, vrouwen die langer dan drie maanden zwanger zijn en verzorgers van zieken met een zeer zwakke gezondheid die thuis worden verpleegd.

Verkoop

Klink verwacht voor deze groepen 10 miljoen vaccins nodig te hebben. Hij heeft aangegeven de overige vaccins te willen verkopen aan andere landen, maar dan moet volgens hem duidelijk zijn dat de vaccins in Nederland niet meer nodig zijn.

Begemann

Ook jeugdarts Marianne Begemann pleit in het blad Medisch Contact van deze week Juist kleine kinderen in de leeftijd van nul tot vier jaar te vaccineren .

De arts vindt dat juist jeugdartsen de aangewezen personen zijn om te signaleren of de kinderen gevaar lopen door de griep.

Zij begeleiden de kinderen immers intensief via de consultatiebureaus. Zij zouden volgens haar ook degenen moeten zijn die de vaccins daadwerkelijk toedienen.

Weerstand

Juist de baby's en de peuters lopen volgens haar grote kans op de griep. Ze hebben nog weinig weerstand en kunnen besmettelijke ziekten snel oppikken door het intensieve lichaamscontact dat ze hebben met anderen.

Volgens de jeugdarts kunnen de kinderen de griep ook weer gemakkelijk doorgeven aan hun ouders en bijvoorbeeld grootouders. De groep is naar haar mening tot nu toe te veel over het hoofd gezien.

Risicogroepen

Ze vraagt zich in het artikel af waarom de overheid huisartsen zo'n belangrijke rol heeft gegeven in het signaleren van de Mexicaanse griep en bij de inenting van de risicogroepen, die binnen enkele weken begint.

Bij de kleintjes zouden de jeugdartsen die rol op zich kunnen nemen, vindt ze.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 23:24

Hier

is nog niks ingeent. Wij gaan in november pas voor de "gewone" griepprik, eind november 1e ronde mexicaanse en in december de 2e ronde. Schoonmama (89) is in het verzorgingshuis ingeent voor de gewone en moet nog twee keer komen voor de mexicaanse.

Tirza

Puck2

Puck2

26-10-2009 om 09:47

Mijn gedachten

Over 2 of 1 keer inenten is een discussie geweest. Er zijn landen waar 1 keer ingeent wordt. Na 1 keer ienten is de bescherming al hoog, de 2e keer hoger. In Nederland blijft het officiële advies om 2 keer te enten, maar misschien wijken sommigen daarvan af? Misschien wel door de beperktheid dat ze vaccins aangevraagd hebben en nnu dus een grotere groep liever 1 keer vaccineren dan de helft 2 keer? Ik gok maar wat met mijn boerenverstand. Volgens mij enten ze nu eerst tegen gewone influenza omdat de vaccins tegen de mexicaanse griep er nog niet zijn. Als je de gewone griep dáár nog eens achteraan zou doen dan zou je pas eind december beschermd zijn tegen de gewone griep en dat is dan wel weer erg laat.

Salie

Salie

26-10-2009 om 10:22

Vandaag

Vandaag mag ik voor de gewone griepprik en dan ergens in november voor de mexicaanse (prik dan he). Ik krijg er dan eentje. Mijn schoonmoeder mag er wel twee halen. Weet niet precies waarom zij twee en ik een. Zal wellicht met de leeftijd en de heftigheid van de griep te maken hebben.

Ik wilde hem eerst niet halen, maar nu er een meisje is overleden die gezond was twijfel ik toch weer. Denk dat ik hem wel ga halen.
Mijn zoontje van 3 heeft al zijn hele leventje last van luchtweginfecties enz. Altijd verhoging. Loopt hiervoor ook bij de kinderarts. Ik had eigenlijk verwacht voor hem ook een oproep te krijgen voor een van de prikken, maar niks. Weet iemand welke criteria ze handhaven voor kinderen of is dat per arts verschillend?
Gr. Salie

Tink

Tink

26-10-2009 om 11:19

Wat ik niet snap

Waarom gaan ze pas zo laat enten tegen de Mexgriep? De vaccins zijn er blijkbaar, en de epidemie ook al.
De gewone griepprik heb ik al gehad, maar tegen de Mexgriep moet ik half november en begin december. Dan is de epidemie misschien alweer over zijn hoogtepunt heen...
Op de site van het RIVM wordt trouwens alleen maar gepraat over 2 inentingen, zie http://www.grieppandemie.nl/veelgestelde_vragen?nodeId=476#553
Na 2 vaccinaties zou 70% van de ingeënte mensen beschermd zijn, na 1 vaccinatie maar 40%. Er moet minimaal 3 weken tussen de 2 vaccinaties zitten.

Salie

Salie

26-10-2009 om 11:29

Tink

Ja, ik snap inderdaad ook niet waarom zo laat. Zeker als het allemaal al in huis is. Ik snap best dat het een hele organisatie is, maar het is al langer bekend natuurlijk.
Ik zit ook al steeds te hopen dat ik niet ziek wordt voordat ik die prikken krijg. Want inderdaad nu heerst er heel erg veel enzo.
Ik zal eens even navragen waarom ik er eentje krijg voor de mex.
Gr. Salie

Engelandvaarder

Engelandvaarder

26-10-2009 om 11:31

Niet

Ik overwoog om een vaccinatie te regelen voor onze zoon, die snel luchtweginfecties krijgt en daar dan moeilijk vanaf komt. Maar op mijn werk en op de school van de kinderen woedt nu al de tweede grote griepgolf van het jaar (de eerste van voor de zomervakantie was zeker de Mexicaanse, nu waarschijnlijk ook) en onze zoon heeft twee weken geleden griep gehad. We laten het er dus maar bij zitten, we zouden eventueel toch pas over een paar weken aan de beurt zijn.
Het virus grijpt wel weer erg hard om zich heen, in de zomer waren er op een gegeven moment 100.000 nieuwe gevallen per week in de UK. Dat ging toen terug naar zo'n 8.000, maar nu zitten we alweer op 55.000, en nogal wat mensen in het ziekenhuis. Akelig virus, maar ik hoop dus dat we hem thuis al gehad hebben.
groeten,
Jose

Tijgeroog

Tijgeroog

26-10-2009 om 12:44

Tink

Zal ik dat truitje eens komen halen? Dan heb je ook geen vaccinatie voor de mexicaanse griep meer nodig...

Roos Vicee

Roos Vicee

26-10-2009 om 13:06

Oproep

Hier krijg je geen oproep. Je wordt geacht de advertentie in het plaatselijke krantje en de aanplakbiljetten bij praktijk en apotheek in de gaten te houden geloof ik. Dochter komt ivm cara ook in aanmerking voor de griepprik maar heeft volgens mij nog nooit een officiele oproep gehad. Misschien de allereerste keer.. maar dat weet ik al niet eens meer, is jaren terug.
Misschien bij jou Berber dus ook wel zo.
Dochter wil maar een prik, dus alleen de gewone. Maar we gaan haar toch overhalen ook die andere(n) te gaan halen. Zeker nu er een gezond meisje van haar eigen leeftijd is overleden. Ik las trouwens (even ot) reacties op dit sterfgeval van mensen die aan de vaccinatie voor baarmoederhalskanker dachten. Zij vroegen zich af of dat niet de doodsoorzaak zou kunnen zijn geweest ipv de Mex. griep an sich.

Moeten we die enting wel willen?

Dat vraag ik me af.
Zo ernstig is de Mex griep ook weer niet. Ok, heel vervelend van het meisje van 14 dat is overleden.
Maar wie zegt dat het vaccin en alle bijwerkingen goed zijn getest? Het vaccin geldt alleen tegen deze variant, als het virus gaat muteren (en daar is dikke kans van) dan helpt het vaccin ook niet.
Dus tja, ik twijfel eigenlijk of ik niet beter een week in bed kan gaan liggen uitzieken.
Wat vinden jullie?

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 16:36

Muteren

De kans dat het virus gaat muteren is vele malen groter als het op on-ingeente mensen de kans krijgt zich door te ontwikkelen.

Tirza

Berber

Is je zoon geopereerd of niet? Onze zoon kreeg vor de operatie geen oproep, erna wel?

Lys Lionne

Lys Lionne

26-10-2009 om 19:33

Jazeker soppie

Het is absoluut de moeite waard om je te laten vaccineren. Ik ga in deze even niet van mezelf uit, ben er namelijk van overtuigd dat ik ook deze griep wel aan kan. Maar de kans op mutatie wordt groter en groter als de groep gevaccineerden klein blijft. In het extreemste geval combineerd de mex.griep (erg makkelijk overdraagbaar -makkelijker nog dan gewone seizoensgriep) met de vogelgriep (zéér dodelijk) en dat moeten we toch niet willen?? Dus als zoveel mogelijk mensen zich dit keer laten vaccineren, word deze griepgolf mogelijk ingedamd. Daar komt voor mij persoonlijk bij dat ik als zorgwerker niet wil dat ik iemand met een slechte fysieke gesteldheid besmet met deze voor hen heftige griep....

Polly Shearman

Polly Shearman

26-10-2009 om 20:19

Mijn zoon

Heeft jeugdreuma en heeft medicatie waaronder MTX dat is een chemo. Zijn reumatoloog heeft ons aangeraden hem de griep prik incl de mex prik te geven omdat voor hem een griepje, geen weekje op bed betekend maar waarschijnlijk een ziekenhuisopname of erger. Door de MTX is zijn afweer sterk verminderd, en loopt hij zoiezo al van alles op.
Zijn eerste griepprik heeft hij al gehad, de tweede krijgt hij 11 november. Daarna word gepland wanneer hij de mexprik krijgt. Dat moet samen met andere omdat uit zo'n buisje 10 prikken komen en dat buisje is na opening maar 1 uur goed, dus vandaar dat het goed gepland moet worden met 10 mensen tegelijk op een afspraak. Zoonlief moet in totaal 4 prikken omdat hij nog onder de 6 jaar is.

Ik kan me natuurlijk zorgen maken over de veiligheid en over de bijwerkingen van die prikken, maar ik vertrouw hierin gewoon op de artsen die weten wat ze doen.
En nou zijn er vast mensen die zeggen dat die artsen ook niet weten wat ze doen, maar ik ga er van uit dat ze er in iedergeval meer van weten dan wij.

Ik heb gewoon vertrouwen in de medici die mijn zoon begleiden, en hij slikt al zoveel "troep" dat die griep prikken er wat mij betreft wel bij kunnen.

groet, polly

Jade

Jade

26-10-2009 om 22:25

Mijn man...

...laat zich elk jaar inenten voor de griep en dit jaar kan hij zich ook laten inenten voor de Mexicaanse griep (2x moet hij hiervoor naar de huisarts)

Alleen als ik het foldertje lees dan word ik niet blij. Daarin staat o.a.: ´Het vaccin is onvoldoende getest, voor kinderen tot 18 jaar zijn er op dit moment geen testresultaten. De effecten op de langere termijn zijn compleet onduidelijk.

Het vaccin bevat omstreden hulpstoffen, die als taak hebben de effectiviteit van het vaccin te verhogen. Maar onafhankelijk onderzoek geeft aan dat deze stoffen in het lichaam kunnen leiden tot ontstekingsreacties en neurologische storingen.´

Zodra hij de griepprik gaat halen moet ie eerst maar eens een gesprek aangaan met onze huisarts over de Mexicaanse griepprik. Ik ben er dus heel erg huiverig voor.

Niet voor psychiatrisch verpleegkundigen

Heb pas gelezen dat ik niet ingeënt wordt.Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige. En dat terwijl veel mensen met psychiatrische stoornissen (bijv. schizofrenie) ook lichamelijk erg kwetsbaar zijn.
Een grote schande vind ik het !!
Zo dat is er weer uit..

Damajo

Vziw

Wordt tweelingbroer dan niet gevaccineerd. Ik heb 2 "vaccinkinderen", en de middelste moet gewoon uitzieken als-ie griep krijgt, aldus de doktersassistente.

Vaccinaties bepaalde groepen

Ja, ik kan me nog wel voorstellen dat je de groepen die nu ook al in aanmerking komen voor een griepprik, ook vaccineert tegen de Mex griep. Maar gezonde mensen moeten deze griep toch aankunnen?
Daarnaast, al dat geharrewar over teveel vaccins, 1 of 2x vaccineren, de evt bijwerkingen (zie reactie Jade)... Ik weet het niet hoor.
Aan de andere kant, gisteren weer een 16 jarig meisje overleden. Hoogstwaarschijnlijk Mex griep.
Maar ja, tegen de tijd dat we hier een keer gaan vaccineren......

Directe omgeving van chronisch zieke

komt ook in aanmerking voor de vaccinatie

'# Gezinsleden en mantelzorgers van mensen met een zeer hoog risico op ernstige ziekte en sterfte door griep'

Zie http://www.grieppandemie.nl/home/veelgestelde_vragen?nodeId=849#851

Tirza G.

Tirza G.

27-10-2009 om 18:35

Soppie

Dat 16jarige meisje uit Zeeland was géén Mex.griep. Het was sowieso geen griep.

Tirza

Siena

Siena

27-10-2009 om 18:43

Nou berber

dat vraag ik nog af. Wat Mien schrijft gaat over zeer hoog risicopatiënten, dan wordt de omgeving gevaccineerd. Dat gebeurt niet bij de omgeving van de gewone risicopatiënten die ingeënt worden. Dan zouden alle vaders, moeders, partners, broertjes, zusjes van iedereen die een vaccinatieoproep krijgt óók ingeënt worden? Denk het niet.

100%mama

100%mama

27-10-2009 om 18:46

toevallig krijg ik net de uitnodiging binnen.......

Nasha 1st

Nasha 1st

27-10-2009 om 20:05

Ben vandaag

even langs de HA gegaan. Hier 3 kinderen die gepuft hebben, maar alleen oudste krijgt jaarlijks de oproep. Ik ga nooit, hij is ook nooit ziek. andere 2 eigenlijk ook niet. Maar ja, ogenschijnlijk gezond, dat was dat ene meisje ook (Zeeland is nu toch geen griep, of begrijp ik het nu verkeerd?).....heb even overlegd met assistente en bel morgen haar even op, ze zou met de dokter overleggen....Laat me meestal niet zo gauw gek maken, maar ja....ik weet het gewoonweg niet wat wijsheid is....

Jakiro

Jakiro

27-10-2009 om 21:13

Berber

Allebei mijn dochters krijgen de gewone griepprik en nu dus ook de mexicaanse griepprik. Tweelingbroertje/zoontje krijgt dus niks.
Morgen heb ik een belafspraak met de huisarts om dit dilemma neer te leggen, ik voel me namelijk net de moeder uit Salomons oordeel, door 2 van mijn kinderen wel te laten beschermen en de derde niet.
Ik laat het je weten als ik meer weet.
Jakiro

Jakiro

Is jouw zoon ook extra kwetsbaar voor evt griep? Of wil je hem sowieso liever gevaccineerd hebben?
Tegen mij is gezegd: jouw risico-kinderen (oudste en jongste) krijgen alle griepprikken, de middelste mag het zelf uitzieken. En dat voelde niet als een Salomons oordeel, ik ben blij dat-ie sterk genoeg is/wordt bevonden om het zelf op te knappen

Jakiro

Jakiro

27-10-2009 om 22:07

Anneque

Totdat er een volkomen gezond meisje van 14 overleed aan deze griep, dacht ik er ook zo over. Vond ik zelfs de risicomeisjes wel sterk genoeg om het zelf uit te zieken.
Maar nu ik me afvraag of er wel écht risicogroepen bestaan, vind ik het een onprettig idee dat ik 2 kinderen wel mag beschermen en de derde niet. En hij is me even lief...
Jakiro

Nasha 1st

Nasha 1st

27-10-2009 om 22:37

Ogenschijnlijk gezond

dat is wat de assistente van de huisarts me zei....wie zegt dat er geen onderliggende oorzaak toch aanwezig is? Maar ik snap je wel hoor, om die reden ben ik toch ook naar de huisarts gestapt, waarom mijn ene kind wel, en andere kinderen niet?

Jakiro

Jakiro

28-10-2009 om 09:14

Mantelzorgers

Mantelzorgers van mensen die tot de hoogrisciogroepen behoren kunnen ook gevaccineerd worden. Deze worden alleen niet opgeroepen, maar moeten zich zelf melden (http://www.rivm.nl/cib/binaries/Brief%20mantelzorgers%20aan%20LHV_tcm92-63284.pdf)
Verder wordt iedereen met astma ook onder de risicogroepen gerekend, dus als jouw andere zoontje bijvoorbeeld puffers gebruikt, dan valt hij ook onder de risicogroepen en hoort hij gevaccineerd te worden.
Maar omdat jouw andere zoontje tot de hoogriscogroepen behoort volgens die link die ik gaf, zouden jij, je man en je andere zoontjes ook gevaccineerd moeten worden.
Om half 11 belt de HA als het goed is, ik meld me weer.
Jakiro

Ja, man en zoon van 4

Onze zoon krijgt de griepprik en de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep omdat hij astma heeft. Echtgenoot krijgt de prik omdat hij arts is. Ik vind ze overigens rijkelijk laat met inenten. Zoon moet volgende week voor de griepprik en ergens rond 20 november (pas) de prik tegen de Mexicaanse griep.

Salie

Salie

28-10-2009 om 09:59

Hier

Ik ben maandag geweest voor de gewone prik en heb toen gelijk gevraagd waarom ik wel de prikken krijg en mijn zoontje niet. Hij heeft veel luchtweginfecties en zit al bijna zijn hele leventje (3,5 jaar) aan de puffers. Er werd mij verteld dat bij mij bewezen is dat ik astmatisch ben en bij mijn zoontje niet. Terwijl hij veel meer ab en puffers krijgt. Heel vreemd. Morgen heb ik contact met de kinderarts dus gelijk maar even vragen.
Bij ons is het dus niet zo dat als je puffers gebruikt je ook gelijk in aanmerking komt.

Jakiro

Jakiro

28-10-2009 om 10:22

Ahum

De huisarts/kinderarts schrijft puffers voor, voor een niet bewezen chronische longaandoening ? Oftewel, je zoontje krijgt al bijna 3,5 jaar onnuttig medicijnen ?
Wat een onzin !
Uit onze oproepbrief: "Deze uitnodiging is gemaakt op basis van oa medicijngebruik" Navraag bij mijn huisarts leerde dat de zogenaamde puffers een indicator is voor griepprik. Overigens ook voor de reguliere, die mijn dochtertje voor de 3e keer krijgt en mijn oudste dochter inmiddels al 7x heeft gehad.
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.