Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

25-10-2009 om 21:51

Wie krijgt de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Amk

Ik zaai geen paniek. Paniek zaaien doen ze wel bij het RIVM. Sassie vroeg me waar ik het had gelezen. Als je mijn eerdere posting leest, zeg ik ook niet dat het daardoor komt. Ik vraag me alleen de toevalligheid af. Er is gewoon nog geen onomstoten bewijs dat het vaccin veilig is. En dus vraag ik me af of we die griep niet gewoon moeten gaan uitzieken, in plaats van paniek zaaien. En over die vraag ben ik nog steeds niet uit!

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2009 om 15:50

Loslopende leeuwen

Als je in Amsterdam woont, woon je in een regio met een dierentuin: Artis. In die dierentuin hebben ze leeuwen. Er is dus, hoe goed je de boel ook regelt, áltijd de kans dat er een leeuw ontsnapt. Welnu. Als je moeder bent in Amsterdam, is het dus één van je taken je kinderen voor te bereiden op "hoe te handelen als je een loslopende leeuw tegenkomt". Dat is een belangrijke en mogelijk levensreddende les.
Ik denk echter, dat iedereen die dit leest denkt: jaaaaa, daaaahaaaag, jij bent lekker van de pot gepl*tterd, er bestaan in Amsterdam wel grótere risico's dan loslopende leeuwen! Of misschien niet groter, maar dan toch zeker vaker voorkomend! De kans dat je daadwerkelijk een loslopende leeuw tegenkomt in jouw Amsterdamse straat is vrij klein, edoch níet nul.
En zo zit het volgens mij ook met de bijwerkingen van vaccins. Door niet te vaccineren bescherm je jezelf tegen loslopende leeuwen, maar steek je wél gewoon met je ogen dicht over. In Amsterdam.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2009 om 19:11

Wat mij dat weer deugd doet

Ik heb een kind met astma (een man ook trouwens) en die worden ieder jaar ingeent. Je krijgt daar dan toch wel eens wat opgetrokken wenkbrauwen over en je moet je af en toe verdedigen.
Dat gevoel wat Berber hier in het draadje beschrijft (ínenten dat kind, alle deuren op slot en niemand komt mijn burcht binnen) dat herken ik zoooooo goed. Dat heb ik nou ook altijd, ook als ik dingen lees als: puh, ben je gek, moet je tegen kunnen hoor, beetje afharden, allergieen zijn in de mode, tssssssk.
Fijn dat anderen dat nu ook eens herkennen

Tirza

Jakiro

Jakiro

29-10-2009 om 19:54

Tirza

Het liefst heb ik al anderhalve week mijn huis veranderd in een cocon. Man en kinderen binnen, deuren dicht, gordijnen dicht en de boodschappen voor de deur zetten.
Helaas kan dat niet en zit ik nu met koorts, zere keel, koppijn en 40 zakken wakken eromheen, hoestend en proestend op de bank en hebben de kinderen (nog) niks
En ik baal !! (en dan weet ik nog niet eens welke van de 2 griepen het nu is; de normale seizoensgriep of de mexicaanse)
Jakiro

Linda99

Linda99

29-10-2009 om 21:53

Jakiro!

Beterschap!!!

Enne, mijn buurvrouw heeft ook een hele flinke griep gehad met fijne longontsteking erbij. Men ging er van uit dat het de Mex. was maar testen deden ze al niet meer. Haar man en kinderen kregen echter niks, en ook via hun zoon die hier vaste klant is kwam er ook hier gelukkig geen virusje terecht. Dus dat is wellicht prettig om te horen?

Lady Grey

Lady Grey

30-10-2009 om 09:55

Mag hier niet

althans, dochterlief mag niet inge-ent met welke griepprik dan ook omdat ze allergisch is voor kippe-ei, waar het virus op ge-ent is. Ze hoeft nu in elk geval voor de gewone griep niet, omdat de astma onder controle is, volgens longarts is het dan niet nodig en valt ze ook dus niet in de risicogroep meer. Als ze gezien haar kleuterleeftijd wel een risicogroep wordt volgt er vanzelf een oproep. Kunnen we er opnieuw over gaan nadenken.

Rembrand

Rembrand

30-10-2009 om 14:00

Chemo en vaccinatie.

Mijn broer en schoonzus zijn zich ook aan het beraden om hun drie jarige dochter te laten vaccineren. Het gekke is dat ze deze niet automatisch aangeboden hebben gekregen terwijl hun dochter wel chemo krijgt ! In het ziekenhuis werd hun verteld dat haar reactie op de vaccinatie ook wel eens erg heftig kan zijn. Aangezien ze tot toe elk najaar/voorjaar pseudokroep heeft gehad ( tot en met ziekenhuisopname aan toe ) ben ik zo bang dat ze een aanval van de MG niet zal overleven.........
M.

reina

reina

30-10-2009 om 15:59

Rembrand

Toen mijn zoon ooit chemo kreeg werd ons afgeraden onszelf te laten inenten tegen de griep die toen heerste (een gewone), hij mocht sowieso niet ingeënt worden. Het is eenm oeilijke beslissing, maar ws zijn ze zo voorzichtig met hun dochtertje en zal iedereen begrijpen dat er niemand die een beetje beroerd is of grieppatienten in zijn omgeving heeft bij haar langs mag komen, dat de kans op besmetting erg klein is. Ik zou als ik hun was heel goed met de kinderoncoloog overleggen wat te doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2009 om 19:42

Griep

Ik baal al bij voorbaat van die mosterd na de maaltijd vaccinatierondes. Dochter is net terug van tournee door Scandinavië en Duitsland en van haar medemusici zijn er nu al zes geveld door de H1N1 waarvan één in het ziekenhuis. Dus nu voel ik de bui al hangen. Mijn vaccinatie staat derde week van november gepland...die lijkt me dan niet meer nodig.
Ik zit nu te loeren op elk vroeg symptoom

zomaar een naam

zomaar een naam

30-10-2009 om 19:47

Chemo

Toen ik zocht naar vragen over chemo en vaccinatie op internet vond ik onder andere dit:

Het afweersysteem reageert onder invloed van chemotherapie minder effectief.
Daardoor zal het afweersysteem ook een “fopvirus”, zoals het griepvaccin, minder goed herkennen.
Het toedienen van het griepvaccin kan doorgaans geen kwaad doen. Maar het resultaat is minder:
het afweersysteem zal zich minder goed voorbereiden op het echte griepvirus. Ook is het niet
duidelijk wat het beste moment is om tijdens chemotherapie het vaccin toe te dienen.
Wij adviseren, om in een behandelschema van 3 weken, het vaccin bij het begin van de 3e week toe
te dienen. Helaas ontbreekt het wetenschappelijke bewijs voor deze keus.

Asa Torell

Asa Torell

30-10-2009 om 20:21

Berber

Rot dat je zoontje in de hoogrisicogroep zit, ik maak me plaatsvervangend mee zorgen! Ik zat zelfs helemaal te bedenken dat je heel misschien wel in het buitenland een vaccinatie zou kunnen gaan halen? In duitsland beginnen ze deze week. Geen idee of zoiets kan overigens, waarschijnlijk willen ze die vaccins liever zelf houden.

Kiki

Kiki

30-10-2009 om 20:59

Tirza, mag ik even applaudiseren

en zeggen dat dankzij jouw berichtje de (kleine) twijfel die ik had over vaccinatie bij mijn twee kinderen helemaal verdwenen is.

Dank je wel!

En voor de twijfelaars

http://www.nu.nl/algemeen/2113007/3-jarig-meisje-overlijdt-mexicaanse-griep.html

Hillary

Hillary

30-10-2009 om 22:00

Denk dat we niet meer hoeven te twijfelen

Hoorde je eerst maandenlang niemand die het had, nu vallen ze bij bosjes. Dus volgens mij tegen de tijd dat die vaccinaties beginnen hoeft het niet meer. Maar ik schrik van de ernst van de ziekte van wat ik zo links en rechts irl om me heen hoor bij gezonde kinderen, dus mochten wij in aanmerking komen (helaas niet) en zouden we het tegen die tijd nog niet gehad hebben dan zou ik geen moment twijfelen.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-10-2009 om 22:48

Blijft een moeilijke keuze

ik weet het gewoonweg niet. Op zich is hij mild, er overlijden niet meer mensen dan bij een "gewone" griep, alleen zijn er meer ongenschijnlijk gezonde mensen bij...Griep gaat hier meestal de deur voorbij, maar is dat nu ook zo? Ik weet het echt niet....

100%mama

100%mama

30-10-2009 om 22:57

Lady grey

Mijn vriendig heeft ook een kind met kippen-ei allergie en er schijnt een versie te komen of er al te zijn waar deze niet op ge-ent is. Zeg maar hetzelfde protocol als met de "kinder entingen". Misschien weet haar arts hier meer over!

Asa Torell

Asa Torell

31-10-2009 om 10:36

Nog meer voor berber

Er heeft hier een eerder draadje over de mexicaanse griep gestaan waarin Kaatje Heksenvet de aanpak beschreef bij haar zwaar astmatische dochter toen die (waarschijnlijk) de griep kreeg. Een heel protocol met meteen bij de eerste koorts tamiflu etc. Het lijkt me dat je zoiets ook wel mag verwachten bij je zoontje, ik weet niet of dat al ter sprake geweest is? Maar vooral hoop ik dat het helemaal niet aan de orde hoeft te zijn!

Lady Grey

Lady Grey

31-10-2009 om 10:44

100%mama

Kinderentingen zijn tegenwoordig veilig, cb-arts denkt daarin mee.

Verder zei de kinderlongarts (UMCG) van mijn zoon dat het protocol is om niet in te inten bij kinderen als de astma onder controle is. Bij beiden is dat momenteel (laatste jaar) stabiel, zolang de medicijnen gebruikt worden. Voor de Mexicaanse griep vallen ze gezien hun leeftijd (nog) niet in een doelgroep en die krijgen ze dus ook niet. Mocht het zover komen dat ze opgeroepen worden dan kan ik altijd opnieuw nadenken. Maar tegen de tijd dat het zover is hebben ze misschien de griep al gehad. Overigens komen beiden met hun longklachten door de gewone griep heen, althans vorig jaar.

Ik besef dat ze ondanks de stabiliteit in een groep vallen die in de gevarenzone kan zitten, en daarom hou ik het goed in de gaten en zal ik met een eventuele benauwdheid met koorts me wat eerder melden bij huisarts of ziekenhuis. Tot nog toe was ziekenhuisopname nooit nodig, maar dan vooral omdat ik me als moeder zo kalm hield en niet in paniek raakte van het benauwde gerasp.

Lady Grey

Lady Grey

31-10-2009 om 10:46

Overigens

mijn gezonde oudste zoon belandde toen hij bijna 3 was ook met een gewone griep in het ziekenhuis. Ligt dus niet altijd aan doelgroep of soort griep.

Jakiro

Jakiro

31-10-2009 om 11:49

Berber

Nee, ik begreep je juist ontzettend goed !!!
Gisteren de huisarts gesproken, zolang ik niet de longen uit mijn lijf hoest of benauwd ben, zal ik hoogstwaarschijnlijk de "gewone" griep hebben. Alhoewel dat geen klap veranderd aan het beleid; uitzieken en pas actie ondernemen als je suf wordt, of de koorts na 6 dagen nog steeds koorts is, of dat je na die 6 dagen alsnog achteruit gaat.
Vandaag helpt de paracetamol en iboprofen voor het eerst tegen de keel- en oorpijn, is de zak watten om mijn hoofd weg, maar is de koorts hoger (raar ?)
De kinders zijn nog gezond, K. klaagt een beetje over keelpijn (zo begon het bij mij ook) en hoest iets meer.Dus bij haar maar de ventolin ingevoerd (zou ik ook zonder mexicaanse griep dreiging gedaan hebben)
Jakiro

Tink

Tink

31-10-2009 om 21:57

Tamiflu

Vreemd dat jullie met de risicokindjes nog geen recept mee hebben gekregen voor Tamiflu dan. Ik heb dat recept voor mezelf al wel in huis. Inderdaad net als bij Kaatje H: gaan innemen op het moment dat ik griep lijk te hebben (maakt blijkbaar niet uit welke griep).
Dit dus naast de inenting, die inderdaad wel erg laat komt voor mijn gevoel.

reina

reina

01-11-2009 om 10:34

Pelle

Omdat hij van de stof in de enting grote kans liep juist wel ziek te worden omdat zijn afweersysteem nauwelijks werkte door de chemo's. Wij hielden hem dus weg bij iedereen die maar enigszins verkouden, hangerig of wat dan ook was.

Kiki

Kiki

01-11-2009 om 12:24

Wat herkenbaar berber

hoewel jij waarschijnlijk meer reden tot zorg hebt als ik.

Mijn zoontje is een paar weken geleden echt enorm ziek geweest met longontsteking, daarvoor pikte hij al elk virusje mee en dat is nu alleen maar erger geworden.

Ik lig er letterlijk wakker van 's nachts. Ik word een beetje gek van mezelf om eerlijk te zijn.
Ik weer al het kraambezoek als ze ook maar een beetje verkouden zijn.
Als ik realistisch ben weet ik dat die griep niet ernstig is, ik weet dat er bij een normale seizoensgriep meer mensen doodgaan en er heeft hier in huis nog nooit iemand griep gehad.
Maar dit is een griep die op de longen slaat, jonge en gezonde mensen treft en laten de longen nu net de zwakke plek zijn bij mijn zoontje.
Brrr, ik hoop echt dat de Mexicaanse griep mijn huis voorbij gaat.

Petra-

Petra-

01-11-2009 om 14:37

Hier net terug van de kinderarts

Onze dame ( 10 jaar en reuma) was al niet fit, maar nu echt ziek. Kweek is genomen en er zijn longfoto's gemaakt. De foto's waren niet helemaal goed.
Voor nu Tamiflu en bij verslechtering gelijk terugkomen.

Jakiro

Jakiro

01-11-2009 om 17:16

Petra

Oh, wat zal jij bezorgd zijn om dat zieke meiske van je !
Heel veel sterkte en ik denk aan je.
Jakiro

Bastet

Bastet

01-11-2009 om 18:21

Petra

beterschap voor je meisje!
groetjes,Bastet

Polly Shearman

Polly Shearman

01-11-2009 om 22:43

Ook zorgen

Dochter van petra gebruikt de zelfde medicatie als mijn zoon. Hopelijk knapt ze snel op. Waarom komen die griep prikken zo laat! Groet polly

Wij laten oudste inenten

Oudste gebruikt medicatie bij pseudokroepaanvallen, valt daarom in een risicogroep en is uitgenodigd voor de griepvaccinatie (reguliere & Mexicaanse)

Hoewel we het eerst niet noodzakelijk vonden om te laten enten, zijn we letterlijk bang gemaakt door alle berichtgevingen in de media. Nu ook gezonde kinderen overlijden aan de Mexicaanse griep, achtten wij het verstandig om het risico op complicaties te verkleinen d.m.v. de entingen.

Mijn man valt ook binnen de risicogroep i.v.m. bronchitis. Misschien dat jongste op termijn ook wel wordt uitgenodigd, nu de discussie over standaardenting voor kinderen in volle gang is?

Zal je zien, is mama de enige die ziek gaat worden...

Carin

Jakiro

Jakiro

02-11-2009 om 10:51

Ships

Ging het gisteren een beetje (koorts weg, alleen nog maar elastieken benen) is vandaag de koorts weer terug en heb ik het benauwd.
Vanmiddag langs komen bij de huisarts dus.
Kinderen nog steeds niet ziek (klopt af op onderkant van tafel, want dat is ongeverfd hout; ik gebruik nu alle bijgelovigheid die er is)
Jakiro

ishtar

ishtar

02-11-2009 om 11:01

Lindar

Hoort jouw oudste bij de risicogroep omdat ze medicijnen nodig heeft bij pseudokroep, of is alleen 'regelmatig' pseudokroep ook voldoende om bij een risicogroep te horen?
Zat het me, ivm jongste, net vanmorgen af te vragen. Nou is het al weer even geleden dat hij een aanval heeft gehad, maar het wordt er weer tijd voor. (gezien het weer dan;-S)

Ishtar;

Hij (het is een jongen heeft de oproep ontvangen omdat hij medicatie hiervoor krijgt. (oproepen worden gegenereerd uit het bestand van ha, op basis van medicatie) De laatste aanval is ook pas een maand geleden.

Vanmorgen even met de ha overlegd en hij raadde de vaccinatie in zijn geval wel aan. Jongste heeft ook zijn eerste pk-aanval achter de rug, maar komt er sneller overheen dan de oudste. Oudste heeft echt de flixotide nodig om de zwelling van het strottehoofd te laten verminderen.

Nu zit ik weer te denken, zou jongste ook de vaccinaties moeten krijgen? Zucht, het arme kind krijgt deze week ook al zijn BMR... maar weer eens overleggen met de ha.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.