Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

25-10-2009 om 21:51

Wie krijgt de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nely

Nely

09-11-2009 om 20:12

Brief gehad

van het werk (ziekenhuis) afgelopen zaterdag met de mededeling dat we ingeënt kunnen worden voor de Mexicaanse griep.

Sterftecijfers & @ reina

Op de site van het CBS kun je zien wat de sterftecijfers zijn van de griep in de afgelopen jaren.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7233&D1=725-726&D2=0&D3=0&D4=4-12&HDR=G2,G1,G3&STB=T&VW=T

In 2003 en 2005 waren de cijfers behoorlijk hoog.
Vorig jaar was ongekend laag, maar de jaren ervoor waren het toch bijna 80 mensen per jaar.

Op 30 oktober dit jaar waren er 10 doden van de mexicaanse griep. Op zich is het dus nog niet zo heel bijzonder.

Hetgeen wat de mexicaanse griep eng maakt is de verspreiding ervan en de grotere kans op problemen met de luchtwegen zoals longontsteking.

Ik vind nog steeds dat je gezonde kinderen niet zomaar moet enten. Bij risicogroepen snap ik dat je wel gaat enten.

@reina:
Als ze mij vragen mij te enten tegen de griep om bescherming voor kids te bieden zou ik het ook doen. Ik ben alleen niet zo voor enten van gezonde kinderen als ze niet tot een risicogroep behoren.

liora

liora

09-11-2009 om 22:10

Snap iets niet

mijn baby is nu vijf maanden, dus wordt nog niet gevaccineerd, maar ikzelf dan wel en zijn broer ook, om hem te beschermen? Over een maand is hij wel zes maanden, wordt hij dan alsnog opgeroepen?

Wie weet dit?

Liora

met die vraag zit ik ook, als de griep over 2 maanden op zijn hoogtepunt is bijvoorbeeld dan wil ik wel weten of enten nog zin heeft.

Ik ga mijn huisarts bellen.

Ja de omgeving van zuigelingen moeten geent worden zodat de baby niet besmet wordt door de directe omgeving.

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 08:55

Liora en manda

Geven jullie borstvoeding? In dat geval krijgt volgens mij jullie hummeltje via de moedermelk ook antistoffen mee.

Lady Grey

Lady Grey

10-11-2009 om 09:03

Lastig he en vraag

Hier hebbbben we een baby van 4,5 maand, dus wij zouden ons in moeten laten enten. Maar mijn dochter van 4 mag niet ge-ent worden (ei-allergie). Dan is er toch een lek? En heeft inenten geen zin? In haar klas zijn er ook al zes kinderen ziek, de kans dat ze het al bij zich draagt is vrij groot, lijkt me.

Vraag nog: wat gebeurt er als je ingeent wordt terwijl je het virus al onder de leden hebt? Wordt je dan erger ziek of maakt het niet uit?

Puck & rembrand?

ja ik geef nog borstvoeding, 2 a 3x per dag. En het ziet er naar uit dat we nog wel even een tijdje doorgaan, dochtertje wil er nog niet van af

Ik vraag mij af of als ik zelf de vaccinatie heb gehad of dan de antistoffen voldoende zijn in mijn melk. Dus dat die vaccinatie ervoor zorgt dat zij genoeg beschermt is.

MM.

MM.

10-11-2009 om 09:35

51 vragen over mex griep: volkskrant

Vandaag een speciale bijlage met 51 vragen over de Mexicaanse griep met 51 glasheldere antwoorden, compleet met vermelding van de (wetenschappelijke) bronnen. Ook over vaccinatie en risicogroepen natuurlijk.

MM

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 09:44

Manda en rembrand

Toen ik borstvoeding gaf zei mijn huisarts dat mijn kind voldoende beschermd was doordat ik (als risico-groeper) de vaccinatie kreeg. Dat ging om de gewone griep. Volgens mij krijg je bij een vaccinatie na een paar weken net zoveel antistoffen in je lichaam als bij het doormaken van de griep, maar dat weet ik niet zeker. Ik roep even mee: REMBRAND, help Manda uit de brand!!!

liora

liora

10-11-2009 om 09:59

Nee

Net op RTL Z een hele uitzending gezien: het geven van bv helpt niet voldoende. Dus toch vaccineren!

ik lees nu dat door bv de baby beschermt is, en dat het op zich geen kwaad kan als ik mij laat vaccineren.

op zich, want niets hierin is zeker. Ik vind dat laatste wel heel absurd aangezien een griepprik al jaren gegeven wordt, ook aan zwangere of borstvoedende vrouwen neem ik aan. Ik snap niet waarom het in deze anders zou zijn dan andere jaren. De mex. griep is toch "een milde griep" volgens de overheid, dus ik snap de slagen om de arm niet zo. En zo mild is die griep niet, ik ken iemand die nu al 2 weken ziek is en longontsteking heeft, ze is een heel gezonde vrouw (40) dus dit is meer dan een mild griepje.

Nou ja, dan maar zelf beslissen, ik neem de vaccinaties en blijf borstvoeding geven met het idee dat de antistoffen die ik na de vaccinatie aan maak voldoende bescherming moeten bieden.

reina

reina

10-11-2009 om 10:10

Berber

"Wat zou je doen als je in mijn schoenen stond en je geadviseerd wordt om je "gezonde" kinderen in te enten om een van je andere "niet-gezonde" kinderen te beschermen?" Berber, ik zou hen laten enten. Het risico wat je 'niet-gezonde' kind loopt lijkt me veel groter dan het risico wat je 'gezonde' kinderen lopen door de enting.

liora

liora

10-11-2009 om 10:14

Manda

Hoi Manda,

Ik zag het net op RTL Z, was een arts die zei dat bv niet voldoende is, anders zouden ook baby's boven de zes maanden die bv krijgen en een gevaccineerde moeder hebben, niet ingeent worden, maar dat worden ze wel.

Liora

liora

liora

10-11-2009 om 10:15

Infolijn

net de infolijn gesproken: ik word gevaccineerd en mijn oudste zoon ook, baby (nu 5 maanden) dus niet en ook niet drie weken later, als hij wel al 6 maanden is.

Liora

waarom wordt hij niet geent als hij wel 6 maanden is, dus over een maand ?

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 10:33

Volgens mij

hebben ze bij de risico-analyse gekeken welke groepen de meeste complicaties hebben tot nu toe. Feit is nu eenmaal dat in NL gemiddeld niet lang bv gegeven wordt (en dus geen antistoffen meer binnenkrijgen) en dat dus daardoor de kinderen van boven de 6 maanden in de risicogroep komen. Ze hebben vast niet gekeken naar bv of kv. Een kind van boven een jaar met bv is denk ik beter beschermd dan een kind van een jaar met kv en valt daarmee statistisch onder de uitzonderingen.

Antwoord gekregen van postbus 51

Op mijn vraag of je achteraf nog kunt vaststellen of je nieuwe griep hebt gehad: nee, dat kan niet. Advies is in dat geval (dus wel griep gehad maar niet zeker welke) om toch te enten.

Ik ga het toch proberen

om voor ons zoontje eerst proberen te achterhalen of hij al dan niet de nieuwe griep heeft gehad. Maandag as. moet hij naar de kinderarts en ik weet bijna zeker dat er weer bloed geprikt moet worden; ik ga vragen of hij dan ook niet meteen kan laten testen op H1N1.
Als hij het toch al heeft gehad, wat ik dus vermoed, dan lijkt me enten nogal overbodig en hem kennende, lichtelijk traumatisch; als ik hem dat kan besparen op deze manier dan graag! Hopelijk denkt de kinderarts er net zo over.

Hillary

Hillary

10-11-2009 om 11:25

Bv en griep

Heb tijdens mijn zwangerschapsverlof van de tweede griep gehad, ik niet alleen trouwens ook echtgenoot en oudste (toen 1,5). Tjonge wat waren we ziek. Familie bood wel aan om jongste te halen en verzorgen, maar dat heb ik afgeslagen. Ik wilde haar bv blijven geven voor de antistoffen. Dat viel niet mee, zo ziek en dan nog baby en zieke dreumes verzorgen en bv geven, want dat laatste nam ook wat af, dus ze moest vaker drinken. Maar ze is dus niet ziek geworden gelukkig. Tja dit bewijst natuurlijk niet dat het werkt, maar ik denk dus van wel. In een huis met 3 zieken zitten en zelf niet ziek worden dat zegt toch wel wat. Maar ja ik had dus echt de griep en niet een vaccinatie. Aan de andere kant heb ik ook begrepen dat je alle antistoffen mee geeft aan je baby. Hoe vaak is niet iemand in je omgeving ziek en wordt jij het niet? Dan heb je vaak wel antistoffen aangemaakt zonder ziek te worden. Je baby is dan ook beschermd, zo heb ik het altijd begrepen. Dat was voor mij juist een belangrijke reden om bv te geven.

liora

liora

10-11-2009 om 11:51

Grens

ze nemen een peildatum, de meneer wist niet precies wanneer die lag, maar in ieder geval voor de start van het vaccineren (23 nov) en dat is hetdan. Anders moeten ze nog elke maand weer nieuwe baby's vaccineren die dan zes maanden zijn geworden.

Rembrand

Rembrand

10-11-2009 om 11:53

Hanne.

Hanne.

10-11-2009 om 12:01

En babies die 'nu' geboren worden?

Weet iemand al hoe het zit met babies die 'nu' geboren worden?

Ben hoogzwanger, ik kan op grond van mijn zwangerschap worden ingeent, de jongste van 3 kan ook een oproep verwachten, maar pappa en de oudste niet.

Maar over 2 weken (ongeveer) zijn we ineens een gezin met een kind < 6 maanden. Worden pappa en de oudste dan alsnog ingeent??

liora

liora

10-11-2009 om 12:46

Hanne

Hoi Hanne,

Vermoedelijk is dat hetzelfde als bij mij: ze gaan uit van de situatie zoals die is op het moment van oproepen. Ik zou dus als ik jou was zeker je laten vaccineren, dan is je baby via de placenta ook beschermd. De moedermelk biedt een klein beetje bescherming maar niet genoeg!

Liora

Hanne.

Hanne.

10-11-2009 om 13:05

Gebeld

Ik heb net de postbus 51 infolijn gebeld: antwoord was dat als het kind geboren is de huisgenoten alsnog een oproep krijgen van de GGD en dat zij zich anders zelf bij de GGD mogen melden.

Antwoord kwam er erg hakkelend uit, dus heb de vraag ook nog maar eens per mail gestuurd...

Zelf vaccineren laat ik ook doen, maar vraag is in hoeverre ik nog antistoffen op zal bouwen voor de bevalling, bv is al 2x niet gelukt, dus heb ik heel weinig vertrouwen in dat het deze keer wel zal lukken.

Tink

Tink

10-11-2009 om 13:10

Uit de volkskrant

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1314287.ece/Vijf_vragen_over_de_Mexicaanse_Griep

5) Hoe kunnen baby’s worden beschermd?
De Gezondheidsraad adviseert om de leden van ieder gezin met een baby tot 6 maanden te laten inenten. Op die manier wordt de kans op blootstelling aan het virus verminderd. Baby’s tot 6 maanden zijn zeer vatbaar, maar ze worden niet gevaccineerd omdat de vaccins niet zijn getest bij zulke jonge baby’s. Bovendien is hun immuunsysteem nog in ontwikkeling. Ze zijn wel tijdelijk beschermd als hun moeder zich tijdens de zwangerschap heeft laten vaccineren: de afweerstoffen van de moeder worden dan doorgegeven. Als de moeder is gevaccineerd, biedt ook borstvoeding bescherming.

liora

liora

10-11-2009 om 14:04

Hmm hanne

Hoi Hanne,

Ik vind het antwoord dat jij kreeg in tegenspraak met het antwoord dat ik kreeg.
Ik ga het nog verder uitzoeken.

Liora

Combi dktp / mexicaansegriepprik?

Mijn zoon (4) is pas ingeent tegen dktp bij het consultatiebureau. Ik kan niks vinden op internet of er nog tijd tussen moet zitten tussen deze prik en de mexicaanse griepprik?

Hij gaf overigens geen kick... Maar goed denk dat een rij in een sporthal met krijsende kinderen misschien anders overkomt..

En ze moeten er toch ook twee?

liefs lisa

Hanne.

Hanne.

10-11-2009 om 15:07

Liora

Ik vond het in eerste instantie ook tegenstrijdig, maar ik zie wel verschillen.

Bij de kinderen die nu nét geen 6 maanden zijn krijgen de huisgenoten de vaccinatie, dus er is wel min of meer bescherming.

Bij kinderen die nog helemaal niet geboren zijn zou anders niets gebeuren (kind niet en huisgenoten ook niet).

Ik kan me voorstellen dat er een iets ander beleid gevogld wordt, maar ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord op m'n schriftelijke vraag.

Jakiro

Jakiro

10-11-2009 om 15:33

Lisa

Op dia 20 van de volgende presentatie van het RIVM vind je je antwoord: http://www.rivm.nl/Images/pandemische%20vaccinatie%20DEF_tcm4-64078.ppt
Oftewel tussen het RVP en de mex. griep vaccinatie moet minstens 2 weken zitten.
Jakiro

Sascha2

Sascha2

10-11-2009 om 16:14

Oei berber

Fingers crossed, ik hoop dat het een gewoon irritant verkoudheidsvirus is en niet de mex. griep. Laat je even weten wat de huisarts zei?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.