Home » Forum » Wil van suikerverslaving af

Wil van suikerverslaving af

38 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Wilma
Wil van suikerverslaving af

Althans, een serieuze poging doen. Ik weet dat hier ervaringsdeskundigen zijn, dus steun en tips zijn van harte welkom.

Ik zag op internet wel "40 dagen zonder suiker" (betaalde 'cursus'), maar ik heb geen idee of dat nu veel meerwaarde heeft.

Ik ben echt een snoepliefhebber. Maar ik begrijp dat je zonder suiker meer energie krijgt en dat zou zó welkom zijn! Ik zit vanwege meerdere lichamelijke toestanden al niet ruim in de energie, vandaar.

Gister dus serieus begonnen. Maar nu knallende koppijn en duizelig. Dat schijnt erbij te horen, las ik, maar er wordt aangeraden geen paracetamol te nemen en er gewoon even doorheen te gaan (?).

Ik zocht hier in het archief al, maar tikte oa 'suikervrij' en 'zonder suiker' in, maar daar kwam een reeks berichten met niet echt informatie die ik zocht.

Dus bij deze, iemand tips, nuttige info of sites of morele steun ... graag!!

Fiorucci
Wilma

Succes!!! Ik denk niet dat je hier en cursus voor nodig hebt hoor, mij lijkt de eerste week het zwaarst eigenlijk?

Brianna F
Wilma

Ik ben een echte zoetekauw en toch van de suiker af. Ik heb die cursus wel en inderdaad, niet echt veel nieuwe inzichten, daar ik alles al lees wat los of vast zit wb voeding.
De eerste dagen had ik inderdaad koppijn en voelde me in het algeheel niet lekker. Daar moet je doorheen, sorry, ik kan er niks anders van maken. Itt advies slikte ik wel een pijnstiller. Ik moet zeggen dat ik 2-3 weken nodig heb gehad om geheel af te kicken en ik ben niet zo ver gegaan om echt alle suiker te bannen. Wel de zichtbare in snoep, koek en chocola, maar niet de onzichtbare in verpakte levensmiddelen. Dat wil ik wel, maar echt overal zit suiker in, het is niet normaal. Als je echt helemaal zonder suiker wil, moet je alles zelf gaan maken t/m vlees(waren) aan toe. Ik let wel op en als er een alternatief is doe ik dat. Succes met je poging, de eerste week is het zwaarst en daarna wordt het gemakkelijker. Er zijn genoeg websites waarop lekkere recepten zonder suiker staan.

Temet
Brianna

En, heb jij gemerkt dat je energieker bent geworden? Of deed je het om andere redenen (ik zou me ook kunnen voorstellen dat je afvalt op die manier).

Inderdaad: bijna overal zit suiker door. Als je alles zelf moet gaan maken gaat de eventueel gewonnen energie daarin zitten, dat lijkt me ook niet de bedoeling :-)

Groeten,

Temet

Temet
En trouwens

Vervolgvraagje, Brianna, hoe zit het met fruit? Daar zit ook suiker in, in wisselende hoeveelheden. Mag dat dan wel?

Groeten,

Temet

truusje
Net als brianna

Ben ik ook niet van de verborgen suikers af maar eet amper koek en snoep terwijl ik vroeguh echt een zak per dag at.
Helaas kan ik je niet adviseren over het hoe ervan af te komen omdat bij mij de knop is omgegaan na een ingrijpende gebeurtenis en dit proces niet sec op mijn netvlies heb (ti's ook tien jaar geleden).
Wilde toch even reageren om je hart onder de riem te steken en te vertellen dat ik nog elke dag blij ben. Ik voel me prettiger, fitter, heb een veel lager gewicht en beter figuur, mijn huid is beter. Ik merk ook echt wanneer ik een keer zoet eet, neem echt nog weleens taartje ofzo maar voel het wel in mijn lijf wat me dus ook weerhoudt om (te)veel ervan te eten.
O en ik ben nu wel dol op hartige snacks maar vaak juist ook de (relatief) gezonde, die ik echt lekker vind dus het is geen saai eetleven ;)
Ik denk dus echt dat het de moeite waard is, succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ChrisH
Hoeveel?

Wilma, hoeveel suiker gebruik je dan op een dag dat je er zoveel last van hebt? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar eigenlijk. Gebruik je bijvoorbeeld ook suiker in de koffie en thee?

Als je zoals iemand hier aangaf een zak snoep per dag eet, zou je volgens mij al heel veel kunnen winnen door dat niet meer te doen. Dus zonder meteen drastisch alle suiker uit je leven te bannen. Lijkt me ook een haalbaarder doel eigenlijk.

Brianna F
Temet

Ik eet wel fruit, maar er zit verschil in de hoeveelheid fruitsuikers. De ene bevat veel meer dan de andere, ik eet vnl bessen, frambozen en af en toe een appel.
En of je het merkt aan je energie. Het verschil is vooral heel goed te merken als je toch eens een keer een overdosis suiker eet, dan krijg je eerst een energieboost om niet lang daarna volledig in te kakken. En daarna weer rammelende honger. Het vult voor geen meter.

Rosa van der Zanden
Ook ooit gedaan

Toen jongste een baby was en onnoemelijk veel huilde en spuugde en niet sliep zijn we toen we ten einde raad waren bij een zwever terecht gekomen. Omdat kind door die tips binnen een week van het spugen en de krampen af was zijn we verder gegaan met de behandeling. Nu denk ik er heel anders over :).
Kind kreeg volledig bv, ik moest dus mijn voeding compleet aanpassen. Geen suiker, geen ui, prei, paprika, tomaat, varkensvlees, geen gist, geen alcohol, geen (sporen van) melk, geen bananen, druiven, geen kunstmatigezoetstoffen. Ik vergeet vast nog wel wat dingen.
Ik ben bijna twintig kilo afgevallen in een paar maanden tijd. Maar ik leefde echt volledig suikervrij. Ik at niets uit blik, geen vleeswaren, ketchup of matonaise en werd een expert in het snel ingrediënten lezen.
Omdat ik zo brak was van alle doorwaakte nachten, kan ik niet zeggen of ik me zonder suiker eerst slechter voelde. Toen ik zo was afgeslankt en veel nachtrust had gehad voelde ik me geweldig :).
Inmiddels eet ik al weer jaren suiker al moet ik zeggen dat ik momenteel om gezondheidsredenen erg op mijn voeding let. Ik eet nauwelijks zichtbare suiker (lees: ik snoep en koek niet of bij hoge uitzondering) maar voor de rest maak ik me niet druk. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in die antisuikerhype. Wanneer je elke dag waanzinnige hoeveelheden tot je neemt is het anders, maar ik denk altijd maar aan de vele fruitsuikers en je volkoren boterham wat ook omgezet wordt tot suiker.
Minderen is prima, dat hoort IMO ook bij een gezonde levensstijl.
Veel succes!

Rosa van der Zanden

Wilma
Ha, al reacties!

Allereerst bedankt!

Ik eet niet echt veel suiker in de zin van suiker in koffie of thee, maar ik ben echt een snoepkont en dan eentje zonder rem ;-). Niet één koekje, maar een boel. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar na best wat suikerdingen (koek, snoep, chocola) slaat mn hart op hol (opgejaagd gevoel fzo). Dat lijkt me al niet goed. En daarbij lees ik dus overal dat je je echt energieker voelt zónder al die suiker en dat wil ik dus graag uitproberen. Iets meer fut lijkt me al prettig.

Fijn dat jullie zeggen dat je er inderdaad even doorheen moet, dan geeft me dat wat houvast. En als t te heftig is toch maar een paracetamol.

Puur gewoon denken 'niet snoepen', dat lukt me niet zo lang, dus vandaar mn inzet op dat ik me zonder al dat suiker toch echt beter zal gaan voelen ( meer energie).

Vleeswaren zelf maken enzo gaat me ook wat ver. De meeste pakjes mag ik toch al niet vanwege glutenallergie, dat scheelt ;-). Dus helemaal suiker uitbannen zal wel niet, maar al het zichtbare slechte suiker in snoep en koek zou toch ook al winst (meer energie) moeten opleveren.

Wilma
Die laatste twee reacties nog niet gezien

Waren tegelijk aan het tikken.

Ik doe het dus niet omdat het een hype is, maar dat lijkt me duidelijk. En alle suikers uitbannen lijkt me niet nodig zoals ik al schreef. Maar wel de snelle hele foute. Als je een banaan eet (enige fruit dat ik mag) heb je behalve fruitsuikers ook nog het goede van de banaan. Bij een zak snoep heb je dat niet.

Ik moet glutenvrij en je wil niet weten hoeveel suiker ze in glutenvrije spulen stoppen zoals brood of crackers. Vast om het nog enigszins smaak te geven. Gister vond ik een lijstje op internet waar alle andere woorden voorsuiker op stonden. Straks nog maar even zoeken.

Tineke
Suiker?

Waarom. Wilma, zeg je dan niet gewoon dat je koek en snoepvrij wilt gaan eten? Suikervrij klinkt toch ff anders dan wat je werkelijk wil.

Wilma
Kaatje, gedeeltelijk waar

Zoals ik al schreef de glutenvrije crackers of brood ofzo zit ook vol suiker en "normaal" zou je tussendoor bij trek een cracker nemen of je neemt misschien een extra boterham. Dat ligt voor mij dus net iets anders, dan kom je nogsteeds niet van je suikerverslaving/drang naar nog iets eten af.

Dus gedeeltelijk heb je zeker gelijk, alleen dan met nog een kleine aanvulling ;-).

Rosa van der Zanden
Waar jongste staat

Moet het oudste zijn. Bij de volgende keren had ik al zoveel ervaring dat ik niet meer in gezweef trapte :).

Rosa van der Zanden

Mien*
Wilma

kwam gisteren twee blogs tegen waarbij ik dacht: hee, daar wil ik me ook nog wel eens in verdiepen..

http://gezondlevenvanjacoline.blogspot.nl/
http://www.stukjebijbeetje.com/search/label/Good%20food

Wie weet heb jij er ook wat aan!?
Groetjes! Mien

Kaaskopje
Wilma

Als je glutenvrij moet, maar toch vezels binnen wilt krijgen, dan is het een overweging waard om Chia-zaad te gebruiken. Dat is glutenvrij en gezond (zegt men:-)).
Ik eet sinds een tijdje ook zo goed als suiker'arm'. Ik mis het af en toe zeker, maar ik gebruikte misschien al minder suiker dan jij. Ik drink koffie en thee zonder suiker. Wel at ik pindakaas of iets anders zoets op brood, naast hartig beleg. Ik eet nu nog maar heel weinig brood, maar wel crackers en yoghurt met muesli. Ook eet ik een aantal stuks fruit op een dag. Afgezien van dat ik af en toe trek heb in suiker, valt het mij verder mee.

Rosa van der Zanden
Kaaskopje

De Calvé pindakaas zonder stukjes is suikervrij.

Rosa van der Zanden

Annet
Waarom alleen banaan

Wilma, waarom mag jij alleen banaan? In ander fruit zitten toch ook geen gluten? En in ander fruit zit veel minder suiker dan in banaan.
Zelf eet ik koolhydraatarm (en daarmee ook weinig suiker). Heel handig als familieleden op bezoek komen die geen gluten mogen (coeliakie), dat gaat hier in één moeite door.

Fiorucci
Annet

Wilma is allergisch voor de meeste fruitsoorten.

Prakje
Hier

Eet ik inmiddels een paar weken volgens het 'grip op koolhydraten' boek. En ik voel me veel beter, heb geen trek meer en hoef er niet heel idioot anders voor te eten/koken. Met name de schommelingen en pieken van suiker eten, en daarna weer trek hebben zijn voorbij. Ik eet normaal niet veel suiker in mijn maaltijden maar ben ook van de snoep en koek en was ongemerkt de hele dag aan het 'grazen'.

nolly
Hier ook koolhydraat arm

Ik eet ook al een paar jaar koolhydraatarm (en dus ook suikerarm).
Merk echt dat als ik op die manier eet, dat ik me lekkerder en gezonder voel (en slanker ben!)

Helaas heb ik de laatste tijd "gewoon" gegeten en voel me helemaal niet lekker in m'n velletje.

Maar vind het erg moeilijk om weer de knop om te zetten - ondanks dat ik weet dat ik me er goed bij zou voelen.
Maar het begin is altijd weer zo moeilijk.
Als je eenmaal (weer) bent gewend, dan gaat het wel weer met volhouden. Dit geldt dus ook als je suikerarm wilt leven.

Heb wel eens gelezen dat je chroomtabletten zou kunnen nemen als je veel behoefte hebt in zoet, maar er niet aan toe wil geven.
Weet niet of het echt helpt.

Rafelkap
Bijlage nrc

Vandaag in de nrc, in een bijlage over suiker, misschien interessant voor jou.

succes! Ik kan helaas niet zonder chocola, drop en koekjes vind ik helaas ook te lekker, ik zorg ervoor het niet altijd in huis te hebben (behalve voor de kinderen; rozijnenkoekjes uit de biowinkel, daar hoef ik er geen stapel van)

Wilma
Pms-vreetzin en allergie

Vandaag mn pms-vreetzin, maar ipv twee repen chocola nu maar vier blokjes gehad, tuurlijk niet goed, maar beter dan denken "ah, nu ist toch al verpest voor vandaag,laat ik maar nog meer lekkers nemen".

Die sites ga ik zo eens doorkijken, bedankt.

En even rondvragen of iemand de NRC leest voor de bijlage. Ook bedankt.

Ik mag alleen banaan qua fruit en zo nu en dan eens een keer aardbeien (niet teveel) kan ook nog. Verder heb ik nog gigaveel dingen die ik niet mag eten, buiten de gluten dus. De meeste noten, sommige groenten, champignons, zulk soort dingen. Nieuwe etensdingen moet ik altijd voorzichtig proberen.

Chiazaad .. Zag dat laatst ook op een site staan. Hoe eet je dat? Door de joghurt ofzo?

Superbedankt voor de tips en voor de reacties van mensen die ook suikerarm (koolhydraadarm) eten en dan erbij zeggen dat ze zich beter voelen, dat geeft de burger moed.

Buiten mn vier blokjes chocola, vind ik dat ik t best goed doe ;-). Voortaan alleen snoep kopen wat ik toch niet mag (chocola met nootjes of gewone koekjes), dan is er wel wat in huis, maar niet voor mij.

Bedankt weer!!

lennest
Suikerverslaving

Afkicken van suiker is heel heftig! De eerste weken heb ik zo veel hoofdpijn gehad, niet normaal meer. Maar nu, na een paar maanden, voel ik me beter dan ooit. Ik volg het oerdieet en het gaat heel goed. Ik heb geen zin meer in zoet, chips, limonade, koffie, stapels boterhammen met kaas etc. etc. Ik eet per dag zeker 3-4 ons groenten, lust ineens noten, eet vrij veel vlees en eieren, drink veel water en groene thee en ik ben ruim 10 kilo afgevallen zonder honger! De bloeddruk is naar beneden, bloedsuiker ook, cholesterol is weer normaal, geen last meer van prikkelbaar darm syndroom, ik voel me echt een ander mens!
Voor ik hier mee begon, had ik werkelijk geen idee hoe erg de suiker verslaving kon zijn. Ik had vaak een enorme drang om te willen eten, voelde me trillerig, naar en de enige oplossing was snel iets zoets eten, dan ging het over. Ik weet nu dat dit gewoon afkickverschijnselen zijn: mijn lijf schreeuwde om zoet, ik had helemaal geen honger! Die vreetbuien (niet een koekje, maar een heel pak) heb ik niet meer, ben ook niet meer trillerig, eet nu een stuk gezonder en voel me daar heel happy bij!

albana
Maar hoeveel suiker is dan veel?

Als ik het zo lees is het best heftig...maar ik kan me geen voorstelling maken wat een verlaving aan 'veel suiker' is?
Ik ben niet moe of lusteloos, heb geen vreetbuien of snaaibuien (dat laatste héél enkel) en kom zelden aan of val zelden af, ben gewoon altijd op gewoon gewicht...Snoep zelden (koekjes of écht snoep), drink thee en koffie zonder suiker en lust géén frisdrank. Ik eet gewoon, gewoon (denk ik).
3 boterhammen per dag, eigenlijk altijd met hartig en 1 warme maaltijd. Maar in die warme maaltijd zit vást suiker ergens...verstopt, zonder dat ik erg erg in heb. En in het weekend ofzo eet ik ook wel chips of een hapje ofzo...En soms eten we ook wel eens 'ongezond'.
Maar als ik lang niet eet (b.v. 6 uur én overdag) én wel werk of druk bezig ben wordt ik wél trillerig. Dan moet ik wat eten. Dat hoeft helemaal geen zoet te zijn, een bekertje bouillon of een boterham is ook genoeg om weer op te kikkeren. Als ik zelf omdat ik te druk ben die maaltijd vergeet of uitstel...dan herinnert mijn lichaam me er wel aan.
Maar als ik het zo lees...zou dat door de suiker kunnen komen dat ik het zo lang niet uithoud zonder eten?
Maar zóveel suiker eet ik toch niet?
Ik dacht dat dat trilleriger reageren op een tijd geen eten, kwam doordat ik ouder wordt.
Maar nu begin ik te twijfelen.
groeten albana

Anke
Albana normaal

Albana, het is heel normaal om na 6 uur zonder eten trillerig te worden. Als je echt suikerverslaafd zou zijn, zou je al véél eerder trillerig worden.

ChrisH
Denk ik ook

Albana, de mensen die hier schrijven over suikerverslaving hebben het over buitensporige hoeveelheden suiker (een pak koekjes of zak snoep per keer). Zolang je dat niet doet, is er denk ik ook niet direct de noodzaak tot het volgen van een dieet dat alle suiker en koolhydraten afzweert. Van zes uur niks eten word ik ook trillerig.

Karin*
Hartig beleg

in sommig hartig beleg zit ook suiker. Ik word bijvoorbeeld snel trillerig als ik boterhamworst op mijn brood heb genomen, blijkbaar worden daar ook suikers aan toegevoegd?

ijsvogeltje
Eet je verder geen suiker?

"Ik word bijvoorbeeld snel trillerig als ik boterhamworst op mijn brood heb genomen, blijkbaar worden daar ook suikers aan toegevoegd?"
Eet jij verder dan volledig suikervrij? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat zo'n reactie wordt veroorzaakt door de suiker in een plakje boterhamworst. Als je dat al aan het trillen maakt, dan is een koekje of snoepje denk ik volledig kansloos bij jou. Klopt dat?
En Albana, ik hoop dat je inziet dat jij echt nauwelijks suiker eet. De suiker in voorverpakt voedsel is toch echt van een andere orde dan de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt als je suiker in je koffie drinkt, een pak koekjes en een zak snoep per dag wegwerkt, zoet beleg op je brood eet en frisdrank drinkt. En die mensen zijn er in overvloed:-)

albana
Nou dat trillerig

Nou dat ik me trillerig voel na een aantal uur niet eten is iets van de laatste tijd....Ik heb geen idee hoe lang. Een jaar misschien langer?
'Vroeger' had ik dat niet....ik dronk een koffie tussendoor of kop thee en hoppa kon zo weer verder.
Mijn werk brengt wel eens mee dat er gewoon géén tijd is om pauze te nemen en te eten. Dat is niet vaak, dat is soms, incidenteel.
Eerder gebeurde dat ook wel eens, maar nooit had het dat effect. Nu eet ik soms staande ergens in een hoekje gauw een paar happen boterham weg en drink een halve kop thee omdat ik het anders gewoon niet trek...En daarna gaat het wél weer. En nee ik weet ook wel dat zo'n voedingspatroon niet goed is, maar het is incidenteel, misschien 8 keer per jaar dat dat voorkomt.
En dat valt me dus op!
Dus toen ik hier las van suikerverslaving en dat trillerige als je geen suiker krijgt...werd ik een beetje ongerust.
Dan houden we het er maar op dat ik het heb omdat ik ouder wordt :)
groeten albana

albana
Suiker in voorverpakt voedsel

Nou ik weet het zo net niet, op bijna al het voorverpakte voedsel zit best véél suiker.
Denk maar aan pizza, lasagne die je maakt uit een pakje of maceroni uit een pakje (nou ja de saus dan). Dat eten wij wel eens...vooral als we allemaal 'laat' zijn en er weinig tijd is dus om te koken. Maar goed laat dat 's 1 keer per week zijn.
Ook in hartig broodbeleg zit suiker.
Ik ben (gelukkig) van nature niet zo'n zoetekauw. Wij geen van allen. Als ik al eens snoep en gewoon trek heb dan pak ik 3 snoepjes ofzo losse uit de snoeptrommel. En dat is eigenlijk al véél voor mij. Dat is niet dagelijks ofzo.
Dus ik denk dat de hoeveelheid die ik via warme maaltijd binnen krijg in verhouding het meeste is. Een koekje neem ik wel eens...als we vroeg eten 's avonds bij de koffie ofzo. En als ik ongesteld moet worden eet ik wel eens chocolade.
Dat trillerige kan ook best komen doordat ik 'behoefte' heb aan suiker. Dat zou me niets verbazen.
Ik denk dat we misschien wel meer suiker binnen krijgen ook als we gewoon eten zoals ik dan we denken.
En volgens mij héb je amper suiker nodig of misschien helemaal wel niet.
En als ik dus dan niets eet, die afkickverschijnselen krijg niet omdat ik niets eet, maar omdat ik geen suiker eet.
Het trillerige 'voelt' in ieder geval niet goed. Het is behoorlijk vervelend zelfs...
groeten albana

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.