Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wilma

Wilma

01-03-2013 om 09:30

Wil van suikerverslaving af


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

06-03-2013 om 12:39

Moeilijk

Weer bedankt voor de reacties.
Albana, inderdaad, ik heb dat trillerige al veeeel eerder dan na zes uur. Dus ik denk bij jou niet aan een suikerverslaving .

Ik vind t eerlijk gezegd supermoeilijk. Als iemand v h roken af wil, lijkt t bijna meer te begrijpen dan dat je van je suikerverslaving af wilt. (Die paar die het in real life weten). Bij dit is het echt dat je "gewoon niet meer moet snoepen". En t lijkt of voelt gewoon zwak als je dat moeilijk vindt.

Maar goed, na mn pms-dip, pak ik de draad weer op. Het lijkt me zo fijn om er van af te zijn! Zoals Albana schrijft "drie snoepjes is al veel", dan denk ik oh jee, ik pak er drie per keern dan even later weer en weer en weer.

Wilma

Wilma

06-03-2013 om 12:40

Lennart

Zoals jij schrijft is het bij mij. En jij bent er dus ook vanaf gekomen EN je hebt er profijt van! Zo wil ik t ook . Bedankt!

lennest

lennest

06-03-2013 om 18:58

Suiker

Pas toen ik ging afkicken merkte ik pas hoeveel suiker in naar binnen werkte en helemaal toen ik de etiketten wens goed ging lezen. Bijna overal zit suiker in! Nou ja en als dan ook nog verslaafd bent aan chocolade, snoep, koek, frisdrank etc etc, dan gaat het dus hard. Ik snoep niet meer, geen chocolade, geen koekjes en ben zeer kritisch op de rest van m'n eten en het gaat goed. Het is hetzelfde als vet: je hebt het nodig, niet alle vet is slecht maar te veel vet is fout. Dat geldt dus ook voor suiker. Ik ben ooit gestopt met roken en ik vond het afkicken van suiker heftiger dan stoppen met roken.

Ook minder suiker en ik slaap

sindsdien zo enorm veel beter!
Sinds ruim 2 maanden let ik beter op mn eteten (er moesten wat kerstkilo's af) dmv een koolhydraatarm dieet. En tot mn blije verrassing bleek als onverwacht side-effect dat ik ook veel beter ben gaan slapen!
Ik sliep echt heel slecht, al 20 jaar, zat aan allerlei 'pammetjes' en sinds n paar maanden ook bij Waak- en slaapcentrum Slotervaart. Sinds januari neem ik echter geen slaap,iddelen meer in, als ik s nachts naar t toilet moet val ik daarna weer gewoon in slaap. Arts zknhs bevestigde dat dat idd kan komen door sterk verminderde suikerinname.

Daarnaast voel ik me ook energieker, maar denk dat dat dus vnl ligt aan feit dat ik veel beter slaap. En ik ben de 5 kilo kwijt die ik wilde. Bevalt me echter zo goed dat ik het gewoon vol blijf houden - al doe ik het minder strak, ik taal gewoon echt niet (meer)naar snoep.

Mare

Ijsvogeltje

Na koek of snoep weet ik het, dat er een trillerige reactie aan kan komen, dus dan eet ik op tijd iets anders. Na een boterham met boterhamworst had ik het niet verwacht, maar kreeg ik het wel, na een boterham met kaas heb ik geen last.
Het is inderdaad altijd uitkijken wat je eet.
Misschien vroeger teveel gesnoept en daardoor een ontregelde glucosestofwisseling? ik weet het ook niet, het is wel lastig en weinig suiker gebruiken zorgt er niet voor dat het weer over gaat.

Wat ik nu doe

Naast dat trillerige gedoe heb ik ook nog áls ik maar door ga en niet eet, dat er op een gegeven moment een drukkende hoofdpijn opkomt. En die hoofdpijn gaat niet meer weg áls ik eet. Dan is het 'te laat' naar mijn gevoel dat ik alsnog eet.
Nu neem ik dus maar voorzorgsmaatregelen. Als ik vermoed dat de kans erin zit dat ik niet aan eten toe kom zorg ik dat ik 'iets' bij me heb wat ik vlak voor die tijd eet. Ook al heb ik dán nog geen honger of trek.
Dat scheelt soms een uurtje of 2. Dus stel ik vermoed dat het van 10.00 uur tot 14.00 uur rennen en vliegen wordt, dan heb ik om 10.00 uur nog geen trek (ontbijt gehad om 8.00 uur b.v.). Maar ga ik tóch maar zitten om 9.45 voordat het losbarst en eet met enige tegenzin die boterhammen en een manderijn ofzo. En dan red ik het makkelijk tot 14.00 uur.
Mijn collega's verbazen zich daar wel eens over...want geen etenstijd en gut heb je geen ontbijt gehad? Als ik uitleg dat het een voorzorgsmaatregel is omdat ik het anders niet red tot 14.00 uur is altijd iedereen een beetje verbaasd...
Deze voorzorgs maatregel heb ik nog maar 1 keer toegepast en toen hielp het. Dus of het altijd werkt weet ik nog niet. In ieder geval had ik toen pas rond 15.00 uur weer kans om fatsoenlijk iets te eten. En dat redde ik met gemak zonder trillerig te worden omdat ik met tegenzin die boterhammen en manderijn naar binnen had gepropt.
Misschien eet ik de dag door wel juist te weinig suiker...Dat zou ook makkelijk kunnen.
Ik schrik wel van die 30 kilo suiker die we per jaar eten ongeveer zonder dat we er erg in hebben. De hoeveelheid échte suiker (als in losse suiker en suikerklontjes) beperkt zich hier tot 2 of 3 kilo per jaar en dan voor 4 personen, dus amper 1 kilo per jaar p.p. Meestal voor het bezoek, dat overigens ook niet veel verbruikt. Als het op is vergeet ik het ook altijd een eeuwig te kopen. Omdat het geen 'standaard' boodschap is hier. En de losse daar bak ik mee, taarten ofzo.
groeten albana

Wilma

Wilma

07-03-2013 om 14:29

Lennart moest lennest zijn

Maar dat was wel duidelijk denk ik .

Ik vind t nogsteeds moeilijk. Probeer naar de winkel zo mogelijk gepast geld bij me te hebben. K lijk wel een junk .

De hoofdpijn blijft ook, maar ik hou maar in gedachten dat dit van voorbijgaande aard is.

Fijn dat er nogsteeds reacties komen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.