Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

10-01-2012 om 13:50

Winterdip- even klagen....

Ik heb er even behoefte aan om te spuien...
Hebben jullie, mede- winterdippers er ook zo last van de dichte lucht?
Ik zit weer achter de lichtlamp. Ik hoop dat het gaat helpen. Ik was er een tijdje me gestopt, maar de klachten kwamen weer terug.
Het voelt alsof er een wolk boven me hangt. Het lijkt wel of ik zo afe en toe het besef van tijd kwijt ben. Dan is het schemerig binnen en denk ik: (hoewel ik het verstandelijk weet) : is het nou middag, of avond, of kom ik nou net uit mijn bed?
Ook heb ik soms zo'n wazig gevoel, net of ik er niet ben. Dan doe ik alles op de automatische piloot. Ik ben erw el, maar ook weer niet. Ik herken dingen wel, maar ook weer niet.
En dan het gevoel dat de lucht zo dicht zit...geen spoortje zon te zien. Heb het gevoel dat mijn ogen niet open willen. Ook voel ik me neerslachtig.Slapen gaat ook niet als voorheen, erg onrustig.
Eigenlijk verontrust me dit ook een beetje. Het is erger dan andere jaren. Het gaat heel erg met pieken en dalen. Zo rond kerst en oud-nieuw had ik een goede periode, lekker druk, maar van de 1 op de nadere dag overviel het me weer: moe zijn en somber. Ik ben bang om depressief te worden (al denk ik niet dat ik het zo erg heb)
Kunnen jullie me een beetje oppeppen? Wie herkent dit? Sosm helpt het herkenning te vinden...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Donker

Het is erg donker deze winter, door al die regenwolken. Vorig jaar hadden we sneeuw, en dat had een hoop nadelen (geef mij maar een kwakkelwinter) maar het was, toen het eenmaal was gevallen, wel een stuk lichter op straat.

Vanochtend mooie blauwe lucht toen ik naar het werk fietste en daar knapte mijn humeur enorm van op. Maar nu is het weer egaal grijs.

Ik mompel de hele dag inwendig 'het wordt vanzelf weer Maart, het wordt vanzelf weer Maart'

Ik word pas weer echt goed mens als de zon op is als ik boven mijn eerste kopje thee zit (rond half acht dus). Nog even te gaan ...

Sterkte ermee

Temet

sinas

sinas

10-01-2012 om 16:39

Langzaam iets beter

nu dagen al weer beginnen te lengen. Net voor de Kerst had ik de grootste dip, maar dan zit je ook tegen de kortste dag aan zeg maar. Dus ik merk wel dat mijn dip langzaam afneemt. Ja, het wordt vanzelf Maart, daar kijk ik naar uit!

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

11-01-2012 om 11:06

Wat waren jullie vervelendste klachten?

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben
En idd, het is een lange, donkere winter. Maar het is wel een worsteling om door te komen. Je hebt er zoveel klachten bij, vind ik.
Wat vonden jullie nou het vervelendst?

Esther Wieringa

Esther Wieringa

11-01-2012 om 18:21

Hier ook

Ik zit ook weer voor de lichtlamp.

Ik dacht dat het dit jaar beter zou zijn omdat ik met een ander dieet minder last heb van vermoeidheid, en dat is bij mij altijd een groot stuk ervan. Maar hij is er weer, de grote grijze deken. Ik denk dat de grijsheid van het weer zeker daaraan heeft bijgedragen.

Ik denk dat ik het ergste vind dat ik nergens meer aan toe kom. Aan wat dan ook beginnen is teveel - het schrijven van dit berichtje kost me al drie keer zoveel energie als in de zomer.

En dat ik uitval tegen mijn man en kinderen, vind ik ook heel erg.

Anna

Anna

12-01-2012 om 03:13

Tip

Laat je vitamine D eens checken bij de huisarts. Wat wordt gezien als winterdip/najaarsdepressie is heel vaak een simpel vitamine D tekort. Minimale waarde is 80.
Als je toch aan het bloed prikken bent neem dan meteen je ijzer, ferritine, schildklier,suiker, foliumzuur en B12 mee. Ook allemaal veroorzakers van moeheid en niet fit voelen.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

12-01-2012 om 09:17

Anna

Vast goed bedoeld hoor Anna, maar mijn huisarts heeft al die dingen nagekeken voordat ze me doorverwezen voor de lichtherapie. Volgens mij is dat het eerste wat een huisarts doet als je met dat soort klachten komt.

En mijn dieetverandering (sinds een jaar) heeft vitamine D en ijzer omhoog gehaald en suiker omlaag, en inderdaad een positieve invloed op mijn vermoeidheid gehad, maar dus (helaas) niet op die depressie.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

12-01-2012 om 09:46

En wat ik ook niet kan waarderen van die winterdepressie, is dat als ik dit soort berichtjes schrijf, ze haast vanzelf een kribbige toon krijgen. Sorry.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2012 om 14:50

Winterdepressie

Ik had ook altijd last van winterdepressie en niet zo'n klein beetje ook. Dit jaar ben ik op tijd (in het begin van de herfst) begonnen met lichttherapie en het slikken van extra vitamine D3 met Calcium en het werkt. Totaal geen last meer van sombere gevoelens!
Het is volgens mijn arts wel belangrijk dat je vroeg genoeg begint met lichttherapie; als je pas begint in de winter als je last krijgt van winterdepressie zet het niet zoveel zoden aan de dijk.
Daarnaast probeer ik iedere dag minstens een half uurtje als het licht is buiten te wandelen of te fietsen. Ook als het bewolkt is neemt je lichaam nog vitamine D op. Even lekker bewegen is sowieso goed. Sterkte!

Anna

Anna

12-01-2012 om 22:05

Huisarts

Chapeau voor jouw huisarts dan Esther maar hij/ zij is helaas een van de weinigen die dat doen. Ik ben vrijwilliger voor een stichting op gezondheidsgebied en je wil niet weten hoe vaak mensen met enorme tekorten lopen. Ontzettend zonde want dat kan veel klachten opleveren die makkelijk te voorkomen en te behandelen zijn.
Je maakt trouwens op onze breedtegraad alleen vitamine D aan in de maanden mei t/m september en dan alleen nog maar rond het middaguur. Nu naar buiten gaan is prima en goed voor je maar voor je vitamine D spiegel doet het niks. Wat dat betreft kun je beter een supplement slikken in de wintermaanden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2012 om 22:48

Vitamine d

Je lichaam maakt vitamine D aan door ultraviolet UVB-licht. Ook in de winter is er ultraviolet licht maar bewolking en luchtvervuiling verhinderen een deel van dit UVB-licht. In principe zou 10-15 minuten per dag buiten zijn met onbedekt gezicht en handen (en zonder zonnebrandmiddel) voldoende moeten zijn voor de aanmaak van een basishoeveelheid vitamine D; de meeste mensen halen dit echter niet, zeker niet in de winter. Uiteraard krijg je ook vitamine D binnen door bepaalde voedingsmiddelen maar een tekort ligt makkelijk op de loer.
Getinte mensen hebben veel meer vitamine D3 nodig, net als ouderen, mensen met osteoporose, MS, reuma etc.
Uit de laatste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen vitamine D-tekort hebben. De ADH is dan ook flink naar boven toe bij gesteld en veel deskundigen vinden zelfs die ADH nog aan de lage kant. Wat nu de bovenwaarde is als referentiewaarde bij bloedtesten zou de ondergrens moeten zijn. Voordat je zelf hele hoge doseringen gaat slikken moet je wel je vitamine D gehalte laten testen. Te veel oraal ingenomen vitamine D is schadelijk voor je lichaam; integendeel tot vitamine D opgenomen door zonlicht.
Standaard supplementeren met minimaal 1000IE D3 is voor iedereen wel aan te raden, zeker in de wintermaanden. Neem het liefst wel in combinatie met calcium en vitamine K.
Meer info http://www.mayoclinic.com/health/vitamin-d/NS_patient-vitamind

http://www.vitamindcouncil.org/

Anna

Anna

15-01-2012 om 19:48

Klopt niet elisa

In de winter is op onze breedtegraad geen aanmaak door zonlicht.
De maximaal veilige hoeveelheid vitamine D om dagelijks in te nemen is 4000 IE. Dat betekent dat je heel wat meer moet nemen om vergiftigingsverschijnselen te krijgen. Het risico wat je loopt door te weinig vitamine D binnen te krijgen is vele malen groter dan het gevaar van overdoseren.
http://www.vitaminedtekort.nl/Effecten/Vitamine%20D%20bronnen/Vitamine%20D%20bronnen.html
Deze site is gemaakt door een reumatoloog en betrouwbaar.

Hoezo?

"In de winter is op onze breedtegraad geen aanmaak door zonlicht"

Waar heb je die informatie vandaan?

Ik las ooit eens (in het door mij tot vervelens toe aangehaalde boekje "wat is nu gezond" van M. Katan) dat het menselijk lichaam een voorraad vitamine D voor een paar weken heeft. Meer hoeft niet, want de mens komt van oorsprong van de Afrikaanse savanne dus aan zon geen gebrek.

Klinkt logisch. Maar spoort niet met jouw verhaal. De winter duurt hier een maand of 3. Heb je het ongeluk in Noord-Zweden te wonen dan duurt de duisternis nog langer. Als we in de winter geheel geen vit. D zouden aanmaken zou toch de hele bevolking van Noord Europa vroeger gebukt moeten zijn gegaan (letterlijk vermoedelijk) onder de Engelse ziekte, voordat de vitaminepillen werden uitgevonden?

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-01-2012 om 15:54

Vitamine d

Er lopen een heleboel onderzoeken naar Vitamine D gebrek, absorptie door UVB straling etc. Een aantal zegt dat mensen boven een bepaalde breedtegraad soweiso extra vitamine D zouden moeten slikken in de winter (bij ons als de "R" in de maand is; een aantal zegt dat als je in de lente, zomer en herfst voldoende buiten komt (gemiddeld 10 minuutjes per dag levert al 10.000IU vitamine D3 op) je lichaam voldoende vitamine D heeft opgeslagen om de winter door te komen zonder vitamine D-gebrek. En dan nog is eea afhankelijk van je huidskleur, luchtvervuiling, gebruik van zonnebrand, leeftijd, geslacht, onderliggende ziekten etc.
Ik weet het niet; de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ik denk wel dat de minimale ADH Vitamine D omhoog moet (deze aanbeveling wordt ook zoetjes aan aangenomen in Europa en dit is al zo in de VS) en dat veel meer mensen dan gedacht gebrek hebben aan vitamine D. 's Winters een pilletje 1000IU vitamine D slikken kan in ieder geval geen kwaad. Zeker niet omdat duidelijk is dat een gebrek aan vitamine D van enorme invloed is op ziektes als depressie, kanker, MS, osteoporose etc.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2012 om 16:41

Levertraan

Temet:
"Klinkt logisch. Maar spoort niet met jouw verhaal. De winter duurt hier een maand of 3. Heb je het ongeluk in Noord-Zweden te wonen dan duurt de duisternis nog langer. Als we in de winter geheel geen vit. D zouden aanmaken zou toch de hele bevolking van Noord Europa vroeger gebukt moeten zijn gegaan (letterlijk vermoedelijk) onder de Engelse ziekte, voordat de vitaminepillen werden uitgevonden?"
Vette vis en levertraan.
Het zou me niet verbazen, als de meeste Nederlanders er 2 eeuwen geleden op dit punt BETER voorstonden dan nu. Haring en walvisvaart lever(d)en immers uitstekende bronnen van vitamine D, die ook vrij grote groepen bereikten.

Tinus

Levertraan is toch een betrekkelijk recent iets? Ik bedoel, dat werd toch gegeven vanwege de vitamines? Dan moet je toch eerst weten dat die erin zitten, want ik heb begrepen dat er geen culinaire redenen zijn voor gebruik van dat spul.
Die haring klinkt logischer. En die andere vette vis. Maar dan nog...

Had ondertussen even op Wikipedia gekeken, vermoedelijk ook de bron die Anna had gebruikt. Ik blijf het gek vinden. Als het niet goed mogelijk is om genoeg vit D via je voedsel binnen te krijgen en als je het in de winter ook niet aanmaakt en als je ook geen voorraden kunt aanleggen dan kan het haast niet anders of begin maart heeft iedereen boven Brussel een vit D tekort.

Maar goed, in dat Wikipedia-verhaal valt ergens de kreet subklinische Vit D deficiƫntie, dus dat zullen we dan allemaal wel hebben.

Wat bij mij vervolgens weer de vraag opriep hoe erg een subklinische deficiƫntie eigenlijk is. Kortom: ik moet niet te veel op Wikipedia zitten en al helemaal niet onder werktijd (hetzelfde geldt voor OOL trouwens).

Dat we er vroeger beter voorstonden wil ik overigens graag aannemen, al was het maar omdat de meeste mensen toen niet de hele dag binnen zaten (van huis naar auto naar kantoor naar auto naar huis).

Groeten,

Temet

En daarbij temet

mag jij nog blij zijn met je blanke huid. Jouw partner heeft het nog lastiger met het aanmaken van vitamine d in zonloze tijden.

Tinus_p

Tinus_p

17-01-2012 om 11:01

Temet, speculaas

temet:
"Levertraan is toch een betrekkelijk recent iets? Ik bedoel, dat werd toch gegeven vanwege de vitamines? Dan moet je toch eerst weten dat die erin zitten, want ik heb begrepen dat er geen culinaire redenen zijn voor gebruik van dat spul."
Goede vraag. Levertraan is 'al bekend bij de Vikingen' (zegt de Duitse wikipedia), maar onduidleijk is hoe lang het al geconsumeerd wordt. Overigens, ook zonder vitaminekennis kun je uit ervaring weten dat levertaan goed is, en/of levertraan eten vanwege de calorische waarde.

Temet:
"Als het niet goed mogelijk is om genoeg vit D via je voedsel binnen te krijgen en als je het in de winter ook niet aanmaakt en als je ook geen voorraden kunt aanleggen dan kan het haast niet anders of begin maart heeft iedereen boven Brussel een vit D tekort."
Duh . Er zijn namelijk idd onderzoekers die zoiets beweren. Er wordt dan ook gespeculaasd dat er een verband zou zijn met MS (schijnt meer voor de te komen in Noord-Europa dan in Zuid-Europa), griep-epidemieen ('s winters), en tuberculose-sanatoria (genezen door in de zon liggen rusten).

Temet:
"Dat we er vroeger beter voorstonden wil ik overigens graag aannemen, al was het maar omdat de meeste mensen toen niet de hele dag binnen zaten (van huis naar auto naar kantoor naar auto naar huis)."
Jups.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-01-2012 om 14:32

Vitamine d

Ach, dat we er vroeger beter voorstanden weet ik niet. Iets als de Engelse Ziekte komt tegenwoordig in de moderne maatschappij nauwelijks meer voor terwijl mijn moeder dit bijvoorbeeld wel heeft gehad door vitamine D gebrek.
Overigens kreeg ik net de resultaten van mijn vitamine D-test (25-OH): 70,9 nmol/l. Volgens de Nederlandse lab-referentiewaarden een goede waarde; volgens de US-richtlijnen aan de lage kant en zelfs grenzend aan tekort. Ik blijf toch maar mijn dagelijks vitamine D-pilletje slikken gedurende de winter. Ik voel me er goed bij; geen winterdepressie meer.

Tinus

Mooie titel. Als ze nou eens vit D in de speculaas stopten, dan kregen we allemaal een extra shotje juist in de maanden dat we het het meest nodig hebben.

Alleen mijn partner niet, bedenk ik me nu, die houdt niet van speculaas. Toch iets misgegaan bij de integratie. Dan maar levertraan door de nasi goreng

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.