Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wintertenen

Dochter van ruim 3 heeft last van wintertenen. Heel zielig, 3 tenen helemaal rood/paars en schilferig. Ze heeft er echt last van. Mama, heb zo zere voetuh! In mijn beleving kun je er niks tegen doen, maar wellicht heeft iemand hier ervaring en tips? Vrijdagochtend ga ik even met haar langs de huisarts, maar volgens de assistente niets aan te doen. Maar ik vind het zo sneu!
Groetjes, Sanneke*

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

07-02-2012 om 11:45

Hier

Had dochter dat ook, tenen en handen, toen ze 1 en 2 was maar inmiddels is het een stuk minder geworden (ze is nu 3). Dus hopelijk groeit jouw dochter er ook nog overheen. Huisarts heeft hier wel onderzocht of haar doorbloeding wel goed was, dat het niet daar aan lag. Dus sowieso zinnig om daar even langs te gaan.
Verder helpt alleen zoveel mogelijk beschermen: goed invetten steeds (wij gebruiken cetomacrogol crème) en veel lagen goed warme kleding (wij hadden bijvoorbeeld wanten van bont -jaa heel fout, maar wel echt goed warm!) en dan maar niet te veel naar buiten als het even kan....
Sterkte ermee!

Warmwrijven en -houden

Och wat zielig. En het doet zo'n zeer.

De truc ter voorkoming van wintertenen is warmhouden. Verder is het een doorbloedingsprobleem, heb ik altijd begrepen. Zelf wreef ik mijn voeten goed in met kamferspiritusglycerine (drogist), maar ik heb me nadien afgevraagd of het wrijven zelf niet al het grootste deel van de behandeling was. Wisselbaden wordt ook vaak aangeraden. Dat gaat je dochter echter niet leuk vinden, want wintertenen gaan iha juist erg zeer doen als er warm water opkomt.

Goed warm masseren dus, zou ik denken, al dan niet met dat door mij genoemde spulletje (babyolie zal vast ook wel wat helpen) en dan vooral goed warmhouden: warme wollen sokken, dikke schoenen, en alles vooral niet te krap. Dat masseren dus dagelijks, en misschien zelfs wel twee keer per dag.

Ik droeg in mijn tienerjaren in de winter altijd de legersokken van mijn vader (die heeft gelukkig maat 39), dat hield de boel wel warm.

En let ook op haar handen. Als ze veel klaagt over jeuk wanneer haar vingers warm worden zit ze in de gevarenzone.

Dat verhaal van die assistente dat er niks aan te doen zou zijn is dus niet helemaal waar. Er is alleen geen pilletje tegen.

Beterschap voor je uk.

Groeten,

Temet

Anna

Anna

07-02-2012 om 22:15

Vitamine d

Als puber had ik ook zo ontzettend last van wintertenen. Mennn wat heb ik wat af gezien. Het begint met jeuk maar op een gegeven moment doet gewoon ontzettend pijn.
Bij mij maakte wrijven het trouwens alleen maar erger en het was pijnlijk. Ik duwde meer ipv wrijven.
Tijdens en na mijn zwangerschappen heb ik jaren geen last meer gehad maar vorig jaar begon het ineens weer. Toevallig werd er in die tijd bloed geprikt en bleek ik een flink vitamine D tekort te hebben. Dat ben ik gaan aanvullen en ineens waren de wintervoeten ook weg.
Als ik slordig ben geweest en mijn D een paar dagen niet heb genomen begint het weer, om weer over te gaan als ik de D weer neem.
Op internet heb ik gevonden dat er vroeger injecties met vitamine D gegeven werden tegen wintertenen maar dat schijnt tegenwoordig niet meer gedaan te worden. Gelukkig zijn er hele goede pilletjes/softgels.
Trouwens, ik vond ook dat 60 tot 80 % van de bevolking een vitamine D tekort heeft. Tenminste als je de internationale minimumwaarde van 80 aanhoud en niet zoals de Nederlandse Gezondheidsraad doet een veel lagere waarde. Dus best kans dat je dochter ook een tekort heeft.
Anyway, misschien is het een idee om de vitamine D waarde van je dochter te laten bepalen. Ik kan me voorstellen dat je met zo'n kleintje liever niet gaat bloedprikken en dan kun je ook gewoon een lage dosering D bijgeven. Hopelijk doet het wat. Veel sterkte voor haar.

Sanneke*

Sanneke*

08-02-2012 om 08:19 Topicstarter

Vitamine d

Op internet kwam ik ook tegen dat het kan komen door een vitamine D tekort. Het is een dametje dat weinig eet, ik geef 's morgens wel een multivitamine-zonnetje maar daar zit niet zo'n hoge dosis D in. Wat ik me nog van vroeger op school kan herinneren is dat de D in de K-A-D-E vitamines vallen en je dus heel erg op moet passen met overdoseren toch?
Dank jullie wel voor het meedenken overigens, warmwrijven vindt ze heel vervelend, ik mag er eigenlijk niet aankomen.
Groetjes, Sanneke*

(Janneke67)

(Janneke67)

08-02-2012 om 10:44

Hoorde deze tip op de radio gisteren

Schijnt dat voetballers en schaatsers hun voeten inmasseren met witte peper......!

Anna

Anna

08-02-2012 om 14:43

Vitamine d

Deze site is geschreven door een arts http://www.vitaminedtekort.nl/Adviezen/Kinderen/Kinderen.html
Hier kun je meer lezen over vitamine D. Die kan inderdaad overgedoseerd worden maar dan moet je echt heel veel geven. Vragen kun je kwijt op http://www.vitamined-forum.nl/

Polly Shearman

Polly Shearman

08-02-2012 om 21:19

Een ding wat helpt

had ooit vreselijke wintertenen, alles geprobeerd, niks hielp.. tot dat .. juist erover heen plassen, wat een advies. toch maar gedaan en ja hoor het ging over. steeds als het nu de kop op steekt of dreigt te steken, plas ik vrolijk over mijn eigen voeten smorgens voor ik de douche aanzet.. en heb er nooit meer last van!

Sanneke*

Is het geen schimmeltje (of een combinatie van wintertenen en schimmel) ?
In ieder geval goed warm houden en niet te strakke schoenen aan. Insmeren met vaseline helpt ook goed. En wisselbaden.
G

Sanneke*

Sanneke*

11-02-2012 om 11:30 Topicstarter

Dokter geweest

We zijn bij de dokter geweest en het zijn inderdaad wintertenen. Ze heeft goed gekeken of er geen schimmel bij zit, maar dat is niet zo. Advies gekregen om haar voeten goed warm te houden, grote temperatuursverschillen te voorkomen want dan heeft ze meer last. Verder ga ik haar voetjes insmeren met Gehwoll, dat vindt ze lekker en ik hoop dat het een beetje helpt. Vitamine D tabletjes gehaald, die krijgt ze nu als extra erbij. Allemaal "lapmiddeltjes", hopen dat het gauw stopt met vriezen! Dank voor jullie reacties.
Sanneke*

Anna

Anna

11-02-2012 om 23:14

Wintertenen

Gelukkig dat er niet nog iets extra's bij zit. Alleen wintertenen is al erg genoeg. Ik hoop dat het snel beter gaat. Wat betreft het weer wordt je wens al verhoord, het zou gaan dooien
Veel sterkte voor je dochter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.