Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wmo en indicaties perikelen!

Mijn moeder heeft al sinds 2002 huishoudelijke hulp. Eerst 1x in de 2 weken 3 uurtjes en ze zit nu op 2 x 3,3 uur in de week.
2 weken geleden is er een vrouw van de gemeente bij haar thuisgekomen voor een nieuwe indicatie. Mijn moeder heeft reuma, klachten van haar arm na een borstamputatie en is hartpatiënte. Vrouw liep door haar huis en zei 'tja die 3 katten die moeten maar weg, dat is teveel werk' Katten zijn al 22 en 21 jaar, die doe je niet zomaar weg!
'Zo te zien, kunt u het prima af met 3 uurtjes in de week mevrouw' 3 uur? Wie doet dan mijn was, verschoont mijn bed, dweilt, maakt badkamer en wc schoon, wie lapt mijn ramen?
Nou mevrouw volgens onze gegevens heeft u een dochter, die kan ook wel inspringen.
Dat dochter op ruim een uur rijden van moeder woont, een bijna fulltime baan, 2 kinderen, een partner daar heeft ze geen boodschap aan...
Eergisteren toen ik bij mijn moeder was, heeft ze de beslissing gekregen...inderdaad 3 uurtjes per week!

Ik ben zo boos! Hoe moet mijn moeder dit allemaal doen? Dit kan toch niet?! Ik ga bezwaar aantekenen, maar of het nut heeft?!

Lang leve de maatschappij!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bieke

bieke

20-08-2009 om 11:09

Zorg

Wat naar, met die 3 uur in de week redt ze het niet. Misschien is het wel mogelijk om wat uren erbij zelf te betalen? B.v. 2 uur extra erbij per week, misschien wil die hulp die er nu is dat er wel bij doen?
Mijn moeder heeft ook 3 uur per week en kan niet veel meer zelf, de ramen enzo doen we ook niet meer maar dat doe ik bij mij thuis ook weinig.
De katten zullen ook niet het eeuwige leven hebben, dus dat lost zichzelf ook op. Een kat zal toch geen probleem zijn?

Bezwaar maken!

mantelzorg is vrijwillig en dus niet verplicht. Als zij stelt dat jij wel dingen kan doen, had zij jou expliciet moeten vragen of jij dat wilde doen. Dat is niet gebeurd.

Daarnaast als ik het zo lees, komt je moeder in aanmerking voor indicatie voor zwaar huishoudelijk werk en wasverzorging. Is vier uur per week.

groetjes van Purk

Siena

Siena

20-08-2009 om 15:03

Aantal uren

Dat jij als dochter dingen zou 'moeten' doen klopt niet. Maar 6,6 uur per week is wel erg ruim.
Mijn schoonmoeder van 85 woont alleen in een rijtjeshuis. Ze is erg slechtziend en erg doof en loopt slecht. Ze krijgt 1 x per 2 weken 3 uur thuiszorg. Dat lukt, en ze vindt ook dat ze niet meer hoeft. Nou, dan is het maar wat stoffiger zegt ze. De hulp doet de badkamer en de wc en stofzuigt de kamers waar ze nog woont, dus niet elke keer de leegstaande slaapkamers en de zolder. In de tijd die overblijft afstofwerk, ramen lappen, keukenkastjes enzo in een soort roulerend schema. Af en toe een wasje draaien doet ze zelf.
Zou je moeder niet kunnen uitkomen met iedere week 3 uur? Dan is er om de week tijd voor schoonmaken en om de week tijd voor dingen als was enzo. Of wat purk zegt, 4 uur per week.

Erg afhankelijk van de betreffende hulp

De èèn doet zijn werk beter dan de ander. Dat is overal zo. Houd je moeder de hulp die ze nu heeft en waar ze hopelijk schik mee heeft? Dan zal het reuze meevallen.
In 3 uur tijd kan er veel werk verzet worden. Doet je moeder wel zelf de boodschappen?
Eerlijk gezegd gaat daar vaak de meeste tijd inzitten. Het overige rijtje wat je opnoemt qua huishoudelijk werk is allemaal te doen in die 3 uur. Het enige probleem is misschien stofzuigen. 1x Per week stofzuigen met katten is huis is weinig,maar daar zal je moeder de katten niet voor wegdoen. Begrijpelijk.
Hoe groot is het huis van je moeder? Een huis met meerdere verdiepigen waar de katten overal komen? Of een seniorenflat/woning?
Echt, je komt een eind met 3 uur hulp per week. Een kwestie van een goede planning.

Begripvol

Begripvol

21-08-2009 om 08:27 Topicstarter

Soort hulp

Helaas kan mijn moeder ook niet goed zelfstandig boodschappen doen, 3 jaar geleden is mijn moeder opgenomen geweest met een zware depressie en heeft ze tot op heden nog steeds te maken dat ze niet alleen boodschappen durft te doen, tevens zijn de boodschappen voor haar te zwaar, ook al maakt ze gebruik van een boodschappenwagentje. Ze kan amper een fles openmaken, daarvoor gaat ze naar haar buren toe als ze geen visite heeft die het voor haar kan doen. (ze heeft aanpassingen al in huis die haar het makkelijker moeten maken)
Ze woont trouwens in een seniorenflat.

De brief is bijna klaar en gaat morgen op de post, nu hopen dat ze een herindicatie gaat krijgen. Haar huisarts is eventueel bereid om, als dit geen soelaas biedt, ook contact op te nemen met de gemeente.

Siena

Siena

21-08-2009 om 09:46

Boodschappen

Een thuiszorgindicatie voor het doen van boodschappen? Dat kan toch ook anders? Het lijkt me in deze tijd van tekort aan zorg dat de zorg in die gemeente op noodzakelijker plekken kan worden ingezet.
Zijn er geen supermarkten in de buurt met een thuisbrengservice? Soms is er per internet te bestellen en dat kan iemand op afstand voor haar doen, als zij haar behoeften doorbelt. Of een buurvrouw neemt haar boodschappenlijstje mee naar de winkel die het vervolgens in een doosje stopt en bezorgt. Of nog iets anders. En warme maaltijden kunnen vaak ook worden verzorgd door tafeltjedekje of misschien door de seniorenflat?
Wat Wil zegt, als die boodschappen geskipt worden dan moet je met iedere week 3 uur toch wel een eind komen.

Parel80

Parel80

21-08-2009 om 20:55

3 uur

Ik ken een gezin in benarde situatie, zij krijgen vier uur. Zonder enige mantelzorg hoeven ze zelf helemaal niks huishoudelijks meer te doen. Nou ja, wel boodschappen, koken en afwassen.
Als een gezin met kinderen het redt met 4 uur, dan moet 3 uur voor een vrouw alleen toch ook voldoende zijn? Alleen even een andere oplossing zoeken voor de boodschappen en het koken, afwassen. Vaak willen tieners best wat bijverdienen en bijv. de boodschappen doen.

Indicatie voor boodschappen

Als de moeder van Begripvol nog redelijk mobiel is zou een indicatie voor "samen boodschappen doen en/of wandelen" helemaal niet vreemd zijn.
Voor veel ouderen is dit de enige mogelijkheid om af en toe nog eens buiten te komen. Soms zijn daarvoor ook vrijwilligers die dit werk ook doen in verzorgingstehuizen.
Op zich is 3 uur voor huishoudelijk werk in een seniorenflat voldoende, maar soms is er meer tijd nodig voor ook wat "menselijke aspecten." De moeder van Begripvol heeft nog buren en kennissen die op bezoek komen en haar helpen. Er zijn ook ouderen waar de hulp het enige bezoekje is van die week.

Siena

Siena

22-08-2009 om 22:06

Wil40 vraagje

Is 'samen wandelen' in het kader van nog eens buiten komen dan ook iets wat de thuiszorg doet? Ik dacht dat dat was voor huishouding door thuishulpen A tot lichtere verzorging door thuishulpen B en C. Dat wandelen lijkt me meer reactivering of zoiets. Gaat dat niet via een andere indicatie? Gewoon nieuwsgierig hoor ik weet er niet zoveel van.

astrid

astrid

24-08-2009 om 09:22

Ik heb zelf 4 uur in de week....

Ik heb een wmo indicatie voor 4 uur in de week. Mijn man en ik zijn beiden rugpatient, half 40 en onze twee kinderen zijn 8 en 10. Mijn man werkt niet (WAO) en ik wel, 32 uur per week. Juist door de hulp kan ik 32 uur werken! We betalen een eigen bijdrage per maand en huren nog 2 uur extra in omdat 4 uur (in onze ogen) niet genoeg is. Een keer iets extra's doen, kan niet in die 4 uur. Ik merk wel dat gemeenten steeds strenger worden. Ook hoor ik dat een aantal gemeenten gaan bezuinigen op het aantal uren: maximaal 3 uur per week voor huishoudelijke hulp. En de rest? Zelf betalen of mantelzorg. Nou, ik kan geen beroep doen op mantelzorg, mijn schoonmoeder is al 83 en broers/zussen werken ook allemaal. Toen mijn vader in het verzorginshuis werd opgenomen, vroeg de verzorging aan mij of ik eens per week zijn bed wilde verschonen, daar hadden zij geen tijd voor. Dit heb ik geweigerd. Kom op zeg, ik heb zelf hulp nodig en dan zal ik bij mijn vader het nodige moeten gaan doen? Een hele discussie volgde, maar ik heb voet bij stuk gehouden. Toen mijn schoonzusje na een ongeluk en een week ziekenhuis thuis kwam met een gebroken schaambeen, arm en been, kreeg ze geen hulp. Ze had een man en 3 kinderne in de leeftijd van (toen)8, 10 en 14 jaar. Die waren heel goed in staat om haar te helpen zei de dame van CIZ. Dat haar man elke ochtend om zes uur de deur uitgaat en pas tegen een uur of half 7 thuis komt en dat haar drie kindern gewoon naar school moeten, doet er niet toe. Ze kunnen best stofzuigen en boodschappen doen; alsof dat 't enige is. Gevolg? Schoonzus lag elke ochtend om zes uur compleet gewassen/aangekleed beneden, op het tafeltje naast haar bed stond een thermoskan koffie, een trommeltje met brood voor tussen de middag en twee telefoons. Haar kinderen moesten maar voor 't eten zorgen. En dit noemen we dan de verzorgingsstaat!

Vic

Vic

24-08-2009 om 11:10

Verdelen

Ik ken diverse voorbeelden van mensen die in mijn ogen teveel of juist te weinig hulp krijgen. Het voorbeeld hierboven van iemand met een gezonde partner en grotere kinderen die geen hulp krijgt bij een gebroken arm of been vind ik niet zo schokkend. In zo'n geval moet je in staat zijn om zelf iets te regelen en het zonder gesubsidieerde hulp redden. Er zijn zoveel ernstiger gevallen. Mijn moeder kan niet zoveel in huis (halfzijdig verlamd, loopt moeilijk, heeft maar een arm die het doet). Ze krijgt drie uur hulp per week, dat is net voldoende om te stofzuigen, bed verschonen en het sanitair netjes te houden. Gelukkig heeft ze een scootmobiel zodat ze wel zelf, of samen met iemand anders, haar boodschappen kan doen. We hebben wel moeite moeten doen om die drie uur te houden, want de CIZ-dame vond dat je met twee dochters eigenlijk geen beroep zou moeten doen op gesubsidieerde zorg. De dochters werken beide flink wat uren en hebben een gezin, en hebben al genoeg moeite om hun eigen huis bij te houden.

Siena

Siena

24-08-2009 om 12:25

Verzorgingsstaat

Astrid als jullie 6 uur per week hulp hebben waarvan 4 uur geïndiceerd in een gezin van 4 personen dan moet 1 mevrouw in een seniorenflatje toch geen 6,6 uur per week nodig hebben?
Net als Vic vind ik het voorbeeld van je vriendin niet zo schokkend. Compleet gewassen en aangekleed beneden liggen met alles bij de hand daar is niks mis mee. Dat het om 6 uur 's ochtends is is wat inconveniënt maar te overkomen. Haar man kan op zijn werk ook overleggen over een uurtje zorgverlof per dag, onbetaald verlof, of vakantie-uren. En is hij zo vreselijk belangrijk dat dat echt niet kan dan kan het zoals het nu gaat. Een kind van 14 dat tijdelijk even een handje uitsteekt en wat gevraagde taken uitvoert vind ik ook al niet schokkend.
Er zijn landen, ook de ontwikkelde, waar de soort van thuiszorg die wij hebben helemaal niet voorkomt en iedereen afhankelijk is van mantelzorg. Waar in een ziekenhuis alleen medische zorg wordt gegeven en de familie geacht wordt de rest van de verzorging te doen. Nederland is wel een verzorgingsstaat maar geen pamper-staat. Als we meer willen dan zullen we dat met z'n allen moeten betalen.

Siena

Dat ligt ook aan de mobiliteit van de persoon. "Een boodschap doen" kan in het rijtje "hulp bij het huishouden" voorkomen.Hier moet een aparte indicatie voor zijn, dat telt b.v. ook voor wassen en strijken.
Als het gaat om een medische indicatie, hulp om nog enigszins mobiel te zijn, dan wordt dit gedaan door een verzorgende, soms in combinatie met fysiotherapie.
Dan is hier een advies van een arts aan voorafgegaan.

3 uur?

In drie uur kan alles gedaan worden?? Wauw, kon ik dat maar....
Omdat je dochters hebt kun je wel met minder hulp toe? Ik vraag me dan af hoe het zit als je alleen maar zonen hebt. Als de mogelijkheid er is om boodschappen thuis te laten bezorgen dat zou wel handig wezen. Een buurvrouw kan dat misschien wel doen maar zo verplicht je anderen ook weer. Net zo min als je zelf zin hebt om zoveel heen en weer te rijden kan buuv er ook wel geen zin in hebben.
Ook vind ik in het voorbeeld dat genoemd werd met drie kinderen van 8 en ouder incl. partner niet vergelijkbaar deze was tijdelijk in tegenstelling tot deze situatie die zo zal blijven en waarschijnlijk eerder zal verslechteren.
Dus begripvol, ik zou voor zoveel mogelijk uur gaan! Dan kun jij de tijd die je bij je moeder doorbrengt leuker besteden dan bv. met bedden opmaken en de plee poetsen. Succes ermee.

In onze situatie

Wij kregen we na heel veel problemen uiteindelijk 20 uur zorg per week. Maar toen waren we al aan het emigreren.

Naar zo'n land waar geen zorg is. Een Europees land overigens. 8 uur rijden van Amsterdam. Ik heb hier overal recht op, maar helaas pindakaas, het geld is op. En de zorg bestaat niet.

Er wordt in dit draadje gesproken over de verzorgingsstaat Nederland. Ik vind het ook heel wrang dat die het vaak nogal af laat weten. Maar is er eigenlijk ook wel eens iemand die stilstaat bij de enorm oneerlijke verdeling van de zorg in Europa?

Om nog maar niet te praten van de wereld. Die drie uur, iedereen hier in dit land zou er héél blij mee zijn.

Siena

Siena

26-08-2009 om 08:13

J@ost

Je zegt In drie uur kan alles gedaan worden?? Wauw, kon ik dat maar....
Nee, dat kan ik ook niet in mijn gezin en in mijn huis, 3 uur per week en alles klaar.
Maar de andere kant 1 mevrouw in een seniorenflatje hoeft m.i. ook niet iedere week 6,6 uur thuishulp. Met wat andere oplossingen voor de boodschappen kan dat ook in minder, kijk ook maar naar de andere reacties hier. Misschien kan ook de was wel de deur uit maar zelfs als dat niet kan kan het in minder uur. Schoonmaken kan in 3 uur per 2 weken. De andere week is er 3 uur voor was, extra dingen etc.

Siena

De reacties hier geven ook aan dat thuishulp als vrij karig wordt ervaren. Persoonlijk vind ik drie uur weinig. Mijn beide ouders zijn bijna tachtig en nog in goede gezondheid maar die zijn echt wel meer kwijt dan drie uur in de week aan huishoudelijk werk. Mijn inziens heb je die drie uur nodig voor de noodzakelijke dingen en heb je geen tijd om eens wat extra's te doen.
Begripvol heb je al reactie gehad?
Maar goed we kunnen die natuurlijk ook heel goed beoordelen vanachter ons beeldscherm

Vic

Vic

26-08-2009 om 11:29

Zelf kan er toch ook wat?

Mijn grootouders hebben tot 2 jaar geleden zelfstandig gewoond en kregen 3 uur per week huishoudelijke hulp. Dingen als boodschappen, koken en een was draaien konden ze zelf nog. Het kostte dan wel wat meer tijd, maar die hadden ze ook. Bij mijn moeder geldt hetzelfde. Met die 3 uur per week is haar huis niet altijd spic en span, zeker niet met haar katten. Maar ze kan zelf gelukkig ook nog wel iets (keuken aan kant houden, wasje erin en eruit). Dat gaat allemaal wel op een slakkentempo, maar buiten haar revalidatieclubjes en allerlei therapeutenbezoek hoeft ze niet te werken en kan ze dus best zelf het een en ander doen.

Bastet

Bastet

26-08-2009 om 14:29

Een goede hulp

Een goede hulp heeft in drie uur makkelijk een seniorenflatje aan kant,hoor!Twee uur voor wekelijkse dingen,een uur voor incidentele klussen.
Groetjes,\bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.