Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wondjes ontsmetten, wanneer wel en niet (meer)?

Toen ik gisteravond thuiskwam trof ik zoon aan de eettafel met een forse schaafplek op zijn kin. Opgelopen op de BSO (het kind lijkt mijn motoriek te hebben, het arme joch). Vader begon over ontsmetten met Dettol. Nu hadden we dat al niet in huis, maar het leek mij ook niet nodig. Maar het riep wel de vraag op: wanneer moet je wel en niet ontsmetten, en vooral: wanneer heeft dat sowieso geen zin meer? Ik kan me tenminste voorstellen dat als kind om 3 uur valt, het niet veel zin meer heeft om om half 7 nog met Dettol etc aan de slag te gaan.

Wie weet hier meer van? Want ik voorzie dat er nog de nodige schaafwonden zullen volgen...

O ja, en trouwens: weet iemand hier een ontsmettingsmiddel dat kleurloos is en niet prikt?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

15-06-2010 om 11:08

Betadine

Daarvoor heb je betadinezalf, dat is een soort jodiumzalf die niet prikt. Maar het geeft wel een zooi (je doet er per ongeluk altijd te veel op en het is net ketchup). Dus wat ik zelf tegenwoordig altijd doe: een betadine-pleister erop. Dat is een pleister waarin die ontsmettende betadine al zit. Zodra het niet meer bloedt: de pleister eraf. En dan heelt het zonder problemen.

Maar bij een ernstige schaafwond kan dat misschien niet, dan maakt zo'n pleister eerder nog erger/pijnlijker, dus daarvoor kun je dan wel de zalf gebruiken.

Overigens is het niet eindeloos houdbaar, dat is ook wel weer een nadeel van zo'n tube zalf. Die pleisters zijn volgens mij wel behoorlijk lang houdbaar (in elk geval lang genoeg totdat het doosje leeg is).

Verder is mijn ervaring dat schaafwonden, schrammen, sneeën etcetera ontzettend meevallen bij kinderen. Zelden ontsteekt er iets.

En om half 7 zou ik echt niet meer gaan ontsmetten. Ik zou dat alleen doen bij een verse wond, ofwel eentje waar nog bloed uitkomt, of die er nog vers uitziet zeg maar.

Maar ik ben ook slechts een amateur, natuurlijk.

Succes,
Margje

Puck

Puck

15-06-2010 om 11:09

Uhhh

Ik zal wel een erg slechte onverantwoordelijke moeder zijn, maar ik heb geloof ik nog nooit een wond ontsmet bij de kinderen. En het zijn echt geen kinderen die nooit wat hebben: jongste heeft de motoriek van een hark en oudste is een wildebras.

margje van dijk

margje van dijk

15-06-2010 om 11:10

"Verder is mijn ervaring dat schaafwonden, schrammen, sneeën etcetera ontzettend meevallen bij kinderen"

- alsof mijn kinderen dagelijks met messen gesneden worden. Maar mijn idee is enigszins geconformeerd in de richting van sneeën, omdat mijn zojuist 11-jaar-geworden zoon een al jaren begeerd zakmes voor zijn verjaardag heeft gekregen, en zich ontpopt heeft tot een houtsnij/-bewerker waar Emiel van de Hazelhoeve nog een puntje aan kan zuigen, maar zich daarbij wel in één weekend drie keer in de vingers heeft gesneden. Dus vandaar.

Margje

ishtar

ishtar

15-06-2010 om 11:15

Ook nog nooit

een wondje ontsmet, en ook nog nooit wat ontstoken gehad.
schoonmaken met een wattenschijfje met wat water, en eventueel een pleister.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2010 om 11:16

Wondverzorging

Ik heb altijd begrepen dat het eenmalig ontsmetten van een (schaaf)wond niet afdoende is omdat dat alleen de eerste micro-organismen doodt. Een keer per dag ontsmetten met Betadine of Sterilon totdat de wond gesloten is, is effectiever om infectie te voorkomen. Het belangrijkste is om de wond als eerste goed uit te spoelen/schoon te maken met water en dan pas te ontsmetten. Er is volgens mij helaas geen effectief kleurloos ontsmettingsmiddel dat niet prikt. Betadine zalf of pleisters zijn wel een optie, natuurlijk, maar ik gebruik altijd gewoon Sterilon, ook bij zoonlief. Even de tanden op elkaar

Vera*

Vera*

15-06-2010 om 11:24

Wonden die bloeden worden vanzelf schoon, dat is ook een mooie functie van bloed. Schaafwonden laten we drogen en dan het liefst zonder pleister en kleding. Veel nattigheid (douchen, zwemmen) liever ook niet omdat het korstje losweekt. Schoonmaken gebeurt natuurlik wel als je met je racefiets (ander topic) valt en je schouder, heup en elleboog eruit zien als een omgeploegde akker met grind.

Guinevere

Guinevere

15-06-2010 om 11:52

Inderdaad

Ben het helemaal met je eens, Vera! Sterker nog, wij hébben niet eens pleisters en ontsmettingsmiddel in huis. Als het te hard bloedt, dan dweilen we het bloed op met een tissue.
Als een wond alsnog gaat ontsteken, wat hier in huis overigens alleen mij wel eens overkomt, dan komt de biotex tevoorschijn. Of de soda.

Geleerd bij de bhv op m'n werk:

wondjes altijd schoonmaken. Bloeden is goed wat dat betreft - dat zorgt ervoor dat het vuil uit de wond gaat. Bij een snee die bloedt: de huid RONDOM de wond ontsmetten; NIET in de wond zelf met ontsmettingsmiddel! Daarna afdekken met pleister / gaasje indien nodig. Bij kleine wondjes die niet meer bloeden: aan de lucht laten drogen / korstje op laten komen.
Bij 'vieze' wonden (vastgezeten in roestig prikkeldraad, gebeten door hond, in prikkelstruiken gevallen en in de aarde gerold, in hand gestoken met schroevendraaier): schoonmaken met water, nat verband erop zodat de wond openblijft en de bacterien er uit kunnen). En naar de dokter om ernaar te laten kijken en een tetanusprik halen (maar dat hoeft dus niet bij kinderen die gewoon gevaccineerd zijn).

Tot zover de theorie. In de praktijk maak ik wondjes bij m'n kinderen schoon met water / nat doekje. Dat koelt ook - handig bij vallen - en werkt rustgevend bij ons. Verder gelukkig nog geen ernstigere dingen met hun meegemaakt. Wel een keer had man een bierflesje op het stenen aanrecht kapot laten vallen. Nog geprobeerd te pakken - met als resultaat dat er een flinke jaap in z'n vinger zat. Dat is gehecht bij de HAP - weet niet meer of hij daar een tetanusprik bij heeft gekregen

Temet

Temet

15-06-2010 om 11:59 Topicstarter

Dank

Ik lees hier weer een sterke consensus in de richting van wat ik ook al dacht: gewoon afblijven als het er niet heel erg uitziet. Zelf ontsmet ik ook (vrijwel)nooit iets als ik wat heb. Maar vriend is nogal van de overbezorgde, dus vandaar dat wij dit soort discussies hebben aan de eettafel.

Het "even tanden op elkaar" is geen aantrekkelijk scenario hier, moet ik zeggen. Zoon kan best wat hebben zolang hij zichzelf niet zielig vindt, maar als hij besloten heeft dat hij zielig is, of iets eng is, dan is het brullen geblazen. En wat mot, dat mot, maar als het niet per se mot zie ik geen noodzaak het kind (en mezelf) te kwellen.

Die tip van de betadinepleisters is een goede trouwens, want inderdaad, die houdbaarheid is een punt van aandacht (en irritatie).

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2010 om 13:27

Wondjes

Ik ben er waarschijnlijk iets pietluttiger in nadat zowel zoonlief als ikzelf een keer een ontstoken wond hebben gehad (een kleine wond) en dat was niet fijn... Maar verder zijn we wel wat gewend hoor. Zeker zoonlief schrikt niet meer van naalden, jodium, hechtingen, dokters en ziekenhuizen. Hij vindt het allemaal best interessant en showt trots zijn littekens Fanatieke voetballer he en tja dan kom je er niet al te vaak zonder kleerscheuren vanaf

margje van dijk

margje van dijk

15-06-2010 om 15:12

Biotex

Als hier iets wél gaat ontsteken (vaak met vingers, merk ik), dan doen we dat in een bakje (warm) water met biotex. Meerdere keren per dag herhalen.

Gaat natuurlijk wat moeilijker als je er een hele arm in moet stoppen, maar helpt wel.

Margje

Vic

Vic

15-06-2010 om 20:54

Soda of biotex groen

Mijn oudste heeft regelmatig ontstoken wondjes. Het lastigst is dat op een scheenbeen of knie. Ik maak in principe alle wonden schoon met water een een doekje. Als het ontstoken is eenmaal per dag 10 minuten in de soda, insmeren met betadinezalf en een gaasje erop.

Vera*

Vera*

16-06-2010 om 12:35

Lorwyn

Als je dochter van haar wondje, een heerlijk krabobject, kan afblijven is een pleister niet nodig. Zoon heeft tijden gehad dat hij muggenbulten tot kraters openkrabde, daar gingen ook pleisters op ter voorkoming.

Margriet*

Margriet*

16-06-2010 om 14:22

Zou het kunnen

Dat het ene kind gevoeliger is voor onstoken wondjes dan de andere (en dat dat erfelijk is). Ik ben ook van de Puck en Pelle aanpak bij schaafwonden. Bij ons doet een Pokemonpleister voor even wonderen en 's avonds is die er al weer af bij het naar bed gaan of badderen.
Bij sneeen ben ik wel iets voorzichtiger en gaat er sneller wat om heen maar eigenlijk ontsmet ik het nooit.
Ik ben ook bhv-er maar wat ik op mijn werk doe hoeft toch niet hetzelfde te zijn als thuis? Op je werk handel je vaker in protocollen, thuis is gewoon thuis...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.