Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arjan dokelaar

Arjan dokelaar

19-05-2009 om 19:40

Worden ouders opgelicht door farmaceuten (over adhd)?

Enkele weken geleden ontdekte ik dat farmaceut Eli Lilly een website voor kinderen is gestart voor het promoten van de ‘ziekte’ ADHD en haar medicijn Strattera.

(mirror) http://www.zielenknijper.nl/lilly-reclame/

De website draagt het keurmerk van Stichting De Kinderconsument (zie richtlijnen), maar bij navraag blijkt Eli Lilly geen toestemming te hebben om het keurmerk op haar website te mogen gebruiken.

Het is een ernstige misdaad, want Strattera blijkt een levensgevaarlijk medicijn en wordt ook niet door de overheid vergoed.

Recent nog las ik in de Volkskrant dat Eli Lilly Stichting Balans (van ouders van kinderen met etiket ADHD) had omgekocht, en dat ze dus corrupt zijn.

Deze website is dus door die stichting en Eli Lilly gemaakt, en hoeveel kinderen hebben deze website inmiddels al gezien en denken nu dat ze als ze druk zijn medicijnen als Strattera moeten?

Wat vinden jullie hier nu van?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Arjan dokelaar

Arjan dokelaar

19-05-2009 om 19:41

anna van noniemen

anna van noniemen

19-05-2009 om 20:09

En wie bent u dan wel?

Het is weer komkommer en trollentijd denk ik.....

Dag arjan....

Kiki

Kiki

19-05-2009 om 20:31

Flauw anna, waarom zo heftig

Ik heb eens zitten kijken op internet en er is een hoop over geschreven hoor. Door heel veel verschillende bronnen.

Ben je het er niet mee eens, ga dan eens inhoudelijk op dat stuk in. Ga niet ieder nieuw persoon (of misschien persoon onder een andere nick) afkraken

Mozzella

Mozzella

19-05-2009 om 20:50

Complotten

en veel Nederlanders geloven in complottheorien: http://www.nu.nl/algemeen/1962559/veel-nederlanders-geloven-in-complotten.html
En ook leuk om even op Arjan Dokelaar te surfen.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 20:54

Haha

Beste Arjan, dat bericht in de Volkskrant is een _column_. Bovendien al van half januari, dus nog oud ook. En ik heb ook even op je gegoogeld, dat was inderdaad reuze lollig (bedankt Mozella, goede tip!).

Sorry

Vergeet bovenstaande posting maar, hij slaat nergens op. Ik had een ander in gedachten.

Zusje

Zusje

19-05-2009 om 22:48

Huh?

Ik vind jullie reactie op Dokelaar wel heftig. Hier doet hij iets zinvols: een discussie starten over of en in hoeverre we het accepteren dat ouders via zo'n oudervereniging als Balans beinvloed worden door de farmaceutische industrie.

Als ik soms zie hoe kritisch er gedaan wordt over advertenties hier op Ouders Online, dan begrijp ik niet waarom je niet op je achterste benen zou staan als Balans EUR 120.000,-- (dat is veel geld hoor!!) ontvangt om een bepaald adhd medicijn te pushen.

Hoe zit dat??

Laten we de achtergrond van de boodschapper even buiten beschouwing. Dokelaar heeft een punt. Ook al is zijn oplossing (allemaal naar de scientology) natuurlijk ook onzin. Andere oplossingen graag!!

Zusje T.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 00:20

Zusje en kiki

omdat het allemaal onzin is en niet de moeite waard om inhoudelijk op in te gaan....het is weer een tijdje rustig geweest rondom ADHD en nu komt er weer zo'n geinponem hier een bommetje droppen.....Zeemeeuweneffect heet dat ook wel toch??

Zusje

Zusje

20-05-2009 om 00:25

Ga nou es in op het onderwerp!

Hoezo bom? Is het geen onderwerp? Waarom niet dan?

Zusje T.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 00:25

Oh ja...zusje

waar haal jij die info vandaan?

>>Als ik soms zie hoe kritisch er gedaan wordt over advertenties hier op Ouders Online, dan begrijp ik niet waarom je niet op je achterste benen zou staan als Balans EUR 120.000,-- (dat is veel geld hoor!!) ontvangt om een bepaald adhd medicijn te pushen. < <

?

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 00:28

Omdat beste zusje

het complete onzin is die deze figuur hier neerzet, en als je je echt zo zou interresseren in dit onderwerp, dan zou je de moeite nemen om dat te onderzoeken.....als je zoals ik midden in de info zit, dan zucht je weer eens diep als een persoon als Dokelaar van zich laat horen, en schud je hoofd over zoveel domheid.....Tegen zoveel domheid kan ik niet op....Lees je rustig in Zusje, kijk eens op de Balanssite zelf, daar staat voldoende uitleg over deze aantijgingen....En daar laat ik het bij....

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 00:32

En omdat ik ook de rotste niet ben

zal ik je vast een eindje op weg helpen:

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?nieuws=28904

Zusje

Zusje

20-05-2009 om 00:37

Uit de krant

Die info stond in het stukje in de Volkskrant, over Balans. Het wordt door Balans ook niet tegengesproken.
Maar het precieze bedrag doet er niet eens toe, het gaat om het principe.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 00:39

Welk principe heb je het over?

Je leest maar halve waarheden lieve schat, ik heb je nog wel op weg geholpen.....he....moeilijk he, 2 kanten bekijken....

Bah, ik heb hier ook eigenlijk helemaal geen zin in om half 1 's nachts.....

Zusje

Zusje

20-05-2009 om 00:45

Wat weten we dan?

Wat weten we dan precies? Wat zijn jouw 'hele' waarheden? Weet jij hoe de lijntjes lopen van de farma industrie? Weet jij waarom die medicijnen zo duur zijn? Weet jij wie al die info betaalt die als zogenaamde consumenteninformatie via patientenorganisaties en kinderwebsites tot ons komt? Weet je wel hoeveel geld er omgaat in die 'zachte' beïnvloeding waarmee de industrie compenseert voor het feit dat ze geen reclame mogen maken?

Als er niets aan de hand is, waarom maken mensen als Agnes Kant zich daar dan zo druk over?

Waar zit jij dan zelf in dat je precies zou weten hoe het zit?

Joop Bouma (Trouw) is een lastige journalist, maar wel eentje die weet waarover hij schrijft!

En nou jij weer, en dat het al bijna 1 uur is, kan ik ook niets aan doen

Zusje T.

Primavera

Primavera

20-05-2009 om 01:04

Wat we kunnen weten

Wat je kunt weten is dat Dokelaar/Ace of Babes/Mitch Platt duistere websites (psychiatrie.nu, psychiater.nu, zielknijper.nl, nederlandhumaan.nl) heeft opgericht met een fictieve naam, als contacttelefoonnummer mobiel of bij een faxnummer-in-email op adressen als te koop staande woningen of dat van het postkantoor e.d. Kortom iemand die erg veel moeite doet om op een gewone belanghebbende te lijken, maar waarbij volstrekt onduidelijk is wie er precies achter zit en vooral wie er betaald.
De bronnen kloppen niet, zijn op hun beurt subjectief en deze meneer heeft al menig forum volgespammd in z'n eentje of in z'n tweetjes.
Verder zou ik ook willen weten wie jij nou bent, aangezien ik je nog niet eerder hier gezien heb met deze nick en nieuwe nicks die in nieuwe draadjes plotseling veel weten verdienen enige argwaan.
Groetjes Primavera

Jakiro

Jakiro

20-05-2009 om 09:22

Zusje

Als Balans zo'n fervent aanhanger zou zijn van Strattera, door hen gesponsord wordt, waarom hebben ze mij, persoonlijk, dan zo geholpen met het vergoed krijgen van Concerta ?
Geheel belangeloos, alleen maar omdat ik lid ben ?
Overigens ken ik de gene die Strattera (niet de farmaceut zelf dus) promoot persoonlijk en die heeft écht geen diepere banden met Balans.
Jakiro
PS Welke kennis doet jou er van overtuigen dat jij gelijk hebt ?

mozzella

mozzella

20-05-2009 om 10:54

Laika, anna

Laat je niet opnaaien. Negeren deze persoon is het beste, heeft ie geen voedingsbodem.
Als je googelt, dan zie je dat ie op diverse fora geband wordt.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 13:21

Inderdaad...

negeren is veel beter, ik heb al weer teveel gezegd....

anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2009 om 17:38

Nikus

))

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 12:25

Hou toch op emma

Heb je al gegoogeld op die opruier?
En discussies over sponsoring door medicijnfabrikanten hebben we al genoeg gevoerd. Dat hoeft niet alwéér over de rug van ouders die kinderen met gedragsproblemen hebben. Ik word echt helemaal gallisch van die mensen die er geen klap ervaring mee hebben en die met hun mening klaarstaan. Ik ga daar beslist niet opnieuw over in discussie.
Daarom sluit ik me volledig aan bij "anna van noniemen en consorten" (als je mij daar niet al mee bedoelde).

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 12:48

Emma

Dit draadje doet me een beetje denken aan het politiek-niet-correct-draadje bij OT. Het onderwerp raakt mensen zo persoonlijk, dat er weinig te discussieren valt. Ik kan jouw zorgen over het toenemend medicijngebruik onder kinderen alleen maar onderschrijven, mijn halve klas (geen overdrijving, eerder een licht understatement) slikt iets. Wat betreft die 'soft sponsoring', tja. Eigenlijk denk ik: wat had je (Arjan en anderen) dan gedacht? Money makes the world go round, of je nu auto's, T-shirts of pilletjes fabriceert.
Groetjes
Massi

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 13:34

Ach ja emma

>>En die flauwe reacties van anna van noniemen en consorten, gooien de discussie altijd in een vreemd perspectief. < <

En jij hebt wel sterk inhoudelijke argumenten in te brengen in deze discussie?

Zoals ik al zei, deze heer Dokelaar houdt zich duidelijk vooral bezig met het zeemeeuweneffect (met veel kabaal komen aanvliegen, schijten en weer snel vertrekken). Met dat soort mensen ga ik geen inhoudelijke discussie aan en dan mag je mijn reacties flauw noemen hoor meid, no problem. Op het moment dat iemand echt met juiste inhoudelijke argumenten aan mijn kan aantonen dat wat die Dokelaar stelt juist is, dan pas gaan we praten.....tot die tijd, zul je meer van mijn flauwe reacties vinden.

Oh ja, consorten impliceert dat de anderen mij zouden volgen alsof ik als een soort leider fungeer. Niks is minder waar, de anderen reageren dus naar hun eigen gevoel....

Oh ja (2), ook op balans en adhd-extra zijn tegengeluiden te vinden hoor, ook daar echt niet alle neuzen dezelfde kant op....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 13:40

En dan vergeet ik nog oh ja (3)

ik heb wel op Dokelaar gegoogled en kwam niet meer bij van het lachen.....als hij zich hier nog durft te vertonen, dan zullen mijn reacties flauwer zijn....

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 14:11

Citaat

Overgenomen van de website met farmaceutische kengetallen: "Sinds enkele jaren stijgt het gebruik van geneesmiddelen bij ADHD explosief. Ging er in 2002 ruim 200.000 keer een dergelijk middel over de apotheekbalie, in 2007 is dit opgelopen tot 624.000 verstrekkingen. In vijf jaar tijd is het gebruik hiermee verdrievoudigd. Eind 2007 waren er 86.000 personen die ADHD-geneesmiddelen betrekken via de openbare apotheek. In 2002 betrof dit nog 31.000 personen. De uitgaven aan deze ADHD-middelen bedroegen in 2007 € 27,5 miljoen, dat is 57% meer dan in het jaar daarvoor. Ten opzichte van 2002 (€ 5,6 miljoen) zijn de uitgaven in vijf jaar tijd bijna vervijfvoudigd. In deze bedragen is de vergoeding voor werkzaamheden in de apotheek (€ 3,8 miljoen in 2007) inbegrepen." einde citaat. Ik vind dat net als Emma zorgelijk. Het is echt raar, zo'n verdrievoudiging. Ook het toenemend belang dat scholen hebben bij het voordragen voor diagnostische etiketten (rugzakje) en ouders bij het incasseren van een pgb vind ik een zorgelijke trend. Dat blijft niet lang betaalbaar, of gaat ten koste van groepen die minder mondig zijn en uit dezelfde ruif moeten eten, zoals verpleeghuispatienten. En men zal zich zijn ritalin/concerta, pgb en/of rugzakje niet meer zomaar meer laten afnemen. Ongeacht wie de draad heeft gestart, hij of zij heeft een punt. Dat dat punt vooral niet via scientology moet worden opgelost, doet daar niets aan af.
De logeerboerderijen en inderdaad, ook de farmaceuten die de middelen produceren, varen er wel bij. En niet in de laatste plaats de scholen, die extra begeleiding van de rugzak kunnen laten afhangen. Maar alle anderen, inclusief en misschien vooral de gediagnosticeerden zelf, betalen het gelag.
Nou ga ik wachten tot iedereen over me heen valt.

Ilse

Ilse

21-05-2009 om 14:34

Inhoud

Gelukkig, er is ook nog inhoud te zien in dit draadje. Dank daarvoor Zusje, Emma, en vlaamse gaai. Met het laatste stuk van vlaamse gaai ben ik het eens, het is op zijn zachtst gezegd opvallend.

Je kunt het eens of oneens zijn met dokelaar maar praat dan over de inhoud en niet over wat die meneer allemaal doet of niet doet.

Ilse

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 14:42

Jullie gaan off topic

Het ging hier over Strattera en niet over ADHD-medicatie in het algemeen. En voordat er hier weer dom geblerd wordt en met cijfers gesmeten over stijgend medicijngebruik: ga je eerst eens verdiepen in de oorzaak van die stijging. Zeker voordat je gaat blaten over PGB's en verpleeghuispatiënten; wat heeft dat er in godsnaam mee te maken?

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 15:37

Guinevere

Wat is volgens jou de oorzaak van die stijging? Vlaamse gaai legt in haar posting een aantal verbanden, zonder ze als oorzaak te benoemen overigens: rugzakjes, pgb's, basisscholen die aandringen op, etc. Ik zou graag jouw versie daarnaast leggen. Ik ben nu namelijk geneigd om vlaamse gaai (en Emma en anderen) zonder meer gelijk te geven - wat zij signaleren, zie ik ook dagelijks om me heen in het onderwijs. Praat me dan eens bij over hoe jij dat ziet.
Groetjes
Massi

mamadd

mamadd

21-05-2009 om 17:08

Wie slikt er?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe het medicijngebruik bij AD(H)D verdeeld is over leeftijdsgroepen, weet iemand hier iets over? Ik ken namelijk irl niemand die medicatie slikt (behalve mijn zoon) en bij navraag op zijn school (basisschool, 650 leerlingen) blijken er slechts twee kinderen ADHD medicatie te slikken.
mamadd

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 17:19

Inderdaad, het gaat nu ot

en ik zal ook in herhaling vallen, maar kennelijk zijn er zoveel nieuwelingen in dit draadje, dat ik het best nog eens wil vertellen, maar goed, ik kan de stijging wel verklaren hoor. De diagnostiek is namelijk aanzienlijk verbeterd in de afgelopen jaren, en waar vroeger kinderen vaak "gewoon" de etterbak van de klas of school waren, is nu vaak eerder duidelijk dat het een ADHD-er is (of een andere verwante stoornis), en is met medicatie inderdaad vooruitgang te boeken (overigens is medicatie alleen NOOIT voldoende, dat zal elke ADHD-ouder beamen)

Dus die cijfers doen mij weinig....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.