Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dodika

dodika

04-12-2008 om 23:43

Wortel verslaving

Ik heb een beetje raar probleem maar ik zit er toch een beetje mee. Ik eet al een paar maanden vrij veel wortels. Op zich misschien geen probleem maar ik merk dat het verslavend werkt en dat ik steeds meer rauwe wortels ga eten. Ik eet op dit moment zelfs meer dan 250 gram wortels per dag. Nu is het me opgevallen dat mijn handpalmen oranje gaan verkleuren en ik vraag mij af of het eigenlijk gevaarlijk is voor mijn gezondheid om zoveel rauwe wortels te eten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is er iets geks aan de hand?

Jouw verhaal doet me gek genoeg denken aan het verhaal van mijn oma, die ineens verslingerd was aan radijs. Dat was des te vreemder, omdat ze altijd een afkeer van rauwkost had gehad.

Enige tijd later bleek dat ze een traag werkende schildklier had. Radijs schijnt een stofje te bevatten dat de schildklierwerking stimuleert. Bizar, niet? Als ik het niet uit eerste hand gehoord had, zou ik het misschien niet geloven. Toen de schildkliermedicatie was ingesteld was het over met het geknaag.

Dus ik vraag me af: is dit gewoon aangeleerd gedrag, of zit er in wortels een of ander mysterieus stofje waar je behoefte aan hebt? Maar hoe dan ook: als je oranje begint te verkleuren lijkt het me zinnig om af te bouwen (voor de goede orde: vziw is wortel in het geheel niet verwant aan radijs)

Hele grote hoeveelheden beta-caroteen (dat zit in wortels) zijn geloof ik inderdaad niet helemaal onschuldig, maar of je die hoeveelheden haalt met rauwe wortels zou ik eigenlijk niet weten.

Hopelijk zit er nog iemand op dit forum die er echt verstand van heeft.

O en trouwens: die oranje handpalmen, krijg je die niet omdat je de wortels schrapt? Want daar worden mijn handen ook altijd oranje van, en dan heb ik nog geen hap gegeten.

Groeten,

Temet

Ceratine

ik geloof dat dat het stofje is, of cerateen.

van ceratine wordt je inderdaad oranje. Mijn dochtertje heeft en tijdje veel wortelhap gegeten toen ze 1 was en sloeg ook wat oranje uit inderdaad. Van cremes met cerateen krijg je ook een oranje gloed.

Zodra je ophoudt met wortels eten krijg je snel je normale kleur weer terug.

Ik zou overigens wel even naar de ha gaan, ik vind het voorbeeld van temet's oma overtuigend.

dodika

dodika

05-12-2008 om 12:04

Niet van het schrapen

De oranje verkleuring komt niet door het schrapen ik schraap ze namelijk niet ik eet gewassen wortels zo uit het zakje. En het komt ook niet van het vasthouden want ik ben rechts en heb de wortel dus rechts vast en ook mijn linker hand is helemaal verkleurd.

Ik zou niet weten of er iets geks aan de hand is Temet, maar het is inderdaad wel zo van het één op het andere moment begonnen is, alleen toen met af en toe en worteltje en nu merk ik dat ik een soort van verslaafd ben en het eigenlijk de hele dag wel kan eten.
Ik weet wel dat er met mijn schildklier niets mis is door dat er kortgeleden bloed gecontroleerd is. Wel heb ik heel erg bloedarmoede maar ik weet niet of je dan meer trek in rauwe wortels zou krijgen.

Bellefleur

Bellefleur

05-12-2008 om 12:35

Caroteen

Het stofje heet caroteen, en je kunt er inderdaad oranje van worden. Van Betacaroteen (is vitamine A), kun je teveel krijgen. Caroteen valt wel mee. Of je aan wortels inderdaad verslaafd kunt raken weet ik niet. Ik heb gegoogled op wortel en verslaving, en het blijkt dat er een artikel uit de Trouw over gaat. Helaas moet je betalen voor die site.

Julie

Julie

05-12-2008 om 12:54

Niet je schildklier

maar misschien een ander stofje waar je een orgaan een tekort aan heeft? In het Trouw artikel (uit 1992) staat dat je inderdaad verslaafd kunt zijn aan wortels maar er is niet bekend welk stofje die werking heeft. Het gaat over 2 Tsjechen die wortelverslaafd zijn maar het artikel geeft geen verdere info waar je wat aan zou kunnen hebben (ik kan het wel lezen maar vind het niet fair om het te kopieren).

angel3

angel3

05-12-2008 om 16:54

Bloedarmoede

Ik lees hier dat een tekort aan vitamine a bloedarmoede kan veroorzaken. Lijkt me dus wel aannemelijk als je daardoor ook meer trek hebt in wortels....
.........
Vitamine A deficiëntie leidt niet alleen tot oog problemen, er zijn ook andere symptomen van een vitamine A deficiëntie. Een tekort aan vitamine a kan leiden tot frequente ontstekingen, zoals diaree, malaria en de mazelen. Ook kan het groeistoornissen, ondervoeding, bloedarmoede en bepaalde huidaandoeningen met zich meebrengen.

Mijn moeder

Mijn moeder had jaren geleden precies hetzelfde, ze at kilo's wortels per week. Ik zie haar nog al wortel kauwend door de AH lopen. Ze werd inderdaad erg oranje.

Ze heeft een schildklier probleem, altijd al gehad. Toch wel interessant eigenlijk. Nu is het trouwens over, ze haat wortels, het schildklierprobleem blijft.

Doro

liora

liora

06-12-2008 om 12:52

Variatie

Hoi,

Wat me er niet gezond aan lijkt, is dat je door die grote hoeveelheden wortels mogelijk weinig andere groenten en fruit binnen krijgt, en misschien ook minder eiwitten en koolhydraten en vetten. En al die dingen heb je gevarieerd nodig om gezond te zijn.

Ik zou toch even langs de huisarts gaan.

Liora

Links over caroteen en beta-caroteen

Over caroteen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Caroteen
Beta-caroteen is niet vitamine A, het is provitamine A, je lijf kan er zelf vitamine A uit maken. Teveel aan vitamine A is schadelijk als je zwanger bent, daarom zit er in multivitaminepreparaten voor zwangeren ook geen vitamine A, maar wel beta-caroteen.

Zie ook: http://www.vitamine-info.nl/betacaroteen, daar staat o.a. dit:
"Het lichaam zet niet meer bèta-caroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. De inname van bèta-caroteen leidt daarom niet tot een te hoog vitamine A-niveau en kan dus worden beschouwd als een veilige vorm van vitamine A. Bèta-caroteen heeft daarnaast wel een eigen bovengrens. Op basis van een onderzoek van The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, hanteert het Vitamine Informatie Bureau een hoeveelheid van 10 mg per dag in verband met een mogelijk verhoogde kans op longkanker bij rokers."
en
"Bij een hoge dosering van bèta-caroteen kan er een verkleuring van de huid optreden, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze invloed op de gezondheid heeft. Bij een hoge inname van bèta-caroteen kan er geen hypervitaminose A (teveel aan vitamine a ontstaan, omdat de opname in de darm en de omzetting van bèta-caroteen in vitamine A bij wijze van reactie automatisch worden vertraagd. Rokers moeten oppassen met het gebruik van extra supplementen bèta-caroteen. Als zij hoge doseringen bèta-caroteensupplementen gebruiken, hebben ze, volgens de The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, mogelijk een grotere kans op het krijgen van longkanker."

dodika

dodika

07-12-2008 om 12:06

Dank je

wel voor het meedenken en zoeken.

Ik heb de links gelezen en denk dat het op zich niet zo slecht voor mijn gezondheid is maar ik vind het zelf wel vervelend dat mijn handen zo oranje kleuren.

Ik moet deze week(om iets anders) toch naar de huisarts en zal dan nog even na vragen.

Maar ik denk wel dat er een stofje in wortels zit die je verslaafd kunnen maken, want in tegen stelling tot cobi wordt ik wel onrustig als ik bijna door mijn voorraadje wortels heen ben dan moet ik echt eerst halen. En soms is het zo erg dat als ze op zijn en ik haal nieuwe dat ik zo gauw ik de winkel uit ben op de wortels aanval.

En liora ik kom verder niets te kort hoor want ik eet gewoon keurig mijn drie maaltijden en mijn fruit alleen tussendoor knaag ik me gek aan wortels.

Nou ja ik ga er maar van uit dat het nog altijd een gezondere verlaving is dan roken of alcohol.

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2008 om 13:15

Gewoonte?

Mss is het een aangeleerde gewoonte, en gaat het niet om de wortels, maar om het kauwen. Beter dan nagelsbijten

dodika

dodika

07-12-2008 om 19:24

Idd goed mogelijk

dat het een gewoonte is geworden, want ik kan niet zeggen dat het nou zo specifiek gaat om de smaak van wortels het is vooral het knapperige. Ik hou ook van harde komkommerschijfjes en harde peren of harde appels. Maar de wortels hebben mij op dit moment even in de greep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.