Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 11:48

Zal ik meedoen aan onderzoek naar nieuwe peutermelk?

Wij kunnen meedoen aan een wetenschappelijk onderzoek naar een nieuw Peutermelk product. Daaraan zijn dan allerlei dingen toegevoegd, waardoor crechebezoekende peutertjes niet zo snel allerlei virussen zouden moeten oppikken. Het is een dubbelblind onderzoek, dus we weten dan niet welk product we krijgen, "gewone" peutermelk of "speciale".
Nu ben ik in dubio. Onze dreumes heeft enorm vaak iets onder de leden, als daar iets tegen zou helpen, joepie! We krijgen dan meer dan een jaar melk gratis, ook niet onaardig. Bij elke controle krijgt peutertje een kadootje.
Aan de andere kant: Peutermelk is op zich natuurlijk een overbodig product. En hij zou dan volgens de informatie een halve liter van dat spul per dag moeten drinken, vind ik nogal veel. En als hij die virussen in zijn vroege jeugd niet oppikt, dan krijgt hij ze later vermoedelijk alsnog voor de kiezen. Verder moeten we hem regelmatig laten controleren en een hele administratie bijhouden.
Pfff, ik weet het nog niet. Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama van Jesse

Mama van Jesse

24-10-2008 om 12:27

Mmmmmmmm

Klink als een hoop gedoe, eerlijk gezegd.

Ik gebruik elke dag peutermelk, als aanvulling bij het ontbijt. Jesse krijgt dan 180 ml. water met 6 schepjes (totaal 210 ml.)
Meer hoeft ook niet, lijkt me. (Jesse is trouwens 2jr. 3mnd oud)

Een halve liter, elke dag lijkt me erg veel.
Ook zit je idd met de administratie.
En dat controleren, kun je dat zelf, of moet je dan met dreumes naar de arts?
Lijkt me ook voor het kind niet leuk.

En straks zit er iets in, waar een kind niet zo goed op reageerd. Je bent toch aan het testen, dus men is nog niet zeker van bepaalde dingen, blijkbaar.

Mijn antwoord zou dus nee zijn.....

Misschien heb je hier iets aan?

Groet,
MamavanJesse

Mamvantwee

Mamvantwee

24-10-2008 om 12:53

Zinloos

Een beetje boude titel, maar ik vind het zinloos om speciale peutermelk te geven. Bij ons zou een halve liter per dag er echt niet in gaan, hoogstens de helft (een bekertje bij ontbijt en lunch). Geeft dat geen stress als je kind opeens meer melk 'moet' drinken?

En verder heb ik het niet op allerlei 'onbekende' toevoegingen. Gaat het om vitaminen en mineralen? Dan heeft het volgens mij geen invloed op het al dan niet oppikken van virussen. Ze willen met dat onderzoek waarschijnlijk aantonen dat de nieuwe peutermelk de weerstand van je kind opkrikt, waardoor het minder vatbaar is voor deze virussen, maar of dit voor het individuele geval nou zoveel uitmaakt, dat geloof ik niet.

Ik persoonlijk zou er niet aan meedoen. Teveel onzekerheid en teveel gedoe er omheen.

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 13:18

Volgens mij

Volgens mij is het een nieuw product van Danone. Bij Nutricia maken ze trouwens al reclame met Immunonogwat bij de Peutermelk. Zal trouwens ook wel zoiets in de Nutrilon-3 zitten die Pipootje nu nog steeds krijgt (vindt hij lekkerder dan halfvolle melk, nu drinkt hij zijn flesje tenminste leeg).
Ik begin te neigen naar niet doen....tenzij ze al die controles thuis komen doen op een dag dat het mij uitkomt en hij 300 ml mag nemen ipv 500 ml. Maar zelfs op die voorwaarden, twijfel!

Kari1

Kari1

24-10-2008 om 13:35

2 cents

van mij:
Peutermelk is voor normale, gewoon etende kinderen een onzinproduct. Kinderen wennen snel aan de smaak en willen dan liever peutermelk dan koemelk. Missie van de fabriek geslaagd, slecht voor je portemonnee.
500 cc melkproduct per dag is op die leeftijd niet nodig (maar wel goed voor de verkoop).
Waarschijnlijk gaat het idd om iets dergelijks als de immunofortis-toevoeging van Nutrilon. Dat zijn prebiotische vezels die de darmflora op gunstige wijze beïnvloeden (zoals bij borstvoeding) en daarmee een (wel aangetoond) positief effect hebben. Met verkoudheden heeft dat niet zoveel te maken.
Kari

Mamvantwee

Mamvantwee

24-10-2008 om 13:49

In peutermelk

stoppen ze daar suiker in, Fladderbeestje?

Meena

Meena

24-10-2008 om 14:05

Probiotica

Probiotica zijn gewoon te koop in poedervorm bij de natuurvoedingswinkel. Het poeder kun je door het eten of door een toetje doen en dan krijgt je peuter ook die gezonde stoffen binnen. Daar is geen dure (en zoete?) peutermelk voor nodig.
Zoek ook de uitzending van de Keuringsdienst van waarde over Yakult en Optimel nog eens op, heel verhelderend. Daarin laten ze ook zien hoe je zelf probioticamelk kunt fabriceren.

juno

juno

24-10-2008 om 14:07

Onzin

Dat peutertjes zo vaak verkouden zijn als ze op een creche zitten komt omdat er veel kindjes zijn. Hoe vaker je in contact bent met mensen hoe groter de kans dat je iets op pikt. Dus kindjes die naar een kdv gaan zullen vaker ziek zijn dan kindjes die niet gaan. En dat je weerstand opbouwt door maar zo vaak mogelijk verkouden te zijn is onzin.

bibi63

bibi63

24-10-2008 om 14:08

Eens met mamvantwee

Inderdaad, je kunt het gewoon houden op de normale melkdosis die je nu geeft. Eventueel kun je kiezen voor Yakult o.i.d. als aanvulling. Verder is het onzin.
Groetjes
Bibi

Rafelkap

Rafelkap

24-10-2008 om 14:52

Nee

want ik zou precies willen weten wat er in zit als ik er een halve liter bij m'n dreumes in zou moeten gieten. (een halve liter zou trouwens nooit lukken )

Kari1

Kari1

24-10-2008 om 14:56

Pre en pro

Het immunofortis-verhaal gaat over prebiotica. Dat zijn voedingsstoffen voor de probiotica. Probiotica zijn bacteriën.
Of het zin heeft om probiotica te nemen en welke dan wel of niet werken, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Zeker niet over het positieve danwel negatieve effect op de darmflora van kinderen. Zelf zou ik dat niet zo gauw doen, die probiotica geven aan mijn kind. Laat hem liever zelf zijn darmflora opbouwen. Voor die opbouw voedingsstoffen voor die bacteriën aanleveren is een ander verhaal. Dat is een van de dingen waarom BV zo goed is, daar zitten die prebiotica in. En omdat de industrie steeds meer wil aansluiten bij de samenstelling van BV hebben ze zich nu op die prebiotica gestort. Bij jonge babies die geen BV krijgen kan ik me daar nog wat bij voorstellen.
Kari

Meena

Meena

24-10-2008 om 16:18

Ik wil het wel eens precies weten

Ik zou dan wel eens willen weten wat die prebiotica in de melk precies zijn. Bacterieën groeien namelijk heel voorspoedig op... suiker! Laat melk nou net flink wat lactose=melksuiker bevatten. Doen ze er extra lactose in? Of een "zusje" van lactose? Vandaar die babietjes met groene spuitluiers na poedermelk met prebiotische vezels?? Lactose werkt namelijk ook lekker laxerend. Ik kan de plank volledig misslaan, maar als het zo is dan is de melk alleen maar wat extra gezoet.

Kari1

Kari1

24-10-2008 om 17:18

Niet simpel suiker

De toegevoegde prebiotica zijn meestal onverteerbare oligosacchariden (= korte koolhydraatketens). Omdat ze onverteerbaar zijn, zou je ze ook een soort vezels kunnen noemen. Maar het zijn kleine moleculen. Toevoegen maakt de voeding niet zoeter.
hier staat iets meer:
http://www.food-info.net/nl/ff/prebiotics.htm
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1388
Kari

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 21:25

Nou

Nou, ik ben om, ik doe het toch lekker niet. Ik ga al die moeite ook niet doen om ze te helpen hun vernieuwende product te kunnen verkopen met de term "wetenschappelijk onderzocht". En als ik iets anders mogelijk weerstandsverhogends wil doen, dan hebben jullie hier al ládingen tips gegeven. Of ik start een nieuwe draad
Bedankt voor alle reacties!

Angstgevoelens

Ik vind dat die bedrijven inspelen op angstgevoelens van ouders.Dat ze die speciale peutermelk kopen met het idee: Als ik het niet geeft en mijn kind wordt ziek dan ben ik in gebreke gebleven dus laat ik het maar geven.
Ik hoor de kassa's al rinkelen...

Damajo

Och

kan het echt kwaad ? En bovendien als hij minder dan die halve liter per dag drinkt komt de 'Peutermelkpolitie' dan voor de deur de boel controleren ?

Ach, mijn dochter heeft tot 3 jaar elke ochtend een fles pap met nutrilon gehad als ontbijt, dat dronk ze dan om een uur of 6 s'ochtends op en om 8 uur werd ze dan weer wakker en kreeg een boterhammetje, dat was lekker makkelijk en ze vroeg er zelf om dus waarom moeilijk doen.

Een jaar gratis peutermelk, ach als mijn dochter het lekker had gevonden dan had ze het gekregen en in de hoeveelheid die zij ok vond. Je moet het ook niet doen vanwege de 'gezonde' toevoegingen etc, ik geloof daar niet zo in.

margje van dijk

margje van dijk

25-10-2008 om 12:29

Nooit

Ik zou hier werkelijk nooit een seconde aan verspillen, ik zou dat zo'n kulproduct vinden dat ik ze nog liever een half jaar kraanwater zou geven

Maar gelukkig kom ik ze ook nooit tegen, dit soort acties (zou dat toeval zijn?

Margje

Guinevere

Guinevere

25-10-2008 om 14:21

Margje

Ik kwam deze actie ook niet tegen, ze hebben ons aangeschreven....Mijn eerste reactie was "Hoera, gratis!". Ben toch een Hollander he! Maar bij nader inzien: toch maar niet...

Fladder

Ik heb ooit eens een proefverpakking 'groeimelk' oid gekregen, maar die raakte ongebruikt over de datum. Omdat ik niet houd van eten weggooien dacht ik dat-ie nog wel in de bechamelsaus kon - melk is melk, nietwaar? Gelukkig had ik het benul om eerst te proeven. Smerig zoet! Raadplegen van de voedingswaardetabel/ingrediëntenlijst leerde mij dat er niet meer suiker in zat dan in gewone melk, wel was er vanille-aroma toegevoegd (dat zou een rare bechamel geworden zijn!).
Dus dat er onnodige smaakstoffen ingaan zou mij niet verbazen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.