Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zo beroerd, zelf kno arts proberen te bellen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 15:09 Topicstarter

Gebeld

mijn man heeft net gebeld dat we ons zorgen maken, kreeg de assistente aan de telefoon die het ging overleggen (ha is op bezoeken oid) en als de ha toch iets nog wil of doen dan belt ze terug en anders niet. Als ik nu niets van d'r hoor dan kan ik misschien nog naar het ziekenhuis.

wat vinden jullie ? Vanavond gewoon het ziekenhuis opzoeken en de situatie uitleggen ?

ik heb geen duidelijke tinteling oid in mijn gezicht, dus volgens mij is er nog geen zenuw bekneld.

Ik slik ongeveer 5 per dag 500 paracetamol en dan 3x die nieuwe pijnstilling.

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 15:16

je kan altijd vanavond de hap bellen.
Maar wat denk je zelf: is het erger geworden of wordt het intussen minder of is het hetzelfde gebleven?

Manda

nog een keer bellen.
Jij moet de huisarts zelf spreken.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 15:38 Topicstarter

Ergernis

de ha die mijn nu die 2 keer heeft gezien is er niet. Dus een andere huisarts heeft naar mijn dossier gekeken en gezegd dat ik nog 24 uur moet afwachten wat die ab doet.

Ik heb ze (ben wat kwaad aan het worden, ben ook erg moe) gevraagd of ik ze dan aansprakelijk kan houden als het een abces wordt en er te laat is ingegrepen met de ab. Dus morgenochtend moet ik direct bellen, ha.

het is niet verbeterd en niet verslechterd, gewoon stabiel ellendig.

Volgens mij heeft het niet zo'n zin om die ha weer te bellen want als het niet verbeterd zit ik ook bij de kno. Dus kan ik net zo goed morgen als het net zo is met zo'n rotnacht direct vragen om een doorverwijzing.

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 15:47

Vervelend zeg

ik moet zeggen mijn vertrouwen in huisartsen is gedaald tot een dieptepunt.
maar houd er rekening mee dat ALS je een doorverwijzing krijgt naar een kno het nog even kan duren voor je er terecht kan (mss zelfs weken).
Als je het echt niet vertrouwt dan kun je altijd naar de SEH gaan, dan wordt je wrs meteen door een kno arts die dienst heeft bekeken

Kari1

Kari1

22-03-2011 om 16:52

Manda

Wat zul je je beroerd voelen Manda, met zo'n onwijs zere keel! Dat het vandaag nog steeds niet echt goed gaat lag helaas in de lijn der verwachting , de HA had het over 2 dagen en dan moet je iets van de AB gaan merken toch? Die HA die je dossier heeft bekeken zegt dat daarom ook. Dat het nu nog niet zover is, is op zich niet verontrustend (al is het wel balen natuurlijk).
Als je je erg ongerust maakt of er toch iets aan het verslechteren is en een infiltraat of een abces aan het ontstaan is, dan is het goed om weer te laten kijken. Dat hoeft niet bij KNO of HAP, dat is in principe iets voor de HA zelf. Die kan dat zien. Een assistente die overlegd en de afspraak dat je niets meer hoort als de HA het niet nodig vindt, lijkt me geen goede. Als JIJ het nodig vindt dat er vandaag nog eens gekeken wordt dan mag je dat duidelijk maken, dat is netter dan het zo laten en dan vanavond naar de HAP gaan. En als je het (omdat het stabiel is gebleven) nog wel, zoals in eerste instantie afgesproken, een nachtje af durft te wachten dan overleg je morgen verder met de HA als er nog steeds geen schot in zit.
"gevraagd of ik ze dan aansprakelijk kan houden als het een abces wordt en er te laat is ingegrepen met de ab.", denk het niet. Zoals het er nu uitziet heeft de HA niet verkeerd gehandeld. Bij een keelontsteking wordt niet gelijk AB ingezet omdat het in veel gevallen een virus is, en in veel van de andere gevallen de patiënt de bacterie ook zelf goed kan overwinnen. Pas als het beloop anders is zoals bij jou komen de AB uit de kast, en dat is ook gebeurd. Die werken niet meteen, dus afwachten onder pijnstilling. Gebeurt er in die afwacht-tijd weer iets dat er niet bijhoort zoals steeds zieker worden dan moet er verder gekeken worden, idd naar een infiltraat of abces. Wat ik van je begreep is dat niet het geval, het is stabiel beroerd...
Ik hoop met je mee dat de AB gaan aanslaan en dat de genezing zonder verdere complicaties gaat inzetten!
Kari

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 17:03

Kari

kari, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vrees dat de ha zich vergist heeft en wel degelijk afgelopen vrijdag al een kuur had moeten geven. Huisartsen vershcuilen zich maar al te vaak achter het gegeven dat het meestal zus of zo verloopt. Misschien moeten zij zich minder bezig houden met statistieken en beter naar patienten kijken. Als Manda hierdoor een abces krijgt dan vind ik dat je wel degelijk de ha iets kan verwijten.

Kari1

Kari1

22-03-2011 om 17:34

Hindsight

Fianna, achteraf is alles makkelijk. Manda voelde zich dinsdag ziek worden en dacht dat ze griep kreeg. Drie dagen later ging ze naar de HA ivm een flink zere keel. Dat zijn geen beschrijvingen waarop er meteen alarm moet worden geslagen, dat klinkt als "Vervelend voor u, ik zie het al, een flinke keelontsteking, maar dat is gelukkig meestal met een week vanzelf genezen. Mocht het anders lopen dan komt u terug." Wat Manda, heel verstandig, deed. En omdat het niet zoals meestal vanzelf weer beter ging werd het tijd voor een ab-kuur.
Ik vind het goed dat HA-en zich bezig houden met statistieken. Daaruit kan prima beleid worden gedestilleerd, en dat vervangt niet het kijken naar patiënten. In den beginne zag de HA een mevrouw met een keelontsteking en volgde daarom het beleid wat daarvoor staat. Patiënten hebben helaas geen etiketje op hun voorhoofd met "bij mij zal het anders gaan verlopen dus meteen nu AB geven s.v.p."
Kari

Koorts?

Heb je er ook koorts bij Manda?
Ik neem zelf meestal 3 x daags 1000mg paracetamol, dat helpt bij mij beter dan 500 mg per keer

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 17:38

Kari

'k vind het goed dat HA-en zich bezig houden met statistieken. Daaruit kan prima beleid worden gedestilleerd, en dat vervangt niet het kijken naar patiënten.'

Dat is theorie wat je schrijft. Mijn ervaring tot nu toe is dat voor veel artsen dat wel een belemmering is om naar de patient zelf te kijken. Ik vind dat echt een kwalijke zaak.
Wie weet heeft de ha toch iets gemist toen hij in Manda's keel keek.

Kari1

Kari1

22-03-2011 om 17:55

Fianna

Mijn ervaring is niet dat dat voor veel artsen dat wel een belemmering is om naar de patient zelf te kijken. Het BEGINT met het kijken naar de patiënt, anders is het niet mogelijk om te weten naar welke statistiek de HA moet kijken .
"Wie weet heeft de ha toch iets gemist toen hij in Manda\'s keel keek." Sja. En wie weet ook helemaal niet. We hebben er iig geen aanwijzingen voor dat dat het geval is geweest.
Kari

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 18:26 Topicstarter

Abces

ben net terug uit het ziekenhuis hier, vanavond onder in ander ziekenhuis abces insnijden, hopelijk onder narcose dit trek ik niet. Klotenzooi.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 18:36 Topicstarter

Oh en

ik ontwikkel dus geen koorts, daarom zat de huisarts er naast met haar diagnose. Ik kan dus heel ziek zijn met onstekingen zonder dat ik koorts krijg. De arts in het ziekenhuis heeft overigens direct overlegt met een kno omdat de vorm van de onsteking zo is dat het waarschijnlijk een abces is, mijn huisarts trok geen conclusies uit de vorm en mijn ha gaf niet aan dat toch beide kanten onstoken is terwijl deze arts dat wel zag.

zo heb mijn koffertje met onderbroeken ingepakt, wachten totdat mijn ouders er zijn om de kinderen op te vangen, dan kunnen we weg.

O shit meid

Wat ontzettend balen en wat goed dat je toch nog terug bent geweest....heel veel sterkte straks!

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 18:51

Ja daar heb je het al

Ik ontwikkel dus ook geen koorts met heftige ontstekingen en daardoor zitten artsen er bij mij ook naast. Ook als ik zeg dat ik nooit koorts ontwikkel, dat geloven ze nooit. Dat is dus wat ik bedoel Kari.

Manda, shit voor je zeg, heel veel sterkte en goed dat je naar het ziekenhuis gegaan bent

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 18:53

Sterkte!

Ik had gehoopt dat die knobbels gewoon opgezette klieren zouden zijn,balen joh,sterkte!

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 18:54

Koorts

Als ik 37.5 heb ben ik al hondsberoerd, en dus heb ik niet snel hoge koorts. Dus ik jok er vaak wat bij als ik voel dat het echt foute boel is...zelfs met een hevige holteontsteking kwam ik niet hoger dan 38....

Puck

Puck

22-03-2011 om 18:58

Sterkte manda

Tjonge, wat balen zeg. Ik hoop dat je nu met de juiste behandeling snel weer opknapt. Sterkte.

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 19:18

Kari

'Mijn ervaring is niet dat dat voor veel artsen dat wel een belemmering is om naar de patient zelf te kijken. Het BEGINT met het kijken naar de patiënt, anders is het niet mogelijk om te weten naar welke statistiek de HA moet kijken .'

Mijn ervaring is dus tegengesteld. Maar dat heeft er denk ik mee te maken dat bij mij dingen vaak atypisch verlopen (bijv een bacteriele longontsteking zonder zelfs lichte koorts) en er niet naar me geluisterd wordt. Als ik met iets bij de ha kom, word ik 9 van de 10 keer niet serieus genomen en achteraf blijkt er 9 van de 10 keer wel wat aan de hand te zijn. Dus vandaar mijn scepsis. Ik heb gewoon de laatste tijd slechte ervaringen met artsen en dat maakt me wat wantrouwend en bitter

Kari1

Kari1

22-03-2011 om 19:28

Oh bah manda

helaas toch een abces ontwikkeld, het zit niet mee! Hopelijk wordt deze behandeling het begin van een spoedige genezing.
Kari

Kari1

Kari1

22-03-2011 om 19:36

Voor fianna (en later voor manda)

Ik blijf bij mijn mening dat (op grond van wat Manda beschrijft) de HA niet heel verkeerd gehandeld heeft. Helaas is het allerminst zeker dat eerder starten met AB dit allemaal had voorkomen (hoewel dat natuurlijk wel uitgevogeld is mbv van de door jou verguisde statistieken . Ik heb daar wat literatuur over gevonden.
In de jaren 90 kwam er steeds meer bacteriële resistentie. Dokters werden gewaarschuwd hun AB voorschrijfgedrag onder de loep te nemen: ...to implement the rational use of antibiotics and development of new knowledge. ..During this period (vanaf ong. 1995), the number of hospital admissions for acute mastoiditis, rhinosinusitis, and quinsy (peritonsillar abscess) was stable or declining...This multidisciplinary, coordinated programme has contributed to the reduction of antibiotic use without measurable negative consequences. M.a.w. door niet bij iedere keelontsteking standaard AB te geven steeg het aantal abcessen niet.
En in twee andere onderzoeken:
-A total of 283 (66.2%) patients developed PTA in spite of prior antibiotic therapy...Smoking may be a predisposing factor.
-We hypothesize that delay or failure to receive medical care do not contribute to the pathogenesis of PTA or PC, and that smoking is positively correlated with the occurrence of PTA, as well as the bacteriological character.
Voor Manda misschien straks een extra steun in de rug als ze, zoals ze van plan was, besluit te stoppen met roken.
Kari

Asa Torell

Asa Torell

22-03-2011 om 20:03

Jakkie bah

Wat kun je dan zomaar ineens ziek zijn zeg! Beterschap Manda!

Ik denk ook niet

..dat je van het schermpje af 100% over de situatie kunt oordelen.

Ik denk alleen wel, Kari, en correct me if I'm wrong, dat jij nooit een peritonsilliair abces hebt gehad.
En dat je dus een beetje van de kant af praat. Als je met die enorme pijn naar huis gestuurd wordt en nog een nacht niet slapen kunt dan piep je toch wel anders. Als je nog piepen kan tenminste.

In het geval van Manda is het uitblijven van verbetering iig een reden om haar te zien. Dat durf ik wel te stellen.

Oh en

die opmerking over roken vind ik onder de gordel.

Sascha2

Sascha2

22-03-2011 om 21:29

Manda

Sterkte, ik hoop dat je na de ingreep snel herstelt. Goed dat je toch aan de bel hebt getrokken

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 21:39 Topicstarter

Weer thuis

hè hè ik heb het achter de rug. Heel gaaf zo'n ervaren rustige kno arts.

Verdovingspray achter in je keel spuiten, praatje maken en TJAK een naald en spuit, die kno arts heeft 30 seconde mij vreselijk veel pijn gedaan (echt walgelijk hoe zeer zoiets doet), maar het is nu achter mij ik kan er zelfs om lachen.

Ik had volgens hem niet langer moeten wachten want het was nogal erg ver gevorderd en verder had ik de verkeerde antibiotica gekregen (hij was verbaasd over de broxil). En opereren was niet nodig dit was veel beter zo zei hij.

Pff, ben weer thuis, heb wat gegeten, andere antibiotica dubbele dosis voor de nacht. Gelukkig, ik voel nu al minder pijn, oh heerlijk die spanning is weg.

En ik vertrouw de huisarts ook niet meer, ze is gewoon nog te onervaren (heeft net de praktijk overgenomen).

Overigens opperde de kno dat mijn amandelen er misschien uit moeten, ik heb zo'n 3 a 4 keer per jaar een zere keel en die algehele vermoeidheid die ik afgelopen jaren heb gehad (gaf ik zelf aan) kan heel goed daar van komen. Ik vind het wel de moeite waard om 2 weken voor plat te liggen, dit was zoiets vreselijks afgelopen week.

dank voor jullie betrokkenheid, het komt weer helemaal goed met mij, ik ben opgelucht en blij.

Fianna

Fianna

22-03-2011 om 21:44

Fijn!

dat je al weer thuis bent! En toch een fout van de ha dus. Ik vraag me soms wel eens af wat zij leren tijdens hun studie
ik hoop dat je snel opknapt.

Valkyre

Valkyre

22-03-2011 om 21:53

Sterkte

Hoi Manda,

Fijn dat je 't achter de rug hebt! En nu gauw beter worden. Gaat er een brief van de KNO-arts naar de huisarts? Dat zou ik even navragen. Lijkt me een mooi leermoment voor je HA...

Ik heb op m'n 28ste m'n keelamandelen laten verwijderen. Geen pretje (understatement..), maar sindsdien zelden meer ziek, en bij verkoudheid nauwelijks meer keelpijn. Ik zat op dat moment midden in een burnout, en het herstel van de operatie duurde zo'n twee weken - en ik had ook nog een infectie opgelopen tijdens de operatie. Dus als je ook maar een beetje fit bent, zal het herstel vast korter duren dan twee weken, denk ik.

Heel veel sterkte, en laat je lekker vertroetelen nu je man weer thuis is!

Fijn manda

..nou ja, fijn...
Ik dacht wel dat het hooguit met plaatselijke verdoving zou zijn. Ervaringsdeskundige hihi.

Bij mij zijn de amandelen ook verwijderd, op mijn 39ste, en de narcose is verkeerd gevallen waardoor ik heel lang geheugenproblemen heb gehad. Ik ben vijf kilo afgevallen in een paar weken, kon echt een hele tijd amper eten. Helaas is dat er nu weer aan.

Nou ja, is maar een ervaring.

Oh en waarom ik vooral reageer: kijk uit, want je bent er nog niet. Neem goed rust en blijf alert. Ik heb weleens gehad dat ze nogmaals moesten aanprikken, dat was helemaal niks.

Wat fijn dat die kno-man nog voor jou gekomen is. Da's dan weer de upside.

liora

liora

22-03-2011 om 22:14

Manda

Wat fijn! Rustig aan inderdaad.

Ik zou trouwens pas een beslissing nemen over amandelen verwijderen, als je jongste doorslaapt. Moeheid is een aanslag op je weerstand.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.