Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zo beroerd, zelf kno arts proberen te bellen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 16:57

Pelle

Hier kun je niet zomaar van huisarts wisselen. Dat is een onderlinge afspraak, ik vrees zonder wettelijke basis.

Ooievaar

Ooievaar

24-03-2011 om 17:08

Pelle

Dus omdat jouw huisarts het prettig geregeld heeft, moet de inspectie niet zo moeilijk doen?
Het gaat hier om abstractievermogen. Denken in goeie en slechte huisartsen is niet aan de orde, dat is een waarheid als een koe. Ik heb het erover dat het systeem stimuleert dat er te snel en te veel drempels worden opgeworpen. En dat een andere regeling minder risicovol zou zijn voor de patienten. Je kunt niet zeggen: de bioindustrie is geen probleem, want mijn slager is biologisch. Snap je?

Fianna

Fianna

24-03-2011 om 17:13

Pelle

Nou zeg, omdat het bij JOU goed gaat is er bij anderen geen probleem? Wat een beperkt inlevingsvermogen zeg! En nee, dingen over de assitente bij de ha aankaarten heeft weinig zin, vrees ik.
Hier (zelfde gemeente als van Fio) is het eigenlijk onmogelijk om van ha te wisselen. Ik had geluk omdat mijn man nog niet ingeschreven stond bij een ha, en ik met hem kon meeverhuizen toen ik van mijn oude ha af wilde. maar ik ken anderen die van deze zelfde ha af willen en het echt NIET voor elkaar krijgen.
geloof het nou maar!

Fianna

Fianna

24-03-2011 om 17:40

Of....

beperkt inlevingsvermogen kan ook vervangen worden voor: wat een naiviteit. het klinkt misschien onvriendelijk, maar het is echt niet altijd zo eenvoudig om iets te veranderen aan de ha en de manier hoe hij/zij zijn praktijk runt.

Nu heb ik gelukkig geen last van assistentes die je een kruisverhoor geven, maar ik heb ooit een ha gehad en het is onmogelijk om door de assistente heen te komen. Door haar heb ik ooit 2 dagen te lang met een doodzieke baby rondgelopen. Ik heb dat aangekaart bij de ha: zijn antwoord kwam er op neer dat hij nou eenmaal die taak had neergelegd bij zijn assistente en het volgens hem vaak wel werkte.
Assistentes doen niet voor niks zo! Het wordt hen geinstrueerd door de ha!

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 18:28

Pelle

Ik denk dat huisartsen veel ervaring hebben met mensen die constant van huisarts wisselen zodra er even iets niet bevalt.

Fianna

Fianna

24-03-2011 om 19:27

Pelle

je zegt zelf in je draadje:

'ZEG tegen je huisarts wat het probleem is denk ik dan en wijs eens op de gevaren en vraag wie nou dat beleid heeft vastgelegd (huisarts of assistente) en of de huisarts wel begrijpt dat dit bij heel veel mensen NIET de juiste manier is om een eerste schifting te maken in \'afspraken binnen een uur\' of \'afspraak volgende week\'.'

Dan doe je wel net alsof het probleem bij de patient ligt dat hij/of zij zijn mond niet opentrekt. Daar val ik over, want dat is onzin. Alsof het daardoor te verhelpen zou zijn. Was het maar zo makkelijk. Je doet nou net alsof het probleem ontstaan is omdat iedereen er maar mee accoord gaat of dat het allemaal met een goed gesprke te verhelpen zou zijn.
Veel huisartsen kunnen dit dus zo doen omdat patienten niet zo maar van praktijk kunnen wisselen. je kan klagen, maar je hebt geen poot om op te staan

Fianna

Fianna

24-03-2011 om 19:33

Hoeveel

'maar waarvan de patiënten hun mond niet opendoen omdat ze EINDELIJK bij de huisarts zitten). '

hoeveel mensen hier op het forum hebben dat gezegd? 1, 2 of 20? denk je echt dat dit maatgevend is?
Ik denk het niet.
Opvallend vond ik de assistentes van mijn vorige ha praktijk. 2 huisartsen in 1 gebouw, apart praktijk, maar ze deelden wel dezelfde assistenten die dus voor beide praktijken de tel beantwoorden. Het viel me altijd op dat als de assistenten voor ha A de telefoon opnamen ze heel makkelijk waren en nooit wat vroegen en voor een afspraak met ha B werd een kruisverhoor incl 'advies' uit de kast getrokken.
Die assistentes verzinnen hun beleid dus niet zelf. Duidelijk geinstrueerd.

Fianna

Fianna

24-03-2011 om 19:37

Linzel

'Het kan dus gewoon wel.'

tuurlijk. Maar het moet geen uitzondering zijn.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 06:57

Pelle

'OOK heb ik niet gezegd dat het maatgevend is, dat maak jij ervan'

Dat maak ik er van omdat je bericht zo op mij overkomt.

Ik heb de vorige discussie niet actief gevolgd. Dat er toen niemand opstond om te zeggen dat het uitgebreid besproken is wil niet zeggen dat dat niet gebeurt. Zo kan je geen conclusies trekken.
Ik heb het ooit wel eens aangekaart bij een huisarts en zijn antwoord was dat ze nou eenmaal zo werken.
En mijn punt is dat ik een beetje uit jou berichtjes lees (maar misschien vergis ik me) dat we ons allemaal het gedrag van de assistentes laten wel gevallen en het zelf makkelijk zouden kunnen veranderen als we maar onze mond open doen. Ik denk nl dat dat niet zo is.

Ooievaar

Ooievaar

25-03-2011 om 10:00

Pelle zucht

Het gaat om het systeem en de mentaliteit. Die doorbreek je niet door tegen een huisarts te zeggen dat jij als patient a of b gevaarlijk vindt. Zelfs overleden asielzoekers doorbreken dat systeem niet. Eerst loopt de inspectie naar de pers en dreigt met verscherpt toezicht. Dat is bijvoorbeeld met de HAP's gebeurd, waar de het "assistente laat u niet door beleid" de spuigaten uitliep. Jouw opgeheven vingertje "dan moet je er maar iets van zeggen" is eerder komisch dan effectief. Hoe naïef kun je zijn?

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 10:32

Pelle

het kwam wel zo op mij over. Misschien heeft dat toch te maken hoe jij dingen verwoordt. Je doet nu net alsof ik je woorden in je mond leg, terwijl jij toch echt dingen lijkt te suggereren. Maar het zal wel aan mij liggen...

'Verder denk ik dat de huisarts wel zegt dat de assistente goed moet doorvragen voor ze een afspraak plant maar dat betekent niet dat de huisarts precies weet in welke gevallen de assistente beslist dat je vandaag mag komen, direct moet komen of na het weekend een afspraak krijgt.,

dat denk ik dus niet. Sterker nog, ik wéét dat het in in ieder geval 1 geval niet zo is.

Sancy

Sancy

25-03-2011 om 11:20

Het systeem

Ik heb het al vaker gezegd hier: bij de HAP zijn protocollen met prestatie-afspraken opgesteld. Daar staat gewoon in dat de assistentes gemiddeld 80 of 90 % van de bellers moeten afhandelen, zonder dat die een arts te spreken krijgen.

Pelle

Heb je weleens de NHG-standaards doorgelezen: dan kun je zien dat er idd overal protocollen voor zijn.

Ooievaar

Ooievaar

25-03-2011 om 14:55

Protocollen

En er is inderdaad ook een uitgebreid triage protocol. Bijvoorbeeld de NHG telefoonwijzer.

Pelle

Misschien moet je een keer van huisarts wisselen, als je Eigen Waarneming het enige is waar je op af wilt gaan.

Of iedereen moet bij jouw huisarts patiënt worden.

Eerder zullen we hier niet uitkomen, denk ik zo.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 15:41

ga nu katten, vergeef het me, maar pelle, het lijkt wel of het je er niet om gaat om nieuwe inzichten op te doen, maar om koste wat kost gelijk te hebben.
Inderdaad, wissel eens van huisarts...

Sancy

Sancy

25-03-2011 om 17:21

Niet alle

"en dat het lachwekkend wordt gevonden als je de huisarts erop aanspreekt. Die van mij zou zich rotschrikken "
Die van mij (vroeger) zou zich verschrikkelijk boos maken zelfs. Toen ik een klacht had over de HAP, heeft hij er bij mij op aangedrongen dat ik een klacht zou indienen omdat hij ervaringen zoals ik die net had gehad, te vaak hoorde. En dat terwijl hij zelf in het bestuur van die HAP zat.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 17:23

Pelle

ik snap geloof ik je vraag niet:
'verder vraag ik Fianna hoe ze het doen dan'

Ik denk echt dat je boft met je ha hoor!

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 19:40

Pelle

ja pech, dat denk ik ook.
Overigens heb ik nu een ha en ik kan zo zonder enige uitleg van mijn kant of vraag van assistente een afspraak krijgen, heel fijn, alleen laat haar medische kennis te wensen over. verder hoor ik heel veel mensen in mijn omgeving klagen over bereikbaarheid/beleid van ha. De hap in mijn gemeente is echt vreselijk. Als je geen slagaderlijke bloeding hebt, mag je 2 dagen wachten.
Ik heb een ha in Den Haag gehad en die was echt om te janken. Als je na 2 dagen terecht kon, was dat snel...

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 20:14

Nee

ik heb ervaring met hap's van 2 gemeentes. Huidige gemeente en vorige. Bij vorige gemeente was het vrij makkelijk om een afspraak te krijgen, geen kruisverhoor, niks. Bij huidige gemeente is het echt heel moeilijk om een afspraak te krijgen, ook als je een doodzieke baby hebt. ik vind het echt ongelooflijk, maar heb het al een paar keer meegemaakt.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 20:42

Linzel

heb jij het echt over de hap van het Lange Land?
Wat apart die 2 verschillende ervaringen! Ik heb de laatste 2 keer met mijn zoontje van net 1 met zware bronchitus hemel en aarde moeten bewegen om langs te mogen komen.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 20:48

Dus

voor de duidelijkheid, een kind van nog geen 1, met 40 graden koorts, zagende ademhaling, hoesten, slijm op de borst, benauwd, kon op zaterdag wel volgens de assistente wachten tot maandag.

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 21:04

Tja

bij de vorige hap in vorige woonplaats was dat dus anders hoor, beter. Dus ik weet hoe het wel kan.
Maar misschien dat ik door die recente ervaringen zo obstinaat ben geworden
En wat was dat rode oor?

Fianna

Fianna

25-03-2011 om 21:15

maar mijn baby heeft wel degelijk die zaterdag een arts gezien. Ik heb die assistente wel even duidelijk gemaakt dat hij niet tot maandag kon wachten. Het had ook niks te maken met dat ik de helft vergeten was te melden. Ik had alles gemeld en haar hele kruisverhoor netjes beantwoord en ik was zeker niet in paniek, integendeel. Dat speelde dus allemaal geen rol. De assistente luisterde gewoon enorm, enorm slecht. Ze dacht wrs dat ik weer een 'weekend ouder' was: een ouder die zo druk met werken is door de week en daardoor geen tijd heeft om naar de ha te gaan met kind en wacht tot het weekend. Dit heb ik nl ook wel eens gehoord (toen ik thuisblijfmoeder was nota bene, haha).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.