Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ella2007

Ella2007

21-09-2012 om 07:56

Zo moe; extreem veel slaap nodig

Ik ben zo vaak moe. Altijd al een langslaper geweest maar het lijkt wel of het met de jaren alleen maar erger wordt. Als ik een paar weken achter elkaar zo'n negen uur geslapen heb per nacht, is het wel beter. Maar dat red ik meestal niet qua gezinsleven. De wekker gaat om 06.30, dus dat zou betekenen dat ik er om 21.30 in moet. Dan ligt mijn oudste net.

Dit is trouwens niet iets van de laatste paar weken, maar iets wat al jaren zo is. Maar omdat het alleen maar erger wordt, denk ik dat ik er toch wat aan moet gaan doen . Herkenbaar voor iemand? Wat zou het kunnen zijn ? Ben zo jaloers als ik mensen hoor die aan 6 uur slaap genoeg hebben, dat zou zoveel tijd opleveren!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DikkiD

DikkiD

21-09-2012 om 08:24

Apneu?

Ella, heb je al eens gekeken naar de symptomen van slaapapneu? Het kan zijn, dat je daardoor niet in je REM-slaap terecht komt, waardoor je nooit uitgerust raakt.
Het is maar een tip, maar wie weet?!

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2012 om 08:53

Heu

Huisarts geweest? Schildklier, bloedarmoede, vitamine D en B12?

Primavera

Primavera

21-09-2012 om 09:34

Eens met tinus

Gewoon even naar de huisarts en bloed laten prikken op de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid. Bij mij was het de schildklier. Eenmaal behandeld ging het stukken beter.

marie

marie

21-09-2012 om 10:30

Snurken?

Hallo
Ik denk ook net als DikkiD aan bijvoorbeeld heel erg snurken en daardoor slaapapneu krijgen.
Heb je een partner? Wat zegt die over je slaapgedrag? Vind die ook dat je bijvoorbeeld snurkt?
Ga in elk geval naar de huisarts.

Ella2007

Ella2007

21-09-2012 om 10:45

Snurken

Volgens mijn partner zaag ik alleen bomen om als ik verkouden ben, ik snurk niet normaal gesproken. Mijn moeder had ook schildklierproblemen, dus wie weet is het erfelijk.
Zit een beetje met: in hoeverre is het "erg" genoeg om naar de HA te gaan, en in hoeverre hoort het gewoon bij mij, of moet ik me erover heen zetten. Ben net weer terug mijn bed in gedoken om 1.5 uur te slapen. Maar ja, dat kan ik niet elke dag doen. Je dag wordt ook zo kort.

Naar de ha

Naar de huisarts, uit laten zoeken. Als je bang bent dat die daar weinig voor voelt kan je liegen dat je moeder op latere leeftijd schildklierproblemen heeft gekregen, dat helpt

(ik spreek uit ervaring. Alleen loog ik niet).

Maar ga naar de huisarts om een mogelijke lichamelijke oorzaak te laten onderzoeken. Is die er, dan kan het waarschijnlijk verholpen worden. Is die er niet, dan weet je dat, en kan je nadenken over wat het dan is.

Sterkte ermee

Temet

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2012 om 12:08

19e eeuw

Ella:
"Mijn moeder had ook schildklierproblemen, dus wie weet is het erfelijk.
Zit een beetje met: in hoeverre is het "erg" genoeg om naar de HA te gaan, en in hoeverre hoort het gewoon bij mij, of moet ik me erover heen zetten."
*geeft schop*
Schildklierproblemen zijn half-erfelijk; als je ouders of andere familie zo's probleem hebben, heb jijzelf ook meer kans dan gemiddeld.
Verder, het is 'erg genoeg', als je er last van hebt, en het leuke is, dat als t je schildklier, B12, ofzoiets is, dat je je er dan niet 'overheen hoeft tez etten', maar dat er gewoon hartstikke goede medicijnen voor zijn. We leven niet meer in de 19e eeuw.

Ella

Ik had niet goed gelezen zie ik nu, excuses: je hoeft niet eens te jokken als je zegt dat je moeder schildklierproblemen had.

Of iets erg genoeg was om mee naar de ha te gaan wordt meestal pas duidelijk als je ermee naar de ha gaat

Kortom: naar de huisarts.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

21-09-2012 om 12:46

Extreem?

In vakanties slaap ik ongeveer van 00.00 uur tot 09.30 uur. Dat zijn de enige perioden dat ik niet moe ben. Vroeger naar bed tijdens werkweken heeft weinig zin, want dan val ik niet in slaap. Normaal gesproken moet ik om 7 uur op, en dat gaat altijd heel moeizaam. Na 9 uur heb ik totaal geen problemen met opstaan. Kortom: ik vind 9 uur per etmaal slapen niet 'extreem veel', en ik denk dat meer mensen zich daar beter door zouden voelen.

dc

dc

21-09-2012 om 12:56

Ja, extreem

Ik vind het ook wel eens lekker om 9 uur te slapen, maar daar kan ik dan ook makkelijk een week op teren met tussen de 6 en 7 uur slaap.

Vermoeidheid is zo vervelend (kan ik over meepraten met 3 kleine kinderen), dat als er iets aan te doen zou kunnen zijn, het zeker waard is om even te laten onderzoeken.

Ik kamp regelmatig met bloedarmoede. Ondertussen herken ik het, en doe zelf weer even een kuurtje indien nodig (in engeland kun je staalpillen in de supermarkt kopen). Het maakt het leven een stuk fijner, want in de praktijk kunnen we gewoon vaak niet 9 uur slapen.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

21-09-2012 om 14:27

Seizoensgebonden of niet?

Ik zou inderdaad maar eens naar de huisarts gaan. Slaapapneu, schildklier, allemaal mogelijk. Maar ik heb nog een paar suggesties.

Is het in de herfst en winter erger? Dan kan het bij een winterdepressie horen.

Het zou ook een symptoom van (pre)suikerziekte kunnen zijn. Met name als je gewicht een probleem is kan je daaraan (èn aan slaapapneu) denken.

nathalie

nathalie

21-09-2012 om 15:07

Net als vic

Ik vind 9 uur slaap niet extreem. Veel, meer dan gemiddeld, maar niet extreem.
Ik dacht dat 7-8 uur slaap als gemiddeld wordt genomen. Er zijn mensen (lucky them) die structureel genoeg hebben aan 5-6 uur. Dan zijn er dus ook die structureel niet genoeg hebben aan 7-8 uur maar daarboven zitten. Ik hoor daar ook bij.
In het leven van vandaag is dat lastig, want ja als de wekker om 6.30 gaat zou je om 21.30 naar bed moeten. Dat doe je niet gauw (als je een avondmens bent zoals Vic lukt dat al helemaal niet) en dat betekent dat je een chronisch slaaptekort opbouwt. Daar is mee te leven maar als je eens een tijd je echte eigen behoefte volgt zoals in de vakantie dan merk je het verschil.
Ella, dat het de laatste tijd minder makkelijk wordt om onder je slaapbehoefte te leven kan ook komen door het vorderen van de leeftijd, als je jonger bent wreekt het zich gewoon minder. Blijft het natuurlijk een goed advies om de HA het e.e.a. aan kwalen te laten uitsluiten.

Vic

Vic

21-09-2012 om 15:15

Nathalie

Ik ben blij met je reactie want ik begon al ernstig aan mezelf (en mijn eigen gezondheid) te twijfelen. Ik kom best de week door met 6 of 7 uur slaap per nacht, maar als het de hele week richting de 6 uur is ben ik blij als het weekend is. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt want tijdens vakanties voel ik me kiplekker (echt opvallend veel beter dan normaal!). Mijn bioritme is gewoon niet geschikt voor schooltijden

Primavera

Primavera

21-09-2012 om 15:53

Ga nou toch

Ga nou toch naar de huisarts, die gaat je echt niet opeten, omdat je met zo'n probleem aankomt.
Ik spreek uit ervaring. Ik dacht dat het er alleen maar aan lag dat ik een druk leven had en ik ben nooit een ochtendmens geweest. Toch sloop het erin en ik had steeds net een beetje meer slaap nodig.
Na de geboorte van mijn jongste, zwangerschap, babytijd, andere kleintjes, werd het zo erg dat ik na bijna een jaartje merkte dat ik uiteindelijk eigenlijk meer slaap dan de baby nodig had.
Ik was op een gegeven moment bij mijn huisarts voor iets heel anders toen ik mij liet ontvallen dat ik voor mijn gevoel maar niet uitgezwangerd raakte en dat nu toch wel tijd was. Gelukkig verstond de man zijn vak en stelde hij voor om toch maar eens even bloed te gaan prikken op schildklierhormoon, bloedarmoede, enz. Een schot in de roos!
Ik wilde dat ik dat jaren eerder had gedaan, want achteraf gezien zijn mijn schildklierproblemen als ergens tussen de tweede en derde zwangerschap ontstaan.
In tegenstalling tot aandoeningen door ziekteverwekkers, waar het goed is om je lichaam de kans te geven om zelf op te knappen, is het bij dit soort aandoeningen juist helemaal niet handig om te wachten totdat het werkelijk zo erg is dat je geen stap meer kunt verzetten. Het wordt namelijk niet beter, maar alleen maar slechter. Je kunt er zelfs depressieve klachten van krijgen.
Hoe eerder het tekort aangevuld wordt, des te sneller ben je weer de oude en des te minder pleeg je ondertussen tijdens-het-wachten-op-erger roofbouw op je lichaam, wat het herstel danig vertraagd.

Guinevere

Guinevere

21-09-2012 om 16:08

Erg ongezond

Het is erg ongezond om constant moe te zijn. Je weerstand wordt er ook niet beter van. Het is een teken aan de wand. Hup, huisarts dus. En ga vanavond wél gelijk met je dochter naar bed. Lekker, slapen.

Apneutje

Apneutje

22-09-2012 om 00:02

Zo moe

was ik, al jaren. Bij het opstaan al. Meerdere keren bij HA geweest, bloedprikken en nooit kwam daar wat uit. Altijd goed. Maar de vermoeidheid bleef. Tot ik de laatste keer werd doorverwezen naar het slaapcentrum. OSAS, oftewel, slaapapneu, ik stopte 17 maal per uur met ademen! Nu heb ik een CPAP en slaap ik weer goed en ben ik veel en veel minder moe!!

Thursday Next

Thursday Next

22-09-2012 om 01:04

Apneu...

kun je merken als iemand apneu heeft, als je naast hem of haar ligt? ThursdayMan is ook erg moe, bloed getest, hartfilm gemaakt maar niets te vinden. Hij snurkt wel maar volgens mij niet extreem veel. Als ik hem zeg dat ie moet stoppen dan doet hij dat netjes .

Mamvantwee

Mamvantwee

22-09-2012 om 13:03

Mijn man stopt ook vaak met ademen, zo'n twintig seconden. En dan met een flinke snurk of schrik ademt hij diep in, knarst wat, en ademt even door. Daarna begint het opnieuw. Dus je merkt het wel als je ernaast ligt hoor. Het is niet gewoon snurken.

groet, Mamvantwee

Apneutje

Apneutje

22-09-2012 om 14:23

Je merkt het ja

maar mijn man zei altijd wel dat ik snurkte maar niet dat ik stopte met ademen. Tot ik met mijn dochter ging kamperen en zij dus zei dat ik soms stopte met ademen. Daarna ging het balletje snel rollen.

Merel

Merel

22-09-2012 om 18:06

Slaapcyclusmeter?

Ik vond onlangs per toeval een slaapcyclus meter op internet. Deze rekent uit wanneer je het beste kan gaan slapen als je invult hoe laat je je wekker de dag erop zet (en dan kan je uit 4 tijden kiezen) je schijnt namelijk uitgeruster wakker te worden als je tussen je slaapcycli wakker wordt. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar toevallig ga ik vaak op de 'juiste' tijd naar bed (volgens deze meter) misschien een keer leuk om te proberen? (heb geen idee of het werkt hoor, er staat nog een uitleg bij als je verder klikt)
http://sleepyti.me

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 08:59

Mamvantwee

Oje. Dat hoor ik ook vaak. Mijn man doet dat ook. Moet ik hem naar de dokter sturen?

Mamvantwee

Mamvantwee

23-09-2012 om 09:39

Rafelkap

Als jou dat lukt, neem je mijn man dan mee?
Ik heb hem vaak genoeg gezegd dat ik zijn adem hoor stokken, maar ja, het is een volwassen vent die zelf moet beslissen of hij ermee naar de dokter gaat....

groet, Mamvantwee

Apneutje

Apneutje

23-09-2012 om 13:35

De mijne ook?

Want die doet het ook, klaagt ook vaak over moe zijn, maar ondanks dat hij ziet dat het met mij een stuk beter gaat, blijft hij eigenwijs. Zelf weten dan maar, de gevolgen van OSAS kunnen best groot zijn: http://www.apneuvereniging.nl/wat-is-apneu/wat-is-apneu/samenhang-apneu-met/apneu-vage-klachten

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 16:23

Mamvantwee

Ik heb net een link gestuurd met de verschijnselen van apneu. Even kijken hoe hij reageert

Tinus_p

Tinus_p

23-09-2012 om 18:01

Ja maar

waarom die fixatie op slaapapneu? Ella2007 kans beter eens beginnen met een rechttoe rechtaan bloedonderzoek. Schildklier enzo.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 18:36

Tinus

Ja helemaal gelijk, we dwalen af. Ik denk dat Ella het beste naar de huisarts kan gaan met haar verhaal. Het lijkt me wel raadzaam er wat aan te doen.

Ella2007

Ella2007

25-09-2012 om 22:19

Suikerziekte

Ik ga maar eens beginnen met een weekje voldoende slapen, en een afspraak maken bij de HA. Iemand gaf aan voorloper van suikerziekte als gewicht ook probleem is, Nu ben ik het afgelopen jaar wel 4 kilo aangekomen, maar ik ik ga ervan uit dat dat is omdat ik gestopt ben met hardlopen (knieblessure). Ik zit nu wel op het randje van BMI 24-25. Wel merk ik dat ik ook regelmatig heel veel dorst heb, en ik heb ook wel eens gehoord dat dat te maken kan hebben met suikerziekte. Nu wordt het wel eens tijd voor een bezoekje aan de HA. Maar ja, ik ben vorig jaar ook al geweest....... Voel me altijd zo'n zeurpiet als ik daar kom. Terwijl ik meestal wel echt wat heb, en er 1 of twee keer per jaar kom.
"Ja, natuurlijk ben je moe, man twee kids, baan hond en slechte werkverdeling thuis (touché Cobi!)"
Ze is ook niet echt een warm persoon, dat scheelt.

Moontje

Moontje

27-09-2012 om 22:25

Ff meedenken

Chronische overbelasting, burnout, depressie, schildklierproblemen, ijzergebrek, vitamine B of D gebrek, hooggevoeligheid, te weinig ontspanning, onvoldoende opladen van je batterijen, ME, emotionele problemen die men niet aanpakt, te lage zuurstofwaarde in het bloed, slaapapneu, er zijn ontelbare redenen voor vermoeidheid. Bovendien kan het ook nog eens tussen de oren gaan zitten: ik MOET 9 uur slapen anders ben ik moe.
Je zou systematisch op zoek moeten gaan en constructief bloedonderzoek moeten laten doen en alle enigszins voor de hand liggende zaken controleren. En dan ook nog eens naar emotionele triggers kijken.
Ik zou het echt als een probleem zien en ermee naar de huisarts gaan. Laat je niet afwimpelen maar zeg dat je het nu eens echt uitgezocht wilt hebben en dat je oplossingen zoekt. Overigens; ik ben na de geboorte van mijn kinderen jarenlang chronisch moe geweest (drukke baan en gezin). Nu zijn mijn kinderen 15 en 11 maar lig ik nog vaak compleet in coma 's avonds. Ik heb ermee leren leven. Ook ik heb vind ik te vaak vermoeidheidsklachten maar die wijt ik aan mijn overvolle leven in combinatie met mijn hooggevoeligheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.