Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zoon drinkt niet, hoe hou ik de bv op peil

Zie het draadje hierboven, zoon van 9m weigert al ruim 1.5 dag om te drinken.

Ik kolf nu zo'n 3 a 4 keer per dag melk af (normaal dronk zoon vaker, zo'n 6-8 keer), niet tot op het laatste druppeltje maar meer zodat de borst weer wat soepeler is. De melk vries ik in en probeer ik af en toe via lepel/spuitje bij meneer naar binnen te krijgen. Dat laatste gaat enorm moeizaam.

Ik hoop dat zoon binnenkort weer gaat drinken en zo ja, dan vermoed ik dat de voeding wel weer op gang komt maar is er nog iets dat ik nu speciaal wel of niet moet doen om succes te verhogen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-06-2012 om 17:19

Tips

Petal, wat een narigheid. Hoe kolf je? Met de hand, elektrisch, enkel- of dubbelzijdig? In principe is het het handigst om net zo vaak te kolven als je zoon anders zou drinken.
Als ik je verhaal zo lees, heeft hij pijn in zijn keel/mond en dat kan een reden zijn om de borst te weigeren. Blijven proberen is eigenlijk het beste, een paar keer per dag. Je zou de ingevroren melk ook half ontdooid kunnen geven, als een soort 'crushed ice', dat verzacht vaak een beetje.
Proberen aan te leggen als hij slaapt, aanleggen in andere houdingen, lopend proberen aan te leggen. Misschien staat hier nog wat waarmee je verder komt:
http://www.lalecheleague.nl/Dossier-Borstweigeren/Dossier-Onrust-aan-de-borst-en-Borstweigeren.html

Sterkte.

Tirza

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 17:32 Topicstarter

Tirza

Ik heb een hele eenvoudige handkolf. Eigenlijk vrijwel nooit gebruikt maar nu superhandig.

Ik heb zoon geprobeerd slapend te voeden en in andere houdingen maar hij trapt er niet in. Hij is echt ontzettend koppig. Ik weet niet of het de pijn is - hij at eerder een paar flinke lepels yoghurt - of meer de negatieve associatie.

Ik zal de crushed ice techniek proberen en lopend voeden (eindelijk een keer een voordeel dat hij niet zo zwaar is )

Weet jij hoe lang ik het kan blijven aanzien dat zoon minimaal eet/drinkt? Is yoghurt een goed alternatief voor melk op het moment? Ik blijf positief dat de BV wel weer gaat lopen want om het zo na 9 maanden af te sluiten zou ik wel heel erg vinden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 17:47

Kolven, goed drinken en heel belangrijk:

Geen stress (makkelijker gezegd dan gedaan).
Als de toeschietreflex niet lekker werkt kan je synthetische oxytocine bij de ha krijgen. Snuffen, een minuut of vijf wachten en dan kolven. Als het lukt, kan je 150 cc per kilo baby kolven. Dit is wat hij drinkt, niet noodzakelijkerwijs wat jij eruit krijgt.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 17:50

Spruw?

Zou het spruw kunnen zijn? Ik raad je sowieso aan om niet met volle borsten te gaan voeden, het kan dan moeilijk zijn om goed te happen. Heeft hij niets met zijn oren?

Rosa van der Zanden

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 18:05 Topicstarter

Rosa

De dokter heeft in zijn mond gekeken en zei niets over spruw. Zou het eventueel wel kunnen zijn want hij is al heel lang aan de antibiotica. Ik zal straks even goed in zijn mond kijken voor zover ik dat mag.

Oren zijn vrijdag nog bekeken en die waren goed (hehe, gelukkig ook nog iets dat wel werkt)

150cc per kilo kolven, dat bedoel je denk ik per etmaal, en niet per keer??? Kolven gaat niet super hier. De 1e borst gaat nog wel, daar krijg ik dan 100cc uit ofzo, de 2e is dan slechts iets van 40cc. Maar goed, ik hoef niet perse hele voedingen eruit te hebben, als ik maar geen ontsteking oploop en het een beetje op peil kan houden.

Ik merk wel dat als ik mijn tepel in zijn mond stop dat hij dan niet eens probeert te drinken en zijn tong ver achter in zijn mond houdt ipv over zijn ondertandjes.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 18:39

Je kan niet alles kolven

Jouw zoon heeft afhankelijk van de hoeveelheid bijvoeding zo'n 800-1200 ml bv per etmaal nodig. Met een kolf ga je dat er niet uitkrijgen want kolven is minder effectief dan life voeden. Het meest belangeijke is dat je geen stuwing krijgt. Hou goed eventuele rode plekken in de gaten (trek meteen aan de bel als dat zo is,ben nu op de iPad en moet eigenlijk eten koken), dan zijn er uitgebreide tips. Let ook voor jezelf op koorts. Spruw hoeft niet enkel in de mond zichtbaar te zijn, kan ook luieruitslag zijn. Google even voor wat plaatjes, als je het ooit hebt gezien herken je het meteen.
Heeft hij niets met kaak/tongriem/sleutelbeen? Heeft hij een ruwe behandeling in het zh gehad in het mondgebied (mond openwrikken om te kijken of er wat is, uitzuigen, monsters nemen oid?). Heb je hem aan de borst gehad toen er voor hem iets naars was? Denk aan bijvoorbeeld inenten?
Sterkte, ik kijk vanavond hier nog even.

Rosa van der Zanden

Kari1

Kari1

24-06-2012 om 19:53

Niet tirza maar mijn ideeën

"Weet jij hoe lang ik het kan blijven aanzien dat zoon minimaal eet/drinkt?" Minimaal eten is nu niet erg. Vocht-vocht-vocht heeft hij nodig.
"Is yoghurt een goed alternatief voor melk op het moment?" Alles wat hij tot zich wil nemen is een goed alternatief. BV, melk, yoghurt, thee, water, sap, ORS, als het maar vocht is en je het naar binnen krijgt. Daarna ga je weer kijken naar stoffen IN dat vocht, met name de suikers en zouten.
Ik betwijfel overigens of je 150 ml per kilo per dag zou moeten kolven. Kinderen van 9 maanden drinken dat vaak niet meer, die kunnen ook wel eens op de helft zitten (als ze al goed aan de bijvoeding bezig zijn). Dat doet die van jou nu niet (meer), maar je hoeft hem nu ook niet volledig te voeden, alleen voor uitdroging te behoeden.
Kari

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 20:08 Topicstarter

Iets beter

Zoon heeft tot nu toe minstens 10 5ml spuitjes ORS binnen en net heeft hij - voor het eerst in zijn leven, want het kind bliefde alleen maar BV - een beetje aardig gegeten. Groentehap en yoghurt toe en daarna heb ik nog wat gekolfde melk geprobeerd te geven maar dat gaat er maar mondjesmaat in. Hij heeft geen interesse in vloeistoffen? Maar hij heeft in ieder geval iets binnen.

Voor zover ik in zijn mond kan zien geloof ik niet dat hij spruw heeft.

Ik sta er trouwens van versteld hoe flexibel mijn borsten omgaan met het gebrek aan activiteit. Ik weet dat ik al 9 maanden voed maar toch.

Ik snap echt niet waarom hij opeens de borst weigert nu. Op de keelonsteking na, die hij al vanaf minstens de vorige middag had, is er niets nieuws. In het begin heb ik wel een paar keer een beetje lang en dringerig geprobeerd of hij toch iets wilde dringen maar toen wilde hij toch al niet. Hij lijkt op het moment gewoon afkeer te hebben voor de borst

Poppy

Poppy

24-06-2012 om 20:31 Topicstarter

Tandjes

Ik bedenk me net dat bij zoon pas de twee ondertandjes doorgekomen zijn. Hij heeft ze al een week ongeveer maar ze beginnen nu pas op iets te lijken.

Zou het kunnen dat het niet lekker voelt om zijn tong over de tandjes te leggen? Of zou dat mogelijk te korte tongriempje opeens toch in de weg zitten?

Want als ik met de borst aankom houdt hij zijn tong achter in de keel ipv als voorheen naar voren om aan te zuigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2012 om 20:35

Zou zomaar kunnen

Het lijkt me geen rare gedachte dat de tandjes in de weg zitten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-06-2012 om 22:30

Tjee

Kort tongriempje, tandjes en last van zijn keel. Dat is best veel voor zo'n hummel, kinderen kunnen om minder de borst gaan weigeren. Kort tongriempje is heel makkelijk te verhelpen. Misschien kan je moedermelkijsjes maken? Vocht moet er in! Laat je nog weten hoe het gaat?

Rosa van der Zanden

Tirza G.

Tirza G.

24-06-2012 om 22:51

Ja, dat kan

Het over de tandjes leggen van zijn tongetje en dáár dan de tepel nog op kan inderdaad pijnlijk zijn. Zeker bij een kort tongriempje.

Tirza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-06-2012 om 23:30

Invriezen

Geef je hem alleen ingevroren melk of ook 'vers'? Mijn ingevroren melk was destijds echt vies (zelf geproefd) en stonk zelfs. Ik was altijd verbaasd dat mijn kinderen het dronken, maar misschien is jouw zoon kieskeuriger?

Poppy

Poppy

25-06-2012 om 08:38 Topicstarter

Urgh

Als het probleem zijn tandjes zijn dan zie ik niet dat hij nog gaat drinken bij mij.

Ik geef hem voornamelijk verse melk. Als ik kolf zet ik wat in de koelkast en de rest vries ik in. Helaas neemt zoon weinig van de melk dus de vriezer wordt voller. Maar vannacht ging het kolven bijna ook niet, 70ml van beide borsten, dus wellicht is dit het begin van het einde.

En het nog grotere probleem is dat hij dus ook niet drinkt van een beker of fles, niet meer dan 10 slokjes ofzo en dat zet niet aan.

Ik ga bij de ha nog eens vragen over het tongriempje en tandjes maar ik verwacht weinig sjoegge. Ook ga ik kijken of een CB arts langs kan komen voor advies met eten/drinken. Het liefst zou ik willen dat ze gewoon dat tongriempje zouden knippen, maar dat kan nu alleen in het ziekenhuis en dat zou ook niet 1,2,3 gebeuren. Zeker niet omdat de kinderarts ernaar gekeken heeft al en er niets aan wil doen.

Asa Torell

Asa Torell

25-06-2012 om 09:42

Petal

Wat een zorgen toch allemaal! Ik hoop dat hij gauw opknapt, en vooral dat er gauw ook een einde aan deze moeizame periode gaat komen. Niks leuk.

kien

kien

25-06-2012 om 23:33

Maar petal

Slecht drinken kan een reden zijn om het tongriempje te klieven. Ik heb weleens spijt gehad dat ik ooit bij de KA zei dat mijn zoontje prima dronk, anders hadden ze wrsch gewoon meteen geknipt. Misschien toch melden bij de KA, icm de tandjes kan het best zijn dat dat het probleem is.
Veel sterkte, ik kan me herinneren wat een stress het geeft als je baby afvalt. Hoop dat het gauw beter gaat!

Kien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Poppy

Poppy

29-06-2012 om 23:32 Topicstarter

Laatste update

Staat al in het draadje hierboven maar wil het hier toch nog even afronden:

Na bijna 5 dagen weigeren is zoon woensdag avond weer gaan drinken. Die middag heel twijfelend een borst en 's avonds half slapend de andere ook. De volgende ochtend wilde hij er weer niets van weten maar na een uur was dat ook over en is hij helemaal terug. Ben de tel kwijt van hoe vaak hij gister gedronken heeft. Wel is mijn productie sterk omlaag en ligt hij soms 'droog' te happen. Gelukkig is zoon daar rustig onder en zuigt gewoon door. Over een paar dagen trekt het wel weer bij denk ik.

Hij heeft eerst een paar keer flink gebeten maar nadat hij een keer had gedronken was dat ook over.

Ik ben zo blij om weer een beetje gewone plasluiers te zien, en om die kolf weer de kast in te gooien. Ik ga hem maandag weer wegen en neem aan dat hij dan weer mooi wat aangekomen is.

Wel is het arme kind flink verstopt en eet hij de bijvoeding weer mondjesmaat.

Ik voel me ook een stuk beter, zal ook komen door de zorgen die van me afgevallen zijn. Heb ook weer een beetje energie om aan dat partijtje van zoon van dit weekend te denken en voor te bereiden.

Joepie, ik dacht echt dat hij na 5 dagen niet meer terug aan de borst zou komen.

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 15:47

Fijn petal!

Heerlijk voor jullie samen!

Tirza

Ely

Ely

02-07-2012 om 00:14

Hè wat fijn!

Goed om te lezen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.