Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

-Kaatje-

-Kaatje-

24-11-2009 om 12:39

Zoon heeft hypermobiliteit

Onze zoon van 6 jaar heeft van de kinderfysiotherapeute de diagnose hypermobiliteit gekregen, mischien heel stom maar we hebben dit nooit geweten.
Hoe zij al zijn gewrichten de verkeerde kant boog en hij kon ze geheel overstrekken, net een slangenmens. Tsja, dat ga je thuis natuurlijk niet doen met je kind.
We wisten wel dat hij behoorlijk elastisch was maar dat hij hypermobiliteit zou hebben had ik toch niet verwacht.
Nu is mijn vraag dan ook: wie heeft tips/ervaringen, liefst de ervaringen met kinderen.
Onze zoon heeft voornamelijk moeite met de pen goed vasthouden tijdens het schrijven, lang lopen en lang zitten. Er viel dus wel heel veel op zijn plaats door de diagnose!
De behandeling bij de kinderfysio moet nog gaan beginnen, dus ik heb nog geen idee wat die behandeling inhoudt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
toja

toja

24-11-2009 om 14:15

Hier ook

Mijn zoon van 9 is ook hypermobiel in al zijn gewrichten en heeft daarbij ook nog eens een lage spierspanning. Lang lopen en fietsen is hier ook een probleem. Hij heeft een tijdje fysio gehad en daar heeft hij veel oefeningen gedaan om zijn spieren sterker te maken (ze noemde dat een spiercorset) en daar dus meer steun van te krijgen. Nu geen fysio meer; maar wel een sport. Wij zorgen ervoor dat hij veel in beweging blijft. Wel heeft hij nu cesartherapie voor de fijne motoriek; dus vooral voor het schrijven en de zithouding (hij heeft al een balans/wiebelkussen thuis en op school).
(Wij vinden het wel moeilijk om in te schatten waarom hij vaak moe is; hij heeft namelijk ook nog sensorische integratieproblemen en heeft autisme). Succes

Dirkje

Dirkje

24-11-2009 om 22:29

Ja,

ook hier een hypermobiel kind. Niet heel erg maar wel in redelijke mate, zei de kinderfysiotherapeut. Bij mijn kind ging het gepaard met verminderde kracht in rug en benen, wat betekende dat het zwemmen heel erg moeilijk ging. Kind kon met name de onderbenen en voeten niet in het gareel houden, die zwabberen nog steeds alle kanten op. Waterschoentjes hielpen een boel om de enkels wat gefixeerd te houden. Wij kregen het advies om kind veel te laten lopen, fietsen en zwemmen om wat meer kracht te kweken. Daarnaast heeft kind een tijd fysiotherapie gehad voor het schrijven. Tot nog toe heeft kind maar 1 keer iets gebroken en gelukkig nog nooit iets uit de kom gehad.
Achteraf vielen er met de diagnose een aantal stukjes op de juiste plek. Eindelijk een verklaring waarom kind zo lang niet goed kon rollen of zitten. Wij dachten vooral te maken te hebben met een lui kind.
Met sporten is het wel oppassen. Kind bij ons wilde na het halen van de zwemdiploma's per se op voetbal. De fysiotherapeut gaf aan dat dat een slechte keuze was, omdat het nogal blessuregevoelig is. Wij hebben met kind toen de afspraak gemaakt dat voetbal mocht zo lang er niet de ene na de andere blessure was. Tot nogtoe gaat het goed.
Wat ik uiteindelijk het vervelendst vind van de hypermobiliteit is dat dit gepaard gaat met een verhoogde kans op reumatsiche aandoeningen. Zit toch al aardig in onze families, dus de kans dat kind zoiets ontwikkelt is ook weer aanwezig. Aan de andere kant, zo lang het er niet is, maak ik me daar dus maar niet te druk om.
Groet,
Dirkje
Groet,

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-11-2009 om 15:23

Hypermobiel

Ik ben zelf hypermobiel. Een aantal keer wat gewrichten uit de kom gehad, een slechte houding, moeite met schrijven etc. Als kind veel fysiotherapie en houdingstherapie gehad en op zwemmen gezeten. Nog steeds zwem ik graag en tot een aantal jaar geleden heb ik fitness gedaan. Het opbouwen van een stevig "spiercorset" is heel belangrijk om kracht op te bouwen zodat de gewrichten beter ondersteund worden en het aanleren van een goede houding/bewegingen om overstrekking te voorkomen. Het vermijden van blessuregevoelige sporten is idd raadzaam. Tijdens mijn zwangerschap heb ik bekkeninstabiliteit gehad (komt veel voor bij zwangeren die hypermobiel zijn) en Mensendieck gehad. Heb tegenwoordig nauwelijks tot geen last meer van mijn hypermobiliteit behalve zoals nu dat ik met een gebroken voet loop en het hobbelen met krukken mijn polsen heeft overbelast zodat die nu pijnlijk zijn (te grote belasting en overstrekking).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.