Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Grasmus

Grasmus

13-03-2012 om 23:03

Zoon hoort stemmen voor het slapen gaan

Onze zoon (10 jr) hoort nu al een aantal weken net voor het slapen gaan stemmen in zijn hoofd. Hij kan het niet goed omschrijven, maar het zijn drukke en schreeuwende stemmen. Hij komt dan uit zijn bed en is verdrietig en wat angstig. Alles gaat dan snel en klinkt hard zegt hij.
Als hij dan een tijdje bij ons heeft gezeten gaat het wel weer en gaat hij weer naar bed. Ik heb de indruk dat hij dan uiteindelijk wel zonder problemen inslaapt. We hebben het computergebruik al teruggebracht maar dat maakt niets uit, tot nu toe. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hier nu verder aan kan doen. Ik kan niets verzinnen dat hem helpt.
Hij heeft wel vaker geslaapwandeld, dat waren onregelmatige periodes, maar dat was tijdens het slapen en niet voor het slapen zoals nu. Hij was dan wel erg angstig en verdrietig.
Verder vertelt hij ook dat bijvoorbeeld zijn vingers korter lijken te worden.
Het klinkt misschien wat vaag allemaal, maar het is voor hem moeilijk te omschrijven.
Misschien is er op het forum iemand die me wat verder kan helpen en/of hier ervaring mee heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

Er gaat een belletje rinkelen, heb dit soort dingen wel eens eerder hier beschreven gezien, kan het nu zo gauw niet vinden. Vooral die korte vingers doen me ergens aan denken. Zoek eens op "dingen ver weg zien" oid, van Lidwientje Walg, in Gezondheid. In dit draadje wordt er ook aan gerefereerd:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?actueel=0&archief=1&thread=128095&forum=32&post=2032865

Tis niet exact hetzelfde naar de symptomatologie verschilt ook wel wat geloof ik. Het lijkt ieg verwant.

Of kijk hier eens: alice in wonderlandsyndroom

http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_in_Wonderland_syndrome

en schrik niet van de eerste paar regels, later wordt vermeld dat het ook wel onschuldig voorkomt bij kinderen, die er tegen hun tienerjaren overheen groeien!

Tussen waken en slapen

Tussen waken en slapen zit een heel grijs gebied. Je hoort ziet of voelt dingen die je eigenlijk droomt terwijl je je voelt alsof je wakker bent. Het gevoel te vallen, harde geluiden die er niet zijn, dat hoort daarbij. Misschien is dat hetgeen waar je zoon last van heeft? Ik kan me herinneren dat ik vroeger ook vaak geluiden hoorde bij het in slaap vallen en dan iedereen ging wakker maken, maar niemand had natuurlijk iets gehoord
Ik zou het in ieder geval in de gaten houden, zeker als hij angstig is. Houdt hij van slapen? Misschien wil hij zo graag wakker blijven dat de slaap hem overvalt, rituelen helpen dan wel eens. De tip om hem een luisterverhaal te laten horen vind ik een goede, hij valt dan met dat geluid in slaap en niet met het geluid in zijn hoofd. Mijn dochter valt ook al tijden met een luisterverhaal in slaap, of zachtjes de radio.

Grasmus

Grasmus

14-03-2012 om 10:03

Alice in wonderlandsyndroom

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eens gaan zoeken op het Alice in Wonderlandsyndroom en herken daar inderdaad wel wat in, zoals het kleiner lijken van zijn vingers. Maar nog niet echt die stemmen. Uiteindelijk kwam ik wel terecht bij het gebied tussen wakker zijn en slapen en het ervaren van o.a. geluiden. Dat worden hypnagoge hallucinaties genoemd. En dat lijkt me wel een aardige verklaring voor die stemmen.
Het idee van een luisterverhaal vind ik wel goed. We hebben nog een daisyspeler van onze dochter die kan hij wel gebruiken, luisterboeken kunnen we dan gratis lenen. Ik denk dat we dat eens gaan proberen. Het is altijd wel zielig, zo'n jongetje wat bang is en maar niet goed kan omschrijven wat het nu precies is waar hij angstig van wordt. Hij slaapt verder altijd goed, buiten het af en toe slaapwandelen om.

O en grasmus

Als hij dit duidelijk ervaart, het gebied tussen waken en slapen kan het best zijn dat hij een keer slaapverlamming ervaart. Heb ik wel eens gehad: je wordt wakker en kan de eerste seconden niet bewegen, terwijl je wel ziet, hoort en voelt. Even best eng hoor, maar als je weet dat het normaal is en ook weet dat je eigenlijk droomt terwijl je wakker bent, is dat misschien een hele geruststelling. Was het in ieder geval voor mij!

Kobalt

Kobalt

14-03-2012 om 11:04

Niet vergeten

Hoi Grasmus,
Als ik jou was, zou ik vooral niet vergeten, om hem gerust te stellen. Dus uitleggen over dat alice in wonderland gedoe. Er is een naam voor, het komt vaker voor en het gaat wel weer over.
Ik zeg bij dat soort dingen altijd tegen mijn kinderen: 'Dat komt doordat je hersenen groeien en ontwikkelen. Het is naar, maar je brein zit vervelende grapjes met je uit te halen.' Dat is niet leuk, maar ook niet iets om je zorgen over te maken.
Mijn kinderen hebben nodig dat dit benoemd wordt aan ze, anders gaat de angst regeren en dat zou jammer zijn.

Grasmus

Grasmus

14-03-2012 om 22:14

Heb met hem gepraat

Ik ben erg blij met jullie ervaringen en adviezen. Ik had nog helemaal niet in deze hoek gezocht, maar het lijkt er wel op dat het zoiets is.
Ik heb het er vanmiddag met hem over gehad en op een eenvoudige manier uitgelegd dat hij niet de enige is die dit heeft, dat het een naam heeft enz. Bij het naar bed gaan heb ik hem een tekst voorgelezen, speciaal gericht op ontspanning. En dan morgen eens zoeken naar leuke luisterboeken. En dan eens kijken hoe het de komende dagen gaat.

Chippie

Chippie

15-03-2012 om 21:02

Ik hoorde laatst...

dat 1 op de 7 kinderen stemmen hoorde. Ik viel bijna van mijn stoel, maar blijkbaar was het dus niet direct iets ongewoon. Rest van draadje heb ik niet gelezen, maar misschien is huisarts geen gek idee (misschien ter geruststelling).

bertje1

bertje1

15-03-2012 om 23:05

Mijn zoon ook

die heeft, maar dan vooral bij ziekte of na ziekte van die rare dingen; dingen horen dingen ver zien, ijlen maar geen koorts hebben... probeer het te relativeren en het 'ergens op te gooien' en dat het vanzelf over gaat en leid hem af! Het gaat (neem ik aan) gewoon over..

Leve Ouders Online

op veel andere fora had men je doorverwezen naar een waterstraler of auraontwarderaar en had je waarschijnlijk het advies gekregen bakstenen onder het bed, loden platen onder je funderingen dremcatchers boven het bed te plaatsen..l

Grasmus

Grasmus

17-03-2012 om 00:14

Dirksmama

Haha, de waterstralers e.d. ben ik ook tegengekomen op mijn 'google-zoektocht'.
Daarom heb ik ook heel bewust mijn vraag op dit forum geplaatst. En met goed resultaat: nog zonder luisterboek tot nu toe, maar wel met uitleg en geruststelling heeft hij nu al drie rustige nachten achter de rug.

Grasmus

"En met goed resultaat: nog zonder luisterboek tot nu toe, maar wel met uitleg en geruststelling heeft hij nu al drie rustige nachten achter de rug.
Fijn zeg! Goed hè, dit forum, ik heb er ook al zoveel aan gehad

Grasmus

Grasmus

19-03-2012 om 23:44

Anneque, en vervolg zoon

Zeker goed, dit forum. Ik heb hier al zoveel (andere) informatie vandaan gehaald. Ik schrijf dan wel niet zo veel, maar lees des te meer...
Over zoon: vanavond toch weer uit bed gekomen, helaas. Maar heb hem (net als de eerste goede avond) een meditatieverhaaltje voorgelezen, om even helemaal tot rust te komen. Dat werkte een paar dagen geleden heel goed. Dus dat ga ik nu voorlopig toch nog maar even doorzetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.