Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maaaaike

Maaaaike

08-01-2013 om 23:58

Zoon laat in puberteit

Mijn zoon van 14 3/4 vertoont nog nauwelijks tot geen lichamelijke puberteitsverschijnselen, is dit niet erg laat? Hij heeft nog nergens haargroei en heeft nog geen grote groeispurt gehad. Hij was altijd aan de lange kant maar begint echt achter te lopen op zijn uitschietende vrienden, hij is nu de kleinste. Wel zijn zijn voeten behoorlijk gegroeid tot maat 43 in vrij korte tijd. Hij is verder kerngezond, in zijn gedrag en fysiek ook een echte jongen, goed gebouwd met wasbordje van het sporten. Ik maak me er niet echt zorgen over maar ben wel benieuwd of er meer van die laatbloeiers zijn? Hij is overigens 1.73 m en 53 kg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

09-01-2013 om 08:24

Herkenbaar

Mijn zoon is ongeveer dezelfde leeftijd, ca. 1.70 en 43 kg. Al zijn vrienden zijn hem ook voorbij en vroeger was hij ook de langste van de klas. Hij zit nu in de derde, maar in november in de 2e klas is hij bij de schoolarts geweest en die vonden dat hij laat puberde en of ze hem een jaar later nog eens mochten zien. Ik heb echter niks meer gehoord en de schoolarts is wel langs geweest al (dochter zit nu in de 2e vandaar dat ik het weet). Ik heb echter in de tussentijd wel een beetje om me heen gevraagd en eigenlijk is iedereeen laat met puberen aan beide kanten van de familie, dus ik ga ervan uit dat het nog wel komt. Opeens zijn wel wat kledingstukken te klein die begin van de winter nog pasten, dus geloof dat er wat aan komt. Hij ondervindt er wel nadelen van bijvoorbeeld met voetballen dat hij nu in een lager team zit dan vroeger, hij komt fysiek toch wat te kort. Kwamen er gister achter dat hij nu toch ook officieel ondergewicht heeft, dus hij probeert nu ook wel wat meer te eten, vooral eiwitten en zuivel, wat bij hem echt te weinig was. Haargroei etc verwacht ik nauwelijks bij hem omdat hij half Aziatisch is, dat heb ik vorig jaar ook aan de schoolarts gezegd, want die namen dat nogal als norm om te kijken of de puberteit al inzette. Zijn neef van 18 was ook erg laat, gaat nu toch richting 1.90, maar heeft zich nog nooit geschoren.

koentje

koentje

09-01-2013 om 10:23

Maaike,

kom je hem nog wel eens piemeltjenaakt tegen of houdt hij dat angstvallig verborgen?
Mijn zoon, 14,5, heeft aardige haargroei van onderen maar de okseltjes zijn nog haarloos. (niet geurloos meer overigens....)
Ik denk niet dat je je er zorgen over hoeft te maken. Maar zeker weten doe ik dat niet!

Is dat laat?

Ik ga het eens even opzoeken. Hier hoeft er voor de 15e verjaardag van zoon, eind dit jaar, ook nog geen scheerapparaat cadeau gegeven te worden. Het is een echte knul met een mooi jongens puberlijf en is met 1.76 toch van prima lengte? Verder krijg ik niet veel meer te zien, gaat de badkamer deur angstvallig dicht.
Jongens beginnen rond de 14 toch pas met de groeispurt? Dat is ook maar een gemiddelde toch? Misschien haalt jou zoon vanaf zijn 15e "de schade" weer flink in.

Maaaike

Maaaike

09-01-2013 om 19:25

Piemelnaakt

Ik zie hem niet veel meer naakt, maar volgens mij is het nog steeds maatje Pinkeltje. Hij heeft ook een extra oproep gehad van jeugdverpleegkundige. Toen ik belde waarom dat was, zei ze dat ie in maart een afbuigende groeicurve had en ze wilde hem nog eens meten. Vergeten te vragen hoe lang hij toen was. Volgende week afspraak, ik wacht dat maar even af. Ik was zelf ook een late puber en man ook, runs in the family kennelijk.

Hoe later hoe langer, toch?

Maar als de groeispurt laat inzet dan duurt-ie toch iha langer waardoor de eindlengte per saldo hoger uitkomt? Tenminste, dat heb ik altijd begrepen (en ook in mijn omgeving wel gezien). Maar goed, da's de hoofdregel, dat hoeft niks over jouw zoon te zeggen.

Groeten,

Temet

Eerst de voeten, dan de rest

da's de normale volgorde. Dus als je zoon net 2 maten gegroeid is qua schoenen, dan zal de lengtespurt er zo ook wel aankomen...

Ingrid (zoon van bijna 16, van rond de 176 en ongeveer 50 kg. Zeker 15 cm gegroeid de laatste 2 jaar. Hij was altijd het onderdeurtje, en is nu heel gemiddeld qua lengte volgens mij tov zijn klasgenoten)

Ingridt

Onze 16-jarige is zeker 10 cm langer dan de jouwe, and van hem heb ik ook hiet idee dat hij gemiddeld van lengte is als ik kijk naar zijn vrienden. Zijn vriendin is ook maar een paar cm kleiner.

Lol silone....

eehm.. de spreiding in lengte is gewoon groot bij jongens van 16?

Of ze zoeken vriendenn van gelijk formaat?

Ik weet het niet....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.