Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zoon van 5 steeds agressiever

Goedenavond,

Ik ben de laatste tijd nogal in verbazing door mijn zoontje van 5. De laatste tijd vertoond hij thuis, op school en bij vriendjes steeds vaker agressief gedrag. Dan heb ik het over slaan, bijten, schoppen, gericht slaan, dreigen. Hij reageert overal op, maar met agressie!! vanmiddag heeft hij zijn vriendje met opzet heeeeel hard geschopt, niet 1x maar herhaaldelijk. Dit omdat ze een vechtspelletje deden? ook zo raar....Schaamde me rot naar die moeder toe...
Thuis schreeuwt hij voornamelijk op alles wat je van hem wilt. Eten, tanden poetsen, noem maar op... hij heeft sinds augustus ook dat hij eten omhoog werkt/krijgt, dit word nog onderzocht of het iets verkeerd is in zijn lijf. Zo niet dan denken ze aan een angst stoornis... zou dit gedrag dan samenhangen met die evt stoornis? ik maak me echt zorgen.... en schaam me voor zijn gedrag...

Angst

Natuurlijk kunnen mensen, en zeker ook kinderen, uit angst afwerend en agressief gaan reageren. Hopelijk heb je goede hulp die jou kan helpen hoe goed om te gaan met je zoon.

Mijn zoon, met het syndroom van Asperger, gaf in de bovenbouw van de basisschool kopjes maaginhoud op, vanwege de stress en de angst op school.

lucy32

lucy32

12-02-2018 om 21:08 Topicstarter

geen hulp

Wij hebben nog geen hulp omdat niemand echt luistert. Pas nu net dat de huisarts misschien denkt aan die stoornis, ook pas na uitsluiten van lichamelijke problemen, worden we doorgestuurd naar de kinderpsycholoog. Hier zal ook wel weer veel tijd overheen gaan ben ik bang... tot die tijd heb ik geen idee wat ik zou kunnen doen om het op te lossen....

Niet makkelijk

Wat je zelf kunt doen is de dagindeling voor je kind zo voorspelbaar mogelijk maken en veel geduldig samen doen, meer organisch kalm dan eisend en met deadlines. En tijdig aangeven wanneer er zaken zijn als weggaan, of gaan eten, en die overgangen zonodig samen met hem doen. Het kan veel vragen van je geduld want een angstig boos kind kan bij jou ook angst en boosheid oproepen. Dat is een valkuil. Het is belangrijk dat jij kalm blijft en je niet uit je evenwicht laat maken. En trek het je minder persoonlijk aan. School kan voor sommige kinderen heel stressvol zijn en er wordt tegenwoordig veel van kinderen gevraagd in een omgeving die nogal druk kan zijn, op school maar ook thuis. Maar in elk geval heb je er thuis wel invloed op.
Wat er op school gebeurt zou je kunnen terughoren van de juf of de meester. Er gaan altijd situaties vooraf aan zon uiting van een kind. Het kan goed zijn om te proberen in beeld te krijgen wat er aan vooraf gaat. Meer naast je kind staan en kijken kan je een beter beeld geven.

Vaste tijden vaste routines

Hier hielp vooral om elke dag dingen op dezelfde tijd en dezelfde manier te doen. En er meer tijd voor uit te trekken.
En tijdig aangeven aan je kind op een rustige manier. En ordelijkheid.

Voorzichtig

Probeer het wel wat eenvoudig te houden met de hulpverlening. Je wil graag weten wat er in het hoofd van je zoon omgaat. Je bespreekt graag benodigde handvaten. Alleen je laat je verder niet uithoren over je zwaktes over zorgen en angsten. Als je je meldt bij de hulpverlening loop je ook het risico dat men je een zorgmelding bezorgd. Bijvoorbeeld als je het op een gegeven moment niet eens bent met de behandeling, maar ook als er weinig resultaten geboekt worden, al komt dat door wachtlijsten en wisselende hulpverlening.
Houdt het eenvoudig. En zoek zonodig die handvaten buiten de instelling, die er niet altijd even goed in is om met ouders om te gaan of deskundigheid heeft voor de thuissituatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.