Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rembrand

Rembrand

22-03-2010 om 23:26

Zoon van elf bultje onder tepel.

Vanavond kwam jongste zoon naar mij toe en vertelde mij dat hij een harde tepel had. Ik voelde er inderdaad een bultje onder net zoals ik zelf had toen mijn borsten begonnen te groeien ( zo'n knikkertje ). Hij is elf jaar en begint ook wat lichte haargroei onder zijn oksels te krijgen. Hij denkt dat het bultje er ongeveer een week zit. Het doet overigens geen pijn en de huid is ook niet rood ofzo. Ik weet dat jongens dit ook kunnen hebben, maar ik vraag me toch af of ik er volgende week niet even mee naar de huisarts moet.
Hij dacht zelf al dat hij borstkanker had, maar ik kon hem wat dat betreft geruststellen.
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

23-03-2010 om 06:55

Rembrand

Als je je ongerust voelt of als je zoon zich daar prettiger door voelt kun je even langs de huisarts, maar het is idd iets wat veel voorkomt, in het archief zijn er diverse draadjes over te vinden.

Lys Lionne

Lys Lionne

23-03-2010 om 09:31

Hier ook

Zoon van ruim 12 heeft hetzelfde verschijnsel. Ik wist al dat het vaker voor kwam, kon hem dus gerust stellen. Bij hem is het overigens wel pijnlijk.

Petr@

Petr@

23-03-2010 om 11:06

Herkenbaar

Maar dan bij onze veertienjarige zoon. Ik ben wel met hem naar de huisarts geweest en die kon ons geruststellen. Volgens hem luidt het de puberteit in.
De huisarts had er ook een naam voor, maar die weet ik niet meer. Al googelend kwam ik dit tegen:

Bult onder de tepel bij jongens

Vooral bij veertienjarige jongens komt enige borstvorming (gynaecomastie) voor. Dat is normaal. Vaak ontdekt de jongen zelf aan één kant "een bult onder een tepel". Feitelijk gaat het om een weke zwelling. Deze borstvorming hoeft dus niet gelijktijdig links en rechts te ontstaan. Het is ook normaal dat de betreffende zwelling bij aanraking wat gevoelig is. De borstvorming wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen in de puberteit. In 90% van de gevallen verdwijnt deze "bult" weer binnen twee jaar.

bron:
Huisarts en Wetenschap 48 (12) 648) J. Eekhof e.a.

Rembrand

Rembrand

23-03-2010 om 13:38

Thanks.

Toch een geruststelling.
De andere twee zonen hadden dit niet, en die waren toch wat later met hun lichamelijke puberteit dan de jongste.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.