Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

07-11-2009 om 17:01

Zoontje 5 krijgt buisjes maar nooit last van oren, zat veel vocht achter!

ons zoontje van 5 krijgt buisjes,alleen mijn dochtertje en de kinderen van mijn schoonzus hebben dit ook allemaal,maar die tobben al vanaf de geboorte met de oren,ons zoontje heeft vorig jaar 1 keer een ooronsteking gehad en er ook nooit last van gehad verder,maar er zat wel vocht achter zijn oortjes,op aanraden van de juf,ben ik naar de kno-arts gegaan,want die twijfelde of hij dingen niet begreep of niet goed hoorde en thuis moeten we hem ook wel eens vaker roepen ,maar soms is een kind zo druk bezig dat je hem ook 2 of 3 keer moet roepen om bijv. te komen eten!
Als ons zoontje en ik alleen zijn en ik leg hem op bed en ik praat erg zachtjes(is natuurlijk anders dan een drukke klas)dan verstaat hij het toch wel(doe ik soms expres,dat ie moet raden wat ik zeg ofzo),maarja als de kno hem getest heeft en zijn oortjes heeft nagekeken zullen buisjes toch wel degelijk moeten(mij valt op dat hij bij zwemles ook maar half meedoet,misschien door zijn gehoor,dat durf ik niet te zeggen)

En ik heb een half jaar terug een piepjestest gedaan,daar kwam uit dat zijn linkeroor minder was(is niet 100% betrouwbaar)daar moest ie zijn hand omhoog doen als hij een piepje hoorde en die vrouw wist het ook niet zeker,dus nog een tweede test gehad laatst,ook niet goed,dus doorverwijzing naar de kno,maar zij was niet zosnel voor buisjes zei ze,weet iemand wat ze daar mee bedoeld.is toch niets mis mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
karin

karin

07-11-2009 om 17:03

Komt het wel vaker voor alleen vocht erachter zonder ooronstekin

maar komt het vaker voor zonder te tobben met je oren zoals ooronstekingen enz,dat je dan toch buisjes krijgt,ja ik begrijp wel dat er dan vocht achter zit,maar die ik ken met buisjes die tobben met de oortjes......

Hier

Mijn zoon (nu 6½) had nooit oorontsteking, maar was wel heel doof. Hij wilde bijv. de tv steeds harder, we moesten hem idd heel vaak roepen, en in de klas kreeg hij veel niet mee. Hij heeft nu voor de 2e keer buisjes en dat is beide keren volkomen probleemloos verlopen. Idd veel vocht, en een dikke prop. na de operatie hoorde hij meteen goed, dus ik ben er blij mee.

Tango

Tango

07-11-2009 om 22:54

Hier w.s. ook

Tangozoon moet mogelijk ook aan de buisjes. Afgelopen week ook voor zo'n piepjestest geweest bij de assistente van de huisarts. Leek ook niet geheel betrouwbaar, maar duidelijk werd dat hij toch wel minder hoorde. De verwijzing voor de KNO-arts is binnen, dus daar horen we weer verder. Wij hopen er wel op want Tangozoon heeft al een jaar logopedie en het gaat echt maar weinig vooruit, niet gek natuurlijk als je het niet goed hoort. Hij praat ook vaak hard. Het horen is vergelijkbaar als bij jou Karin, hij lijkt alles wel te horen, maar volgens ons dus niet heel duidelijk. Tangozoon klaagt wel soms over oorpijn, maar soms maakt hij er ook duidelijk misbruik van, bijvoorbeeld als hij geen zin heeft in de zwemles. Het is dus niet altijd duidelijk of hij echt oorpijn heeft. In ieder geval nooit echt oorontsteking gehad.
Van een kennis hoorde ik dat haar dochtertje van 2 ook buisjes kreeg. Het meisje praatte nog nauwelijk, echt maar enkele woordjes. Nooit last van oren gehad, maar toch veel vocht erachter. Het kan dus zeker.

Buisjes

vanmorgen met zoon (3) naar KNO geweest omdat hij slecht hoort (en luistert...). Vorig jaar heeft hij buisjes gekregen. Toen was ie dus net 2. Ik weet nog dat ik het ziekenhuis uitliep met hem, ik vroeg iets en hij gaf antwoord. Toen dacht ik: hij hoooort me gewoon! Zo gek, maar je merkt het pas als hij weer goed hoort. Ging ook direct veel beter praten.

Nu zijn buisjes er dus helaas waarschijnlijk uit, meneer is weer half doof (ik hoor de hele dag "wat?"). Over 2 weken weer nieuwe. Alleen maar fijn voor hem, want als je niets hoort is dat gewoon niet prettig. Op het KDV zeiden ze vorig jaar dat hij eerst ook wel veel alleen speelde, en na de buisjes niet meer. Maar is natuurlijk niet handig als je niet goed meekrijgt wat er gezegd wordt.

Kortom, ik ben blij met de buisjes en zoon ook. En we gaan vrolijk voor de 2e keer. Ik vind alleen het roesje eng, maar goed dat hoort er nu eenmaal bij.

karin

karin

14-11-2009 om 12:15

Dank je maar kan hij dan met zwemles ook minder horen?

dank je voor de reacties,kan hij dan met zwemles ook minder horen,want hj zwemt nu 5 maanden en kijkt veel om ziht heen doet weinig mee,de juf zei dat ze iedere week opnieuw de schoolslag uit moest leggen en ze hebben een groepje van 10 waarvan er 4 wat meer moeite hebben waaronder ons zoontje dus ofdat ons zoontje niet in een andere groep/dag/tijd kon ,hij is er al laatste bijgekomen,want ik had de tijd verzet,mijn vriend zei daar krijgen ze toch voor betaald om les te geven,maar de juf zei het is niet leuk als de rest dadelijk verder is en de andere 4 achter(maar het zou wel meer erom gaan dat de ouders van kinderen ook willen dat het opschiet,kost tenslotte een hoop geld en als er dan wat meer aandacht moeten hebben dat kost tijd(ik heb nl vorige week 1 moeder dat horen zeggen,dat het niet echt opschoot in dat groepje van ons zoontje,daarom denk ik dat),maar ik denk ergens dat het ook met zijn gehoor te maken heeft,het is een groot zwembad en er zwemmen zo'n 8 groepen en daar klinkt het toch al wat doffer zeg maar
en ik begrijp het wel,maar vond het ook wel een beetje raar die reactie van de juf!

Minder horen

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp. In ieder geval: als hij minder goed hoort door vocht, dan hoort hij ook bij de zwemles minder goed. Of dat zijn achterstand daar helemaal kan verklaren weet ik niet, maar het zal zeker een rol spelen, lijkt me. Als je weinig hoort, gaat veel langs je heen, overal. Heb je een reden om geen buisjes te willen, als ze wel geïndiceerd zouden zijn?

Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2009 om 14:28

Hier 2 buizenkinderen

En ik heb er nooit spijt van gehad....beide kinderen dragen wel doppen met zwemmen, zodat er geen water in kan komen, want dat levert vrijwel direct oorontsteking op....

Tango

Tango

16-11-2009 om 22:58

Vandaag

Met Tangozoon naar de KNO-arts geweest. Hij moet inderdaad ook buisjes. Had vocht achter de trommelvliezen en hoort met beide oren minder goed.
Hij kan volgende week woensdag al terecht. Ik heb ernstig getwijfeld, midden in de Sinterklaasperiode, maar het alternatief is pas januari en dat vind ik weer te laat.
Hoe lang duurde het voordat jullie kinderen hersteld waren van de operatie? Hij mist nu in ieder geval net het schoenkadootje, maar het zou heel triest zijn als hij ook het Sinterklaasfeest op mijn werk (zaterdag na de operatie) nog moet missen.
Op de KNO-poli praten ze er zeer gemakkelijk over, voor hun natuurlijk een fluitje van een cent, maar voor ons, wat de kinderen betreft dan, onze eerste echte ziekenhuiservaring.

Tango

"Hoe lang duurde het voordat jullie kinderen hersteld waren van de operatie?"
Een paar uurtjes of zo. Dat viel me zo ontzettend mee, hij had in de auto naar huis alweer praatjes. Advies is om ze op de dag van operatie thuis te houden, maar de dag erna mocht hij weer naar school. Dat ging dan ook prima.
Ik vond de anaesthesie eerlijk gezegd wel akelig de eerste keer, daar moet je even op voorbereid zijn. Het is gewoon een naar gezicht om hem zo te zien wegzakken, en die van mij begon ook erg te "vechten", spartelde tegen en wilde dat ding van zijn snuit aftrekken. De tweede keer hebben we voor een prik gekozen, en dat beviel 100x beter. Hij viel gewoon lekker in slaap, zo zag het eruit. De ingreep duurt hooguit 10 minuten, uitslapen verschilt erg per kind, mijn zoon slaapt lang uit (ruim een half uur). Dan zijn ze vaak nog wat dizzy en ze houden je in het zh tot ze zeker zijn dat kind goed op zijn benen blijft staan (zeker nog een uur).
Alles bij elkaar valt het heel erg mee, maar ik weet nog dat ik het de eerste keer ook heel spannennd vond.
Succes!
(en wat zo geweldig is........het werkt onmiddellijk. Meteen als hij wakker wordt, hoort hij goed en dat was zo heerlijk.)

Tango nog ff volledig ot

Je tipte me een paar maanden geleden de Paasheuvel: we zijn er geweest en waren heel enthousiast. Goedkoop, eenvoudig, geen fratsen, mooie omgeving: precies wat we zochten. Bedankt dus!

Tango

Tango

17-11-2009 om 09:54

Anneque

Leuk om te horen van de Paasheuvel. Wij zijn nog niet geweest, we gaan pas volgend jaar met de hele familie, hebben al wel geboekt. Het zag er inderdaad leuk uit. Fijn om te horen dat het ook echt goed is.
Even nog een vraagje over de buisjes: was jouw zoontje misselijk na de narcose. Dat lijkt me namelijk wel erg vervelend.
De tip van het prikje i.p.v. kapje heb ik vaker gehoord. Ik ga vragen of het bij ons ook met een prikje kan. Is natuurlijk ook vervelend, maar zo'n mannetje dat ligt te worstelen om zo'n kapje af te krijgen lijkt me veel vervelender.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2009 om 10:20

Tango

Tango, het stelt echt helemaal niets voor (tenminste... dat is onze ervaring - en die van veel anderen). En maak je geen zorgen over dat kapje, het is echt een kwestie van een paar seconden hoor.
Het woord narcose klinkt heel zwaar, maar het is natuurlijk niet vergelijkbaar met de verdoving die je krijgt bij een echte operatie (buisjes plaatsen kun je niet echt een operatie noemen, het is meer een 'ingreepje'). Mijn zoon is twee keer onder het mes geweest. De eerste keer moest ook zijn neusamandel eruit. Om 11 uur gingen we alweer naar huis, en hij heeft thuis gewoon gespeeld alsof er niets was gebeurd. De tweede keer waren alleen buisjes; toen zat hij zelfs om 12 uur alweer op school voor de paaslunch.
Van misselijkheid of wat dan ook maar hebben wij nooit iets gemerkt. Het is echt een ingreepje van niets.

Kapje/prik en misselijk

Nee, hij was wel even wat dizzy, maar ik geloof niet dat hij misselijk was, ik heb er niets over gehoord en hij keek begerig uit naar het ijsje (ook alleen de "buisjes" kregen hier een ijsje).
Wb. dat kapje: het hangt een beetje van je kind af. Ik geloof onmiddellijk dat het voor legio kinderen geen probleem is, maar mijn zoon heeft het er nóg over. En dat terwijl hij dagelijks puft met een vergelijkbaar kapje. Maar verder: idd het stelt echt niks voor, tis een pure routineklus (klusje) en je kind is zeer waarschijnlijk héél snel de oude (maar dan horend!).

Tango

Tango

17-11-2009 om 20:53

Kapje

Ik heb vanmiddag even gebeld met het ziekenhuis en daar vonden ze het geloof ik maar raar dat ik liever een prik wilde. De meeste kinderen vinden het geen probleem, dat kapje. Ik heb me dus maar over laten halen tot dat kapje. Nu ik echter jouw posting lees ga ik ernstig twijfelen. Tangozoon heeft nl. onlangs ook pufjes voorgeschreven gekregen die hij dus echt niet wilde nemen. Vreselijk vond hij het en inderdaad een soortgelijk kapje. Goed dat je dit even ter sprake brengt.
Ik moet met Tangozoon (5 jaar) alles nog een beetje gaan voorbereiden en dan breng ik dit gewoon maar ter sprake. Ik kijk dan zelf wat hij wil: prikje of kapje en dan bel ik maar weer met het ziekenhuis als het toch een prikje wordt.Ik denk dat hij hierin best mee kan denken en zelf weet ik het gewoon even niet.

Mariska

Mariska

18-11-2009 om 09:44

Tango

Ik heb met mijn kinderen ook ervaringen met buisjes plaatsen. Het is een vrij eenvoudige ingreep en naderhand zijn ze snel weer hersteld. Hier altijd gekozen voor anesthesie met infuus. Dat heb ik tevoren altijd besproken met de anesthestist zelf. Op het moment dat de opname ingepland werd moestenw e ook even langs anesthesie om gewicht vast te stellen en de keuze voor kapje danwel prik. De anesthesist zelf adviserde de prik. Omdat het kapje op het gezicht gaat en veel meer eenw orsteling geeft en bijkomend: het gas dat vrijkomt stinkt. Je kind kan naderhand dan ook misselijk zijn. Bij de prik krijgt je kind op 2 plekken toverpleisters ter verdoving van de plek waar de prik gezet wordt. Ze doen de pleisters op 2 plekken zodat ze kunnen kiezen waar ze aanprikken. Op de ok zit je kind bij je op schoot en het is dan - is mijn ervaring - goed af te leiden. Tuurlijk is het aanprikken niet zo leuk en zal je kind wel even moeten huilen, maar tegelijk krijgt het al slaapmedicatie en dan mag jij weg. Wat ik ook een groot voordeel vond van de prik vergeleken bij kapje is dat je kind wat langer onder zeil is en heel rustig wakker wordt. Mijn dochter riep elke keer dat ze wakker werd (3x buisjes): "Ik wil nog een keer"... Zo stoned als een garnaal hahaha

Nou, suk6!!!! Groetjes, Mariska

Mariska

Mariska

18-11-2009 om 09:49

Ohja tango

Ik zou de beslissing niet aan je zoon laten. Ervaring met kapje heb ik met onze jongste van 1 jaar (neusamandel eruit en doorprikken trommelvliezen) en dat werkt ook. Als ze maar onder zeil gaan. Misschien is allerbelangrijkste wel dat er een ouder meegaat die zelf rustig kan blijven. De laatste keer ging een moeder knockout en dat resulteerde in een dagopname... Als je al zwakke knieeen hebt is het dus wel slim om samen met je partner te gaan en goed te overleggen wie het sterkst in zijn/haar schoenen staat en meegaat tot op de ok (mag maar 1 ouder mee).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2009 om 10:40

Jeetje

Jeetje, als ik dit zo lees dan geloof ik dat ik wel erg nuchter en makkelijk ben. Samen met je partner meegaan in het ziekenhuis? Een akelig gezicht met zo'n kapje? Knock out in de OK?
Pfoe, nee, echt niet hoor... of zou ik gewoon een ontaarde moeder zijn -

Nou

"Een akelig gezicht met zo\'n kapje?"
Wel als je kind erg angstig is en "terugvecht". Die hele ingreep mag dan een peulenschil zijn, voor jonge kinderen kan het best bedreigend zijn om tegen je wil een stinkend kapje opgedrukt te krijgen. Ik wil het niet dramatiseren, maar zoals ik al zei, mijn zoon weet het nog heel goed en heeft 100x liever een prik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.