Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zout en gezondheid - is er een dokter in de zaal?

Afgelopen week in het nieuws: We Eten Nog Steeds Te Veel Zout! En zout is slecht, want bloeddruk en hart en bloedvaten.

Maar hoe zit het nou? Als ik zo links en rechts lees dan is zout slecht in die zin dat zout het risico op een hoge bloeddruk verhoogt en een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaataandoeningen.

Dus veel zout verhoogt de kans op de kans op iets akeligs. Daar ben ik nou niet direct enorm van onder de indruk (ik doe dan ook niet mee met wedstrijdjes waarbij je een lot kan winnen - da's ook een kans op een kans). Mijn redenering: zolang je bloeddruk niet feitelijk verhoogd is hoef je je dan kennelijk ook geen zorgen te maken, immers, het gevaar ligt blijkbaar alleen in die verhoogde bloeddruk.

Maar wacht even: dan hoor ik ook iets over nierklachten. Doet zout iets rottigs met je nieren? Daar kom ik dus niet uit. Lees ik de site van het Voedingscentrum dan staat daar: "Er is wereldwijd wetenschappelijke consensus dat zoutreductie de sterfte aan hart- en vaatziekten en de ziektelast door nieraandoeningen kan beperken door verlaging van de bloeddruk. Het standpunt van het Voedingscentrum is daarom: eet niet (te) veel zout."

Dus kennelijk is ook hier de bloeddruk weer de boosdoener, die kennelijk niet alleen hart en vaten, maar ook je nieren belaagt.

Kom ik weer terug op mijn idee: zolang je bloeddruk niet feitelijk verhoogd is, hoef je je kennelijk om gezondheidsschade van zout geen zorgen te maken (zorgen zijn namelijk ook heel slecht voor je bloeddruk, vziw

Zijn er mensen die wel weten hoe het zit? Is zout op zichzelf een probleem, ook als jij er als individuele gebruiker geen verhoogde bloeddruk van krijgt?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

05-03-2012 om 10:46

Mijn 2 centen

Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar gewoon mijn eigen logica. Ik kan me voorstellen dat als je veel zout hebt je nieren zwaarder belast worden om al dat zout weer uit je lichaam te krijgen en dat er om die reden een hoger risico is op nieraandoeningen. Een motor die continu topprestaties moet leveren gaat ook eerder tuk dan eentje die altijd op halve kracht kan werken. Zo zie ik het eigenlijk helemaal: dat er nu geen tekenen zijn van verhoogde bloeddruk je is wil nog niet zeggen dat het geen schade aanricht in je lijf. Als je bloeddruk te hoog is ben je gewoon feitelijk te laat, voorkómen is beter dan genezen.

koentje

koentje

05-03-2012 om 12:42

Hoge bloeddruk

heb je niet zo snel in de gaten tenzij je het echt controleert. Daardoor juist kan het schade aanrichten omdat het een belasting is voor je hart.
Ik weet niet of zout problematisch is als je er persoonlijk geen hoge tensie van krijgt.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2012 om 13:41

Hans van maanen

Ik kan de tekst helaas niet terugvinden (alleen het feit dat die column bestaat), maar eea. is zeer kritisch besproken door Hans van Maanen op 25 februari. http://www.vanmaanen.org/hans/columns/index.html

Ja, dat zout

Naar aanleiding van die berichtgeving heb ik vorige week de zouttest gedaan van Unilever (dat klinkt inderdaad als het doen van een nicotinetest van Marlboro, ik weet het) en daar scoorde ik 5,8 gram per dag. Dat lijkt goed alleen weet ik niet precies wat ik me moet voorstellen bij een 'snufje' zout in de omschrijving, wellicht ben ik daar wat te optimistisch geweest.

Ik vond op de gezondheidssite voor vlaanderen nog wel het volgende (for what it's worth):

"Zout en normale bloeddruk

Studies bij mensen met een normale bloeddruk hebben aangetoond dat een vermindering van het zoutverbruik tot zowat éénderde van de normale consumptie -dit betekent in de praktijk minder dan 4 g zout per dag of 1,6 g natrium, de actieve stof in natriumchloride- weliswaar tot een geringe bloeddrukdaling leidt, maar dat er grote individuele verschillen bestaan. We kunnen hieruit dus geen algemene besluiten trekken m.b.t. onze gezondheid. Blijkbaar zijn onze nieren en ons hormonaal systeem in staat om het overschot aan zout te elimineren, hoofdzakelijk via de urine.
Verder onderzoek heeft uitgewezen dat bij het overgrote deel van de bevolking zoutgebruik niét de oorzaak is van hypertensie. Slechts 10 à 20 % van de mensen zouden wél gevoelig zijn voor zout. Zij kunnen dus door een te hoge zoutinname hypertensie ontwikkelen. Deze zoutgevoeligheid zou genetisch bepaald zijn.

Ook werd vastgesteld dat mensen die aan hypertensie lijden, doorgaans gevoeliger zijn voor zoutinname dan personen met een normale bloeddruk en dat oudere hypertensiepatiënten gevoeliger zijn voor een bloeddrukstijging tengevolge van zoutinname dan jongere patiënten. "

Chris

Tink

Tink

05-03-2012 om 23:41

Hou wel in de gaten

... ... dat een verslechterende nierfunctie ook niet direct opvalt. Het sluipt erin. En dat is een vicieuze cirkel: slechte nierfunctie => hoge bloeddruk => slechtere nierfunctie.

En ik vond nog het volgende artikeltje: 'Zout eten leidt direct tot hogere bloeddruk'
http://www.niernieuws.nl/?cat=ln&zoek=zout&id=4800

rosa

rosa

06-03-2012 om 09:42

Minder zout

Minder zout kan dacht ik ook door kaliumzout te gebruiken in plaats van natriumzout. Smaakt ongeveer hetzelfde, is minder slecht.

Hombre

Hombre

06-03-2012 om 10:28

Nieuwe hypertensie behandeling

Er is trouwens een nieuwe behandeling voor hypertensie waarbij de zenuwbanen rond de nierader worden weggebrand met een electromagnetische katheter. Klinkt heftig, maar het schijnt heel goed te werken en naar het zich laat aanzien geen lange termijn bijwerkingen te geven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Renale_denervatie

Voorlopig alleen voor drugresistente gevallen, maar wellicht in een later stadium ook voor de anderen die nu levenslang medicijnen moeten slikken.

Blijkbaar spelen de nieren dus een behoorlijke rol in de ontwikkeling van hoge bloeddruk.

Coco

Coco

06-03-2012 om 14:58

Ongezond of niet...

...het blijft een feit dat overal steeds meer zout aan wordt toegevoegd. Ik gebruik weinig kant en klare producten en ben niet kwistig met zout en het valt me op als ik wel een of ander instant product neem, het vaak niet te vreten is, zo zout. Ook mindere restaurants maken zich er nogal eens schuldig aan. Zout is gewoon de pest voor je smaak. En het is zo verslavend als wat.
Er zijn vast onderzoeken te vinden waaruit blijkt dat zout helemaal niet slecht voor je is of misschien zelfs goed, zoals er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat je van roken geen kanker krijgt ("mijn opa rookte twee pakjes per dag en werd honderd"), dat de CO2 uitstoot niet slecht is voor het milieu (de uitstoot bij vulkaanuitbarstingen is ook hartstikke hoog) en dat we onmiddellijk de gulden weer moeten invoeren, omdat dan alles veel goedkoper wordt.
En zoals mijn oude oma altijd al zei: "te is nooit goed, behalve tehuis (hoewel je die tegenwoordig ook uit het rijtje kunt schrappen dunkt me) en tevree."

Primavera

Primavera

06-03-2012 om 15:46

Zout zorgt direct voor weefselschade (geen dokter)

Wat bloeddruk betreft sommige mensen hebben een genetische aanleg dat hun bloeddruk gevoelig is voor hoge zoutinname en andere niet.
Zout kan bovendien ook weer afhankelijk van welke variatie genen je wel of niet hebt de afgifte van allerlei enzimen en hormonen beinvloeden, wat vaak geen echt positieve gevolgen heeft.
Onafhankelijk van de bloeddruk lijkt het erop dat zout ook direkt voor onstekingen en weefselschade in de organen en met namen van de nieren zorgt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12113591
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21543414
Als de experimenten in ratten ook voor mensen gelden dan zorgt teveel zout inname van de moeder tijdens de zwangerschap beinvloed de nierontwikkeling van de foetus. Maar dat betekent niet dat je zout helemaal moet laten staan want te weinig zout beinvloed die nierontwikkeling net zo goed, zorgt voor een lager geboortegewicht en verhoogd de kans op obesitas in dochters.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21593188
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18289603
Kortom gewoon zout met mate gebruiken.
Ik denk dat het idee dat iemand wel veel zout kan gebruiken omdat hij/zij er vanwege genetische aanleg toch geen hoge bloeddruk van krijgt te vergelijken is met die van iemand die meent dat teveel ongezond eten niet slecht is voor mensen die toch nooit dik worden. Iemand die niet dik wordt heeft niet de extra risico's die alleen bij het dik zijn horen, maar wel alle andere.
Net zoals vaak dik zijn ook gekoppeld wordt aan de risico's van hoge bloeddruk, terwijl lang niet iedereen die dik is ook die hoge bloeddruk heeft of krijgt. Zal ook wel een kwestie van bepaalde genen wel of niet hebben.
Het is nooit allemaal zo zwart-wit als gesteld wordt, maar nuances aanbrengen is nooit een sterke kant geweest van publieke gezondheidsvoorschriften. Die zijn van mening dat het simpel moet, zo simpel mogelijk, zelfs als die boodschap vervolgens niet meer overeenkomt met wetenschappelijk onderzoek, omdat de gemiddelde burger wordt ingeschat als te stom om het te begrijpen.
Groeten Primavera

Temet

Temet

06-03-2012 om 21:50 Topicstarter

Aha

Aha, Primavera, als altijd weer in staat om relevante publicaties boven water te halen.

Kennelijk toch aanwijzingen voor de schadelijkheid van zout als zodanig, ook als de inname ervan niet leidt tot een hogere bloeddruk. Maar inderdaad, van het Voedingscentrum zul je het (weer eens) niet horen. Hoewel het in dit geval toch simpel was geweest om even een vermelding toe te voegen dat ook los van het bloeddrukverhaal zout een probleem kan opleveren (misschien staat het ergens anders op de site, maar ik heb het in elk geval zo snel niet gevonden).

Tink, dat stukje waarvan jij de link gaf ging dus ook over bloeddruk, maar dat ging om een directe stijging van de bloeddruk, zo begreep ik (bij een onderzoeksgroep van 10 personen. Dat lijkt me erg weinig maar het verder fileren van de onderzoeksopzet laat ik desgewenst graag aan Primavera over).

Maar een kortdurende stijging van de bloeddruk is volgens mij niet per definitie een probleem. Van sporten stijgt je bloeddruk op het moment zelf ook, bij mijn weten, en sporten wordt als zeer gezond beschouwd.

Wat ik mij nog afvroeg in het kader van het verhaal 'zout is de pest voor hart en bloedvaten': hoe zit dat in andere landen? Ik ben een keer in Spanje geweest en zo zout heb ik het nog nooit gegeten . Na enig googlen vond ik dit EU-rapport dat over het beleid tot terugdringen van zoutgebruik gaat, maar aan het eind staat een overzicht per EU land van het geschatte gebruik pppd, in 2008.
De Spanjaarden maken het inderdaad bonter dan wij, evenals de Portugezen. De Engelsen, wier eetgewoonten altijd onderwerp zijn van afschuw en hoon, zitten op de Nederlandse lijn (of eigenlijk iets daaronder). Tot zover het geprezen Mediterrane dieet (eerlijk is eerlijk, de Fransen zitten weer iets onder NL en G

De Hongaren moeten bijkans in drommen aan nier- en vaatlijden bezwijken: ze gebruiken tweemaal zoveel als de Britten, naar schatting 18 g pppd.

Kanttekening: de manier waarop de schattingen zijn gedaan verschillen tussen de landen. Maar toch: aardig om te lezen. En als ik weer eens een uurtje vrij heb ga ik misschien ook nog eens googlen op het voorkomen van hart- en nierproblemen in Hongarije, Spanje en NL.

De link: http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/nutrition/documents/compilation_salt_en.pdf

de door mij genoemde tabel staat op p. 23e.v.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

06-03-2012 om 22:15

Pas op met kaliumzout

http://www.nujij.nl/wetenschap/goed-zout-verlaagt-de-bloeddruk.9772381.lynkx#axzz1oN9NNppH
(zie reactie 1)

Minder zout eten is echt een kwestie van gewenning!

Zie hier een lijstje van erg zoute voedingsmiddelen: http://www.gezondheidsnet.nl/gezonde-bloeddruk/artikelen/2753/hier-zit-schokkend-veel-zout-in

En lo salt?

Ook nadelen aan Lo Salt ( in de UK) ? Of is dat hetzelfde als kaliumzout ?

Shonagh

Dat zou er toch op moeten staan, lijkt me.

Primavera

Primavera

07-03-2012 om 10:40

Losalt

Losalt bevat veel kaliumzout (KCL) en heeft dus dezelfde nadelen, zie http://www.foodmanufacture.co.uk/Business-News/ASA-courts-fresh-controversy-over-LoSalt-decision

Mmmmm

Ik lees in de laatste link dat voor mensen zonder nierproblemen LoSalt toch te preferen is boven gewoon zout.
Ik vroeg dit omdat bij mijn man (57)hoge bloeddruk is geconstateerd, het is nu 3 x gemeten : 160-170/80, beide ouders kampen hiermee, volgende week moet hij weer terug naar de huisarts om hierover te praten. Ik kook zoutarm, maar vaak haalt hij toch het zout/ aromat/ maggi tevoorschijn. Ik ga toch maar LoSalt halen en hoop dat de huisarts iets over het zoutgebruik vraagt/ zegt.

Tink

Tink

08-03-2012 om 13:39

Shonagh

Dat zou ik dus niet zomaar zonder overleg doen. Je weet immers niet of je man nierproblemen heeft. Als hij al langer met die hoge bloeddruk rondloopt zou dat zomaar kunnen.

Tink

Bedankt, hier had ik nog niet aangedacht, want het is verder gewoon een erg gezonde man, actief, fit, rookt niet, geen stressvolle baan ( meer). Ik denk er eigenlijk over mee te gaan naar de huisarts, wat zouden jullie doen ?

Temet

Temet

09-03-2012 om 12:37 Topicstarter

Meegaan

Ja, ik zou meegaan. Twee weten meer dan een, en dit gaat om een chronisch iets, dus je zit er wel even mee.

Het is ook vervelend als je man thuiskomt en jij vuurt allemaal vragen op hem af die niet bij hem waren opgekomen en die hij dus niet beantwoorden kan. Dus als hij geen enorme bezwaren heeft zou ik zeker meegaan.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

09-03-2012 om 13:25

Invloed van zout

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=56

"Verder onderzoek heeft uitgewezen dat bij het overgrote deel van de bevolking zoutgebruik niét de oorzaak is van hypertensie. Slechts 10 à 20 % van de mensen zouden wél gevoelig zijn voor zout. Zij kunnen dus door een te hoge zoutinname hypertensie ontwikkelen. Deze zoutgevoeligheid zou genetisch bepaald zijn."

(lees vooral het artikel voor verdere nuancering)

Het is dus maar de vraag of het allemaal zoveel zoden aan de dijk zet.

Vic

Vic

09-03-2012 om 13:43

Tja

Het is natuurlijk bij iedereen anders, maar bij mij maakte het totaal geen verschil of ik wel of geen zout at. Wat wel helpt zijn medicijnen, en ik heb het idee dat niet roken ook een hoop scheelt. Althans, dat ben ik nu weer aan het uitproberen, en als het niet helpt...

Tinus_p

Tinus_p

09-03-2012 om 16:07

'steeds meer zout'

Coco:
"...het blijft een feit dat overal steeds meer zout aan wordt toegevoegd."
Dat vraag ik me af. Volgens mij wordt er juist steeds minder zout gebruikt -waardoor we ons steeds meer ergeren aan producten waar nog veel zout inzit.
Van oudsher zitten allerlei producten tsjokvol zout tegen het bederf. Maar dat is steeds minder nodig.

Hombre:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=56"
Dit was ongeveer wat Hans van Maanen dus ook beweerde (een week of 2 geleden in de volkskrant).

Temet

Vandaag was de bloeddruk 150/80, dus nog even uitstel van het doktersbezoek. Maar dan ga ik mee, het Engelse medische jargon is nog een extra hobbel, ik ben toch wat meer medisch onderlegd

Hombre

in datzelfde artikel lees ik wel dat bij "ouderen" ( valt 57 daar al onder ?) het wel een positieve invloed kan hebben.

Vic

Dit geloof ik niet, je denkt zelf ook dat niet-roken helpt en toch ga je eerst medicijnen slikken voordat je stopt met roken, dat kan ik me niet voorstellen...........

Vic

Vic

09-03-2012 om 18:01

Shonagh

Hier in Nederland is 140/90 de grens voor wat betreft wel of niet behandelen. Daarbij is vooral de bovendruk van belang, dus die 150 van je man zou hier wel in de gaten gehouden worden.
En over dat roken. Tja, ik weet niet of je wel eens gestopt bent, maar ik vind dat dus niet zo makkelijk. Of eigenlijk wel makkelijk, in de zin van dat het niet moeilijk is om geen sigaret op te steken. Maar er is geen lol aan en vreselijk irritant als je niet mag roken. Ik doe dat dus ook alleen maar vanwege mijn gezondheid (op zich een goede reden, lijkt me).

Vic

Ja ik was wel wat kort door de bocht en ik weet van nabij hoe moeilijk het kan zijn om te stoppen, blijft toch staan dat je misschien met de medicijnen kan stoppen als je ook stopt met roken. Het is ook gezond voor je portemonnaie :o)

Mijn man wordt in de gaten gehouden hoor, iedere 14 dagen wordt zijn bloeddruk gemeten bij de "nurse" en over een maand (?) naar de GP.

Hombre

Hombre

10-03-2012 om 16:50

Vic

"Hier in Nederland is 140/90 de grens voor wat betreft wel of niet behandelen."

Volgens mijn dokter hangt dat ook nog af van bijkomende risicofactoren (leeftijd, roken, cholesterol).

Temet

Temet

10-03-2012 om 21:21 Topicstarter

Tinus

Kijk, dat bedacht ik me van de week ook. Vroeger werd ontzettend veel groente ingelegd met veel zout, en veel vlees werd stevig gezouten, alles om bederf te voorkomen in een tijd zonder koelkasten. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat er toen minder mensen hart- en vaatproblemen kregen omdat ze doodgingen aan iets anders voor die hoge bloeddruk de vaten ernstig had kunnen aantasten.

Maar toch, je krijgt wel de neiging al die alarmerende berichten met een korrel zout te nemen

En ik moet zeggen dat ik me ineens ook afvroeg of het Voedingscentrum in de zak zit van Unilever (of was het Akzo?). Een dag na de berichten over het verontrustende zoutgebruik was er al het bericht over dat nieuwe broodzout (dat dus kennelijk niet best is voor nierpatiënten- lekker dan). Maar goed, die ontwikkeling is al een tijdje aan de gang en misschien was het alleen maar in reactie op het voedingscentrum dat het verhaal nu naar buiten werd gebracht.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.