Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Inéz

Inéz

21-04-2010 om 09:56

Zucht, gaan we weer (wisselen van AD)

Hoi,
startte ik vorig jaar een draadje voor support Seroxat afbouwen....
De psychiater is helemaal niet tevreden hoe de Seroxat na driekwart jaar werkt, heeft hij nu voorgesteld om met Efexor te starten. Dus ik moet nu cold turkey de Seroxat gaan afbouwen. In 10 dagen per dag 2 mg eraf en dan starten met Efexor. Ik krijg er sterke anti-angst-pillen erbij, Tranxene.
Ik vind het heftig, maar hoop dat die Efexor beter zijn werk doet. Ik hou gewoon heel veel angsten, onrust, gejaagdheid.
Iemand ervaring met Efexor en een angststoornis? Overigens sta ik helemaal achter het beleid van de psychiater hoor. En als het echt niet gaat kan ik altijd bellen. Maar pffff een beetje support...?
Inéz

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

21-04-2010 om 10:14

Ja ik

Ik heb na de Prozac die absoluut niet werkte bij mij van de psych direct Efexor (Venlafaxine) gekregen en dat doet wel zijn werk. Zo goed dat ik niet meer bij hem terug hoef te komen als daar geen aanleiding voor is en ik verder gewoon bij de huisarts terecht kan. Transxene ken ik niet, ik had in het begin er een behoorlijk zwaar kalmeringsmiddel naast (weet de naam niet meer). Efexor werkt bij mij goed (150 mg/dag). Een groot nadeel is dat ik 's nachts mijn bed uitdrijf van het zweet, maar dat neem ik maar voor lief. Hoewel dat best vervelend is weegt dat nog wel op tegen de voordelen. Verder ben ik uitermate vergeetachtig en kan me nog steeds niet heel lang concentreren, maar of dat door de Efexor komt of dat dat nog een restje angststoornis is weet ik niet. Ik heb verder niet het gevoel dat de Efexor mijn gevoelens demp. Ik kan gelukkig nog steeds erg blij zijn, ongelooflijk boos worden en chagrijnig zijn en alles er tussen in. Wel ben ik wat makkelijker en nonchalanter geworden, maar ook daar weet ik niet van of het door de pillen komt of gewoon door persoonlijke verandering. Gejaagdheid heb ik eigenlijk alleen nog maar als ik heel erg druk ben geweest of heel veel dingen nog "moet"doen. Maar een half serestaatje is dan voldoende en dat is een prima methode volgens huisarts en psych.
Maar jij bent al zo goed op weg, ook dit ga je weer redden. Ooit,.... ooit komt het weer goed.

kriter

kriter

21-04-2010 om 14:06

Ja het werkt goed, nee blij ben ik er niet mee

Ik slik ook Efexor, ook vanwege een angststoornis. Het werkt, en ik ben zolangzamerhand bezig om weer te reintegreren. Overigens slik ik efexor in combinatie met een lage dosis remeron. 75 mg efexor 's ochtends en 's avonds 15 mg remeron.

De meeste bijwerkingen heb ik echter van de efexor. En door de korte halfwaardetijd van efexor is het erg van belang dat je dit heel regelmatig slikt (dus iedere dag op dezelfde tijd innemen) om schommelingen van de concentratie in je bloed te voorkomen. Een dag niet of te laat slikken geeft me gelijk een opgejaagd gevoel. Sinds ik de remeoron slik slaap ik veel beter. Combi is goed. Maar de efexor heeft bij mij als bijwerking ook vermoeidheid, en dat is gewoon vaak erg lastig.

Puck

Puck

21-04-2010 om 20:03

Kriter, efexor met gereguleerde afgifte

Kriter,
Ik gebruik Venlafaxine met verlengde/gereguleerde afgifte. Daardoor heb je minder last van een te lage spiegel in je bloed en heb je niet gelijk weer vervelende effecten als je eens iets later slikt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-04-2010 om 21:10

Efexor

Ik heb Seroxat geslikt, Remeron en slik nu alweer jaren Efexor (gereguleerde afgifte). AD zijn zeer persoonlijk en wat bij de een wel helpt, helpt bij de ander niet en dan heb je nog het bepalen van de juiste dosering. Dat is en blijft een kwestie van uitproberen. Afbouwen is altijd vervelend want je krijgt altijd een tijdje last van de bijwerkingen. Ik ben zeer tevreden met de Efexor; het helpt goed en ik heb geen last van nare bijwerkingen. Ja, de pieken van emoties worden gedempt maar ik kan weer genieten van het leven en kan mezelf zijn dus ik blijf het slikken. Van de Remeron werd ik ontzettend sloom en slaperig en ik kwam kilo's aan. De Seroxat werkte goed bij mijn eerste depressie, bij mijn tweede (postnatale) depressie & psychose sloeg het niet aan, vandaar de overstap naar Efexor. Geef een nieuw middel altijd minstens 6-8 weken de tijd om te wennen. Mocht het niet de juiste zijn, een ander proberen. Sommige AD werken beter op het gebied van angststoornissen dan andere maar nogmaals, voor iedereen is het verschillend. Sterkte!

MariaV

MariaV

23-04-2010 om 10:21

Geduld

Ik ben net overgestapt van Lexapro naar Efexor met vertraagde afgifte. Na bijna een jaar Lexapro (tegen depressie) voelde ik me wel een stuk beter, maar nog steeds niet de oude. Ik slik nu 4 weken Efexor en ik ga me elke dag beter voelen. De eerste twee/drie weken voelde ik me heel moe en gejaagd/nerveus. Dat trekt nu weg. Ook ik heb de tip gerkregen om, ondanks de vertraagde afgifte, steeds op min of meer hetzelfde tijdstip de capsule in te nemen. Ik doe dat bij het ontbijt. Volgens de psychiater ben ik bijzonder gevoelig voor AD, gezien de effecten die lage doses (van beide middelen) bij mij hebben. Ik merk heel duidelijk het noradrenaline-effect: activering, veel meer daadkracht, en dat zou eigenlijk niet te verwachten zijn bij de 37,5 mg die ik nu slik. Het werkt dus goed bij mij, ik voel me nu stukken beter, mijn ellenlange to-do-lijstjes slinken zienderogen, mijn libido komt terug en ik ben een stuk vrolijker. En de psych zei zelfs dat ik nog verder vooruit zal gaan omdat ik het nog niet zo lang slik, het optimale effect komt pas na 6-8 weken. Nou, kom maar op!
Inéz, ik hoop dat het bij jou net zo goed gaat werken als bij mij, het is je gegund!
Maria
PS: Elisa, wat een mooie posting, over je zoon en jij proostend bij het ontbijt, in het ADD-draadje!

Inéz

Inéz

24-04-2010 om 10:30

Dank dank

Dag allemaal,

als altijd: dank voor jullie reacties! Ik zit bij de Seroxat van 20 mg nu op 12 mg en het gaat nog steeds goed. Ik verbaas me over mijn eigen mentale draagkracht, steeds weer rationaliseren: het zijn de medicijnen die ervoor zorgen dat ik me niet lekker voel en het werkt. Ik zie met vertrouwen volgende week tegemoet, ergens heb ik zo'n vermoeden dat van 10mg naar 0 nog weleens pittig kan zijn. Nouja, ik kan altijd de Tranxene innemen.
Ik heb inmiddels 4 mensen ingeseind dat ik verander van medicatie, voor speelafspraakjes voor de kinderen (even kunnen slapen 's middags) en om ergens op de bank kunnen zitten als het niet wil. Kijk, dat zijn weer dingen die ik een half jaar geleden nooit had gedaan.
Ik heb ook Efexor met vertraagde afgifte gekregen, de eerste week 37,5 mg en dan de tweede week door naar 75 mg. Ik hoop zo dat het gaat werken, ik verlang naar rust in mijn lijf en hoofd..... ook al weet ik dat pillen alleen maar ondersteunend zijn en het echte werk door mezelf gedaan zal moeten worden.
Nogmaals dank voor de berichtjes van jullie, ik heb er veel aan. 'Inéz'

Inéz

Inéz

26-04-2010 om 10:33

Ps: wat een giller

Zit ik nu op Seroxat 10 mg, voel ik me een stuk beter niet meer zo gejaagd, niet meer als een gek aan het roken (van ongeveer een half pakje per dag, naar 1 peuk per dag).
Zegt de psych: blijf dan maar eens een tijdje op deze dosering! geen angst, geen Tranxene geslikt, geen oxazepam. Gisteravond naar een druk concert geweest, zonder angst. Wel emoties die naar boven komen, tranen.
Ik lig helemaal in een deuk zo kan het dus ook.

Puck

Puck

26-04-2010 om 12:10

Inéz

Ik hoop zo voor je dat het werkt, blijven op die 10 mg. Geniet ervan en mocht je toch weer een terugval krijgen: deze mooie dagen nemen ze je in ieder geval niet meer af.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.