Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teuntje

Teuntje

25-05-2018 om 21:27

Zwanger en geslacht van baby

Een oude kennis die ik bij de boodschappen tegen kwam vertelde me dat haar dochter zwanger is en komend weekend houdt die een feestje voor vrienden en familie waarop ze het geslacht van de baby bekend zullen maken. Waarop ik zei: 20 weken echo dus al gehad? Nee, zei de kennis, ze is net 12 weken maar ze weten het toch al, je kunt blijkbaar een of andere test doen tegenwoordig.
Ik ben eens gaan zoeken maar ik kan het niet vinden. Het kan wel vroeg in bloed van de moeder bepaald worden maar dat is voor medische doeleinden en vziw niet vrij te koop. Heeft iemand hier wel eens van gehoord of zelf een test gedaan?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-05-2018 om 21:52

Niet zelf gedaan

maar dat soort bloedtesten schijnt makkelijk verkrijgbaar te zijn via internet. Toen ik in verwachting was van onze jongste (11 jaar geleden) wist ik al van mensen die zo’n bloedtest zonder enig probleem in de USA bestelden. Zal nu nog makkelijker zijn, vermoed ik.

Ook echo’s zijn al eerder betrouwbaar dan vroeger. Vrienden wisten bij 16 weken via de echo wat het geslacht van hun kinderen was. De gok bij een van die kinderen met een echo op 12 weken bleek niet te kloppen.

Aagje

Bosbes

Bosbes

25-05-2018 om 23:48

Ik hoop dat het niet klopt

Ik hoop dat mensen eens in gaan zien dat het niet belangrijk is 'wat het wordt'. Het wordt een mens.

Leuk dus, als er een foutje wordt gemaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 00:28

Bosbes

Ja, een vals kantje van mij heeft daar ook leedvermaak over. Hele kamer roze en goh, verhip het is een jóngen!

bieb63

bieb63

26-05-2018 om 11:18

Kaaskopje

Haha, dat is grappig. Maar ook wel sneu voor het kind denk ik....

Sukke

Sukke

26-05-2018 om 11:43

Ja dat kan/ waarom inzien?

Waarom kon je dat niet vinden? "Wanneer geslachtsbepaling baby" intypen op google levert hier al hits met uitleg.

" Ik hoop dat mensen eens in gaan zien dat het niet belangrijk is 'wat het wordt'. Het wordt een mens."

Echt? ...
Maar als je het wilt weten en het nu eenmaal kan en het handig kan zijn, is het fijn als je de keuze hebt. Daarvoor hoef je geen Einstein te zijn en dingen in te zien. Bij de eerste wilde ik een verrassing. Bij de tweede wilde ik het weten omdat ik langer nodig had me voor te bereiden ivm zwangerschapsdiabetes en bekkeninstabiliteit.

Ik wist namelijk al dat het een mensch zou worden en geen puppy, maar ik wist niet of ik kleertjes nog kon gebruiken, de kamer aanpassen als ik dat zou willen enz.

bicyclette

bicyclette

26-05-2018 om 11:51

belangrijk

" Ik hoop dat mensen eens in gaan zien dat het niet belangrijk is 'wat het wordt'."

Joh, laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen wat hij wel of niet belangrijk vindt. Waarom zo oordelen? Feitelijk is er maar weinig in het leven écht van belang. De meeste dingen doen we gewoon omdat we het leuk vinden. En omdat het kan. Ze doen er toch niemand kwaad mee?

Teuntje

Teuntje

26-05-2018 om 14:07

Sukke

Ik zal dan wel geen google wonder zijn want ik kan niet vinden waar je in Nederland onder de 12 weken een test kunt doen die je het geslacht van je kind vertelt.
Het enige wat ik vind is een echo vanaf 16 weken, allerlei ‘voorspellers’ met zout, soda, pendels enzo, en een vage Amerikaanse test met urine die erg onbetrouwbaar lijkt te zijn. En die bloedtest voor medische doeleinden, maar nogmaals kan ik die niet op de vrije markt vinden.
Help me out: welke test heb jij gedaan en hoe kwam je daar aan??
(Het gaat mij niet om het wel-of-niet principe. Zelf ben ik uit de tijd dat je het niet wist tot het kind er was en ik vond dat wel prima, zo’n verrassing).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 14:26

Als je het zélf wil weten

vind ik daar ook niet zoveel op tegen, maar wat ik jammer vind, ik zie het als dat het afbreuk doet aan het 'verwachten' van een baby, is dat alle geheimzinnigheid verdwijnt door alles wat al bekend wordt gemaakt. Het heeft wel wat om pas na de geboorte te horen wat het is en hoe het heet.

Ik heb er geen verstand van, maar het enige nut van testen die vroegtijdig het geslacht kunnen weergeven, zie ik voor als er sprake is van een erfelijke geslachtsafhankelijke zeer ernstige aandoening. Hoe eerder je kunt beslissen hoe je daar mee om wilt gaan, hoe beter. Een zwangerschap pas met 23 weken afbreken zou ik nogal traumatisch vinden, dus alles wat eerder kan, is welkom.

Dees

Dees

26-05-2018 om 15:11

Overdreven

Een baby is altijd een verrassing of je geslacht of ziektes of haarkleur van te voren al weet doet daar niet aan toe.

Maar ik vind het tot in de treure toe vieren heel vervelend. Had een vriendin ze was zwanger en ja hoor dat moest gevierd worden een maand of 2 later een “gender reveil party” 2 maanden later babyshower en toen de kleine was geboren natuurlijk op kraamvisite alwaar we een uitnodiging kregen voor de kraamparty. Daarna kwam de uitnodiging voor de 1/2 jaars verjaardag. 😳

Bosbes

Bosbes

26-05-2018 om 15:12

ja, eens met Kaaskopje

Dus vanwege bepaalde geslachtsafhankelijke ernstige aandoeningen kan het heel nuttig zijn.

En wat die kleertjes betreft, dat argument, dat is wel een zwakke zeg. De helft van de babykleertjes is waarschijnlijk al neutraal, afhankelijk van je voorkeuren of van wat mensen geven/ bij de vorige baby gaven. Verder wil iedereen om je heen meestal wel wat geven of lenen en/of je partner kan even naar de Hema.

En ja, natuurlijk moet iedereen het zelf weten! Maar ik mag er toch wel wat van vinden. En ik vind de nadruk erg op geslacht gericht, alsof de baby/ het kind daar zo anders door wordt. De grootste verschillen tussen kinderen/mensen zijn toch karaktereigenschappen.
Zelf wilde ik zo lang mogelijk neutraal blijven (dat was dus tot het moment van geboorte).

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-05-2018 om 22:00

er is van alles te vieren - o.t.

en er is ook een grens aan wat je medemensen willen/kunnen meevieren.

Het feit van zwanger zijn vieren, én de gender revealing party, én een babyshower - en uiteraard kraambezoek - dat zijn vier cadeautjes binnen 9 maanden, en viermaal een sociale happening. Als je als vriendinnen/zussen superdol op elkaar bent kun je zoiets doen natuurlijk, maar je vraagt wel veel van iemands vrije tijd.
Daarnaast wordt het huis wel enorm vol van al die babyfrutsels.

Sukke

Sukke

26-05-2018 om 23:49

Bosbes

Dat kun je een zwakke vinden, maar ik
1. Had zwangerschapsdiabetes en daardoor vroeggeboortes. Toendertijd was er voor hele kleintjes nog niet veel te vinden. Ik wist niet of nr 2 ook te vroeg zou komen en ik had bekkeninstabiliteit en kon dus minder op pad en dingen doen. Aangezien ik dat net zo leuk vond als iemand zonder dat gedoe en ik minder tijd had, letterlijk en figuurlijk, was het voor mij handiger om het te weten.
2. Ik vraag aan niemand toestemming of dat geoorloofd is en ben ook niet zo'n idioot die niet weet wat belangrijk is. Wat slecht inlevend.
3. Mijn echo's waren om de paar weken ivm achterstallige groei door de diabetes. Een pret echo heb ik nooit gehad maar zou het zo doen.
4. Ik was de eerste in de familie met een kind, lag weken met baby in het ziekenhuis, woonde in een stad waar ik niemand kende en ik kreeg dus van niemand even wat. Weer zo makkelijk gedacht.

Ik erger me merk ik. Iemand die zegt hoe mensen zouden moeten denken en wat ze zich moeten realiseren. Terwijl je er best iets van mag vinden, maar je dat gewoon zonder oordeel kunt doen. Ik schud verhalen nooit uit mijn mouw namelijk en je mag het zwak vinden en zelfs over kleertjes vallen, maar je was er natuurlijk niet bij.

Jackie

Jackie

26-05-2018 om 23:57

al dat gevier

Wat ik nou zo raar vind aan die gender reveal feestjes... Is dat moeder/vader dus meestal al weten wat het wordt en het dus zogenaamd een verassing hoort te zijn voor alle gasten. Dat vind ik een beetje.. egocentrisch. ("Verassing! IK krijg een jongetje!") Ik denk dat het de meesten geen bal uitmaakt en ze gewoon blij voor je zijn als je een gezond kind baart.
Wat ook wel eens gebeurt is dat de moeder het juist niet weet (verloskundige geeft gesloten envelop mee en die gaat dan naar de bakker voor een blauwebinnenkanttaart) en de moeder het dus bij het aansnijden van de taart pas krijgt te weten. Dát is nog logisch denk ik dan. (Maar zelfs dan, echt niks voor mij, brr.)

Sukke

Sukke

27-05-2018 om 00:04

Teuntje

12 wkn niet, 13 wel.

https://pretechoenzo.nl/geslachtsbepaling/#

Zelf geen pretecho gehad, mijn kinderen zijn zelf bijna moeders, maar mijn collega wel en wat patienten die ik ken ook, waarvan een enkele op medische grond.

Jackie

Jackie

27-05-2018 om 00:05

ontopic

Er zijn overigens gyneacologen (vooral in privepraktijken) die al vanaf een week of 12-13 menen te kunnen zien wat het geslacht van de baby is. Bij mijn zoon had mijn gyneacoloog het al 'goed' bij 10 weken, ze zei toen natuurlijk wel dat ze het nog niet zeker wist ("het is eigenlijkte vroeg maar dit lijkt toch echt op een jongetje").

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-05-2018 om 00:09

Tja

Ik wilde het wel heel graag weten. Bij de eerste omdat ik een voorkeur had, en bij de tweede eigenlijk ook Plus dat het natuurlijk heel leuk is om het al te weten. Ik heb mijn verrassing liever eerder dan later.

Wel

Ik wilde het ook weten. Geen goede reden maar gewoon leuk. En de geboorte is toch al heel spannend, ook als je weet of het een jongen of een meisje is. En het kan ook praktisch zijn met spullen kopen en een naam bedenken. Al had ik sowieso geen typisch roze of blauw kinderkamertje. De babykamer van mijn jongste 2 was redelijk gender neutraal. En de oudste 2 hadden geen babykamer toen ze geboren werden want we hadden toen maar 1 slaapkamer. Ik heb geen gender reveal feestje gehad. Dat vind ik inderdaad wat te veel van het goede. Ook een babyshower hoeft van mij niet. Gewoon op kraambezoek komen na de bevalling is prima.
Het geslacht wilde ik wel eten bij mijn zwangerschappen. Ik maakte daar ook geen geheim van. Ik vertelde iedereen die het wilde weten of het een jongen of een meisje was.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2018 om 01:27

Phryne

En viel het toen tegen of mee? Kreeg je het geslacht waar je op hoopte?

Triva

Triva

27-05-2018 om 04:25

sukke

komt gewoon met een goede duidelijke link met uitleg. Bijzonder om na die uitleg te lezen dat het ook met tien wk zou kunnen. Bijzonder dat we anderen weer schijnen te moeten veroordelen op hun keuze en het niet weten wat echt van belang is. Ook het stiekem fijn vinden als het toch fout was. Komt overigens bijna niet meer voor. Het gaat niet meer om 1 wazige echo begin jaren 90!

Ik heb het nooit willen weten overigens.

Teuntje

Teuntje

27-05-2018 om 08:16

Echo dus

Dank Sukke. De mogelijkheid van echo’s maken ken ik natuurlijk, maar ik meende van mijn kennis te begrijpen dat haar dochter een of andere ‘test’ had laten doen al ruim voor 12weken. En ik vroeg me af wat dat dan tegenwoordig is en waar je die haalt, en met google vond ik dat niet.
Uit de reacties hier zal het dan toch wel gewoon een vroege echo zijn geweest waarop het kind zich duidelijk presenteerde.
En nog even voor de andere kant: mijn nichtje is net bevallen van de eerste. Bij de 20wk echo werd ze gevraagd of ze het geslacht wilden weten en dat wilden ze niet, ze vonden het mooi als dat een verrassing bleef, want inderdaad, het wordt een mensje. Dat bestaat dus ook nog.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-05-2018 om 10:36

Bloedtest

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/110478-geslacht-baby-al-na-zesde-week-zwangerschap-kennen.html

Eerste Google-resultaten leverde deze hit op. Heb nog niet het adres gevonden waar je ze als particulier kunt bestellen, maar dat zal vast niet moeilijk zijn. Kortom, ik denk dat de kans het grootst is dat deze zwangere uit het bericht van ts een bloedtest heeft gedaan of laten doen.

Aagje

Dees

Dees

27-05-2018 om 11:35

Geslacht wel weten

Nou toen wij hoorden dat we een jongetje kregen liepen we de rekken met jurkjes gewoon voorbij en kochten we heerlijke jongenspakjes ik wilde echt geen neutrale kleding voor mijn kind! Zo saai dat gebroken wit en grijs enzo.

Maar geen haar op mijn hoofd die ervoor een feestje wilde geven. Overigens was het voor mijn schoonouders wel heel fijn om na 6 kleindochter ook eens een kleinzoon te krijgen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-05-2018 om 11:41

Kaaskopje

Ik kreeg twee keer wat ik wilde

Bosbes

Bosbes

27-05-2018 om 11:59

sorry hoor

...sorry voor de veroordelingen! Ik heb soms van die trekken. Ik zal mijn best weer even doen. Iemand nog tips? (serieus bedoeld - en boze tips helpen niet)

Triva

Triva

27-05-2018 om 12:27

aagje

Ik vraag me altijd af of die testen, die je al na zes weken kan doen, de thuistesten dus niet tot abortussen gaan leiden.... Ik wil de vrouwen niet de kost geven die perse een meisje willen (over het algemeen zijn dat vrouwen en die zijn daar zo van overtuigd dat dat vaak het probleem is als meisje niet komt, mannen die een jongen willen of vrouwen die een jongen willen zijn niet zo extreem en gaan niet zo ver).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-05-2018 om 13:13

Triva

Daar heb je zeker een punt. Op zich is zwangerschapsafbreking op grond van geslacht (tenzij medische reden met geslachtsgebonden aandoeningen) vziw verboden. Maar tot 12 weken hoef je dat natuurlijk helemaal niet te melden. Dus als je voor jezelf houdt dat je weet dat dit kind het niet door jou gewenste geslacht heeft en volhoudt dat je geen kind wilt, kun je de zwangerschap laten afbreken.

Ik weet alleen niet of ik jouw stelling deel dat met name vrouwen per se dat meisje willen. Ik woon in een omgeving waar een stamhouder gezien wordt als zeer wenselijk. En daarnaast er zijn genoeg tradities buiten de onze waar een jongen wenselijk is boven een meisje (China, India enz) Maar dat is weer een andere discussie.

Aagje

Amsterdamse

Amsterdamse

27-05-2018 om 13:24

Jongenspakjes

Dees: ‘Nou toen wij hoorden dat we een jongetje kregen liepen we de rekken met jurkjes gewoon voorbij en kochten we heerlijke jongenspakjes ik wilde echt geen neutrale kleding voor mijn kind! Zo saai dat gebroken wit en grijs enzo.’

Welke jongenspakjes kun je dan wel kopen voor jongens en niet voor meisjes? En dat bedoel ik niet gendercorrect, maar ik heb gewoon geen beeld van typische jongenspakjes die meisjes niet aankunnen? Er is genoeg babykleding in fellere, vrolijke kleuren dan grijs of wit.

Jurkjes voor baby’s vind ik persoonlijk verschrikkelijk,

Teuntje

Teuntje

27-05-2018 om 13:57

Aagje

Dat die bloedtesten bestaan is mij ook bekend, zie #1. In Nederland ingezet om medische redenen bij genetische problemen in de familie, en is evt. vroege zwangerschapsafbreking juist het doel. Ik dacht dat die test niet voor particulieren beschikbaar is hier.
En mijn vraag is dus, wat zou het volgens jou makkelijk te achterhalen adres zijn waar iemand dat particulier kan bestellen? Ik krijg het vooralsnog niet gegoogeld.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-05-2018 om 15:31

Teuntje

Via zoekterm ‘bloedtest geslachtsbepaling kopen’, kwam ik uit op ‘geslachtsbepaling.net’ en daar kun je klikken op ‘test kopen’ en word je doorgelinkt naar ‘gendermaker.com’ waar je de test kunt bestellen.

Aagje

Aagje

Waarom zou je geen abortus mogen plegen als je een meisje verwacht en je eigenlijk een jongen wilde? Zou een arts dan echt geen abortus plegen terwijl dezelfde arts wel de abortus zou uitvoeren vanwege andere redenen?
Ik snap niet waarom dit geen goede reden is abortus te plegen. Ik snap ook niet waarom mensen het heel erg vinden als je een baby dood maakt omdat hij niet het juiste geslacht heeft maar dat mensen er minder moeite mee hebben als het is omdat de baby een chromosoom extra heeft, of omdat je dit jaar afstudeert of omdat je al 3 kinderen hebt en geen vierde meer wil of omdat het gewoon niet goed uitkomt. Die redenen worden wel als legitiem gezien maar de reden dat je liever een meisje of jongen hebt is dan weer niet legitiem?
Of een ongeboren baby is een mens en er is geen enkele reden goed genoeg om een mens te doden. of een ongeboren baby is een kind in wording, wat cellen en weefsel met het potentieel om een mens te worden en dan is elke reden goed genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.