Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zwanger en kortademig

Net zoals bij de vorige zwangerschap ben ik ook deze keer kortademig. Even de trap op, of een stukje stevig doortrappen en ik loop te hijgen alsof ik een enorme inspanning heb moeten leveren.

Het is een bekend bijverschijnsel, heb ik begrepen, en ik maak mij dan ook helemaal geen zorgen. Maar weet iemand waar het eigenlijk door komt? Dat je longen in de verdrukking zitten als je 8 maanden heen bent, dat snap ik. Maar ik ben nu 3 mnd zwanger, zo groot is ukje nog niet, dus daar kunnen mijn longen toch nog geen last van hebben, zou je zeggen.

Weet iemand hoe dit zit? Niet dat het ergens voor of tegen helpt, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van de klok en de klepel

Mijn vk heeft me ooit verteld hoe dat zat, maar ik weet het niet meer precies. Het heeft ermee te maken dat je meer bloed aanmaakt dan normaal, en dat de hoeveelheid zuurstof in je bloed gelijk blijft, dus relatief minder zuurstof per eenheid bloed.
Zoiets was het ongeveer. Ik had er ook heel veel last van.

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2008 om 11:27

Temet (o.t.)

Gefeliciteerd met je zwangerschap! (Ik had het misschien in 'jongere' rubrieken kunnen lezen maar daar kom ik nooit).

Wat Anneque zegt klinkt me ook plausibel in de oren. Je hart heeft veel meer bloed rond te pompen dus je bent eigenlijk continu een beetje aan het sporten zeg maar. (Niet dat ik er verstand van heb).

Margje

mar

mar

29-09-2008 om 11:50

Bloedvolume

je bloedvolume neemt ongeveer met 50% toe tijdens de zwangerschap. Het aantal rode bloedlichaampjes neemt minder toe, ongeveer 25%. Ofwel, per hartslag pomp je dus minder rode bloedcellen door je lichaam (zuurstof hecht aan de rode bloedcellen), en er komt minder zuurstof in je lichaam terecht.
Dit wordt weer enigszins gecompenseerd doordat je hartslag tijdens de zwangerschap wat hoger ligt, maar niet helemaal.

Temet

Temet

29-09-2008 om 12:33 Topicstarter

Juist

Een bloedkwestie dus. Ik had al zo'n vermoeden eigenlijk. En dan is het niet zo gek dat ik er last van heb, want bloedsomloop is toch al een moeilijk punt bij mij (vaak koude handen, snel kramp etc)

Mmm, voortdurend een beetje sporten, Margje. Zou dat dan betekenen dat ik verder niet meer hoef, voorlopig? Zo hep elk nadeel toch weer se foordeel

Groeten,

Temet

Temet

Temet

29-09-2008 om 14:33 Topicstarter

Mieke

Dat Hb is bij mij nooit zo hoog, maar ook weer niet zorgwekkend laag (ben bloeddonor, zodoende weet ik dat - zit meestal rond de grens waarbij donatie mag, en da's nog boven de bloedarmoedegrens).

Er is al bloed geprikt, heb de uitslag nog niet. Maar de vorige zwangerschap was er op dat punt niks aan de hand, en dat zal nu wel weer hetzelfde zijn vermoed ik.

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

29-09-2008 om 19:47

Tweede oorzaak

NĂ¡ast het effect van de hoeveelheid bloed is er nog een tweede oorzaak, maar die wordt pas later in de zwangerschap zichtbaar. Door de groei van baby en baarmoeder raken de longen in de verdrukking. Dat kan kan nog eens een kwart van de longcapaciteit afnemen.

Kalmpjes aan, dus

Tihama

Temet

Temet

30-09-2008 om 14:03 Topicstarter

Tihama

Ja, dat wist ik, maar ik vroeg me af waarom ik al in het begin van de zwangerschap zo loop te hijgen. Het wordt natuurlijk nog erger, weet ik van de vorige keer.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.