Grootouders Grootouders

Grootouders

feest


troelahoep schreef op 25-03-2023 om 14:06:

[..]

Ja, maar als je op die manier je ongenoegen laat blijken dan heb je de verhoudingen voor zover die nog goed waren in de familie ook voor een tijd flink verstoord. Wie weet is Decembermama dan niet meer welkom bij haar vader in het verpleeghuis, of verbreekt haar moeder het contact voor een tijd (heb ik dan weer ervaring mee). Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Dat klopt, maar niemand kan haar volgens mij verbieden haar vader op te zoeken in het verpleeghuis, zelfs moeder niet. Althans, in de situatie die ik beschreef ging de verpleging zich echt niet mengen in familiekwesties in ieder geval. Toch hebben de 3 broers uiteindelijk pas bij zus kunnen doordringen toen zij ‘als groep’ weigerden te komen bij het volgende feestje dat zij wilde organiseren, al blijft het natuurlijk heel verdrietig als het op die manier moet gaan. 

Nu, jaren later en moeder inmiddels is overleden, kan zij ook zeggen dat ze op dat moment het gewoonweg niet kon accepteren, de achteruitgang en het ziekteproces. Misschien speelt dit onbewust ook wel een grote rol bij de moeder van Decembermama? Het is ook een vreselijke ziekte natuurlijk.

troelahoep schreef op 25-03-2023 om 14:06:

[..]

Ja, maar als je op die manier je ongenoegen laat blijken dan heb je de verhoudingen voor zover die nog goed waren in de familie ook voor een tijd flink verstoord. Wie weet is Decembermama dan niet meer welkom bij haar vader in het verpleeghuis, of verbreekt haar moeder het contact voor een tijd (heb ik dan weer ervaring mee). Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Tja, maar je mag toch wel voor jezelf opkomen? Zelfs zo’n dominante moeder heeft het toch niet voor het zeggen of jij iets leuk moet vinden?  

Uit de beschrijving van TS komt een vrouw naar voren die mensen voor haar karretje spant en een glansrol voor zichzelf opeist. Dan zou je veroordeeld worden tot de rol van Assepoester. Ze zal vast goed korte metten maken met kritiek maar laat dan vooral je voeten spreken. 

Courage schreef op 23-03-2023 om 15:02:

[..]

Begrijp ik hier uit dat ze het in eerste instantie toch kort wilde houden voor hem? Waarom wilde je dat niet? Want dat lijkt me nu het beste scenario: een deel vieren mét hem en een deel daarna zónder hem. Jouw moeder vindt het schijnbaar fijn om er láng aandacht aan de besteden. Hoe naar ook, dat is haar goed recht.

En ik snap je hoor, ik heb ook een moeder met wat ik in mijn hoofd een 'theatrale persoonlijkheid' noem.

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd of ik dit nu goed had opgevat of niet.
Misschien kan je daar nog even op terugkomen Decembermamma?

Philou schreef op 26-03-2023 om 11:35:

[..]

Tja, maar je mag toch wel voor jezelf opkomen? Zelfs zo’n dominante moeder heeft het toch niet voor het zeggen of jij iets leuk moet vinden?

Uit de beschrijving van TS komt een vrouw naar voren die mensen voor haar karretje spant en een glansrol voor zichzelf opeist. Dan zou je veroordeeld worden tot de rol van Assepoester. Ze zal vast goed korte metten maken met kritiek maar laat dan vooral je voeten spreken.

Ik zeg toch ook niet dat je niet voor jezelf mag opkomen? Er stelt iemand dat die echt niet naar het feest zou gaan in zo'n geval, dat kan. Maar dan zet je de verhoudingen wellicht op scherp en dan is de vraag, heeft de TO het er voor over.

Zoals Decembermamma haar moeder omschrijft, dan lijkt het op het type mens dat heel graag de schijn ophoudt. (Kan Decembermamma natuurlijk het beste inschatten, maar) Als ze demonstratief niet naar het feest gaat, gaan andere mensen zich afvragen waarom niet en dat zal een schande zijn die te erg is voor haar moeder, met mogelijk een 'fijne tegenprestratie' als antwoord. 

Courage schreef op 26-03-2023 om 15:21:

[..]

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd of ik dit nu goed had opgevat of niet.
Misschien kan je daar nog even op terugkomen Decembermamma?

Ik kan me goed voorstellen dat je als kind een trouwdag-etentje zonder je vader afwijst. Ik zou het als kind verdrietig en pijnlijk vinden en het zou me tegenstaan om een (deel van de) trouwdag te vieren zonder de andere (nog levende) ouder. Dat zou voor mij ook niet feestelijk voelen. Ik zou dus nu, na alle verwikkelingen ook denken: ik eet gebak met koffie, samen met vader, en breng hem daarna weg en kom niet meer terug. Wat moeder doet met anderen moet ze zelf weten. Ik zou daar verder het gesprek niet meer over aangaan maar het gewoon mededelen/doen, zoals moeder dat ook doet. Ik zou het erg pijnlijk vinden dat mijn moeder zich zo weinig gelegen laat liggen aan wat voor haar man en kinderen feestelijk is. Maar dat is kennelijk niet op te lossen als gesprek hierover doodvalt. 

Decembermamma

Decembermamma

26-03-2023 om 16:23 Topicstarter

Courage schreef op 23-03-2023 om 15:02:

[..]

Begrijp ik hier uit dat ze het in eerste instantie toch kort wilde houden voor hem? Waarom wilde je dat niet? Want dat lijkt me nu het beste scenario: een deel vieren mét hem en een deel daarna zónder hem. Jouw moeder vindt het schijnbaar fijn om er láng aandacht aan de besteden. Hoe naar ook, dat is haar goed recht.

En ik snap je hoor, ik heb ook een moeder met wat ik in mijn hoofd een 'theatrale persoonlijkheid' noem.

Ja en nee.

In eerste instantie wilde ze een hele dag feest en daar kon pa wel bij zijn volgens hem. Toen gaf ik aan dat dat wellicht teveel voor pa was en dat wellicht een uitgebreide lunch of high tea in de instelling zelf een goede optie was zei ze "anders doen we koffie en gebak met hem en gaan we daarna zonder hem uit eten". Toen gaf ik aan dat dat etentje dan wel raar is, in een restaurant vieren dat je 50 jaar getrouwd bent en je huwelijkspartner is er niet bij is. 


Je moet overigens begrijpen dat er toen nog werd gesproken over alleen broers en zussen erbij, pa komt uit een gezin met 7 broers en zussen en ma uit een gezin van 3 zussen. Ma jaar ene zus is op vakantie in die periode en de andere zus is waarschijnlijk dan nog te ziek om langs te komen. Dan zit je dus in een restaurant met de broers en zussen van pa, terwijl die een hekel hebben aan ma (vanwege haar gedrag) zonder zijn aanwezigheid zijn huwelijksfeest te vieren.

Maar goed ik heb toen voorgesteld om die high tea te doen in de instelling met broers en zussen, of uitgebreide lunch (cateraar enzo te regelen en die opties zijn er dus ook) en dan op mijn vaders kamer op een andere avond (zodat de prikkels niet allemaal in 1 keer komen) een lekker diner voor ben samen te regelen. Daarvoor wilde ik wel 2 uur in de auto zitten om dat te regelen.

Maar goed zonder verder overleg was dit ineens geregeld. 

Ik heb al van mijn ooms en tantes begrepen dat ze de uitnodiging hebben ontvangen en niet zo goed weten of ze er wel bij willen zijn.

Mija schreef op 26-03-2023 om 16:15:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat je als kind een trouwdag-etentje zonder je vader afwijst. Ik zou het als kind verdrietig en pijnlijk vinden en het zou me tegenstaan om een (deel van de) trouwdag te vieren zonder de andere (nog levende) ouder. Dat zou voor mij ook niet feestelijk voelen. Ik zou dus nu, na alle verwikkelingen ook denken: ik eet gebak met koffie, samen met vader, en breng hem daarna weg en kom niet meer terug. Wat moeder doet met anderen moet ze zelf weten. Ik zou daar verder het gesprek niet meer over aangaan maar het gewoon mededelen/doen, zoals moeder dat ook doet. Ik zou het erg pijnlijk vinden dat mijn moeder zich zo weinig gelegen laat liggen aan wat voor haar man en kinderen feestelijk is. Maar dat is kennelijk niet op te lossen als gesprek hierover doodvalt.

Precies, zo zou dat ook voor mij zijn. Tenzij mijn vader daar ook is, dan zou ik er heen gaan en vertrekken zodra hij weggaat. 
Troelahoep kaart een mogelijke ‘fijne tegenprestatie’ aan van moeder: mee eens maar de kans loopt TS als ze de confrontatie zoekt. Ze kan ook weggaan zonder haar moeder voor het hoofd te stoten maar haar wel laten voelen dat ze dit alleen doet. Hoewel zo’n angst voor je moeder wel vreselijk is. Wel een reden te meer om in zulke gevallen het contact tot het minimum te beperken.  

Decembermamma schreef op 26-03-2023 om 16:23:

[..]

Ja en nee.

In eerste instantie wilde ze een hele dag feest en daar kon pa wel bij zijn volgens hem. Toen gaf ik aan dat dat wellicht teveel voor pa was en dat wellicht een uitgebreide lunch of high tea in de instelling zelf een goede optie was zei ze "anders doen we koffie en gebak met hem en gaan we daarna zonder hem uit eten". Toen gaf ik aan dat dat etentje dan wel raar is, in een restaurant vieren dat je 50 jaar getrouwd bent en je huwelijkspartner is er niet bij is.


Je moet overigens begrijpen dat er toen nog werd gesproken over alleen broers en zussen erbij, pa komt uit een gezin met 7 broers en zussen en ma uit een gezin van 3 zussen. Ma jaar ene zus is op vakantie in die periode en de andere zus is waarschijnlijk dan nog te ziek om langs te komen. Dan zit je dus in een restaurant met de broers en zussen van pa, terwijl die een hekel hebben aan ma (vanwege haar gedrag) zonder zijn aanwezigheid zijn huwelijksfeest te vieren.

Maar goed ik heb toen voorgesteld om die high tea te doen in de instelling met broers en zussen, of uitgebreide lunch (cateraar enzo te regelen en die opties zijn er dus ook) en dan op mijn vaders kamer op een andere avond (zodat de prikkels niet allemaal in 1 keer komen) een lekker diner voor ben samen te regelen. Daarvoor wilde ik wel 2 uur in de auto zitten om dat te regelen.

Maar goed zonder verder overleg was dit ineens geregeld.

Ik heb al van mijn ooms en tantes begrepen dat ze de uitnodiging hebben ontvangen en niet zo goed weten of ze er wel bij willen zijn.

En wat als je ooms en tantes zeggen dat ze ook alleen ‘s middags komen en naar huis gaan als je vader naar huis gaat?

Decembermamma

Decembermamma

26-03-2023 om 18:34 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 26-03-2023 om 17:56:

[..]

En wat als je ooms en tantes zeggen dat ze ook alleen ‘s middags komen en naar huis gaan als je vader naar huis gaat?

Nou ja dan zit mijn moeder met een hoge rekening en ik denk dat de ooms en tantes die dan 4 uur onderweg zijn geweest om er te komen de wind van voren krijgen. En dan moeten ze nog 4 uur onderweg om terug thuis te komen.

Decembermamma schreef op 26-03-2023 om 18:34:

[..]

Nou ja dan zit mijn moeder met een hoge rekening en ik denk dat de ooms en tantes die dan 4 uur onderweg zijn geweest om er te komen de wind van voren krijgen. En dan moeten ze nog 4 uur onderweg om terug thuis te komen.

Je ooms en tantes zijn oud en wijs genoeg om daar zelf over te beslissen. Je kunt ze zeggen dat na de koffie en taart/high tea vertrekken ook een optie is, en het daarbij laten.

Decembermamma schreef op 26-03-2023 om 18:34:

[..]

Nou ja dan zit mijn moeder met een hoge rekening en ik denk dat de ooms en tantes die dan 4 uur onderweg zijn geweest om er te komen de wind van voren krijgen. En dan moeten ze nog 4 uur onderweg om terug thuis te komen.

Dat moeten ze dan wel van tevoren aangeven natuurlijk. Als die ooms en tantes komen voor jou en jouw vader voelen ze zich ook genomen als jij met je vader eerder weggaat en dan zitten zij daar. Dus enig overleg achter de schermen en voor de schermen lijkt me dan beter…

Decembermamma

Decembermamma

26-03-2023 om 19:10 Topicstarter

Feitelijk is mijn moeder niet duidelijk he. Ze zei "als het niet goed is gaat hij terug" maar ze zegt ook hij blijft er gewoon bij 

Decembermamma schreef op 26-03-2023 om 18:34:

[..]

Nou ja dan zit mijn moeder met een hoge rekening en ik denk dat de ooms en tantes die dan 4 uur onderweg zijn geweest om er te komen de wind van voren krijgen. En dan moeten ze nog 4 uur onderweg om terug thuis te komen.

Maar dat is sowieso toch niet te doen op één dag? Maar als ze een nachtje in de buurt blijven, is het natuurlijk lastiger om te zeggen dat je eerder weg wil. 
Maar daar zullen ze hun eigen beslissing in moeten nemen. Jij kunt aangeven dat je na de lunch/koffie je vader naar huis brengt en zelf dan ook naar huis gaat.

en dat je moeder met de kosten zit is het gevolg van haar keuzes, jij hoeft het niet te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.