Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Grootouders Grootouders

Grootouders

feest


He, wat naar als je moeder zich zo opstelt en jullie alleen maar als stoorzender ziet. 
Ik denk dat ik ook zou kiezen voor de ‘vier jij lekker je feestje, ik zorg voor pa’ modus. En dat dan ook echt goed regelen. Door wel vragen te stellen als hoe komt pa daar dan? Wie zorgt er voor hem daar? Hoe komt hij weer terug? Die vragen zou je ook aan zijn dagelijkse verzorgers kunnen stellen en met hen samen overleggen wat realistisch is. Na gebak weer terug, vermoed ik. Kan je moeder daarna in haar eentje de hele avond de koningin van het bal zijn. 

In mijn moeders geval zou ik overigens ook nog mijn tantes inschakelen; moeders’ zussen vragen of zij verstand in moeders hoofd kunnen praten door de plannen luidruchtig af te keuren. Daar zijn de dames in kwestie nogal goed in, en mijn ma zou daar heel gevoelig voor zijn. Heb je misschien ook zo’n clubje (roddel-) tantes dat je hiervoor kunt inschakelen? 

Hier ooit de helft van een stel laten rusten/terugtrekken in overleg met de locatie was er veel mogelijk, zelfs een bed.
Met dementie geeft dat misschien verwarring?
In dat geval zou ik zeggen: hij is er een uurtje bij en dan brengen we 'm terug.
Aangezien de sfeer niet optimaal is zou ik daar wel een woordje voor overhebben.
Moeders verander je toch niet meer en ze mag natuurlijk best genieten van het feestje.

Biebel schreef op 23-03-2023 om 15:12:

He, wat naar als je moeder zich zo opstelt en jullie alleen maar als stoorzender ziet.
Ik denk dat ik ook zou kiezen voor de ‘vier jij lekker je feestje, ik zorg voor pa’ modus. En dat dan ook echt goed regelen. Door wel vragen te stellen als hoe komt pa daar dan? Wie zorgt er voor hem daar? Hoe komt hij weer terug? Die vragen zou je ook aan zijn dagelijkse verzorgers kunnen stellen en met hen samen overleggen wat realistisch is. Na gebak weer terug, vermoed ik. Kan je moeder daarna in haar eentje de hele avond de koningin van het bal zijn.

Bij moeders die geen vinger maar je arm nemen, is dat een beetje riskant in de zin dat elke vraag die je stelt, jijzelf de oplossing mag bedenken en organiseren. Dan zijn de problemen en onmogelijkheden voor rekening TS en wordt het feest nog groter etc. Hoe meer je in overlegmodus zit, hoe meer problemen jouw verantwoording worden. Dat hoeft het probleem niet te zijn, laat dan waaien maar als het daarom gaat, let er dan op.

Is dit feest ook al helemaal geregeld en betaald door moeder? Want ik houd ook nog rekening met de mogelijkheid dat moeder allerlei dingen heeft bedacht, maar voor de uitvoering nog anderen nodig heeft. 

Temet schreef op 23-03-2023 om 16:07:

Is dit feest ook al helemaal geregeld en betaald door moeder? Want ik houd ook nog rekening met de mogelijkheid dat moeder allerlei dingen heeft bedacht, maar voor de uitvoering nog anderen nodig heeft.

In die zin is het handiger om niet al te beginnen met vragen maar even te wachten tot zij zich tot TS wendt en haar om hulp of advies vraagt. Een deel van onze grotere familie is daar heel goed in: die zuigt je zo meteen weer terug en voor je het weet ben je terug Assepoester. Het enige dat je kan doen is je afzijdig houden van de organisatie. Misschien strandt het ergens, misschien niet. 

Neemt niet weg dat je een plan kan maken voor je vader op het feestje, zelf afstemmen met het tehuis dan hoeft hij er niet al teveel last van te krijgen voor het geval je moeder daar niet zelf op komt.

Zebra04 schreef op 23-03-2023 om 14:45:

Nou, dat zou ik niet doen, nog een feest organiseren. Wie maak je daar blij mee?
Ik zou gewoon kijken hoe lang je vader het volhoudt en als het niet meer gaat (of al eerder) hem naar huis brengen. Wellicht kan je wat advies inwinnen bij het personeel van het verzorgingstehuis, bijvoorbeeld hoe lang zij denken dat goed voor hem is om te blijven. Luistert je moeder ook niet naar hun? Misschien kunnen zij nog zeggen dat het echt te veel voor hem is.

Het is geen feest maar wat TS in eerste instantie had afgesproken; een high tea of een lunch met een paar mensen. Als ze dat zelf regelt, kan ze het precies zo regelen dat het voor vader heel prettig is, met de mensen die hij nog kent of vertrouwd mee is. Er is vast bij een restaurant een warme lunch te regelen of een high tea die je mee kan nemen. Een mooie herinnering als hij er niet meer is. 

Decembermamma

Decembermamma

23-03-2023 om 21:40 Topicstarter

Philou schreef op 23-03-2023 om 16:31:

[..]

Het is geen feest maar wat TS in eerste instantie had afgesproken; een high tea of een lunch met een paar mensen. Als ze dat zelf regelt, kan ze het precies zo regelen dat het voor vader heel prettig is, met de mensen die hij nog kent of vertrouwd mee is. Er is vast bij een restaurant een warme lunch te regelen of een high tea die je mee kan nemen. Een mooie herinnering als hij er niet meer is.

De kaartjes met uitnodigingen zijn al onderweg. Ze heeft het blijkbaar vorige week in 1 klap geregeld.



Dan maar, net als je zus, kiezen op elkaar en als gast genieten van al het lekkers wat je voorgeschoteld krijgt.

Leene

Leene

23-03-2023 om 23:43

Eens met Flanagan. En als je dan ziet dat je vader het niet meer volhoudt breng je hem eerder terug naar het verpleeghuis. Vervolgens ga je terug, 'geniet' je van het diner, let zo min mogelijk op je moeder, zorg dat je bij iemand zit waar je nog gezellig mee kan praten. Na een paar uur is het over. Je kunt er nu toch niets meer aan doen. Ik zou proberen mijn frustratie peil zo laag mogelijk te houden. Je gaat het niet krijgen zoals jij ( of jullie) denken dat goed is voor je vader. 

Jouw moeder komt niet over als iemand die zich kan en wil inleven in een ander. Als heel haar leven al alles om haar draait, ga je dat niet meer veranderen. Ze heeft het blijkbaar op haar manier geregeld. Laat haar lekker. Als het ergens niet lekker loopt, ligt dat aan haar en niet aan jou.
Zorg dat je je vader terug kan brengen als het niet meer gaat. Of die verre familie een hotel boekt, eerder gaat of niet komt is aan hun. En probeer verder vooral te genieten van de mensen die komen die wél leuk zijn. 

Decembermamma schreef op 23-03-2023 om 21:40:

[..]

De kaartjes met uitnodigingen zijn al onderweg. Ze heeft het blijkbaar vorige week in 1 klap geregeld.


Verslijtend, he.

Probeer nog iets leuks voor jezelf van te maken en misschien kan je toch nog iets speciaals met je vader doen, door hem onder je vleugels te nemen.  

ach, wat een trieste gebeurtenis en doet me heel erg denken aan het verhaal van mijn zus.

heel wat jaren geleden waren haar schoonouders ook x-aantal jaren getrouwd. Schoonmoeder al jaren in verpleeghuis met Alzheimer en schoonvader die nog amper op bezoek ging, want zij herkende haast niemand meer. De enige dochter had ook bedacht dat het persé gevierd moest worden, want hoe kon dit nu vermoeiend zijn voor haar moeder? Ze werd gehaald en gebracht en verder hoefde ze alleen maar te zitten, deed ze in het verpleeghuis toch ook?

Niemand kon haar van dit idee afbrengen, zelfs de verpleging niet, en zo geschiedde. Zo verdrietig, want het mensje heeft er een enorme terugslag van gehad van alle prikkels en de hoeveelheid mensen die tóch iets tegen haar wilde zeggen.  
Dit is serieus zo’n ontzettend egoïstische actie, dat ik daar zelfs een breuk met mn moeder voor zou overhebben om het haar duidelijk te maken. Ik zou dus absoluut niet naar dat feest gaan, zou het niet kunnen aanschouwen.

RoodVruchtje schreef op 24-03-2023 om 14:42:

ach, wat een trieste gebeurtenis en doet me heel erg denken aan het verhaal van mijn zus.

heel wat jaren geleden waren haar schoonouders ook x-aantal jaren getrouwd. Schoonmoeder al jaren in verpleeghuis met Alzheimer en schoonvader die nog amper op bezoek ging, want zij herkende haast niemand meer. De enige dochter had ook bedacht dat het persé gevierd moest worden, want hoe kon dit nu vermoeiend zijn voor haar moeder? Ze werd gehaald en gebracht en verder hoefde ze alleen maar te zitten, deed ze in het verpleeghuis toch ook?

Niemand kon haar van dit idee afbrengen, zelfs de verpleging niet, en zo geschiedde. Zo verdrietig, want het mensje heeft er een enorme terugslag van gehad van alle prikkels en de hoeveelheid mensen die tóch iets tegen haar wilde zeggen.
Dit is serieus zo’n ontzettend egoïstische actie, dat ik daar zelfs een breuk met mn moeder voor zou overhebben om het haar duidelijk te maken. Ik zou dus absoluut niet naar dat feest gaan, zou het niet kunnen aanschouwen.

Ja, maar als je op die manier je ongenoegen laat blijken dan heb je de verhoudingen voor zover die nog goed waren in de familie ook voor een tijd flink verstoord. Wie weet is Decembermama dan niet meer welkom bij haar vader in het verpleeghuis, of verbreekt haar moeder het contact voor een tijd (heb ik dan weer ervaring mee). Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

troelahoep schreef op 25-03-2023 om 14:06:

[..]

Ja, maar als je op die manier je ongenoegen laat blijken dan heb je de verhoudingen voor zover die nog goed waren in de familie ook voor een tijd flink verstoord. Wie weet is Decembermama dan niet meer welkom bij haar vader in het verpleeghuis, of verbreekt haar moeder het contact voor een tijd (heb ik dan weer ervaring mee). Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

TS zou op een natuurlijk moment weg kunnen gaan, bijvoorbeeld als hr vader weggebracht wordt. Of net voor het einde, omdat ze moe is. Als je tot het einde blijft, mag je alle bloemen mee wegbrengen, iedereen uitzwaaien, taxi’s bellen enzo meer. In die positie zou ik me niet willen laten plaatsten. Vermijd situaties waar je de kans loopt als een soort hulpje te worden ingezet bij iemand die zo aan de haal gaat als de moeder van TS. 

Philou schreef op 25-03-2023 om 14:36:

[..]

TS zou op een natuurlijk moment weg kunnen gaan, bijvoorbeeld als hr vader weggebracht wordt. Of net voor het einde, omdat ze moe is. Als je tot het einde blijft, mag je alle bloemen mee wegbrengen, iedereen uitzwaaien, taxi’s bellen enzo meer. In die positie zou ik me niet willen laten plaatsten. Vermijd situaties waar je de kans loopt als een soort hulpje te worden ingezet bij iemand die zo aan de haal gaat als de moeder van TS.

Zo zou ik het ook doen, denk ik. Wel komen maar gelijk weg gaan als vader terug gebracht wordt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.